Projekt „Szkolenia dla kadry edukacji szkolnej w wymiarze europejskim” realizowany w Zespole Szkół Kształcenia Ustawicznego od 01.10.2018 do 29.02.2020, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) w ramach projektu: „Ponadnarodowa Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej” – nr POWERSE-2018-1-PL01-KA101-049092. Dofinansowanie projektu z UE: 84 428,56 PLN
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA Tradycyjne techniki pedagogiczne, oparte na nauczycielu objaśniającym temat i uczniowie robiący notatki, mogą nadal być przydatne przy okazji, ale dzisiejsza edukacja koncentruje się bardziej na zachęcaniu ucznia do rozbudzenia ciekawości i chęci do nauki.
cytaty „W czasach Google uczenie faktów nie ma sensu, dlatego uczymy myśleć” „Praca zespołowa, rozwiązywanie problemów i kreatywne myślenie to kompetencje kluczowe w XXI wieku i umiejętności, które można rozwinąć”
cytaty „Według szacunków 85 procent zawodów, które będą wykonywane w 2030 roku, nie zostało jeszcze wynalezionych. Zmiany będą tak szybkie, że ludzie będą musieli się uczyć szybko i nieustannie, korzystając z nowych technologii, w tym rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej. Umiejętność zdobywania wiedzy będzie bardziej ceniona niż sama wiedza.”
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA Wiele z tych technik nauczania nie jest tak naprawdę nowych! Wykorzystanie technologii w klasie po prostu dało edukacji nowe życie, pozwalając nam podejść do starych pomysłów na nowe sposoby.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA Samokształcenie Ciekawość jest głównym motorem uczenia się. Jako podstawowa zasada uczenia się nie ma sensu zmuszać uczniów do zapamiętywania długich tekstów, które niechętnie przywołują lub natychmiast zapominają. Kluczem jest umożliwienie uczniom skupienia się na odkrywaniu obszaru, który ich interesuje, i poznanie go dla siebie.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA Powszechną techniką jest użycie Map Myśli. Nauczyciele mogą stworzyć centralny węzeł na mapie myśli i umożliwić uczniom swobodę rozwijania pomysłów. Na przykład, jeśli celem jest ciało ludzkie, niektórzy uczniowie mogą tworzyć mapy o narządach, kościach lub chorobach. Później uczniowie będą oceniani zgodnie z stworzonymi przez nich Mapami Myśli i mogą współpracować ze sobą, aby poprawić wzajemnie Mapy Myśli i dojść do pełniejszego zrozumienia ciała ludzkiego.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA ODWRÓCONA KLASA Model Flipped Classroom polega zasadniczo na zachęcaniu uczniów do przygotowania się do lekcji przed zajęciami. W ten sposób klasa staje się dynamicznym środowiskiem, w którym studenci opracowują to, co już studiowali. Uczniowie przygotowują temat w domu, aby zajęcia następnego dnia mogły być poświęcone na udzielenie odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące tematu.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA METODA PRZYPADKU Ta technika opiera się na rozwiązywaniu rzeczywistych przypadków poprzez analizę grupową, burzę mózgów, innowacje i kreatywne pomysły. Chociaż „Design Thinking” jest metodą strukturalną, w praktyce może być dość chaotyczna, ponieważ niektóre przypadki mogą nie mieć możliwego rozwiązania.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA GRYWALI ZACJA (Gamification) Korzystając z gier, uczniowie uczą się nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Dlatego uczenie się przez zabawę lub „grywalizację” to technika uczenia się, która może być bardzo skuteczna w każdym wieku. Jest to również bardzo przydatna technika, aby motywować uczniów.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE Wariant poprzedniej sekcji polega na wykorzystaniu mediów społecznościowych w klasie. Studenci są zawsze podłączeni do swojej sieci społecznościowej, więc będą potrzebować niewielkiej motywacji, aby zaangażować ich w media społecznościowe w klasie.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA PBL –PROJECT BASED LEARNING (NAUCZANIE PRZEZ PROJEKTY) PROJECT = PROJEKT = PRZEDSIĘWZIĘCIE
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA Project Based Learning (PBL), to metoda przekazywania wiedzy, kompetencji i umiejętności przez samodzielną pracę uczniów przez pewien okres czasu i znalezienie odpowiedzi lub rozwiązania angażującego i kompleksowego pytania, problemu – czyli realizację projektu.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA Pracując w PBL uczniowie są aktywni, a nie pasywni; projekt angażuję ich serca i umysły i prowadzi wprost do odniesień nabywanej wiedzy i umiejętności do realnego świata. Zastosowanie PBL powoduje, ze szkoła bardziej angażuje uczniów.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA PBL poprawia proces uczenia się. Po ukończeniu projektu uczniowie rozumieją materiał głębiej, pamiętają czego się nauczyli i zachowują tą wiedzę dłużej niż zazwyczaj w przypadku tradycyjnego wykładu. Ze względu na to, uczniowie którzy w wyniku zastosowania PBL opanują materiał potrafią lepiej zastosować to co wiedzą i potrafią w nowych sytuacjach.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA PBL buduje umiejętności pomocne na kolejnych szczeblach nauki, kariery i życia. W XXI wiecznym zakładzie pracy i szkole, sukces wymaga więcej niż tylko podstawowej wiedzy i umiejętności. W projekcie uczniowie uczą się jak przejmować inicjatywę i odpowiedzialność, budować pewność siebie, rozwiązywać problemy, pracować w grupach, przekazywać pomysły i zarządzać sobą bardziej efektywnie.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA Kluczowe umiejętności to: kreatywne i samodzielne podejście do stawianych problemów, zadań i zagadnień; współpraca i praca grupowa; skuteczne i optymalne planowanie i organizowanie własnej pracy; umiejętne korzystanie z różnych źródeł informacji oraz integrowanie wiedzy i klasyfikowanie informacji z punktu widzenia celów; przygotowanie i prowadzenie prezentacji i innych wystąpień publicznych; formułowanie i wyrażanie własnych opinii.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA PBL daje uczniom możliwość używania nowinek technologicznych. Za pośrednictwem technologii nauczyciele i uczniowie mogą współpracować efektywniej, łączyć się ekspertami, partnerami i odbiorcami na całym świecie. PBL sprawia, że uczenie jest przyjemniejsze i daje większą satysfakcję.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA PBL łączy uczniów i szkoły z lokalnymi społecznościami i rzeczywistym światem. Projekty dostarczają uczniom inspirujących możliwości, przez rozwiązywanie realnych problemów i wskazywanie rzeczywistych problemów. Uczniowie uczą się jak wchodzić w interakcje z dorosłymi i organizacjami, poznają miejsca pracy i prace dorosłych, i mogą rozwijać swoje zainteresowania zawodowe.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA Darmowe narzędzia do nauki online Nauczyciele mogą tworzyć interaktywne i dynamiczne środowisko szkolne, wykorzystując na przykład quizy online, aby sprawdzić wiedzę uczniów. Bezpłatne narzędzia do nauki online są dostępne na GoConqr. Możesz tworzyć mapy myśli, karty słówek, quizy, kursy, a nawet schematy blokowe. Zachęć uczniów do zapisania się do GoConqr, aby móc utworzyć grupę i zaprosić każdego ze swoich uczniów do zostania członkiem.
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA „Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia” - Seneka Młodszy
INTERAKTYWNE METODY NAUCZANIA Opracowały: Izabela Sagan Krystyna Sagan (na podstawie materiałów z kursu „Interactive training and teaching techniques” w Portsmouth w Wielkiej Brytanii)