„WYPADEK TO NIE PRZYPADEK”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Inauguracja trzeciej odsłony kampanii społecznej Użyj Wyobraźni Piesi 6 listopada
Advertisements

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Główne zagadnienia Dlaczego zajmujemy się wypadkami?
KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
Europejski Tydzień Szczepień 24 Kwietnia – 3 Maja 2010
Małopolski Program Kompleksowej Opieki Psychiatrycznej
Adam Rapacki – Podsekretarz Stanu w MSWiA Warszawa, 24 marca 2010 r. MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI Prędkość – główna przyczyną wypadków.
Dr n. med. Lucyna Kapka Fakty wg WHO Źródło: dr n. med. Lucyna Kapka
Pierwszy Światowy Tydzień Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym 23. –
EPIDEMIOLOGIA: HIV/AIDS na świecie i w Polsce
EPIDEMIOLOGIA ZAKAŻEŃ HIV/AIDS
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
JAK DBAĆ O ZDROWIE czyli EUROPEJSKI KODEKS WALKI Z RAKIEM
„WIELKANOC 2012” kwietnia 2012 roku.
"Jeżdżę z głową" Joanna Ziętarska Michalina Sochacka Natalia Czarnecka
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Kocham rower Publiczne Gimnazjum nr 3 w Żninie.
Bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym.
FAKTY. FAKTY DZIECI UMIERA CODZIENNIE Z GŁODU.
Prędkość i hamowanie.
EPIDEMIOLOGIA HIV/AIDS na świecie i w Polsce
Bezpieczna jazda rowerem
Cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Czynniki, trendy, strategie
Jestem odpowiedzialny za bezpieczeństwo
Konferencja prasowa inaugurująca ogólnopolską kampanię społeczną Piłeś? Nie jedź! Warszawa, 12 kwietnia 2011r.
Program profilaktyki i promocji zdrowia dla miasta Krosna na 2010 r.
ŚWIATŁA W DZIEŃ PRZEZ CAŁY ROK
EPIDEMIOLOGIA: HIV/AIDS na świecie i w Polsce
P ROGRAM J EŻDŻĘ Z GŁOWĄ W PG 1 W N OWEJ S OLI ANALIZA WYNIKÓW Autorzy klasa 1 b grupa 2 Domin Artur, Dziemidok Dominik, Hrebeniuk Daria, Janiszewska Agnieszka.
Stan bezpieczeństwa za okres 10 m-cy roku 2013 w KPP Bielsku Podlaskim.
The Global Road Safety Partnership is hosted by Rola GRSP w realizacji Dekady Działań BRD Barbara Król Global Road Safety Partnership (GRSP)
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
KIA SAFETY SYSTEM GENEZA POWSTANIA.
„Wypadki na drogach – porozmawiajmy”
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Zagrożenia młodego człowieka!!!.
Warszawa, 27 lutego 2008 r. Anna Zielińska
Informator dla kierowców podróżujących w czasie Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku.
Pamiętaj! Masz jedno życie!!!
Ruch graniczny osób i pojazdów w 2005 roku Odcinek podlaskiOdcinek litewski 2005r. Średnio na dobę Wzrost %2005r. Średnio na dobę Wzrost % Obywatele.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce
OGRANICZENIE UMIERALNOŚCI
Czym jest zdrowie?.
Dla Twojego bezpiecze ń stwa Prędkość jest kluczowym czynnikiem, od którego zależy prawdopodobieństwo, a przede wszystkim skutki wypadków drogowych. Prawie.
Główne grzechy kierowców
Wypadki drogowe.
Efektywność Pracy Komendy Powiatowej Policji w Nidzicy za rok 2013 za rok 2013 Nidzica 30 kwietnia 2014 r.
„Szkoła Cukrzycy” Porozumienie Zielonogórskie
NURD – TRZEŹWOŚĆ KIERUJĄCYCH Wydział Ruchu Drogowego KWP w Opolu
Piotr Wojcieszek.
Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Sejnach.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
”Choroby układu krążenia jako problem zdrowia publicznego w woj
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
IV Europejski Tydzień Szczepień kwietnia 2009 Europejski Tydzień Szczepień Dr Paulina Miśkiewicz Biuro Światowej Organizacji Zdrowia w Polsce.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny.
WRD KWP w Rzeszowie. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w okresie styczeń-maj 2011 Polska +700 (5,3%)+227 (20%)+438 (2,6%) Wypadki Zabici Ranni.
Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Małopolsce w okresie do 31 sierpnia 2011 roku. Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.
Sytuacja epidemiologiczna Polski na tle Europy i świata implikacje dla profilaktyki Katowice, wrzesień 2004 Anna Marzec-Bogusławska.
Bezpieczne wakacje autokarem mł. insp. Jacek Zalewski Dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
10 FAKTÓW NA TEMAT CUKRZYCY. Ok. 347 mln ludzi na świecie ma cukrzycę. 1 Istnieje rosnąca globalna epidemia cukrzycy, u której podłoża leży szybki przyrost.
24 CZERWCA Ś WIATOWY DZIE Ń CHORYCH NA OSTEOPOROZ Ę W Unii Europejskiej z powodu osteoporozy co 30 sekund dochodzi do złamania. W Polsce ponad 25% populacji.
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 na lata Politechnika Gdańska Katedra Inżynierii Drogowej Prof. Ryszard KRYSTEK Politechnika.
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH WOJ. LUBUSKIEGO
Bydgoszcz,
Prędkość – główna przyczyną wypadków drogowych w Polsce !
Europejski Tydzień Szczepień 24 Kwietnia – 3 Maja 2010
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM – KIK 76
Zapis prezentacji:

„WYPADEK TO NIE PRZYPADEK” I Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 23-29 kwietnia 2007 r.

Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ONZ w grudniu 2005 r. ogłosiło, rezolucję w sprawie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zobowiązało państwa członkowskie, do większego zaangażowania w rozwiązywanie problemów związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na drogach. Ogłoszono Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który w roku 2007 pod hasłem „Wypadek to nie przypadek” przypada na 23 -29 kwietnia.

Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Wg WHO do 2020 roku ilość zabitych i okaleczonych w wypadkach wzrośnie o 60% i stanie się trzecią przyczyną zgonów wyprzedzając takie problemy zdrowotne jak HIV/AIDS

CODZIENNIE NA ŚWIECIE 140 000 osób odnosi obrażenia na drogach ponad 3 000 umiera z powodu wypadków 15 000 nigdy nie odzyska sprawności

NA ŚWIECIE W CIĄGU ROKU na drogach ginie 1,2 mln osób 20–50 mln osób odnosi obrażenia 5 mln z nich do końca życia prawdopodobnie nie odzyska pełnej sprawności

W POLSCE w 2006 r. Zarejestrowano: 45 844 wypadków drogowych, 5 103 zgonów z powodu wypadków drogowych 57 930 osób doznało obrażeń, Koszty wypadków – 12 mld zł rocznie.

WSKAŹNIK ŚMIERTELNOŚCI NA 100 000 MIESZKAŃCÓW W 2002 r. Globalny wskaźnik - 19,0 osób W krajach rozwiniętych – 12,6 osób W krajach o średnim i niskim dochodzie – 20,2 osób W Europie w krajach o wysokim dochodzie – 11,0 osób Afryka – 28,3 osób Azja - 18,6 osób Polska – 15 osób Wielka Brytania – 5,4 osób

SKUTKI EKONOMICZNE Urazy i niepełnosprawność powodowane wypadkami stanowią ogromne obciążenie ekonomiczne, pochłaniające rocznie od 1% do 3% produktu krajowego brutto Globalne koszty wypadków drogowych wynoszą rocznie 518 miliardów $

GRUPY NAJBARDZIEJ NARAŻONE NA OBRAŻENIA NA DROGACH Piesi, rowerzyści, motocykliści i motorowerzyści, Mężczyźni – w 2002 r. - 27,6 na 100 000 mężczyzn, (10,4 kobiet) Osoby w wieku 15-44 lata – ponad 50% wszystkich zabitych w ruchu drogowym, Osoby w podeszłym wieku, Dzieci, zwłaszcza z biednych rodzin – co roku ginie 180 000 dzieci

CZYNNIKI RYZYKA Nadmierna prędkość Alkohol Brak kasków zmniejszenie prędkości o 1% zmniejsza liczbę wypadków od 2% do 3%, a śmiertelność około dwukrotnie Alkohol Brak kasków stosowanie kasków przez użytkowników pojazdów jednośladowych ogranicza liczbę urazów głowy od 20% do 45%

CZYNNIKI RYZYKA Nie stosowanie środków bezpieczeństwa używanie pasów bezpieczeństwa zmniejsza ryzyko zgonu w wyniku wypadku o około 60%, a stosowanie fotelików, zmniejsza o 2/3 urazy u dzieci podczas wypadku Brak szybkiej opieki pourazowej brak szybkiej i skutecznej opieki przed szpitalnej zwiększa umieralność i chorobowość powypadkową

CZYNNIKI RYZYKA Nieskuteczne wdrażanie przepisów i norm bezpieczeństwa drogowego Zły stan dróg, nieprawidłowe oznakowanie Brak programów w zakresie przeglądu pojazdów brak odpowiedniej konserwacji aut i pojazdów ciężarowych oraz brak w niektórych krajach przepisów nakładających obowiązek rokrocznych przeglądów rejestracyjnych, zwiększa ryzyko wypadków.

CZYNNIKI RYZYKA Zmęczenie kierowcy Podróżowanie po zmroku Zła widoczność spowodowana warunkami pogodowymi Ograniczony zakres pola widzenia Rozmowy telefoniczne, palenie tytoniu podczas jazdy

Co mogą zrobić społeczności lokalne, organizacje społeczne i obywatele? Mobilizować rząd do poprawy bezpieczeństwa na drogach Rozpoznawać lokalne problemy Pomagać w planowaniu bezpiecznych systemów transportowych Podejmować programy bezpieczeństwa dzieci w wieku szkolnym Egzekwować przepisy bezpieczeństwa ruchu oraz popierać natychmiastowe kary za wykroczenia w ruchu drogowym

Co mogą zrobić społeczności lokalne, organizacje społeczne i obywatele? Przestrzegać ograniczeń prędkości na drogach Nie siadać za kierownicę po spożyciu alkoholu Zawsze stosować pasy bezpieczeństwa oraz zabezpieczenia dla dzieci nawet przy krótkich podróżach Zawsze mieć na głowie kask ochronny prowadząc pojazd jednośladowy

Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Informacje na temat: Pierwszego Światowego Tygodnia Bezpieczeństwa Ruchu drogowego www.tydzienbrd.pl www.who.int/roadsfety/week/en