Życie pszczoły WEB QEST DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH Z WADAMI SŁUCHU Opracowała : Marta Ferencová
TREŚĆ 1. Wstęp 2. Zadania 3. Proces 4. Źródła 5. Ocena 6. Podsumowanie 7. Poradnik dla nauczyciela
WSTĘP Podczas lata słyszymy prawie codziennie byczenie pszczół wszędzie dookoła, na polach, w ogrodach i sadach. Jak ich zaczniemy cichutko obserwować zauważymy, że pszczoły pracują ciągle. Niektóre z nich żyją samotnie - nazywamy ich samotnice, inne mieszkają w grupach – koloniach i pracują wspólnie. Pszczoły, które widzimy dookoła to pszczoły miodonośne, które należą do pszczelarzy i mieszkają w ulach. Oprócz nich istnieją również dzikie pszczoły miodonośne, które zamieszkują dziuple drzew. Niektóre pszczoły są brązowe, inne czarne i niektóre mają ciało żółte.
Wstęp Niezależnie od tego jak wyglądają, wszystkie pszczoły miodonośne prowadzą ten sam sposób życia. W identyczny sposób wychowują swoje potomstwo, lub produkują miód, który smakuje świetnie na chlebie lub w cieście. Pszczoły nie produkują miodu dla ludzi, robią go dlatego, bo to ich jedzenie. Wosk znów produkują do budowania swoich kolonii. Naszym szczęściem jest, że wyprodukują więcej miodu i wosku niż potrzebują.
WSTĘP W ulu jest dużo pracy: muszą go utrzymywać w czystości, kłaść jaja, opiekować się potomstwem, przechowywać jedzenie itd.. Wszystką pracę w ulu robią dwa rodzaje pszczół: Królowa i robotnice. Królowa – matka pszczół, składa jajka. Pszczoły – robotnice – wykonują resztę prac. Trzecim rodzajem pszczół w każdym ulu są trutnie. Są grube i leniwe i nic nie robią. Jeżeli pszczoła urodzi się jako królowa lub robotnica, to zostanie nią aż do końca życia i nic się nie da zmienić. Wszystkie rodzaje pszczół są pożyteczne, nawet leniwe trutnie. Każda kolonia potrzebuje wszystkie trzy rodzaje pszczół do utrzymania życia i wzajemnej pomocy.
ZADANIE Waszym zadaniem będzie przygotowanie plakatu dotyczącego życia pszczoły. Według możliwości znajdźcie w swojej okolicy pszczelarza i odwiedźcie jego farmę. Przygotujcie wystawę produktów pszczelich: miód, wosk, propolis, pyłki i napiszcie, do czego można te produkty wykorzystać. Wszystko opiszcie w prezentacji w formie Power Point. Stwórzcie dwie grupy robocze, podzielcie sobie zadania i wzajemnie współpracujcie. Projekt będzie trwać trzy tygodnie.
PROCES PROCES 1. tydzień Wyszukajcie informacje dotyczące pszczół i ich życia z różnych źródeł, które użyjecie do stworzenia plakatu lub albumu o życiu pszczół (według waszego wyboru i uzgodnień). Za pomocą nauczyciela wyszukajcie w Waszej okolicy pszczelarza i umówcie się z nim na wizytę na jego farmy lub zaproście go do szkoły.
PROCES 2. tydzień Przygotujcie prezentacje w formacie Power Point, gdzie napiszecie o wszystkim, co dowiedzieliście się o pszczołach. Przygotowanie plakatu. Wspólne zbieranie informacji o pszczołach – ich życiu, budowie ciała, podział pszczół, jak orientują się w naturze, ich rozwój, hierarchia w ulu oraz o ich produktach. Wspólna decyzja dotycząca sposobu opracowania danych.
PROCES 3. tydzień Tworzenie plakatu terminologii. Prezentacja pracy na zajęciach- prezentacja plakatu lub albumu o życiu pszczoły. Wystawa produktów pszczelarskich.
PROCES Informację potrzebne do przygotowania zadania znajdziecie na stronach internetowych. Zadanie powinno zawierać: 1. Tytuł/ Temat. 2. Imiona i nazwiska uczniów, którzy go przygotowali. 3. Informacje w ciekawej, wyczerpującej i różnorodnej formie. Wykorzystajcie swoją wyobraźnie i zręczności. 4. Każda grupa samodzielnie prezentuje przed klasą swoją pracę. Nie zapominajcie realizować zadanie zgodnie z wytycznymi. Każdy z Was powinien aktywnie brać udział w przygotowaniu projektu. Bardzo ważna jest współpraca!
ŹRÓDŁA Książki: Geleta F : Včelárska čítanka alebo Moja prvá kniha o včelách, Spolok včelárov Slovenska, 2014, ISBN: 978-8089602-15-5.
ŹRÓDŁA Źródła internetowe: https://sk.wikipedia.org/wiki/V%C4%8Dela_medonosn%C3%A1 https://www.ivcelarstvi.cz/vcela-medonosna/ https://www.google.com/search?q=v%C4%8Dela+medonosn%C3%A1&rlz=1C1VFKB_e nSK608SK609&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjD2p_eyNnfAhVGkiwKHV eqB0MQ_AUIDigB&biw=1366&bih=626#imgrc=_ https://www.peknetelo.eu/zaujimavosti/vcela-medonosna-dakujeme-ze-si/ https://www.chovamedoma.sk/chovatelstvo-farmarcenie/730-zaujimavosti-o- vcelach https://zachranvcely.sk/zaujimavosti-o-vcelach-vedeli-ste-ze-2/ https://www.apisinfo.sk/l/no22-10-zaujimavosti-o-svete-vciel/ https://eduworld.sk/cd/sona-keresztesova/1622/vcelie-skoly-dovolme-detom- spoznat-vcely--maly-zazrak-prirody
OCENA Każda grupa będzie oceniana na podstawie tego, jak udało jej się spełnić zadanie. Ocenia się estetyka, treść prezentacji, plakatu dotyczącego terminologii lub albumu, wykorzystane źródła, wzajemna współpraca i końcowa prezentacja projektu. Oceniany będzie cały projekt, dlatego bardzo ważne jest ogólne wrażenie.
OCENA Ilość punktów 1 2 3 Treść Mało informacji, które nie są związane z tematem. Słabe wykorzystanie źródeł. Dużo informacji, które związane są z tematem. Dobre wykorzystanie źródeł. Wyczerpujące informację, które związane są z tematem, wykorzystanie wszystkich wyżej wymienionych źródeł, ewentualnie innych źródeł. Estetyka Praca mało czytelna, nieestetyczna. Nieprawidłowe rozmieszczenie informacji na stronie. Brak elementów graficznych. Praca czytelna i estetyczna. Dobre rozmieszczone informację na stronie. Praca estetyczna, czytelna, przejrzysta, motywująca do zapoznania się z jej treścią. Dobre rozmieszczenie informacji na stronie. Odpowiednia grafika.
Zaangażowanie oraz współpraca w grupie OCENA Ilość punktów 1 2 3 Zaangażowanie oraz współpraca w grupie Brak zaangażowania wszystkich członków grupy i słaba współpraca. Dobre zaangażowanie wszystkich członków grupy. Współpraca na zadawalającym poziomie. Dobre zaangażowanie wszystkich członków grupy. Wzajemna motywacja do pracy. Zdolność współpracy w grupie na zadawalającym poziomie. Prezentacja Prezentacja czytana. Brak odpowiedzi na pytania nauczyciela. Prezentacja częściowo mówiona z pamięci, częściowo czytana. Brak zadowalających odpowiedzi na pytania nauczyciela. Prezentacja mówiona z pamięci. Właściwe odpowiedzi na pytania nauczyciela.
OCENA PUNKTY OCENA <4 niedostateczny 4-5 dopuszczalny 6-7 8-9 dobry 10-11 bardzo dobry 12 celujący
PODSUMOWANIE W ramach tego projektu mieliście możliwość zapoznać się z życiem pszczół. Dowiedzieliście się dużo ciekawych informacji o ich życiu. Poznaliście zasady współpracy i komunikacji w grupie. Nauczyliście się wyszukiwać i wykorzystywać różne źródła informacji.
PODSUMOWANIE Mieliście możliwość przygotować i prezentować plakat z terminami lub album. Odkryliście, że w internecie oraz w literaturze można znaleźć dużo potrzebnych informacji, które można wykorzystać przy spełnieniu waszego zadania. Samodzielnie prezentowaliście swoją pracę. Wasza praca stała się wzorem dla Waszych kolegów.
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA WQ można wykorzystać na zajęciach z geografii lub podczas zajęć popołudniowych. Przed rozpoczęciem WQ powinien nauczyciel zapoznać się z jego treścią, przejrzeć oferowane źródła i w wypadku potrzeby ich zmienić, poprawić lub zastąpić innymi. Podział do grup należy realizować ze względu na wiedzę uczniów, ich zręczności, zainteresowania, aby siły w grupach były podzielone równomierne. Ważne jest, aby uczniowie potrafili tworzyć prezentację w formacie Power Point. Uczniom należy zapewnić dostęp do komputera i pracować na komputerze z dużym ekranem – stworzyć miły klimat roboczy.
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA Potrafić obiektywnie ocenić swoją pracę oraz pracę kolegów z grupy. Czas na realizację projektu powinien być dostosowany do możliwości uczniów. Nauczyciel po zapoznaniu się z WQ powinien określić czas potrzebny na jego realizację. Nauczyciel powinien pomagać uczniom przy zdobywaniu potrzebnych danych, powinien tłumaczyć i wyjaśniać. Ocenę prac powinien nauczyciel dostosować do całej klasy. Po prezentacji projektów powinien nauczyciel podsumować zdobytą wiedzę.