Absolwent UwB jako pracownik. Perspektywa pracodawców dr Szymon C. Czupryński, Biuro Karier, Uniwersytet w Białymstoku
Badania pracodawców: Termin: sierpień – listopad 2018 r. Grupa docelowa: przedsiębiorstwa działające na terenie Białegostoku i okolic. Metoda badawcza: metoda jakościowa, wywiad kwestionariuszowy.
Firmy i instytucje, które wzięły udział w badaniu: Wykres 1. Udział przedsiębiorstw w badaniu z uwzględnieniem podziału na charakter firmy Źródło: opracowanie własne.
Porównanie z Badaniem Losu Absolwentów rocznika 2017/2018 Wykres 2 i 3. W jakiego rodzaju firmie pracowałeś(aś) / pracujesz? Niepracujący absolwent Pracujący absolwent Źródło: opracowanie własne. Źródło: opracowanie własne. * Wyniki pochodzą z raportu z Badań Losów Absolwentów rocznika 2017/2018, str. 14 i 29..
Firmy i instytucje, które wzięły udział w badaniu:
Źródło: opracowanie własne. Absolwent UwB po… : Wykres 4. Jakie kierunki ukończyli pracownicy w Pana/Pani firmie? Źródło: opracowanie własne.
Źródło: opracowanie własne. Absolwent UwB po… : Wykres 5. Po jakich kierunkach studiów najchętniej Pan(i) zatrudnia absolwentów? Źródło: opracowanie własne.
Kwalifikacje, umiejętności i kompetencje: Wykres 6. Kwalifikacje, umiejętności i kompetencje, które są dla Pana/Pani firmy najważniejsze Źródło: opracowanie własne.
Kwalifikacje, umiejętności i kompetencje absolwentów UwB: Wykres 5. Jakie kwalifikacje, umiejętności lub kompetencje są atutem absolwentów UwB? Źródło: opracowanie własne.
Kwalifikacje, umiejętności i kompetencje absolwentów UwB: Wykres 6. Jakich kwalifikacji, umiejętności lub kompetencji najbardziej brakuje absolwentom UwB? Źródło: opracowanie własne.
Proponowane zmiany w zakresie kształcenia na UwB: Propozycje zmian Liczba Dbanie o poprawność językową 1 Korzystanie z staży dofinansowanych z UE Kształcenie ogólne Nauka języka niemieckiego Nauka umiejętności interpersonalnych 5 Nauka umiejętności związanych z karierą zawodową 3 Nauka umiejętności związanych z liczeniem Nowy kierunek: handel zagraniczny Podwyższenie poziomu języka angielskiego Wiedza specjalistyczna skonkretyzowana 2 Więcej praktyki i przełożenie teorii na praktykę 20 Większa dowolność w wyborze przedmiotów na I roku Większa współpraca z instytucjami kultury Większa współpraca z przedsiębiorstwami Większy nacisk na języki Współpraca z przedsiębiorcą zatrudniającym na pół etatu Zajęcia powinni prowadzić praktycy Zbyt dużo teorii Żadnych zmian Proponowane zmiany w zakresie kształcenia na UwB: Tabela 1. Co Pan(i) zmieniłaby w procesie kształcenia studentów podczas studiów na UwB? Źródło: opracowanie własne.
Wnioski: preferowane kierunki, po których najchętniej zatrudniają absolwentów UwB to: ekonomia, prawo, zarządzanie, administracja, pracodawcy wysoko oceniają wśród absolwentów UwB: wiedzę specjalistyczną, znajomość języków obcych, czy komunikatywność, wg pracodawców absolwenci UwB mają największe problemy, aby połączyć teorię z praktyką, aby podjąć zaangażowanie lub wykazanie się zdolnościami analitycznymi, pracodawcy postulują, aby w procesie nauczania większą wagę poświęcić na praktyczne aspekty nauki kierunku, na którym dany student studiuje.
Dziękuję za uwagę