Motywowanie uczniów do nauki Dorota Muszyńska Patrycja Stopyra 1
Proces ten zachodzi, gdy spełnione są dwa warunki: Czym jest motywacja? Motywacja to proces wewnętrzny pobudzający jednostkę do działania i ukierunkowujący to działanie. Jest to działanie, które ma prowadzić do osiągnięcia określonych celów. Proces ten zachodzi, gdy spełnione są dwa warunki: 1.Osiągnięcie celu musi być postrzegane przez człowieka jako użyteczne. 2.Prawdopodobieństwo realizacji celu musi być wyższe od zera. 2
3
Odpowiednia organizacja czasu nauki - stała pora - spokojne miejsce Kiedy dziecko nie powinno odrabiać zadań domowych? 1. Od razu po zakończeniu lekcji w szkole, 2. Bezpośrednio po obfitym posiłku, 3. Późnym wieczorem, po godzinie 20 – 21. Od zadań trudnych do łatwych. 4
Systematyczność - nauka rozłożona w czasie, - materiał rozłożony na mniejsze partie, - kontrola rodzica. 5
Pozytywna ocena rezultatów własnej pracy - należy doceniać nawet najdrobniejsze sukcesy, na należy stawiać zbyt wysokich wymagań. POCHWAŁA KONKRETNA: „Świetnie obliczyłaś to zadanie z matematyki”, „Znalazłaś bardzo dobrą drogę do rozwiązania tego zadania”, „Fantastycznie narysowałaś to drzewo”, zamiast zdań typu: „Jak zawsze jesteś dobra z matematyki”, czy też „Masz niezłe zdolności plastyczne”. 6
,,Po co właściwie tego wszystkiego się uczę?” Należy: - pomóc dziecku dostrzec korzyści z nauki, - dać przykład własnym postępowaniem, - okazać zainteresowanie, - zachęcać dziecko do rozmów i rozwijania zainteresowań. 7
Samodzielność Nie wyręczajmy dziecka w odrabianiu lekcji. Kiedy prosi o pomoc udzielmy wskazówek, wyjaśnijmy wątpliwości i naprowadzajmy, ale nie dawajmy „gotowców”. Samodzielnie rozwiązane zadanie może dostarczyć dziecku dużej satysfakcji, wzmacnia w nim również poczucie, że jest w stanie poradzić sobie z trudnościami. Następnym razem zadanie będzie wyzwaniem, a nie udręką. 8
Zainteresowanie postępami dziecka Po powrocie z zebrania spróbujmy: • powstrzymać emocje, • znajdźmy czas na rozmowę, • nie zaczynajmy od informacji negatywnych, • mówmy o swoich odczuciach, • gdy są problemy - wspólnie ustalmy ich rozwiązanie. 9
Od kar lepsze są nagrody, ale stosowanie ich musi być ostrożne. Kara czy nagroda? Od kar lepsze są nagrody, ale stosowanie ich musi być ostrożne. POCHWAŁA: konkretne i precyzyjne informacje - co dziecko osiągnęło, w czym się poprawiło, a także ile włożyło wysiłku. Należy unikać: • nieszczerych pochwał tylko po to, by dziecko poczuło się lepiej, • komunikatów sprawiających, że dziecko będzie czuło się kontrolowane lub manipulowane, np. „Dobrze, zrobiłeś dokładnie to co chciałam”, • ogólnikowych zwrotów w stylu: „Dobra robota”, „Świetnie ci poszło”. 10
Docenić osiągnięcia dziecka „Co dziś dostałeś?” vs. „Czego się dziś nauczyłeś?” - niepowodzenia szkolne 11
Nie wolno pozwolić dziecku źle mówić o sobie Jak uwolnić dziecko z przypisanej mu roli? a) poszukać sposobu zaprezentowania dziecku innego obrazu jego osoby, b) stworzyć sytuacje, w której dziecko może zobaczyć siebie w innym świetle, c) pozwolić dziecku usłyszeć, jak mówimy o nim coś pozytywnego, d) określić wzór zachowania, jakiego oczekujemy, e) przypomnieć dziecku jakieś poprzednie osiągnięcia, f) powiedzieć, jakie są nasze odczucia i oczekiwania. 12
Zainteresowanie i zamiłowanie do nauki Chęć uczenia się możemy wykształcić w dziecku, np. poprzez: a) wskazanie powiązań wiedzy książkowej z codzienną rzeczywistością: - powiązanie wiadomości z przyrody z naturalnymi zjawiskami, - odniesienie wiedzy historycznej do współczesnych wydarzeń, - wskazanie na podobieństwa literatury do życiowych wydarzeń i problemów, b) poszerzenie wiedzy zdobytej w szkole (muzeum, wycieczki krajoznawcze, gry edukacyjne, czasopisma, programy edukacyjne w TV), c) rozbudzanie pozaszkolnych pasji i zainteresowań, d) zademonstrowanie na własnym przykładzie entuzjazmu do uczenia się, zdobywania nowych wiadomości. 13
Poczucie kompetencji - zadania „w sam raz” Większość dzieci niechętnie przyznaje się do niekompetencji: obiecują, że wezmą się do pracy, ale tego nie robią, narzekają, że zadania są nudne lub głupie. Co jednak zrobić gdy dziecko przyznaje, że zadanie jest zbyt trudne? - możemy zapytać co dziecko ma dokładnie zrobić, czy rozumie na czym polega zadanie, - jeśli dziecko rozumie zadanie, ale twierdzi, że nie potrafi go wykonać, warto nakłonić je do rozpoczęcia pracy, aby zobaczyć co już potrafi, a czego nie, - gdy dziecko jest przerażone wielkością lub skomplikowaniem zadania, możemy zaproponować podzielenie go na mniejsze części. 14
Zachowania i postawy rodziców wpływające negatywnie na motywację dziecka do nauki. - Nadmierna kontrola - Uczenie się za dziecko - Zbyt wysokie wymagania - Porównywanie z innymi - Groźby, szantaże - Zaprzeczanie trudnościom. 15
LITERATURA: 1. Faber A., Mazlish E. „Jak mowić, żeby dzieci się uczyły – w domu i w szkole”. 2. Martin V. Covington, Karen Manheim Teel Motywacja do nauki. 3. Gdy dziecku brakuje motywacji / Karolina Kossakowska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2012, nr 8, s. 16-19 4. Jere Brophy Motywowanie uczniów do nauki 5. Mc Ginnisa Alana „Sztuka motywacji” 6. https://www.superkid.pl/jak-zmotywowac- dziecko-do-nauki 16
17
Dziękuję za uwagę 18