Starożytne Chiny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ARIANIE, CZYLI BRACIA POLSCY.
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
RELIGIA zespół wierzeń dotyczących istnienia Boga lub bogów, pochodzenia i celu życia człowieka, powstania świata oraz w związane z nimi obrzędy,
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
ŚREDNIOWIECZE Autorzy: Joanna Zajdel, Elwira Winiarska,
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Zapraszamy na prezentacje Autorstwa K. Nowak i S. Luboń
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Twierdzenie PITAGORASA.
W kontekście Czerwonego Krzyża
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
Konwencja Praw Dziecka
Konfucjanizm Aleksandra Nowak
Fundamenty kultury europejskiej
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Aby powstała książka , najpierw musiało powstać słowo pisane .
Roksana Żurawiak Marcin Niziołek
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Małgorzata Trzcielińska
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Chrześcijaństwo a religie Chin
FLSAF FLAGA CHIN.
…– myślę o najbliższych
Teorie powstania świata
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Jakie prawa mają dzieci?
Starożytna Grecja.
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Jan Paweł II - Papież Wolności
Harmonia i ład społeczny
Wartości w życiu człowieka
Religie świata Konfucjanizm.
FilozofiA.
SIEDEM CUDÓW ŚWIATA Mur Chiński MARTYNA MICHALSKA Klasa.
Egipt państwo nad Nilem
Barok.
Prezentacja Pt.,,PITAGORAS” Joanna W Julia S Klasa II.
FilozofiA.
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
PRAWA dziecka.
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Małgorzata Oleksińska, Agnieszka Piwowarska Klasa 3 L
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
Buddyzm.
Buddyzm Dawid Krawczyk 1LOa. Kim był Budda? Tak naprawdę nazywał się Siddhartha Gautama.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Prezentację wykonała:
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
Odkrycia i wynalazki zmieniły życie ludzi.
Lekcja Temat: Walka z komunizmem. Podr. s Zeszyt ćw. s
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Jakie prawa mają dzieci?
Wierzenia chińskie.
BAHAIZM.
Islam 1.
Indie i Chiny.
Prawa dziecka.
Materiały dla studentów NSP
Egipt państwo nad Nilem
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
Jakie prawa mają dzieci?
Jakie prawa mają dzieci?
Krótka Historia architektury Chin
Zapis prezentacji:

Starożytne Chiny

Życie w starożytnych Chinach Ośrodek budowy państwowości chińskiej znajdował się w dolinie rzeki Huang-ho ( chiń. Żółta Rzeka). Pierwsze państwa powstały tam około połowy II tysiąclecia p.n.e. Okres rozbicia politycznego państwa chińskiego zakończył się w III wieku p.n.e. za czasów dynastii Ts-In oraz Han (206 p.n.e.-220 p.n.e.). Cesarz chiński zwany był „Synem Niebios”, co wynikało bezpośrednio z jego funkcji. Sprawował on bowiem jednocześnie władzę zarówno polityczną, jak i religijna. W celu obrony państwa przed najazdami plemion koczowniczych, już od III wieku p.n.e. rozpoczęto budowę Wielkiego Muru. Budowę tą kontynuowano aż do XVI wieku. Powstały mur miała około 5 tysięcy kilometrów. Jako jedyna budowla był widoczny z kosmosu.    Chiny miały w swej historii wielkiego filozofa – Konfucjusza, który żył w latach 551-479 p.n.e. Był on twórcą systemu filozoficznego, zwanego od jego nazwiska konfucjanizmem. Zakładał on, iż człowiek w swoim życiu powinien kierować się 5 nadrzędnymi cnotami. Były to: humanitaryzm, uczciwość, przyzwoitość, wierność i mądrość. Od III wieku p.n.e. aż  do wieku XX konfucjanizm stał się oficjalną ideologią cesarstwa chińskiego.

Zasady prawne i normy etyczne starożytnych Chin 1 Na powstanie zasad chińskiego prawa oraz filozoficzno-religijnych przekonań ogromny wpływ mieli Konfucjusz i Lao-Cy. Żaden jednak z systemów stworzonych przez nich nie można nazwać religią. Konfucjusz wierzył w istnienie bogów, ale w głoszonych przez siebie poglądach nie odwoływał się do nich. Głównym założeniem proponowanej przez niego filozofii było utrzymanie harmonii życia. Miała ona być oparta o sprawiedliwość, dobro, szacunek dla drugiej osoby oraz poddanie się woli i rozumowi. Według Konfucjusza drogą do takiego życia miała stać się nauka zasad dobrego postępowania. Konfucjanizm na pierwszym miejscu stawiał człowieka oraz jego umiejętności kierowania własnym życiem. Każda z osób wypełniająca zalecenia Konfucjusza musiała przestrzegać swoich obowiązków i to bez względu z jakiej grupy społecznej pochodziła. Państwo, w którym w ten sposób funkcjonowało społeczeństwo, miało być państwem sprawiedliwym. Poglądy Konfucjusza zostały zawarte w Czteroksięgu (Sy-szu) i w Pięcioksięgu (Wu-cing). W 195 r. p.n.e. konfucjanizm uznano za religię państwową.  Drugi system filozoficzno-religijny, który zrodził się w starożytnych Chinach to taoizm. Jego twórcą był Lao-Cy. Znalazł on swoich kontynuatorów, początkowo w Huangzim (IV – III wiek p.n.e.), a następnie w powstałej szkole taoistów. W swoich poglądach Lao-Cy głosił jedność duchowo-materialną świata. Przejawiała się ona w harmonii zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie. Była ona określana mianem – tao.

Zasady prawne i normy etyczne starożytnych Chin 2 Zadaniem mędrca miało być poznanie tao, bowiem dzięki temu nabywał on cnotę (de). Ta z kolei pozwalała mu na przestrzeganie zasady wu-wei, polegającej na nie wyrażaniu sprzeciwu wobec porządku rzeczy, który panował w przyrodzie. Taoizm głosił konieczność wolności jednostki ludzkiej oraz zalecał kontemplacyjno-intelektualną postawę wobec życia. Z tego klasycznego taoizmu wyłonił się neotaoizm, który pojawił się na początku naszej ery. Ten nurt łączył w sobie zasady taoizmu z rozważaniami dotyczącymi pierwiastków kosmicznych określanych mianem yin-yang. Na przełomie II i III n.e. wieku taoizm został w Chinach uznany za religię państwową. W przypadku religii Dalekiego Wschodu bardzo widoczny był synkretyzm. Zasady buddyzmu, hinduizmu, czy taoizmu często przenikały się, a w tej sytuacji poszczególne nurty religijne i filozoficzne łączyły się. 

Osiągnięcia cywilizacyjne - jedwab - papier - pismo obrazkowe (piktograficzne) - druk (wynalazca Pi-Szeng) - porcelana - proch strzelniczy - uzyskiwanie wysokich temperatur (ponad 1300"C) - sejsmograf - amalgamat Mur chiński - rozpoczęto budowę w 220 r. p.n.e., a zakończono w XVI w. Został zbudowany za panowania Szy- huang-ti.

Hierarchia społeczeństwa 1. Właściciele ziemscy 2. Uczeni, niższa szlachta (Szy) 3. Wolni chłopi (Nung) 4. Rzemieślnicy (Kung) 5. Kupcy (Szang)

Czas wolny w chinach Poniedziałek dziewiątego czerwca był w Chinach dniem wolnym od pracy – Chińczycy upamiętniali poetę, który stulecia temu utopił się w rzece protestując przeciwko skorumpowanym urzędnikom.

AUTOR MIKOŁAJ WUJEC