Planowanie i organizowanie pracy opiekuna medycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Kierownik Pracowni: dr n. med. Anna Hajduk
METODY GROMADZENIA INFORMACJI O PACJENCIE DLA POTRZEB PIELĘGNOWANIA
PIELĘGNIARKA Opiekuje się chorymi i niesie pomoc cierpiącym. Na zlecenie lekarza wykonuje różnorodne zabiegi, które pozwalają określić stan zdrowia pacjentów.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
WYKLUCZENIE POWIKŁAŃ WYNIKAJĄCYCH Z NIEPRAWIDŁOWEGO PRZYGOTOWANIA PACJENTA DO ZNIECZULENIA I ZABIEGU OPERACYJNEGO DOŚWIADCZENIA WŁASNE.
Normy praktyki zawodowej
mgr Małgorzata Cieślak
Dzień Promocji Zdrowia Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 6
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
SZKOŁA ZNAJDUJE SIĘ W CENTRUM BIAŁEGOSTOKU PRZY UL. OGRODOWEJ 23
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOLECZNEJ W LUBLINIE
Polski Plan Alzheimerowski
Usługa medyczna i jej cechy
Zdrowy styl życia Olga Berdys Częstochowa 2012r..
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
im. Marcelego Nenckiego
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Zdrowy styl życia Zdrowy styl życia Autor: Martyna Ignaszewska Kl.VI
Dobre praktyki w gabinecie lekarskim, czyli jak uniknąć zakażenia
Jakub Szota Częstochowa 2012
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Szkoła Promująca Zdrowie
Czym jest zdrowie?.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Higiena.
ZDROWIE PSYCHICZEFIZYCZNE Zdrowie ze strony fizycznej to zachowanie równowagi wewnętrznej organizmu. Pod względem psychicznym może to być np. akceptacja.
Opieka farmaceutyczna
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
Higiena osobista.
Pielęgnacja jamy ustnej
Szybkość załatwiania formalności związanych z przyjęciem do szpitala – rejestracja, długość oczekiwania.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Witam! Mam nadzieję, że spodoba wam się moja prezentacja.
Podstawy fizjologii i ergonomii pracy
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Pacjent i pielęgniarka rodzinna -pozytywna współpraca
Wszawica w palcówkach nauczania i wychowania Zapobieganie i zwalczanie wszawicy u dzieci i młodzieży reguluje Stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Żeby zdrowym być….
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
WEZ 1 Egzamin zawodowy dla absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Doskonalenie zawodowe pracowników innych zawodów istotnych z punktu widzenia funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w obszarach istotnych dla zaspokojenia.
Higiena osobista.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
OPIEKUN MEDYCZNY KIERUNEK ZAOCZNY NAUKA TRWA 1 ROK.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Zespół Szkół Policealnych w Kołobrzegu
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia w sprawie zapobiegania i zwalczania wszawicy u dzieci i młodzieży.
Oferta edukacyjna Na rok szkolny 2019/20
Zapis prezentacji:

Planowanie i organizowanie pracy opiekuna medycznego mgr Magdalena Baniewicz

Wykonywanie zadań zawodowych opiekuna medycznego to w praktyce rozpoznawanie potrzeb pacjenta, wyznaczanie celów opiekuńczych i podejmowanie decyzji o sposobach udzielania skutecznej pomocy.

POTRZEBA Oznacza taki brak, który występuje w człowieku i musi być uzupełniany, aby mógł on żyć i osiągnąć dobrostan oraz coraz wyższy poziom realizacji swoich możliwości rozwojowych, Ten „brak” może wynikać z niezaspokojenia potrzeb psychicznych i fizjologicznych, Świadomość pacjenta w zakresie własnych potrzeb prowadzi do określonych oczekiwań – pacjent oczekuje pomocy w zaspokajaniu potrzeb, gdyż w zaistnieniu choroby nie jest w stanie tego czynić samodzielnie.

PROBLEM PIELĘGNACYJNY To dolegliwość, w której potrzebna jest pacjentowi pomoc. Brak pomocy doprowadza do zagrożeń zdrowia i życia.

Rozpoznanie potrzeb higieniczno-pielęgnacyjnych pacjenta jest podstawą do ustalenia czynności pielęgnacyjno-opiekuńczych dla każdego indywidualnie. Do pełnego rozpoznania należy podjąć DIALOG z pacjentem, jego rodziną i zespołem terapeutycznym.

Metody pracy opiekuna medycznego Obserwacja Wywiad standaryzowany Rozmowa Analiza wytworów ( robótek ręcznych, obrazków, wykonanych materiałów) Analiza dokumentów Opieka/pielęgnacja usprawnianie

Cele działań pielęgnacyjnych: Zapewnienie czystości, wygody i estetyki Poprawienie samopoczucia Zapobieganie powikłaniom pielęgnacyjnym Zapobieganie zakażeniom

Rozpoznanie potrzeb higieniczno-pielęgnacyjnych PROCES PIELĘGNOWANIA Rozpoznanie potrzeb higieniczno-pielęgnacyjnych

PROCES PIELĘGNOWANIA etapy Ocena stanu zdrowia pacjenta Planowanie opieki Realizacja planu opieki Ocena

1. Ocena stanu zdrowia pacjenta Zbieranie/pozyskiwanie informacji ( obserwacja, wywiad, rozmowa, analiza dokumentacji) Analiza pozyskanych danych ( zdolność pacjenta do samodzielnego funkcjonowania, zakres niezbędnej pomocy) Diagnoza pielęgnacyjna (potrzeby, problemy pielęgnacyjne podopiecznego)

Problemy i potrzeby przykłady: Niedowład prawej ręki Pomoc w codziennych czynnościach z powodu niedowładu prawej ręki Nietrzymanie moczu Utrzymanie higieny intymnej Suchość w jamie ustnej Zapewnienie odpowiedniego nawilżenia błon śluzowych jamy ustnej Ból głowy/dyskomfort związany z bólem głowy Zniwelowanie/ustąpienie bólu głowy Nadciśnienie tętnicze Kontrola ciśnienia tętniczego Obniżenie nastroju Poprawienie nastroju Ryzyko wystąpienia odleżyn Zapobieganie odleżynom

2. Planowanie opieki Cel opieki (co powinniśmy osiągnąć podczas sprawowania opieki, zakres działań) Ustalenie kontraktu z podopiecznym i jego rodziną na zakres wykonywanych czynności, przyjęcie zleceń od lekarza i pielęgniarki Ustalenie planu pracy z podopiecznym w zespole terapeutycznym Ustalenie metod, technik, narzędzi, częstotliwości wykonywanych zabiegów

Cele przykłady: Większa samodzielność pacjenta Zapobieganie powikłaniom długotrwałego unieruchomienia w łóżku Utrzymanie higieny intymnej Zapewnienie odpowiedniego odżywiania Zapobieganie suchości w jamie ustnej Zmniejszenie bólu głowy

3. Realizacja planu opieki Wykonanie czynności higieniczno-pielęgnacyjncyh zmierzających do zaspokojenia potrzeb oraz rozwiązania problemów istotnych dla podopiecznego Dostosowanie opieki do aktualnego stanu i cech osobniczych pacjenta Mobilizacja do współpracy Uczenie samoopieki

Działania przykłady: Pomoc w codziennych czynnościach Prześcielenie łóżka Obserwacja skóry Dbanie o higienę miejsc intymnych Zapewnienie intymności Pomoc w spożywaniu posiłków Zapewnienie odpowiedniego mikroklimatu sali

4. Ocena Stopień realizacji celów opieki Praca zespołu terapeutycznego, współpraca pacjenta i jego rodziny

Nie zrealizowanie celów Poprawność planu opieki Niezaspokojone potrzeby Uwzględnienie problemów, zakresu samodzielności podopiecznego Podjęte działania Dobór osób

PLAN DZIAŁANIA OPIEKUNA MEDYCZNEGO Wykaz problemów higienicznych i opiekuńczych chorego Wykaz zaplanowanych czynności niezbędnych do wykonania zadania Wykaz materiałów i środków potrzebnych do wykonania zadania Wykaz przyborów i sprzętu potrzebnych do wykonania zadania

PROBLEM DZIAŁANIA MATERIAŁY I ŚRODKI PRZYBORY I SPRZĘTY Trudności w utrzymaniu higieny osobistej z powodu unieruchomienia w łóżku Pomoc w myciu ciała w łóżku Zapewnienie intymności w czasie wykonywania czynności Mobilizowanie pacjenta do współpracy i samodzielności Przed rozpoczęciem mycia zamknięcie okien, zapewnienie odpowiedniego mikroklimatu sali mydło woda balsam pampers rękawiczki fartuch miski ręczniki myjki nożyczki kosz na brudną bieliznę basen dzbanek grzebień

Pielęgnacja kompensacyjna Potrzeby człowieka tworzą wzajemnie powiązany system, Im więcej możliwości tym więcej potrzeb Opiekun nie osiągnie u pacjenta pełnego zaspokojenia i akceptacji, Pielęgnacja kompensacyjna uwzględnia dynamikę i hierarchiczność potrzeb ludzkich, koncentruje się głównie na bezpieczeństwie i potrzebach fizjologicznych, Realizację planu opieki należy zawsze zacząć od zaspokojenia potrzeb o najkrótszym czasie tolerowania niedoboru,

Pielęgnacja kompensacyjna Za błąd uważa się wyręczanie pacjenta w czynnościach osobistych, które może wykonać sam, Nadmierna opiekuńczość osłabia samodzielność pacjenta i pogłębia jego uzależnianie od pomocy opiekunów, Dążenie do SAMOOPIEKI, Opiekun doradza i pomaga w samodzielnym wykonywaniu czynności, a wyręcza pacjenta jedynie gdy okaże się to niezbędne

Pielęgnacja kompensacyjna Obok pomocy fizycznej i wsparcia psychicznego opiekun wie, jak korzystać z nowoczesnych technologii – środków pomocniczych, materiałów medycznych i pielęgnacyjnych oraz sprzętu wspomagającego poruszanie się i codzienną aktywność, Celem opiekuna jest wspieranie pacjenta w adoptowaniu się do sytuacji życiowej zmienionej chorobą oraz jego bezpieczeństwo i profilaktyka skutków niepełnosprawności.