JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Szkoła dla rodziców i wychowawców
informacje i wskazówki dla rodziców
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
„Zero” tolerancji dla przemocy
Dojrzałość szkolna dziecka
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
6 kroków do porozumienia
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
Jak pracować efektywnie z dzieckiem?
Nauczyłeś się jakoś radzić sobie ze stresem
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
warsztaty dla rodziców
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Jeśli znalazłeś się na tej stronie to znaczy że masz przyjaciela, ktoś Cię lubi, bądź zwyczajnie zna i nie chce zostać zapomniany :)
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Strategie rozwiązywania konfliktów
Nastolatek w rodzinie i szkole - między katastrofą a sukcesem
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Umiejętność obserwacji.
czyli jak mówić bez oskarżenia
SZKOŁA dla RODZICÓW.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
NIWELOWANIE TRUDNOŚCI INTERPERSONALNYCH WE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI BOŻENA PARUCH PEDAGOG SZKOLNY Gimnazjum nr 7 w Krakowie.
Chwalmy naszych uczniów Autor prezentacji: Joanna Bielecka
Bariery komunikacyjne w rozmowie z dziećmi Jest ich aż 12 – cały tuzin!!! Irena Dzierzgowska Mirela Nawrot Warszawa 2007.
JAK RADZIĆ SOBIE Z EMOCJAMI?
Wychowywać to kochać i wymagać
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Jak rozwijać inteligencję emocjonalną dziecka ?
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
8 zasad postępowania lidera
SZKOŁA dla RODZICÓW. Opracowanie: Marek Bączkowski.
PRAWA dziecka.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
The Leader in Me.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Lepszy internet zależy od Ciebie!
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Przyjaciel najcenniejszy dar
Rodzice nie muszą być samotni
Ucz swoje dzieci, że niczego poza sobą nie potrzebują do szczęścia – ani osoby ani miejsca czy rzeczy – i prawdziwe szczęście odnajduje się wewnątrz siebie.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
główną potrzebą emocjonalną dziecka.
ABC wychowania mgr Sylwia Plata.
Poczucie własnej wartości dziecka
CO ZROBIĆ, GDY DZIECI SIĘ KŁÓCĄ?
Zapis prezentacji:

JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I Renata Rosa-Chłobowska psycholog-psychoterapeuta

RODZICIELSTWO MA BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRE A NIE DOSKONAŁE

WYSTARCZAJĄCO DOBRY RODZIC Stawia na szczerość i prawdziwe okazywanie swoich uczuć Uznaje emocje dziecka za ważne Akceptuje dziecko bezwarunkowo Precyzuje, jakich zachowań dziecka nie akceptuje AKCEPTUJE DZIECKO, ALE NIE AKCEPTUJE JEGO NIEWŁAŚCIWEGO ZACHOWANIA

RODZICIELSTWO WG THOMASA GORDONA Rodzice na całym świecie mają podobne problemy wychowawcze. Rodzice często nie wiedzą, jak zachować się w sytuacjach wychowawczych, działają instynktownie lub powielają schematy międzypokoleniowe Rodzice akceptują niektóre zachowania dziecka, a niektóre dezaprobują. Zakres akceptacji zależy od osobowości rodzica, postaw dziecka, a także od aktualnej sytuacji - stresu, nastroju, choroby, zmęczenia... Nie istnieją szablony reakcji wychowawczych. Nie istnieje „mit konsekwencji” mówiący, że dobry rodzic zawsze w danej sytuacji zachowuje się w ten sam sposób. GDZIE DWÓCH ROBI TO SAMO, TO NIE JEST TO SAMO

POROZUMIEWANIE Umiejętność porozumiewania się ze swoim dzieckiem to bardzo ważna wychowawcza umiejętność rodziców Komunikacja może być otwarta = efektywna, bezpieczna zamknięta = jednostronna, nieskuteczna Porozumiewanie z dziećmi bywa skuteczne, gdy zachodzi aktywne słuchanie spójna komunikacja werbalna/niewerbalna kontakt wzrokowy odzwierciedlanie uczuć potwierdzanie słuchania

WARUNKI SKUTECZNEGO SŁUCHANIA RODZIC jest gotowy wysłuchać, co dziecko ma mu do przekazania, znajduje na to czas i miejsce; chce wesprzeć dziecko; akceptuje i chce zrozumieć dziecko; ma zaufanie do możliwości i umiejętności dziecka; wie, że czucia się zmieniają - trudne uczucia dzieci przeminą uznają w dziecku odrębnego człowieka, który ma własną tożsamość i własne życie, nie jest jego przedłużeniem

OTWARTE POROZUMIEWANIE UCZUCIA Słuchaj uważnie. Czasem wystarczy milczący słuchacz, by dziecko dostrzegło problem i znalazło rozwiązanie Nazwij uczucia. Zamiast Nie przejmuj się/ Nie udawaj/ To żaden problem/ powiedz: Widzę, że się martwisz/ Jesteś rozczarowany/ To musiało być trudne Potwierdzaj uczucia (niewerbalnie, fatycznie) Akceptacja emocji nie oznacza akceptacji niestosownych zachowań: Widzę, że jesteś na mnie zły. Powiedz mi to słowami, nie pięściami

OTWARTE POROZUMIEWANIE WSPÓŁPRACA a. Opisz co widzisz, przedstaw problem: Widzę bałagan na stole b. Udziel informacji: Przybory mieszkają w szafce c. Powiedz jednym słowem: Zmywarka d. Określ, co czujesz: Jestem rozdrażniona, gdy krzyczysz e. napisz liścik: Drogi Jasiu! Tęsknimy za praniem. Twoje skarpetki

UNIKAJ PROWOKOWANIA ZŁEGO ZACHOWANIA Dzieci potrzebują pochwał dla swojego rozwoju Dzieci potrzebują skupiać na sobie uwagę Skupiając uwagę na niewłaściwym zachowaniu, rodzice je wzmacniają! Rodzice muszą się nauczyć szukać pozytywnych zachowań swoich dzieci, nagradzać je swoją uwagą i pochwałą

PRZYŁAPUJ NA DOBRYM Wszystkie dzieci wymagają uwagi Nagradzaj dzieci za dobre zachowania, a nie za złe Nagradzaj konkretne zachowania Widzę poukładane książki. To się nazywa porządek! Nie stosuj pochwał ogólnych, używaj opisu Przyszedłeś na czas, to jest punktualność! Wyłapuj dobre zachowanie dziecka i je nagradzaj Przyłapuj na dobrym Chwal każdy mały postęp dziecka ku pożądanemu zachowaniu Podobało mi, jak przywitałeś się z ciocią Doceń wysiłek lub starania Umyłaś naczynia. Brawo Czasem trzeba nagradzać brak złego zachowania

WYELIMINUJ POZORNE POCHWAŁY No widzisz, jak się postarasz, to potrafisz A nie można było tak od razu… Tylko nie osiądź na laurach No, wreszcie…. Jeszcze tylko… i wtedy Jakbyś się wziął wcześniej.. Powinienieś tak zawsze… Jesteś zdolny, więc… Jak na ciebie, to całkiem dobrze

jak cicho byłoby w lesie, gdyby śpiewały tylko najpiękniejsze ptaki Złota myśl na finał Wyobraź sobie, jak cicho byłoby w lesie, gdyby śpiewały tylko najpiękniejsze ptaki

Literatura Erna Furman, Jak wspierać dziecko w rozwoju Kevin Steede, 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców Adele Faber, Elaine Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły Thomas Gordon, Wychowanie bez porażek