Wielkość popielnic z cmentarzysk tarnobrzeskiej kultury łużyckiej a wiek i płeć osób w nich pochowanych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Excel Narzędzia do analizy regresji
Advertisements

BADANIE KORELACJI ZMIENNYCH
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Historia idei komunikacji
Ocena wartości diagnostycznej testu – obliczanie czułości, swoistości, wartości predykcyjnych testu. Krzywe ROC. Anna Sepioło gr. B III OAM.
Krzywe kalibracyjne Anna Kolczyk gr. B2.
HERD BEHAVIOR AND AGGREGATE FLUCTUATIONS IN FINANCIAL MARKETS Rama Cont & Jean-Philipe Bouchaud. Macroeconomic Dynamics, 4, 2000, Cambridge University.
KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
Okręgowy Inspektorat Pracy
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
Formacje zapowiadające odwrócenie trendu.
WEKTORY Każdy wektor ma trzy zasadnicze cechy: wartość (moduł), kierunek i zwrot. Wartością wektora nazywamy długość odcinka AB przedstawiającego ten wektor.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
UbezpieczONA 24 ubezpieczenie komunikacyjne dla kobiet.
Funkcja produkcji.
Analiza współzależności
Analiza współzależności
ROLA KOMPUTERA W ŻYCIE MŁODYCH LUDZI Z TERANU GMINY NIEPOŁOMICE
Statystyka w doświadczalnictwie
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Niepewności przypadkowe
Wprowadzenie Sonochemia 1
Indeks glikemiczny.
Procenty.
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Statystyka szkolna wskaźniki efektywności nauczania
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Konstrukcja, estymacja parametrów
na podstawie materiału – test z użyciem komputerowo generowanych prób
Podstawowa reguła optometrii
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
NEANDERTALCZYK Człowiek neandertalski, neandertalczyk – wymarły przedstawiciel rodzaju Homo (człowiek), znany z plejstocenu (ok do ok
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Przedmiot: Ekonometria Temat: Szeregi czasowe. Dekompozycja szeregów
Prezentacja dla klasy II liceum
JAKOŚĆ TECHNICZNA WĘGLA
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
POWIĄZANIE ANALIZY WIELOKRYTERIALNEJ Z KATEGORIĄ RYZYKA ZAKŁADU I PLANOWANIEM – TABELA RYZYKA Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik.
Średnia energia Średnia wartość dowolnej wielkości A wyraża się W przypadku rozkładu kanonicznego, szczególnie zwartą postać ma wzór na średnią wartość.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Statystyczna analiza danych w praktyce
Statystyczna analiza danych
WNIOSKI Z PROJEKTU – JAK ZMIENIA SIĘ WZROST I NUMER BUTA POMIĘDZY NASZYMI RÓWIEŚNIKAMI A STARSZYM POKOLENIEM Dla podsumowania efektów projektu, w którym.
Próba zastosowania metody Lowry’ego do oznaczania białka w sokach surowych dr Bożena Wnuk.
Stosowanie procentów w życiu codziennym. Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
RYSUNEK TECHNICZNY.
AKTYWNOŚĆ KOBIET Radosław Mołoń Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba. Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Projekt pt.. Projekt wykonała klasa lla, pod przewodnictwem Pani Hanny Śniecińskiej Osoby biorące udział w projekcie zostały podzielone na dwa zespoły.
Równość płci w rodzinach Krystyna Slany Anna Ratecka.
Niepewności pomiarów. Błąd pomiaru - różnica między wynikiem pomiaru a wartością mierzonej wielkości fizycznej. Bywa też nazywany błędem bezwzględnym.
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
Głos Polaków w sprawie wina
EWD 2016 Język polski.
Ogólne rozmieszczenie przedmiotów z brązu na analizowanym obszarze widoczne trzy duże skupiska północne, centralne i południowe.
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Historia i wiedza o społeczeństwie
I Liceum Ogólnokształcące im. M
59 Konferencja Naukowa KILiW PAN oraz Komitetu Nauki PZITB
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
Temat: Rodzaje próbek i ich wielkość
I Liceum Ogólnokształcące im. M
Korelacja i regresja liniowa
Zapis prezentacji:

Wielkość popielnic z cmentarzysk tarnobrzeskiej kultury łużyckiej a wiek i płeć osób w nich pochowanych

Metodyka 1. Wytypowano 7 cmentarzyk z analizami antropologicznymi oraz dostateczną ilością pochówków. Były to Bachórz Chodorówka, Grodzisko Dolne, Knapy 6, Zbydniów, Mokrzyszów 2, Pysznica 1 i Kłyżów 2 2. Wielkość popielnic określano poprzez dodawanie do siebie wysokości i szerokości dna, wylewu i brzuśca a następnie dzielono przez 4.

Średnia wielkość naczyń

Zestawienie średniej wielkości naczyń z ujęciem wieku

Krzywa korelacji dla wielkości popielnic oraz wieku osób w nich pochowanych

Zestawienie krzywej korelacji wielkości popielnic z uwzględnieniem płci

Zestawienie krzywej korelacji wielkości popielnic z uwzględnieniem płci

Krzywa korelacji dla wielkości naczyń kobiet i mężczyzn których popielnice leżały obok siebie. Wykres oraz tabela 1 to groby gdzie uwzględniono także naczynia pochówki dorosłego i dziecka. Wykres 2 i tabela 2 to pochówki pojedyncze Mniej więcej zbliżone Przewaga mężczyzna Przewaga kobiety 5 2 2 1 Mniej więcej zbliżone Przewaga mężczyzna Przewaga kobiety 1 14 9

Mniej więcej zbliżone Przewaga Mężczyzn Przewaga dziecka Infans I 1 42 2 Zestawienie krzywej korelacji gdzie obok pochówków mężczyzny znajdował się pochówek dziecka w wieku Infans I Zestawienie krzywej korelacji gdzie obok pochówków dorosłych znajdował się pochówek dziecka w wieku Infans I Mniej więcej zbliżone Przewaga Dorosłych Przewaga dziecka Infans I 3 130 10 Zestawienie krzywej korelacji gdzie obok pochówków kobiety znajdował się pochówek dziecka w wieku Infans I Mniej więcej zbliżone Przewaga Kobiet Przewaga dziecka Infans I 1 33

Przewaga dorosłego i dziecko Mniej więcej zbliżone Przewaga Dorosłych Przewaga dorosłego i dziecko 7 32 20 Zestawienie pochówków osób dorosłych i pochówków osoby dorosłej i dziecka leżących obok siebie

Wykres pokazujący wielkość popielnic z pochówków dorosłych i pochówków podwójnych osoby dorosłej i dziecka na poszczególnych cmentarzyskach

Wykres korelacji pomiędzy bogactwem pochówku a wielkością popielnicy

Wykres korelacji pomiędzy wielkością popielnicy a ilością szczątków w pochówkach pojedynczych

Wykres korelacji pomiędzy wielkością popielnicy a ilością szczątków w pochówkach zbiorowych

Korelacja pomiędzy ilością szczątków a wielkością popielnicy

Wykres ilości szczątków w pochówkach zbiorowych i pojedynczych

Wnioski końcowe Można przyjąć, że niewielkie popielnice przysługiwały dzieciom a duże dorosłym. W przypadku dorosłych nie można było dostrzec by kobiety lub mężczyźni częściej otrzymywali większą popielnicę Oczywiście istniały wyjątki. Jednak przypadki gdy obok popielnicy dziecka znajdowała się mniejsza popielnica dorosłego są sporadyczne i nie zawsze można było mieć pewność, że te dwie popielnice są ze sobą rzeczywiście powiązane. Można dostrzec pewne zróżnicowanie zarówno pomiędzy cmentarzyskami (niższe wyniki na cmentarzysku w Bachorzu Chodorówce) jak i w obrębie cmentarzysk chociażby większe popielnice dorosłych wraz z większymi popielnicami dzieci obok mniejszych popielnic dorosłych i dzieci Na podstawie bogactwa pochówków nie można stwierdzić by za wielkością popielnicy szła większa lub mniejsza ilość przedmiotów. To co oczywiste nie wyklucza możliwości zaznaczania w ten sposób pozycji społecznej danej osoby oraz jej dzieci. Wielkość popielnic mogła być do pewnego stopnia powiązana z ilością szczątków. Nie mógł być to jedyny czynnik warunkujący taką a nie inną popielnicę, ponieważ w takim przypadku taka sama ilość szczątków powinna trafiać do zbliżonych wielkością popielnic a tak się nie dzieje Jeżeli chodzi o groby symboliczne, to jeżeli przyjmiemy, że wielkość przekładała się na wiek to w tedy przynajmniej część tych grobów należałoby traktować jako groby dziecięce z racji niewielkich wymiarów naczyń