Prawo podatkowe 1
Zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych Zabezpieczenie wykonania zobowiązania podatkowego służy ochronie interesów organu podatkowego. Celem jest zabezpieczenie nie poboru podatku, ile zagwarantowanie środków finansowych za zapokojenie zobowiązań podatkowych. Zabezpieczenie nie jest formą na zaspokojenie zobowiązania podatkowego. Sposoby zabezpieczenia zobowiązań podatkowych: 1. zabezpieczenie zobowiązań podatkowych przed terminem płatności – 33-33c OP 2. Zabezpieczenie zobowiązań podatkowych na podstawie art. 33D OP 3. Zabezpieczenie zobowiązań podatkowych hipoteką przymusową lub zastawem skarbowym. 2
Zabezpieczenie zobowiązań podatkowych na podstawie ar. 33-33c OP Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego jest możliwa w dwóch sytuacjach: 1. Przed terminem płatności; 2. W toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej; Zasadniczą przesłanką jest “uzasadniona obawa, że zobowiązanie nie zostanie wykonane” Organ podatkowy analizując celowość zastosowania zabezpieczenia powinien kieorwać się na obiektywnych i sprawdzalnych przesłankach takich jak wywiązywanie się podatnika z zobowiązań publicznoprawnych. 3
Przesłanki zabezpieczenia podatkowego 1. Zabezpieczenie “przedwymiarowe” będzie szczególnie uzasadnione, gdy na podatniku ciążą juz zaległości w daninach publicznych. Dotyczy to nie tylko zaległości podatkowych ale także wobec różnych funduszy (np. PFRON). 2. Druga przesłanka dotyczy obawy, że zobowiązanie nie zostanie wykonane. Dotyczy to Sytuacji, gdy podatnik podejmuje działania nakierowane na wyzbycie się majatku. Zabezpieczenie będzie uzasadnine, gdy istnieje poważne ryzko niewykonania zobowiązania w szczególności wymagalne długi publiczne poważnie ograniczają zdolności płatnicze podatnika ,a działania w sferze majatkowej wykraczają poza zwykły obrót gospodarczy, dotyczą całości lub części majątku podatnika, i to majątku podlegającego egzekucji administracyjnej. 4
Regulacja zawarta w art Regulacja zawarta w art. 33 op ma charakter szczególny wstosunku do przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i stanowi samodzielną, niezależną od art. 154 i 155 upea podstawę zabezpieczenia wykonywania zobowiązań podatkowych. Zastosowanie środka zabezpieczającego będzie uzasadnione w przypadku złej kondycji finansowej podatnika, w ystuacji gdy przewidywana kwota zobowiązani podatkowego jest niewspółmiernie wysoka do jego możliwości finansowych. 5
Zabezpieczenie na podstawie 33d op. Zabezpieczenia wykazane w art. 33D stanowią pewnego rodzaju szczególny tryb, który wyłącza możliwość dokonania zabezpieczenia w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Instytucja ta jest nazywan “dobrowolnym zabezpieczeniem” przy czym “dobrowolność” dotyczy jedynie formy zbezpieczenia. Ma to stanowić alternatywę dla zabezpieczenia w trybie przepisów o postępowaniu egzek. w adm. Nie jest możliwe skorzystania z tej opcji w momencie podjęcia zabezpieczenia w trybie art. 33 par. 1. Zabezpieczenie może nastąpić w następującej formie: 1. gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa; 2. poręczenie banku; 3. weksel z poręczeniem wekslowym banku; 4. czek potwierdzony przez bank krajowy lub wystawcy czeku; 5. zastaw rehestrowy na papierwach wartościowych emitowanych przez SP lub NBP 6. uznanie kwoty na rachunku depozytowym organu podatkowego. 7. piseme nieodwołalne upoważnienie organu podatkowego potwierdzone przez bank 6
Terminy płatności podatku i zaległość podatkowa Powstanie zobowiązania podatkowego oznacza, że znana jest wysokość podatku do zapłacenia Termin zapłaty podatku regulowany jest przez ustawy. Organ podatkowy ma prawo odroczenia zapłaty podatku, ale jedynie w wyjatkowych Sytuacjach (ze względu na ważny interes podatnika lub społeczny) oraz na wniosek podatnika. Organ podatkowy może na podstawie 67a par 1 pkt 1 op rozłożyć podatek na raty. Jeżeli podatnikiem jest przedsiębiorca, w celu uzyskania prolongaty lub rozłożenia podatku na raty, musi on spełnić warunki z art. 67B op. 7
Moment zapłaty podatku Moment zapłaty podatu w zależności od wybranego posobu zapłaty: Gotówkowy: dzień wpłaty gotówki w kasie organu podatkowego lub w kasie podmiotu obsługującego organ podatkowy dzień wpłaty gotówki na rachunek organu podatkowego w kasie banku, placówki pocztkowej, SKOK, isntytucji płatniczej, biura usług płatniczych, instytucji pieniądza elektronicznego; - dzień pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta Bezgotówkowy: dzień obciążenia rachunku podatnika – bankowego, SKOK, rachunku płatniczego w instytucji płatniczej lub instytucji pieniądza elektronicznego - zlecenie płatnicze złożone za pomocą polecenia przelewu lub np. Katy płatniczej. 8
Zapłata podatku przez podatników prowadzących działalność gospodarczą I zobowiązanych do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów I rozchodów następuje wyłącznie w formie polecenia przelwu (61 par 1 op). Wyjątek dotyczy jedynie mikroprzedsiębiorców. Mogą oni dokonać zapłaty podatku w gotówce. Najważniejszym skutkiem powstania zaleglości podatkowej jest możliwość wszczęcia postępowania egzekucyjnego przez wierzyciela podatkowego oraz powstanie obowiązku zapłaty odsetek podatkowych. Op przewiduje możliwość obniżenia odsetek o 50% lub podwyższenie do 150%. W przypadku udzielenia ulgi w spłacie organ podatkowy jest zobowiązany wyznaczyć opłatę prolongacyjną. 9
Wygaśnięcie zobowiązań podatkowych Wygaśnięcie zobowiązania podatkowego oznacza ustanie stosunku prawnego tego zobowiązania Wygaśnięcie zobowiązań wymienia art. 59 op. Dzieli się je na efektywne tj. Doprowadzające do przeniesienia wartości majątkowej I tym samym zaspokojenia wierzyciela podatkowego I nieefektywne – nie wywołyjące takiego skutku. Działania efektywne: - zapłata - pobranie podatku przez płatnika lub inkasenta - potrącenia - zaliczenie nadpłatyu lub zaliczenie zwrotu podatku - przeniesienie własności rzeczy lub praw majatkowych - przejęcie własności nieruchomości lub prawa majątkowego w post. egzek. 10
Nieefektywne - zaniechanie poboru podatku - umorzenie zaległości - przedawnienie - zwolnienie z obowiązku zapłaty na podstawei art. 14M op. 11