Edukacja młodzieży na temat zagrożeń związanych z używaniem nowych narkotyków. Teresa Krasnowska edukator promocji zdrowia i edukacji prozdrowotnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowali: Patryk Klemczak Tomasz Klemczak ODSIECZ WIEDEŃSKA.
Advertisements

Kształtowanie się granic II Rzeczypospolitej
Wykład 4: Systemy nawigacji satelitarnej
WNIOSEK O PRZYZNANIE POMOCY
POGŁĘBIONA OCENA SYTUACJI FINANSOWEJ NA PODSTAWIE ANALIZY WSKAŹNIKOWEJ
Machine learning Lecture 3
Identyfikacja dansylowanych aminokwasów metodą cienkowarstwowej chromatografii na płytkach poliamidowych Gawahir Hassan.
Mechanika kwantowa dla niefizyków
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Przyszłe zmiany sposobu finansowania zadań oświatowych
Wybrane bloki i magistrale komputerów osobistych (PC)
HELIOTECHNIKA W chwili obecnej jest niekonkurencyjna w porównaniu ze źródłami konwencjonalnymi, ale jest to „czysta energia” dlatego wiąże się z nią wiele.
Tolerancje i pasowania
B R Y Ł Y P L A T O Ń S K I E.
Bankowość Pieniądz Podstawowe informacje o bankach
Weryfikacja hipotez statystycznych
Krakowskie Sympozjum Naukowo-Techniczne
Zasilacze prądu stałego Czyli rzeczywiste źródła napięcia
Prof. nadzw. dr hab. inż. Jarosław Bartoszewicz
Mechanika kwantowa dla niefizyków
Grzegorz Karasiewicz Katedra Marketingu Wydział Zarządzania UW
1 czerwca w zerówce.
„ Mały Miś i polskie tradycje Bożego Narodzenia”
Box Behnken Design w optymalizacji procesu biosyntezy β-karotenu w hodowlach drożdży Rhodotorula rubra Ludmiła Bogacz-Radomska(1), Joanna Harasym(1,2,3),
Projekt z dnia 30 maja 2017 r. Ustawa z dnia …. ……………
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Rachunki makroekonomiczne
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Prezentacje wykonali: Marcin Łukasik Wiktor Kołek
GOSPODAROWANIE ZASOBAMI W ORGANIZACJI
Co to jest SSC Master… SSC Master to platforma elektronicznego obiegu, dekretacji i akceptacji dokumentów w organizacji. Dzięki szerokiemu i elastycznemu.
Podstawy pomagania SPPiIK, 2016 Anna Gromińska.
Chemia biopierwiastków
Sedymentacja.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Hiszpania,Portugalia,Litwa,Polska,Turcja,Włochy,Chorwacja Desery.
Prawo pracy – ćwiczenia (IX)
Dotarcie do specyficznej grupy docelowej
Sprawozdanie roczne z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata za rok 2016 Warszawa, 26 czerwca 2017 r. Materiał.
Srebrna Małopolska regionalne inicjatywy na rzecz seniorów
Stan Wojenny.
O UTWORZENIE ZWIĄZKU METROPOLITALNEGO W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku
ZAWODOZNAWSTWO Materiały zrealizowane w ramach projektu
Wykład 8: Złożone problemy przetwarzania mobilnego
Realizacja sprzężenia od siły w układzie sterowania robotem do zastosowań neurochirurgicznych Dorota Marszalik Wieliczka,
Funkcje generujące w kombinatoryce
Ruch turystyczny w Krakowie w 2015 roku
© dr hab. Inż. Paweł Jabłoński
Adsorpcja faza stała/ gazowa lub ciekła faza ciekła/ gazowa lub ciekła
MODELE EPIDEMIOLOGICZNE
Dowody matematyczne - zadania podstawowe
Zagadnienie prawdy Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
Ewolucja gwiazd.
Potencjał chemiczny Potencjał chemiczny ma charakter siły uogólnionej,
STAŁE RÓWNOWAGI REAKCJI PROTOLITYCZNYCH
Optymalizacja sieci drogowej propozycja algorytmu
Nie ma innego – Tylko Jezus Mariusz Śmiałek
W ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
R- Punkt referencyjny (wyjściowy) obrabiarki
Parki krajobrazowe na Podlasiu
Publicznej Szkole Podstawowej nr 4 im. Tadeusza Kościuszki
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zasady poprawnej komunikacji – jak uniknąć konfliktów ?
Gimnazjum nr 3 im. J. Chełmońskiego w Zielonej Górze
Moje dziecko i jego potrzeby.
Edukacja psychologiczna
GMINA RUDZINIEC.
Czym jest mowa nienawiści?
Wykład 7 Prawo urzędnicze.
Zapis prezentacji:

Edukacja młodzieży na temat zagrożeń związanych z używaniem nowych narkotyków. Teresa Krasnowska edukator promocji zdrowia i edukacji prozdrowotnej MEN , ekspert PaT, prezes Jarosławskiego Stowarzyszenia Oświaty i Promocji Zdrowia, koordynator rejonowy Podkarpackiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie Konferencja „DOPALACZE DLACZEGO TAK NIEBEZPECZNE” - Rzeszów, 4 listopada 2016r.

Adresaci Uczniowie Szkoła podstawowa klasy 5-6 Gimnazjum Szkoła ponadgimnazjalna

Inni adresaci : Nauczyciele Inni pracownicy szkoły Rodzice Członkowie organizacji pozarządowych współpracujących z młodzieżą

Cela edukacji adresowanej do młodych ludzi : dostarczenie wiedzy dotyczącej zagrożeń wynikających z używania dopalaczy, dostarczenie informacji o czynnikach ryzyka sięgania po dopalacze, dostarczenie informacji o czynnikach chroniących przed kontaktem z dopalaczami, wskazanie miejsc uzyskania pomocy,

Cele edukacji kierowanej do dorosłych: dostarczenie informacji o nowych trendach w zakresie środków uzależniających stosowanych przez młodzież, dostarczenie informacji o objawach stosowania dopalaczy i skutkach zdrowotnych, dostarczenie informacji o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących przed kontaktem z dopalaczami, wyrabianie przekonania o konieczności wspierania własnych dzieci i empatii w kontakcie z nimi, zachęcenie do podjęcia współpracy w celu ochrony młodzieży przed kontaktem z dopalaczami, budowanie koalicji anty - dopalaczowych w środowisku lokalnym, wskazanie miejsc możliwych do uzyskania pomocy,

Zagrożenia : brak pogłębionej diagnozy, niewłaściwy dobór narzędzi edukacyjnych, nudny przekaz, nadmierne straszenie, wyrobienie przekonania o powszechności zjawiska, pobudzenie zainteresowania nowymi narkotykami,

EDUKACJA CELOWANA dobrze przygotowana w oparciu o diagnozę, interaktywna, gwarantująca poszanowanie osób edukowanych i edukatorów, bazująca na rzetelnej wiedzy, obalająca mity i stereotypy myślenia, dająca możliwość poszerzenia w oparciu o wskazanie źródeł,

Motywy sięgania po nowe narkotyki przez młodych ludzi : ciekawość , nuda, zainteresowanie eksperymentowaniem wynikające z etapu rozwojowego, gotowość do przeżywania coraz bardziej niecodziennych wrażeń nakręcana przekazem wyobraźni, mediów społecznościowych, gier komputerowych itp. próba rozwiązania problemów szkolnych lub domowych, samotność, dostępność , możliwość podwyższenia swojej pozycji w środowisku rówieśniczym, chęć bycia gwiazdą, lęk przed odrzuceniem ze strony kolegów, możliwość zdobycia dodatkowych środków finansowych, brak ugruntowanych wartości etycznych, przekonanie o niewielkich konsekwencjach prawnych, …………………………………………………

Czynniki zwiększające atrakcyjność dopalaczy dla młodych ludzi: brak zainteresowania ze strony dorosłych, świadomość bezkarności, brak współpracy w środowisku wychowawczym, kiepskie relacje z rodzicami, rodzeństwem, kolegami, niewłaściwy klimat społeczny w szkole lub w domu, brak poczucia własnej wartości, nadmierne wymagania, poczucie przeciążenia obowiązkami, bagatelizowanie problemu ze strony środowiska, mity i stereotypy , nadmierne zainteresowanie mediów , nagłaśnianie ekscesów, brak rzetelnej wiedzy na temat skutków zdrowotnych i społecznych, negatywne wzorce w środowisku, pogoń za nowym i nieznanym, brak dobrej oferty zagospodarowania czasu wolnego, brak regularnych praktyk religijnych, kryzys wartości, brak zaangażowania w działania społeczne,

Czynniki chroniące : bliskie serdeczne relacje w domu i szkole, poczucie bycia kimś ważnym i kochanym, posiadanie ugruntowanych wartości etycznych, zaufanie i przekonanie o możliwości uzyskania wsparcia ze strony rodziców, nauczycieli i innych osób, zdrowie rozumiane jako wielka wartość, posiadanie autorytetów, konkretne plany życiowe, zainteresowania nauką i posiadanie pasji, hobby, czynne uprawianie sportu i rekreacji, zaangażowanie w wolontariat, dobrze zagospodarowany czas wolny, regularne praktyki religijne, wiarygodni dorośli w otoczeniu, wysokie wymagania wobec siebie, umiejętność odnoszenia sukcesów i przeżywania porażek, przekonanie o tym, że można osiągnąć sukces bez wspomagania się substancjami chemicznymi, ale własną pracą, Odpowiedzialność, asertywność, niechęć do łamania prawa, obawa przed konsekwencjami zdrowotnymi i prawnymi wynikającymi ze stosowania środków uzależniających,

Propozycje programów adresowych do młodzieży: Ośrodek Rozwoju Edukacji : Scenariusze zajęć profilaktycznych : Zagrożenia związane z używaniem dopalaczy Dopalacze – mówię „nie”. Dorota Macander scenariusz na zajęcia w kl V-VI szkoły podstawowej Dopalacze?- nie ryzykuję . Elżbieta Stawecka scenariusz na zajęcia w gimnazjum Dopalacze- nie używam Dorota Macander scenariusz na zajęcia w szkole ponadgimnazjalnej Dopalacze- nowe zagrożenie. Anna Borkowska, Joanna Szymańska scenariusz na spotkanie z rodzicami Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii Krzysztof Wojcieszek : Smak życia czyli debata o dopalaczach. scenariusze zajęć profilaktycznych dla młodzieży Program Przeciwdziałania Przyjmowaniu Substancji Uzależniających przez Uczniów „Unplugged” opracowany został w ramach międzynarodowego programu EU-Drug Abuse Prevention (EU DAP) finansowanego przez Komisję Europejską. Skuteczność programu w odniesieniu do rozwiązania problemu używania substancji psychoaktywnych została potwierdzona w badaniach ewaluacyjnych przeprowadzonych w latach 2004-2006.

Dziękuję za uwagę