ELEKTRONICZNY WYKRYWACZ NIESZCZELNOŚCI HYDROGEN Z ZASTOSOWANIEM gazu śladowego składającego się z 95% azotu i 5% wodoru
Do wykrywania nieszczelności w układzie klimatyzacji można zastosować gaz śladowy, składający się z 95% azotu i 5% wodoru. Gaz ten (oznaczany 95/5) jest niepalny, nietoksyczny, nie powoduje korozji i nie jest szkodliwy dla środowiska. Molekuły wodoru są najmniejszymi naturalnie występującymi cząsteczkami i same się ulatniają z minimalnych nieszczelności. Za pomocą detektora wodoru, który reaguje niemal wyłącznie na wodór, można wykryć najmniejsze nieszczelności. Dlatego jest to wykrywanie bardzo niezawodne, tym bardziej, że detektor wykazuje niską „czułość poprzeczną” (czułość określająca wpływ innych gazów na wynik pomiaru). Ponadto łatwo badać nim parownik, bowiem cząsteczki wodoru przedostają się z nieszczelności parownika przez otwory wentylacyjne do wnętrza pojazdu. Wodór jest w przeciwieństwie do R134a lżejszy od powietrza i układ klimatyzacyjny może być łatwo sprawdzony od góry. Badanie polega na wprowadzeniu gazu poprzez złącze serwisowe do opróżnionego lub jeszcze częściowo napełnionego układu klimatyzacji pod ciśnieniem 5 bar. Następnie mechanik przesuwa detektor wzdłuż przewodów i podzespołów klimatyzacji. O stwierdzonym przecieku urządzenie informuje sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi. Jak to działa ?
Największym wyzwaniem w serwisie klimatyzacji jest wykrywanie nieszczelności. Następujące wytyczne dotyczące metod wykrywania nieszczelności zostały opisane jako ważne, szczególnie z punktu widzenia zaostrzonych regulacji prawnych: ZGODNOŚĆ Z REGULACJAMI PRAWNYMI R134a jest szkodliwy dla środowiska i nie można nim napełniać nieszczelnego systemu klimatyzacji. BEZPOŚREDNIE ZASTOSOWANIE Klienci nie powinni po raz drugi wracać do warsztatu. ŁATWE SPRAWDZANIE PAROWNIKA Oszczędza czas, a praca nie jest skomplikowana. NIEZAWODNOŚĆ Jeśli wykrywacz wskazuje nieszczelność, znaczy to, że nieszczelność faktycznie istnieje w tym miejscu. WYKRYWA NAJMNIEJSZE NIESZCZELNOŚCI Metoda ta pozwala nie tylko na wykrycie znacznych nieszczelności, ale skutkuje również w przypadku tych najmniejszych
TYPOWE METODY WYKRYWANIA NIESZCZELNOŚCI Barwnik UV musi być wprowadzony do systemu klimatyzacji jako pierwszy. Oznacza to, że klient musi ponownie udać się do warsztatu. Parownik w systemie klimatyzacji samochodowej jest bardzo trudny to sprawdzenia. Ponieważ barwniki UV są wykonane na bazie oleju, małe wycieki nie mogą być zlokalizowane, a ta metoda wykrywania nieszczelności nie może być stosowana, gdy system klimatyzacji jest pusty. ELEKTRONICZNE WYKRYWACZE WYCIEKÓW CZYNNIKÓW CHŁODNICZYCH reagują na gazy z zewnątrz takie jak olej lub opary benzyny, które mogą znajdować się w komorze silnika. To sprawia, że wykrywanie nieszczelności jest szczególnie niewiarygodne. Tej metody wykrywania nieszczelności również nie można stosować przy pustym systemie klimatyzacji. AZOT I AREOZOLE DO WYKRYWANIA NIESZCZELNOŚCI nie wykrywają niewielkich nieszczelności z powodu rozmiaru cząstek azotu. Sprawdzanie parownika jest również utrudnione. 1
PORÓWNANIE METOD
WWW.ELKUR.PL