„Programy PROW i SPO – programowanie, realizacja i wnioski”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dofinansowanie zadań związanych z efektywnością energetyczną z uwzględnieniem OŹE ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Advertisements

Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja –pozyskiwanie środków unijnych przez beneficjentów powiatu kamiennogórskiego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1 Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Turek, r.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Dr Piotr SZAJNER IERiGZ-PIB ul. Świętokrzyska Warszawa Tendencje w produkcji mleka w Polsce.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
III SESJA ZIMOWEJ SZKOŁY LEŚNEJ PRZY IBL „Strategia rozwoju lasów i leśnictwa w Polsce do roku 2030” Leśne Centrum Informacji - transfer wiedzy o środowisku.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Wspólna Polityka Rolna i Polityka Rozwoju Obszarów Wiejskich Wykład 3 Polityka strukturalna w Unii Europejskiej Dominika Milczarek.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. 1 Komitet Monitorujący Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury Przyszłość Polityki Spójności.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
ZARZĄD POWIATU W RYKACH
Finansowanie działań związanych z rozwojem selektywnego zbierania odpadów komunalnych - środki unijne Gdańsk, 14 listopada 2016 r. Regionalny Program.
Fundusze unijne od podstaw II
Opracowanie autorskie: Roman Rudnicki UMK Toruń
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne (M 10)
Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie zachodniopomorskim Stan na dzień r. 1 1.
Wdrażanie podejścia LEADER/RLKS w Polsce
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
Mirosław Maliszewski -Prezes Związku Sadowników RP
Omówienie procedur związanych z zamknięciem programu PROW w lokalnych grupach działania Województwa Zachodniopomorskiego.
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Agroexpert sp. z o.o. podsumowanie roku 2017 oraz plany na przyszłość…
Możliwości rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
Województwa Podlaskiego
Aktualne sprawy akwakultury – PO „Rybactwo i morze”
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
w obszarze gospodarki wodno-ściekowej
Informacja o stanie wdrażania
„Popytowy System Innowacji – rozwój MŚP w Regionie Świętokrzyskim poprzez profesjonalne usługi doradcze” Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Program Operacyjny
Informacja o stanie wdrażania
Rządowy Program na rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów
Informacja o stanie wdrażania
Współczesne kierunki polityki społecznej
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

„Programy PROW i SPO – programowanie, realizacja i wnioski” Dr Marek WIGIER 12 - 13 grudzień 2005, Warszawa

Programy wsparcia gospodarki żywnościowej i obszarów wiejskich w latach 2004-2006 Narodowy Plan Rozwoju Programy: Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” Program SAPARD Inne programy: „Zintegrowany Program Operacyjny Rozwój Regionalny”, SPO „Transport i gospodarka morska” SPO „Rozwój zasobów ludzkich” SPO „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw”, SPO „Środowisko”, SPO „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb”

Schemat realizacji celu „Poprawa konkurencyjności gospodarki rolno-żywnościowej”

Schemat realizacji celu „Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich”

Wydatki publiczne (krajowe i UE) Kwota zobowiązań na realizację działań polityki strukturalnej w latach 2004-2006 (w mln Euro) 2004 2005 2006 Razem Wydatki publiczne (krajowe i UE) PROW 1 086,9 1 201,5 1 304,0 3 592,4 w tym płatności bezpośrednie, pomoc techniczna i 1268/1999 422,5 251,6 879,3 SPO 416,8 595,6 771,7 1 784,1 1 503,7 1 787,1 2 075,7 5 376,5 Środki prywatne 220,8 315,6 408,9 945,3

Struktura podziału środków finansowych wg działań inwestycyjnych PROW w latach 2004-2006

Okres jaki upłynął od daty rozpoczęcia zbierania wniosków do uzyskania akredytacji i pierwszych wypłaty środków w PROW

Poziom wykorzystania limitu finansowego PROW na podstawie wypłaconych środków (w%) (wg danych z 18 listopada 2005)

Liczba złożonych wniosków w działaniu „Renty strukturalne” (wg Liczba złożonych wniosków w działaniu „Renty strukturalne” (wg. danych z 4 listopada 2005 r.)

Liczba złożonych wniosków w działaniu „Wspieranie gospodarstw niskotowarowych” (wg. danych z 4 listopada 2005 r.)

Liczba złożonych wniosków w działaniu „Grupy producentów rolnych” (wg Liczba złożonych wniosków w działaniu „Grupy producentów rolnych” (wg. danych z 4 listopada 2005 r.)

Liczba złożonych wniosków w działaniu „Wspieranie przedsięwzięć rolno-środowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt” (wg. danych z 4 listopada 2005 r.)

Ocena PROW (1) Socjalno-osłonowy charakter programu Aż 35% środków (blisko 1 mld Euro) przeznaczonych jest wsparcie gospodarstw położonych na obszarach ONW Uzyskanie wsparcia finansowego dla ONW uzależnione jest od położenia gospodarstwa, a nie projektu inwestycyjnego Niski próg dochodowy gospodarstw niskotowarowych (od 2 do 4 ESU). Działanie traci inwestycyjny charakter. Pasywny charakter uzyskiwania pomocy na działania ONW oraz przez gospodarstwa niskotowarowe

Ocena PROW cd. (2) Duży udział środków związanych z ochroną środowiska (rolno-środowiskowe – 13%, zalesienia – 4%) W programie zalesiania brak środków na szkolenia służące poprawie ekonomicznych, ekologicznych i społecznych funkcji lasów (art. 9/1257), nie przewidziano finansowania działań w zakresie promocji sprzedaży produktów leśnych czy pomocy dla tworzenia stowarzyszeń właścicieli W prawie wspólnotowym zalesianie podporządkowane jest potrzebom ochrony środowiska i zachowania krajobrazu wiejskiego, w Polsce – zapewnieniu dodatkowych dochodów ludności rolniczej Brak środków na zalesienia przez Lasy Państwowe

Ocena PROW cd. (3) Niewystarczające (24% środków) w stosunku do potrzeb (w latach 2004-2006 w wieku 54-59 lat będzie około 160 tys. rolników) finansowanie programu rent strukturalnych - potencjalnie może z niego skorzystać około 52 tys. Program rent strukturalnych jest bardziej liberalnym i korzystnym dla rolników niż wcześniej obowiązujące przepisy (wysokość emerytury, wiek uprawnionego, wielkość przekazywanego i tworzonego gosp.) Bariery natury organizacyjnej (forma prawna), proceduralnej (wpis do rejestru sądowego) i ekonomicznej (sprzedaż) przy tworzeniu grup producentów

Ocena PROW cd. (4) Duże opóźnienia w uruchomieniu programu i realizacji płatności PROWP zgodny jest z przepisami wspólnotowymi, został jednak zawężony co do kierunków wspierania rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich z pominięciem działań o charakterze nowoczesnym Program będzie skutecznie sprzyjał jedynie poprawie dochodowości ludności rolniczej Niebezpieczeństwo ukształtowania roszczeniowej postawy wśród części rolników

Struktura podziału środków finansowych wg działań inwestycyjnych SPO w latach 2004-2006

Wykorzystanie limitu środków w programie SPO na podstawie wartości złożonych wniosków (w %) (wg danych z 30 listopada 2005 r.)

Wykorzystanie limitu środków w programie SPO na podstawie wartości zawartych umów (w %) (wg danych z 30 listopada 2005 r.)

Stosunek wartości złożonych wniosków do wartości zawartych umów (w %) (wg danych z 30 listopada 2005r.)

Ocena SPO (1) Kontynuacja działań inwestycyjnych SAPARD Duże opóźnienia w uruchomieniu programu i realizacji płatności Udział finansów publicznych w kosztach programu waha się od 50% do 100% Udział pomocy z UE w finansach publicznych waha się od 69% (np. Inwestycje w gosp.) do 90% (np. Przetwórstwo)

Ocena SPO c.d. (2) W dwóch największych działaniach max. wsparcie dla beneficjenta jest wystarczające lub wręcz wysokie (Inwestycje – 300 tys. zł oraz Przetwórstwo – do 100 tys. do 20 mln zł) Restrykcyjne kryteria dostępu do działania „Inwestycje” (np. staż pracy, wykształcenie) Rozproszenie środków na finansowane działań m.in. w zakresie rozwoju tzw. małej infrastruktury Rozproszenie środków na działanie „Scalanie gruntów” przy równocześnie skomplikowanych i mało przejrzystych procedurach wdrożeniowych

Analiza SWOT polityki wobec wsi i rolnictwa Mocne strony Duża trafność identyfikacji ważnych problemów rozwoju polskiej gospodarki żywnościowej i obszarów wiejskich Uporządkowana, stabilna i przewidywalna polityka wobec wsi i rolnictwa Pewność realizacji wyznaczonych działań Przejrzysta struktura finansowania programów Szeroki wachlarz działań Duża dostępność niektórych środków finansowych

Analiza SWOT polityki wobec wsi i rolnictwa Słabe strony Krótka perspektywa czasowa Powielanie podobnych działań i rozproszenie środków (mnogość programów - 25) Koncentracja celów na maks. wykorzystaniu środków finansowych UE Niedostateczne wsparcie rozwoju nowoczesnej gospodarki, przedsiębiorczości i rozwoju zrównoważonego Oparcie polskiej polityki wobec wsi i rolnictwa na priorytetach europejskich Duże opóźnienia w podpisywaniu umów i wypłacie środków Brak działań wspierających rozwiązanie problemów bezrobocia na obszarach wiejskich

Dziękuję za uwagę