Promocja i upowszechnianie nauki. Wizerunek naukowca w sieci
Promocja nauki i dorobku naukowego – dlaczego jest to ważne? 100 mln aktywnych naukowców na świecie Promocja efektów pracy naukowej Umiejętności prezentowania osiąganych rezultatów Budowanie wizerunku naukowego w sieci
Promocja wyników badań naukowych Publikacje : Wyniki badań, którymi warto podzielić się ze środowiskiem. Zwiększanie postępu naukowego w danej dziedzinie. Zwiększanie prestiżu jednostki badawczej. Docieranie do wielu odbiorców. Powiększanie swojego dorobku naukowego. Zyskanie szansy na polepszenie osobistych współczynników (np. h-index). Lepsza opinia w środowisku. Zwiększanie swoich szans na awans i grant. Każda kolejna publikacja doskonali umiejętności autora
Publikacje: gdzie publikować? Czasopisma indeksowane przez bazy cytowań: Web of Science Core Collection Scopus Czasopisma Open Access: DOAJ J-STAGE
Open Access Publishing in European Network
Narodowy program publikacji naukowych Springer Open Choice Open Access w Polsce http://vls.icm.edu.pl/zasady/2015/Springer/SpringerOpenChoice2015.html Lista czasopism Springer objętych programem Open Choice – rozszerzona do 1271 tytułów. Open Access nie może być zastosowany do artykułów, które zostały już opublikowane. Opcja Springer Open Access dla polskich autorów jest finansowana w 100% centralnie przez MNiSW w ramach umowy Springer/ICM. 4.Sposób korzystania z opcji Open Access przez autora jest pokazany w prezentacji: http://vls.icm.edu.pl/zasady/2010/krajowe/Institutional_OA_at_Springer.pdf
SherpaRomeo http://www.sherpa.ac.uk/romeo/PDFandIR.php?la=en
Lista Filadelfijska = Master Journal List
Wyszukiwarki czasopism punktowanych MNiSW
Wyszukiwarki czasopism punktowanych MNiSW
Promocja wyników badań naukowych Wyniki badań naukowych jako przedmiot debaty publicznej Centra prasowe- przygotowywanie dobrej informacji Współpraca z mediami Debaty z biznesem i politykami Przykład: Centrum prasowe Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej
Promocja wyników badań naukowych Pobudzanie naukowych zainteresowań młodych ludzi; zdobywanie najlepszych kandydatów na studentów i uczonych instytucja naukowa postrzegana jako miejsce atrakcyjnych studiów i kariery zawodowej dla wybitnych absolwentów Zajęcia dla dzieci i młodzieży szkolnej Nastawienie na realny rozwój najmłodszych kadr Promowanie badań naukowych z udziałem studentów i doktorantów
Promocja wyników badań naukowych Budowanie dobrej strony internetowej instytucji naukowo-badawczej: http://dydaktykafizyki.us.edu.pl/ind_pol.html Aktualizowanie informacji na stronie - jedno z najlepszych narzędzi budowania wizerunku! Czytelność i zrozumiałość - kluczowe informacje o pracownikach, ofercie edukacyjnej, prowadzonych badaniach, projektach i osiąganych rezultatach. http://ikp.uw.edu.pl/projekty
Jak prezentować wyniki badań Bezpłatne programy do wizualizacji danych: Wizualizacja danych statystycznych: www.raw.densitydesign.org http://idl.cs.washington.edu/projects/lyra/ Wizualizacja sieci: Gephi:The Open Graph Viz Platform - program połączony z koncepcjami naukowymi, pobierany na własny komputer, daje dużo możliwości wizualizacji. Zawiera zakładki, m.in. analiza danych, filtrowanie sieci, wyszukiwanie klastrów http://gephi.github.io/ Wizualizacja tekstu: VOYANT – umożliwia interpretację tekstu. Możemy wkleić cala publikacje i analizować poszczególne fragmenty tekstu, analiza słów, analiza kolekcji http://voyant-tools.org/ Narracje cyfrowe – umożliwiają tworzenie opowieści na mapie
Zasady dobrej prezentacji http://prezentacje.edu.pl/prezentacje/strony/zasady.html Infografiki – służą do lepszego przekazu informacji http://www.easel.ly/ https://marketplace.visual.ly/infographics https://infogr.am/ https://venngage.com/
Budowanie wizerunku w sieci Profil autora w Google Scholar Citations Google Scholar Citations (GSC) pozwala założyć swój profil w usłudze Google Scholar oraz umożliwia śledzenie, gdzie i przez kogo cytowane są nasze prace. Do profilu przyporządkowane są publikacje autora. Serwis daje również możliwość automatycznego wyliczenia indeksu Hirscha. GSC przeznaczone jest dla badaczy i umożliwia zarządzanie „cytowanym dorobkiem”. Punktem wyjścia jest posiadanie swoich prac w bazach Google’a. Stworzenie profilu w GSC nie jest warunkiem koniecznym do zapewnienia widoczności swoich prac, ale umożliwia ich uporządkowanie.
Budowanie wizerunku naukowego w sieci
ReseracherID
ReseracherID
Budowanie wizerunku w sieci Blogi naukowe: Portal PAN:Nauka online http://www.academia.pan.pl/autorzy Wiedza i edukacja: http://wiedzaiedukacja.eu/archives/category/e-biblioteka/pajeczyna-e-biblioteka Bloginaukowe.org: http://bloginaukowe2.blogspot.com/p/zgos-blog.html
Budowanie wizerunku w sieci Naukowe portale społecznościowe: ResearcherID - portal naukowców, badaczy, autorów publikacji. Umożliwia stworzenie publicznego profilu oraz utworzenie listy własnych prac naukowych połaczony z platformą Web of Science. ResearcherID jest w pełni zintegrowany z pozostałymi produktami firmy Thomson Reuters i korzystanie z niego wymaga utworzenia własnego profilu na platformie ISI Web of Science. ResearchGATE - serwis skierowany do naukowców i studentów. Użytkownicy zarządzają własną listą publikacji, bezpośrednio przejętą z fachowych baz danych, zawierających ponad 30 milionów haseł. W ResearchGATE działa mechanizm rekomendacji: można polecać publikacje wykazujące podobieństwo tematyczne do własnych opracowań i dziedzin badawczych, a także użytkowników o zbliżonym profilu działalności naukowej. Zasób publikacji portalu ResearchGATE obejmuje siedem głównych baz danych oraz ponad 1000 źródeł typu OpenSource. Znajdują się tu publikacje pochodzące z serwisów Pubmed, ArXiv, IEEE czy CiteSeer.. Portal Naukowca - platforma szkoleniowa, której celem jest rozwój kompetencji kadr B+R w zakresie zarzadzania badaniami oraz komercjalizacji ich wyników Academia.edu - serwis dla naukowców bardzo podobny do Facebooka - prosty, przejrzysty, dużo publikacji – można tutaj umieścić swoje publikacje i sprawdzać, kto je przegląda. Przeszukiwany przez wyszukiwarki Google.
Jak promować naukę, jak tworzyc wizerunek naukowy - Przydatne poradniki Kulczycki , E.:Jak dodać prace do Google Scholar i zwiększyć liczbę cytowań oraz indeks Hirscha http://ekulczycki.pl/poradnik/ Promosaurus. Poradnik promocji nauki www.cittru.uj.edu.pl/.../e15d6076-e96c-4680-880c-dde0c6c8a090 Promocja w nauce. Poradnik dobrych praktyk www.nauka.gov.pl/g2/...05/fd878941569fcf6dd449cdec1c47e5b9.pdf Kulczycki, E.: Wprowadzenie do efektywnego publikowania naukowego http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/poradnik-efektywnego-publikowania/
Dziękuje za uwagę tonak@bg.pw.edu.pl