Dlaczego warto czytać dzieciom? O roli książki w wychowaniu Patrycja Cicha
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne? 2008 badania Biblioteki Narodowej: 62% dorosłych Polaków nie przeczytało ani jednej książki
Czas – dobro deficytowe wzrost apetytu konsumpcyjnego wszechobecność mediów wizualnych intensywna praca potrzeba samodoskonalenia się pośpiech brak refleksji
Wyścig z czasem? Andrew Niccol, „In time”, 2011 Richard Curtis, „About time”, 2013
Złodzieje czasu telewizja Internet gry komputerowe
Jak to wpływa na dzieci? niskie poczucie własnej wartości szczególne zagrożenie zaburzeniami emocjonalnymi podatność na złe wpływy apatia lub agresja depresja trudności w nauce przedwczesna inicjacja seksualna zagrożenie przestępczością
Zaburzenia rozwojowe Sue Palmer, „Toksyczne dzieciństwo”
Rodzina to podstawa decydujące dla wychowania jest to, co się dzieje w rodzinie postawa i zaangażowanie rodziców ma moc leczenia ran źródło zasilenia emocjonalnego przewodnictwo ze strony najbliższych = zdrowy pokarm dla psychiki i umysłu
Każdy rodzic jest dyrektorem Dyrektor ds. Rozwoju Swojego Dziecka
Głośne czytanie - superwitamina Wg badań amerykańskich: to najpotężniejszy czynnik rozwoju dziecka i najlepszy sposób profilaktyki zachowań bezmyślnych i aspołecznych
Budowanie zasobów wewnętrznych Rozwija język, pamięć, wyobraźnię Uczy myślenia i koncentracji Przynosi ogromną wiedzę Rozbudza zainteresowania Buduje więź emocjonalną Wspiera rozwój psychiczny Wzmacnia poczucie własnej wartości Kształtuje wrażliwość moralną i estetyczną
Język – fundament porozumienia Język – narzędzie poznawania i wyjaśniania świata Wielka opowieść – bogactwo myśli i doświadczeń ludzkich Współczesna pogarda dla języka Problemy logopedyczne dzieci Zubożenie języka = ubóstwo duchowe świata Pokolenie analfabetów Powrót do piktogramów?
Od kiedy czytać dzieciom? Dzieciom należy czytać już od urodzenia, a nawet jeszcze przed! Przynajmniej do 12 roku życia!
Jak czytać dzieciom? Codziennie! Regularnie! Dla przyjemności! Z radością! Interesująco! Przynajmniej 20 minut dziennie!
Czytanie maluchom Najpierw oglądanie książeczek (rodzic mówi) Potem zadawanie pytań-zagadek (aktywizacja dziecka) Czytanie pojedynczych wyrazów/zdań Czytanie krótkich tekstów Czytanie coraz dłuższych tekstów
O czym trzeba pamiętać? Małe dzieci potrzebują dużo ruchu Przytulanie, bliskość fizyczna i emocjonalna Przyjemność Rozmowa Dostępność książek Przykład rodziców
„Magnetofon nie weźmie mnie na kolana” Potrzeba powtórek „Magnetofon nie weźmie mnie na kolana”
Co czytać dzieciom? Książki ciekawe i emocjonujące Dostosowane do poziomu rozwoju dziecka Niosące sensowny przekaz Napisane poprawnym, bogatym, literackim językiem Niewzbudzające lęku i niepokoju Optymistyczne, wyrażające pozytywny stosunek do świata Z pięknymi ilustracjami
Wychowanie przez czytanie Cała Polska Czyta Dzieciom Mądra Szkoła Czyta Dzeciom
Dziękuję za uwagę!