Motywowanie uczniów do nauki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
Jak motywować dziecko do nauki?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Dojrzałość szkolna dziecka
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
MOTYWACJA DO NAUKI ,,Prędzej czy później okazuje się,
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Jak motywować dziecko do nauki
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
PRACA DOMOWA UCZNIA Autor: Beata Słowińska.
Recepta na sukces nauczyciela
warsztaty dla rodziców
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Motywacja do nauki.
Co zrobić, żeby dziecku „chciało się chcieć?” – o budowaniu motywacji
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
O korzeniach i skrzydłach…
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
KONTROLA W KLASIE SZKOLNEJ. ZADANIA KONTROLI W KLASIE SZKOLNEJ: -kontrolowanie postępów ucznia, -wystawianie ocen, -przygotowanie sprawozdań o osiągnięciach.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Co z tą motywacją?.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak pomagać dziecku w nauce?
Szkoła z klasą 2.0 edycja 2012/2013
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
8 zasad postępowania lidera
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Jak motywować dziecko do nauki ?
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
DOBRA ORGANIZACJA CZASU NAUKI SYSTEMATYCZNOŚĆ POZYTYWNA OCENA REZULTATÓW WŁASNEJ PRACY.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Motywowanie uczniów do nauki Dorota Muszyńska Patrycja Stopyra 1

Proces ten zachodzi, gdy spełnione są dwa warunki: Czym jest motywacja? Motywacja to proces wewnętrzny pobudzający jednostkę do działania i ukierunkowujący to działanie. Jest to działanie, które ma prowadzić do osiągnięcia określonych celów. Proces ten zachodzi, gdy spełnione są dwa warunki: 1.Osiągnięcie celu musi być postrzegane przez człowieka jako użyteczne. 2.Prawdopodobieństwo realizacji celu musi być wyższe od zera. 2

3

Odpowiednia organizacja czasu nauki - stała pora - spokojne miejsce Kiedy dziecko nie powinno odrabiać zadań domowych? 1. Od razu po zakończeniu lekcji w szkole, 2. Bezpośrednio po obfitym posiłku, 3. Późnym wieczorem, po godzinie 20 – 21. Od zadań trudnych do łatwych. 4

Systematyczność - nauka rozłożona w czasie, - materiał rozłożony na mniejsze partie, - kontrola rodzica. 5

Pozytywna ocena rezultatów własnej pracy - należy doceniać nawet najdrobniejsze sukcesy, na należy stawiać zbyt wysokich wymagań. POCHWAŁA KONKRETNA: „Świetnie obliczyłaś to zadanie z matematyki”, „Znalazłaś bardzo dobrą drogę do rozwiązania tego zadania”, „Fantastycznie narysowałaś to drzewo”, zamiast zdań typu: „Jak zawsze jesteś dobra z matematyki”, czy też „Masz niezłe zdolności plastyczne”. 6

,,Po co właściwie tego wszystkiego się uczę?” Należy: - pomóc dziecku dostrzec korzyści z nauki, - dać przykład własnym postępowaniem, - okazać zainteresowanie, - zachęcać dziecko do rozmów i rozwijania zainteresowań. 7

Samodzielność Nie wyręczajmy dziecka w odrabianiu lekcji. Kiedy prosi o pomoc udzielmy wskazówek, wyjaśnijmy wątpliwości i naprowadzajmy, ale nie dawajmy „gotowców”. Samodzielnie rozwiązane zadanie może dostarczyć dziecku dużej satysfakcji, wzmacnia w nim również poczucie, że jest w stanie poradzić sobie z trudnościami. Następnym razem zadanie będzie wyzwaniem, a nie udręką. 8

Zainteresowanie postępami dziecka Po powrocie z zebrania spróbujmy: • powstrzymać emocje, • znajdźmy czas na rozmowę, • nie zaczynajmy od informacji negatywnych, • mówmy o swoich odczuciach, • gdy są problemy - wspólnie ustalmy ich rozwiązanie. 9

Od kar lepsze są nagrody, ale stosowanie ich musi być ostrożne. Kara czy nagroda? Od kar lepsze są nagrody, ale stosowanie ich musi być ostrożne. POCHWAŁA: konkretne i precyzyjne informacje - co dziecko osiągnęło, w czym się poprawiło, a także ile włożyło wysiłku. Należy unikać: • nieszczerych pochwał tylko po to, by dziecko poczuło się lepiej, • komunikatów sprawiających, że dziecko będzie czuło się kontrolowane lub manipulowane, np. „Dobrze, zrobiłeś dokładnie to co chciałam”, • ogólnikowych zwrotów w stylu: „Dobra robota”, „Świetnie ci poszło”. 10

Docenić osiągnięcia dziecka „Co dziś dostałeś?” vs. „Czego się dziś nauczyłeś?” - niepowodzenia szkolne 11

Nie wolno pozwolić dziecku źle mówić o sobie Jak uwolnić dziecko z przypisanej mu roli? a) poszukać sposobu zaprezentowania dziecku innego obrazu jego osoby, b) stworzyć sytuacje, w której dziecko może zobaczyć siebie w innym świetle, c) pozwolić dziecku usłyszeć, jak mówimy o nim coś pozytywnego, d) określić wzór zachowania, jakiego oczekujemy, e) przypomnieć dziecku jakieś poprzednie osiągnięcia, f) powiedzieć, jakie są nasze odczucia i oczekiwania. 12

Zainteresowanie i zamiłowanie do nauki Chęć uczenia się możemy wykształcić w dziecku, np. poprzez: a) wskazanie powiązań wiedzy książkowej z codzienną rzeczywistością: - powiązanie wiadomości z przyrody z naturalnymi zjawiskami, - odniesienie wiedzy historycznej do współczesnych wydarzeń, - wskazanie na podobieństwa literatury do życiowych wydarzeń i problemów, b) poszerzenie wiedzy zdobytej w szkole (muzeum, wycieczki krajoznawcze, gry edukacyjne, czasopisma, programy edukacyjne w TV), c) rozbudzanie pozaszkolnych pasji i zainteresowań, d) zademonstrowanie na własnym przykładzie entuzjazmu do uczenia się, zdobywania nowych wiadomości. 13

Poczucie kompetencji - zadania „w sam raz” Większość dzieci niechętnie przyznaje się do niekompetencji: obiecują, że wezmą się do pracy, ale tego nie robią, narzekają, że zadania są nudne lub głupie. Co jednak zrobić gdy dziecko przyznaje, że zadanie jest zbyt trudne? - możemy zapytać co dziecko ma dokładnie zrobić, czy rozumie na czym polega zadanie, - jeśli dziecko rozumie zadanie, ale twierdzi, że nie potrafi go wykonać, warto nakłonić je do rozpoczęcia pracy, aby zobaczyć co już potrafi, a czego nie, - gdy dziecko jest przerażone wielkością lub skomplikowaniem zadania, możemy zaproponować podzielenie go na mniejsze części. 14

Zachowania i postawy rodziców wpływające negatywnie na motywację dziecka do nauki. - Nadmierna kontrola - Uczenie się za dziecko - Zbyt wysokie wymagania - Porównywanie z innymi - Groźby, szantaże - Zaprzeczanie trudnościom. 15

LITERATURA: 1. Faber A., Mazlish E. „Jak mowić, żeby dzieci się uczyły – w domu i w szkole”. 2. Martin V. Covington, Karen Manheim Teel Motywacja do nauki. 3. Gdy dziecku brakuje motywacji / Karolina Kossakowska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2012, nr 8, s. 16-19 4. Jere Brophy Motywowanie uczniów do nauki 5. Mc Ginnisa Alana „Sztuka motywacji” 6. https://www.superkid.pl/jak-zmotywowac- dziecko-do-nauki 16

17

Dziękuję za uwagę 18