Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Piotr Sikorski Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych Szpital Uniwersytecki nr 2 im dr J. Biziela CM UMK w Bydgoszczy.
Advertisements

Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
WCZESNA INTERWENCJA W ODNIESIENIU DO NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SŁUCHOWEJ. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DZIAŁAŃ Mgr Dorota Szubstarska.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Leczenie otyłości i nadwagi metodą Balonu Żołądkowego BIB System A. Sawińska A. Wojciechowska Z. Kowalczyk Łódź, sierpień 2007 Pulsmed Bariatric Clinic,
Opiekun osób starszych
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Przygotowała Szkoła Podstawowa nr 5 im. Zjednoczonej Europy, kl. 6b Nikotyna - legalny narkotyk.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Nowoczesne leczenie chorób reumatycznych w Polsce – dlaczego to nie działa Jakub Górecki Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Reumatyków REF.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
LEKKI PLECAK. - droga do szkoły i (do wiedzy) nie musi być ciężka. Dbaj o to aby Twój plecak był jak najlżejszy - Ile waży Twój plecak ? Lżejszy plecak.
Program „ dla Zdrowia” podsumowanie 5 lat pracy Gdańsk, r. Paulina Metelska Koordynator Programu „ dla Zdrowia”
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę 7 kwietnia 2016.
Zdrowe odżywianie. Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy.
14 listopada Światowy Dzień Walki z CUKRZYCĄ
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
DEPRESJA.
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
Aktywny RODZIC.
Ubezpieczenie wypadkowe
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Młodzież a Narkotyki Rozpoznanie zjawiska narkomanii wśród młodzieży Tarnobrzeskiej Konferencja Maria Nagaba - Wójcik.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Podstawa programowa WF założenia
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Wyniki egzaminu gimnazjalnego Matematyka Rok szkolny 2016/1017
”Nowoczesna rehabilitacja kluczem do zwiększenia samodzielności osób z dysfunkcjami wzroku” Projekt współfinansowany ze środków PFRON Czas trwania projektu:
Człowiek w systemie transportowym
Wyniki u pacjentów z napadowym vs
„SYSTEMOWE WSPIERANIE RODZINY”
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Moje szczęście.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
GDY GNIAZDO OPUSTOSZEJE...
w powiatach malborskim i sztumskim”
W 2016 roku podejrzenie doświadczania przemocy w rodzinie dotyczyło 7074 dziewcząt i 7149 chłopców w wieku 0-18 lat (źródło: KG Policji) W 2015 roku hospitalizowano.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Innowacyjność w medycynie – nowoczesne technologie w służbie zdrowia.
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
ZDROWIE DLA SENIORA Program promocji zdrowego stylu życia skierowany do Małopolskich Seniorów 2018.
Zgłoszenie do konkursu
Wpływ wybranych czynników na występowanie zaburzeń snu w chorobie Parkinsona Weronika Urbaś1, Anna Grażyńska1, Magdalena Doręgowska2, Joanna Siuda2, Monika.
Kierownik Naukowy modułu: prof. dr hab. n. med. Dominika Dudek
Kierownik Naukowy modułu chirurgicznego: dr n. med. Michał Nowakowski
Dlaczego powstała psychiatria środowiskowa?
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Zapis prezentacji:

Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi oraz w opiece okołozabiegowej. Kierownik Naukowy modułu reumatologicznego: dr hab. n. med. Mariusz Korkosz, prof. UJ

Moduł Reumatologiczny Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) w leczeniu schorzeń narządu ruchu w populacji starszych chorych

Choroby narządu ruchu wiodącą przyczyną niepełnosprawności i obniżonej jakości życia pacjentów w podeszłym wieku Choroby o etiologii niezapalnej – choroba zwyrodnieniowa stawów i reumatyzm tkanek miękkich. Choroby o podłożu zapalnym – reumatoidalne zapalenie stawów, polimialgia reumatyczna i dna moczanowa.

Reumatologiczne stany nagłe Olbrzymiokomórkowe zapalenie tętnic może doprowadzić do nieodwracalnej utraty wzroku i innych groźnych powikłań. Znajomość podstaw diagnostyki i leczenia chorób reumatycznych przez lekarzy innych specjalności pozwoli na wczesne rozpoczęcie kuracji.

Osteoporoza Różna diagnostyka, sposoby leczenia i zapobieganie konsekwencjom w osteoporozie pomenopauzalnej, posteroidowej czy u młodzieży. Pacjenci w wieku podeszłym wymagają bardziej zindywidualizowanego podejścia ze względu na wielochorobowość i polifarmakoterapię

Diagnostyka chorób reumatycznych przez lekarzy POZ oraz lekarzy specjalistów innych dziedzin medycyny. Większość pacjentów z dolegliwościami narządu ruchu po prawidłowo przeprowadzonym badaniu fizykalnym i prostych badaniach pomocniczych nie wymaga konsultacji reumatologicznej lecz skierowania do poradni rehabilitacyjnej.

Moduł reumatologiczny – zajęcia wykładowe Ból w narządzie ruchu w wieku podeszłym – gościec, zwyrodnienie czy reumatyzm tkanek miękkich? Farmakoterapia bólu w chorobach narządu ruchu w wieku podeszłym – monoterapia czy terapia skojarzona, działania niepożądane i radzenie sobie z nimi, ryzyko uzależnienia. Osteoporoza i złamania osteoporotyczne – złożony problem seniorów o istotnych konsekwencjach dla pacjenta i opieki zdrowotnej. Otyłość, nawyki żywieniowe, używki i aktywność fizyczna w indukowaniu chorób narządu ruchu w wieku podeszłym.

Ból w narządzie ruchu w wieku podeszłym – gościec, zwyrodnienie czy reumatyzm tkanek miękkich? W zakresie wiedzy: Uczestnik będzie potrafił odróżnić dolegliwości i objawy choroby zapalnej, zwyrodnieniowej i zmian w tkankach miękkich okołostawowych. Zrozumie różnice w patofizjologii tych grup chorób narządu ruchu, które rzutują na ich diagnostykę i leczenie. Dowie się dlaczego postępowanie terapeutyczne w wymienionych chorobach wymaga odmiennego podejścia u osób w wieku podeszłym i będzie potrafił wykorzystać to w praktyce. W zakresie umiejętności: Bedzie potrafił odróżnić przypadki wymagające dalszej diagnostyki i wdrożenia złożonej farmakoterapii (choroby zapalne) od przypadków nie wymagających dalszej diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej oraz wdrożenia rehabilitacji i działań profilaktycznych (choroby niezapalne)

Farmakoterapia bólu w chorobach narządu ruchu w wieku podeszłym – monoterapia czy terapia skojarzona, działania niepożądane i radzenie sobie z nimi, ryzyko uzależnienia. W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie, że leczenie farmakologiczne bólu narządu ruchu u seniorów różni się od leczenia u osób młodych i pozna jego specyfikę. Dowie się jakie problemy w medycynie bólu wiążą się ze współwystępowaniem chorób i stosowaniem licznych leków potencjalnie wchodzących w interakcje. W zakresie umiejętności: Uczestnik nauczy się zastosować właściwą farmakoterapię w chorobach narządu ruchu u seniorów. Będzie potrafił dokonać rozróżnienia pomiędzy monoterapią a terapią skojarzoną, pozna działania niepożądane w farmakoterapii. Poradzi sobie z możliwymi działaniami niepożądanymi leków przeciwbólowych oraz nauczy się jak uniknąć uzależnienia pacjenta od tych leków. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie potrafił uchronić pacjenta senioralnego z bólem w narządzie ruchu od nadmiernej farmakoterapii narażającej go na działania niepożądane

Osteoporoza i złamania osteoporotyczne – złożony problem seniorów o istotnych konsekwencjach dla pacjenta i opieki zdrowotnej. W zakresie wiedzy: Uczestnik dowie się dlaczego wciąż najczęściej pierwszym objawem osteoporozy jest złamanie. Zrozumie potrzebę badań gęstości kości u wybranych pacjentów oraz działań profilaktycznych i oceny ryzyka złamania zanim do niego dojdzie. Posiądzie wiedzę na temat konsekwencji (interwencja ortopedyczna w trybie SOR, endoprotezoplastyka, długotrwałe usprawnianie i konieczność opieki osób trzecich) jakie niesie ze sobą złamanie osteoporotyczne. Posiądzie wiedzę o skuteczności przeciwzłamaniowej dostępnych leków stosowanych w leczeniu osteoporozy i jej zapobieganiu. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił ocenić ryzyko złamania osteoporotycznego zanim do niego dojdzie. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik nauczy się podjmować działania profilaktyczne w zakresie osteoporozy przy zastosowaniu odpowiednich środków farmakologicznych i niefarmakologicznych.

Otyłość, nawyki żywieniowe, używki i aktywność fizyczna w indukowaniu chorób narządu ruchu w wieku podeszłym. W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie, jak czynniki środowiskowe mogą spowodować ujawnienie się niektórych chorób reumatycznych, np. dny moczanowej, choroby zwyrodnieniowej czy zapalenia przyczepów – i zda sobie sprawę jak ważne ma to znaczenie w medycynie prewencyjnej. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił ukierunkować badanie podmiotowe, przedmiotowe i badania dodatkowe na znalezienie związku pomiędzy dolegliwościami a czynnikami środowiskowymi. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik nauczy się uzasadniać konieczność zmian w życiu pacjenta, które potencjalnie mogą spowodować ustąpienie lub istotne złagodzenie dolegliwości.

Moduł reumatologiczny – zajęcia warsztatowe ABC badania narządu ruchu seniorów jako wstęp do diagnostyki. Wsparcie diagnostyczne pierwszego rzutu w chorobach narządu ruchu u seniorów: badania obrazowe (RTG, USG) i testy laboratoryjne – komu? i kiedy? Zasady interpretacji. Fibromialgia – częsty zespół bólowy seniorów: wyniki prawidłowe a wszystko boli. Polimialgia reumatyczna i olbrzymiokomórkowe zapalenie naczyń – na styku reumatologii, okulistyki, neurologii i gerontologii.

ABC badania narządu ruchu seniorów jako wstęp do diagnostyki. Analiza przypadków - 3 najczęstsze sytuacje kliniczne (zapalenie, zwyrodnienie, przeciążenie). Omawiane sytuacje zostaną przedstawione w konwencji „od objawu do rozpoznania”. W zakresie wiedzy: Uczestnik będzie potrafił przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta w wieku podeszłym, które jest niezbędnym wstępem do diagnostyki różnicowej. W zakresie umiejętności: Uczestnik nauczy się odróżniać objawy zapalne, zwyrodnieniowe i przeciążeniowe na podstawie badania podmiotowego i przedmiotowego narządu ruchu. Zrozumie dlaczego badanie podmiotowe i przedmiotowe jest niezbędnym elementem planu interwencji w najczęstszych chorobach reumatycznych w populacji seniorów. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik zrozumie, że umiejętnie przeprowadzone badanie pacjenta zapobiega nadmiernej diagnostyce obrazowej i kolejnym konsultacjom specjalistów

Wsparcie diagnostyczne pierwszego rzutu w chorobach narządu ruchu u seniorów: badania obrazowe (RTG, USG) i testy laboratoryjne – komu? i kiedy? Zasady interpretacji. Tutorial z radiologii: najczęstsze objawy radiologiczne i ich interpretacja – na monitorach i kliszach rentgenowskich. Omówienie kluczowych badań laboratoryjnych w tej grupie chorób: markery zapalne, immunologiczne i narządowe. W zakresie wiedzy: Uczestnik dowie się, które badania obrazowe i laboratoryjne mają najwyższą rangę w rozpoznawaniu chorób narządu ruchu u seniorów. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił zastosować i zinterpretować najbardziej przydatne laboratoryjne wskaźniki stanu zapalnego. Będzie potrafił wykonać podstawowe badanie USG narządu ruchu w zakresie niezbędnym do wstępnej diagnostyki chorób reumatologicznych. Nabędzie umiejętności samodzielnego interpretowania podstawowych objawów w narządzie ruchu – radiologicznych i ultrasonograficznych. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie potrafił współpracować z pacjentem i jego opiekunami celem racjonalizacji niezbędnych badań laboratoryjnych i obrazowych z uwzględnieniem ograniczeń organizacyjnych, finansowych oraz czasowych osób starszych i ich opiekunów.

Fibromialgia – częsty zespół bólowy seniorów: wyniki prawidłowe a wszystko boli. Analiza 3 typowych przypadków. Interwencja: od technik rehabilitacyjnych i psychoterapii do farmakoterapii. W zakresie wiedzy: Uczestnik pozna metodologię zdobywania kluczowych dla rozpoznania informacji z badania podmiotowego i przedmiotowego w fibromialgii. Pozna trudności i odrębność rozpoznania fibromialgii u seniorów. Będzie porafił rozpoznać fenotypy kliniczne pacjenta i odpowiadające im sposoby interwencji niefarmakologicznej i farmakologicznej. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił rozpoznawać fibromialgię u seniorów. Nabędzie umiejętności zdobywania kluczowych dla rozpoznania informacji z badania podmiotowego i przedmiotowego w fibromialgii. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie potrafił odróżnić kiedy skierować pacjenta do psychiatry, geriatry, reumatologa czy fizjoterapeuty i jak przekazać tą informację choremu i rodzinie

Polimialgia reumatyczna i olbrzymiokomórkowe zapalenie naczyń – na styku reumatologii, okulistyki, neurologii i gerontologii. Omówienie zasad i zagrożeń przewlekłej sterydoterapii, leczenia z wyboru. W zakresie wiedzy: Uczestnik dowie się, że są to choroby zapalne i jakie leki należy wdrożyć do opanowania układowego zapalenia Zrozumie, dlaczego pacjent może stracić wzrok i wie jak ważny jest czas interwencji farmakologicznej. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił uwzględnić u pacjenta w wieku podeszłym z bólem w narządzie ruchu zagrożenie polimialgią reumatyczną, najczęstszą chorobą zapalną seniorów i ewentualne nakładanie się olbrzymiokomórkowego zapalenia naczyń. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik będzie potrafił poinformować pacjenta i ewentualnie jego rodzinę o konieczności przewlekłej steroidoterapii i zapobiegania jej działaniom niepożądanym (osteoporozie, zaćmie, cukrzycy etc.)

Przekazywanie trudnych wiadomości pacjentowi i rodzinie. Omawiane sytuacje będą dotyczyły złej prognozy co do życia, utraty sprawności, możliwości samodzielnej egzystencji, konieczności wykonania zabiegu operacyjnego, poddania się bolesnemu czy okaleczającemu leczeniu. W zakresie wiedzy: Uczestnik zrozumie trudności psychologiczne pacjenta i jego rodziny w obliczu ciężkiej choroby. Pozna i zrozumie, jak sposób komunikacji może wpłynąć na współpracę z pacjentem i jego rodziną. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił ocenić prawidłowy i nieprawidłowy przebieg rozmowy. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik nabędzie umiejętności społeczne przekazywania trudnych informacji w sposób wspierający, nietraumatyczny.

Zespół wypalenia - czy jest to problem w opiece lekarskiej nad osobami starszymi? W zakresie wiedzy: Uczestnik pozna objawy zespołu wypalenia zawodowego i zrozumie jak wpływa on na pracę z pacjentami, jakie niesie zagrożenia dla funkcjonowania w życiu zawodowym i osobistym lekarza. W zakresie umiejętności: Uczestnik będzie potrafił otwarcie rozmawiać o swoich trudnościach. Pozna i nauczy się stosować techniki terapeutyczne i strategie radzenia sobie z wypaleniem zawodowym. Zrozumie rolę własnych zasobów, będzie potrafił je określić i jak je wzmacniać. W zakresie kompetencji społecznych: Uczestnik zrozumie, że jego rola w systemie opieki zdrowotnej wymaga podjęcia przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu

Dziękuję za uwagę i zapraszam do uczestnictwa szkoleniach

Kontakt z biurem projektu „Podnoszenie Kompetencji Lekarskich (POKOLEnia) - interdyscyplinarna i holistyczna opieka nad pacjentem geriatrycznym z problemami psychicznymi, reumatologicznymi oraz w opiece okołozabiegowej.” Kierownik Projektu: prof. dr hab. n. med. Dominika Dudek dominika.dudek@uj.edu.pl Z-ca Kierownika Projektu: dr n. med. Michał Nowakowski m.nowakowski@uj.edu.pl Koordynator administracyjny: inż. Piotr Jarocki piotr.jarocki@uj.edu.pl tel. kom. 572 33 76 59 (koordynator administracyjny) tel. 12 619 97 09