- Agnieszka Janiszewska Klucz do uczenia się – rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. - Agnieszka Janiszewska
Klucz do uczenia się obejmował w naszym przedszkolu trzy moduły : - matematykę sensoryczną - program literacki - konstrukcje Grupa z którą pracowałam na w/w modułach to 6 latki.
Moduł : Matematyka sensoryczna „Matematyka sensoryczna” pomaga dzieciom w rozpoznawaniu i stosowaniu podstawowych standardów sensorycznych: koloru, kształtu i rozmiaru. Umożliwia im rozpoczęcie analizy przedmiotów i ich relacji przy pomocy określonych, kulturowych standardów sensorycznych. Matematyka była ciekawym zadaniem dla dzieci.
Dzieci skupiały się na tym, aby rozróżnić kolory, kształty i określały skąd wiemy, że jedna rzecz jest większa od innej, ale mniejsza od jeszcze innej. Dzieci napotykały na swej drodze różne problemy, bo jak z trzech cienkich paseczków zrobić łóżko?
Umiejętności porównywania rozmiaru przez zabawę z misiami Umiejętności porównywania rozmiaru przez zabawę z misiami. „Matematyka sensoryczna” wzbudza w dzieciach ciekawość i ogromne zainteresowanie.
Dzieci miały super zabawę dopasowując zabawki znajdujące się w sali do koloru podstawowego, porównywały ich odcienie. Nie było ani jednej pomyłki chociaż trochę zamieszania w sali
Utrwalały obraz figur geometrycznych układając dla nich domki z różnych materiałów, płacąc figurkowymi pieniążkami czy tworząc mieszkania dla odpowiednich figur.
Zabawy z kolorami. Łączenie dwóch kolorów, aby otrzymać różne odcienie, nazywanie ich. Była to nowa zabawa z kolorami i farbami dla dzieci. Dzięki takiemu łączeniu i otrzymywaniu barw nasze prace malarskie będą o wiele barwniejsze.
To zadanie sprawiło większą trudność, bo należało stworzyć aż cztery odcienie fioletu. Dzieci jednak doskonale sobie poradziły mieszając kolory i uzyskując odpowiednie odcienie.
Moduł: Program literacki Moduł: Program literacki. Najważniejszym etapem tego programu jest wprowadzenie w bajkę poprzez emocjonalne zaangażowanie dzieci w historię. Dzieci po wysłuchaniu bajki i rozmowie o niej układały obrazki z kolejnością zdarzeń.
Kolorowanie obrazków z epizodami z bajki dodatkowo utrwalało jej treść Kolorowanie obrazków z epizodami z bajki dodatkowo utrwalało jej treść. Dzieci składały pokolorowane obrazki w książeczki i „czytały” bajkę w domu rodzicom.
Poprzez układanie kolejności zdarzeń mogliśmy jeszcze raz przeanalizować strukturę bajki. Nawet dzieci których nie było w przedszkolu na wprowadzeniu do bajki dzięki tej sesji poznawały bajkę bardzo dobrze i umiały poradzić sobie z tym zadaniem.
Modelowanie wizualno przestrzenne bajki („O chatce i jej mieszkańcach” na zdjęciu) Przyznam, że początki modelowania były trudne, dzieci troszkę gubiły się. Po pewnym czasie tak im się to spodobało, że same wymyślały figury zastępcze Najchętniej zakładali okulary i sprawdzali swoich kolegów i koleżanki.
Na zakończenie teatralne przedstawienie bajki, dzieci z chęcią wcielały się w role znanych już bajkowych postaci. To była jedna z ulubionych części modułu literackiego.
Moduł: Konstrukcje - pobudzenie wyobraźni przestrzennej dziecka Czasami zabawa w układanie klocków okazywała się nie taka łatwa. Dzieci poznają bryły na podstawie klocków, kształtują bogate słownictwo matematyczne w praktycznym, wizualnym kontekście.
Największym chyba zaskoczeniem dla dzieci było to, że nie ma tu dowolności tworzenia z klocków. Szybko jednak zauważyły, że w ten sposób uczą się budować nowe rzeczy.
Na zakończenie każdej budowy przychodził nadzorca i sprawdzał poprawność wykonanych budowli, tu liczyła się spostrzegawczość.
Program ten zachęca dzieci do szerszego analizowania, porównywania, badania, zastanawiania się nad tym co nas otacza, zadawania sobie takich pytań jak: dlaczego? Skąd? Po co? Już po pierwszych sesjach przeprowadzonych z przedszkolakami mogę stwierdzić, że ćwiczenia te bardzo zachęcają i motywują dzieci do nauki. Wszystkie ćwiczenia mają charakter praktyczny. Obserwując dzisiejsze zabawy i zajęcia dzieci, w których górę bierze komputer, zabawki mechaniczne – trudno uwierzyć, że tyle radości mogą dać drewniane klocki, założona na głowę opaska z sylwetami z bajek czy wspólne projektowanie umownych znaków, symboli, map. Każde zajęcia, zabawa to wyższy szczebel do rozwijania dziecięcej wyobraźni, kreatywności, umiejętności. Dzieci chcą się bawić i uczyć zarazem, a ponieważ jest to zupełnie coś nowego, dzieci są zafascynowane. Dla nauczyciela to niesamowita pomoce dydaktyczne i przygoda z dziecięcą nauką poprzez zabawę. Agnieszka Janiszewska