Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
Ewaluacja pod kątem wysokiej jakości nauczania - WSTĘPNY MODEL INFORMACJE ZWROTNE OD WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW 6 marca 2013 r. Cynthia C. Nambo.
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Indywidualne Plany Działania
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Spójność logiczna projektu.
Od CQAF do EQARF Ewa Kędracka OEIiZK, Jolanta Podłowska KOWEZiU Miętne, 17 kwietnia 2009 r.
JAK OSIĄGAĆ CELE? „Żaden wiatr nie jest dobry dla statku, który nie wie, gdzie chce dopłynąć” Seneka.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Metoda projektu edukacyjnego
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Czym jest wizja? Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki wykreowanym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą.
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Idea oceniania kształtującego
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Co to jest spacer edukacyjny?
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Motywacja do nauki. na początek nowego roku szkolnego.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
11 © Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o. Widzieliśmy więcej,. patrzymy dalej - wiemy lepiej. 1/9 POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Radca.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Funkcja planowania.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Obserwacja wybranych uczniów
Jak napisać dobry konspekt?
Planowanie Twojego biznesu Forever
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Budowa planu strategicznego – formułowanie celów. Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Budowa planu strategicznego – formułowanie celów. „Do celu może prowadzić wiele dróg, ale tylko jedna jest właściwa, bo nie wymaga znacznych nakładów finansowych, czasowych i wielu innych”.

Cele oświatowe i edukacyjne. Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Formułowanie celów głównych i szczegółowych - precyzja formułowania celów, waga prawidłowego ich definiowania. Cele oświatowe i edukacyjne. Przykłady dobrze i źle formułowanych celów. Konsekwencje źle sformułowanych celów.

Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Cel strategiczny Budowa lokalnych planów strategicznych służących podnoszeniu jakości usług oświatowych oraz wspomaganiu szkół w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych uczniów. Formułowanie celu ogólnego tworzonego planu; opracowywanie celów operacyjnych.

Cele operacyjne: Uczestnik szkolenia: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Uczestnik szkolenia: wie, z czego wynika cel ogólny/priorytet planu strategicznego (kierunek planowanych zmian), rozróżnia cele ogólne i szczegółowe, określa cele szczegółowe wynikające z diagnoz, innych źródeł informacji, formułuje pytania kluczowe/działania, stawia właściwe pytania budując cele, Cele operacyjne:

Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim konkretyzuje cele, wskazuje przykłady celów głównych i szczegółowych: dobrze i źle sformułowanych, określa zagrożenia i potencjalne konsekwencje związane z błędnym konstruowaniem celów.

Formułowanie celów z wykorzystaniem metodologii SMART Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Formułowanie celów z wykorzystaniem metodologii SMART Mini wykład- 15 minut Czym jest SMART? Metoda ta dotyczy przede wszystkim odpowiedniego formułowania celu. Zakłada ona bowiem, że cel odpowiednio wyrażony to klucz do sukcesu. Metoda SMART podpowiada więc jak określać cele, by ich osiągnięcie było proste.

Każda z liter w skrócie SMART oznacza jedną z cech doskonałego celu. Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Każda z liter w skrócie SMART oznacza jedną z cech doskonałego celu. Jeśli zastosujesz się do każdego z nich, uda Ci się każdy zamysł. Jaki więc powinien być ten idealnie sformułowany cel? SMART to sposób formułowania celów, który zwiększa szansę na ich realizację. 

S – czyli Sprecyzowany: skonkretyzowany, rozwojowy Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim SMART to pięć kryteriów, jakie powinien spełniać dobrze sformułowany cel: S – czyli Sprecyzowany: skonkretyzowany, rozwojowy M – czyli Mierzalny: motywujący A – czyli Atrakcyjny: ambitny, akceptowalny, osiągalny R – czyli Realistyczny: osiągalny, ambitny, akceptowalny T – czyli Terminowy: określony w czasie

Każdy cel powinien spełniać przynajmniej dwa warunki : Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Każdy cel powinien spełniać przynajmniej dwa warunki : musi nas dzielić od niego pewna odległość, która powoduje, że podejmujemy wysiłki, aby do niego dojść; musimy go widzieć od samego początku (czyli powinien być wyraźny, konkretnie opisany).

Co konkretnie chcę osiągnąć? Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Cel specyficzny/skonkretyzowany – niezbyt ogólny i niezbyt szczegółowy. Odpowiada na pytania: Czego dokładnie chcę? Co konkretnie chcę osiągnąć? W jakim będę miejscu, gdy już osiągnę cel? Zdefiniowanie celu w sposób konkretny ma spowodować, że widzimy to, do czego mamy dążyć. Konkretność celu z reguły wyznacza jego wskaźnik i miernik.

W jaki sposób poznam, że cel został osiągnięty? Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Cel mierzalny – mierzalność celu oznacza, że dokładnie wiemy, po czym poznamy, że osiągnęliśmy nasz cel. Odpowiada na pytania: W jaki sposób poznam, że cel został osiągnięty? Po czym rozpoznam, że jestem na dobrej drodze do osiągnięcia mojego celu?

Gdzie mogę znaleźć zasoby? Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Cel ambitny /ważny dla mnie/atrakcyjny – oznacza, że postawiony cel jest wyzwaniem, które wymusza wyjście poza schematy działania. Odpowiada na pytania: Gdzie mogę znaleźć zasoby? Jak mogę wpłynąć na innych, by pomogli mi osiągnąć cel? Cele, które sobie stawiamy powinny być wykonalne. Osiągalność celu oznacza również dostęp do zasobów. Posiadane zasoby muszą być wystarczające do realizacji celu.

Czy cel jest spójny z moimi możliwościami? Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Cel realistyczny/osiągalny– oznacza, że cel jest powiązany z naszymi możliwościami, w tym zasobami Odpowiada na pytania: Czy cel jest spójny z moimi możliwościami? Czy jest coś, co mnie powstrzymuje przed jego osiągnięciem? Czy posiadam zasoby do osiągnięcia celu? Jakiego wsparcia potrzebuję, żeby osiągnąć ten cel? Kto/jak/kiedy/ gdzie może mi pomóc?

Kiedy mogę uznać, że cel został osiągnięty? Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Cel terminowy –podany jest konkretny termin, który wyznacza czas jego ostatecznego osiągnięcia Odpowiada na pytanie: Kiedy mogę uznać, że cel został osiągnięty?

Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Cele mogą być formułowane zgodnie z kierunkiem wytyczonych zmian (misją i wizją). Cele mogą być sformułowane w różny sposób, ale powinny realne, mierzalne, trafne, terminowe, wyrażone za pomocą pozytywnych stwierdzeń.

Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Ćwiczenie Trener łączy uczestników w grupy składające się z przedstawicieli tych samych samorządów. Uczestnicy przystępują do wypracowania i zapisania celów głównych i szczegółowych do określonych wcześniej priorytetów (50 minut). Czas realizacji: 50 min.

Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Po sformułowaniu celu przez JST grupy wymieniają się kartkami (np. po kolei) i udzielają sobie informacji zwrotnej w odniesieniu do zastosowania reguł metodologii SMART. (20 minut)

Jakich kryteriów reguły SMART zabrakło w Waszych propozycjach? Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Podsumowanie: Jak oceniacie możliwość pozyskania oceny koleżeńskiej od sąsiedniego zespołu? Co wniosła ta ocena? Jakie dała możliwości modyfikacji zapisanych przez Was propozycji celów? Jakich kryteriów reguły SMART zabrakło w Waszych propozycjach? (20 minut)

co było trudne w określaniu celów? Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Na zakończenie: co było łatwe? co było trudne w określaniu celów? (20 minut).

Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Dziękuję za uwagę