Emocje Marta Riess.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Na czym polega rozwój emocjonalny?
Advertisements

Philip Zimbardo Psychologia i życie
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
Czym różni się radość od miłości?
PROWADZENIE: Dorota Maciejewska WOM - Gorzów Wlkp.
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
LIWC a psychologia emocji i poznania
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Napięcie emocjonalne i stres
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Pedagogika ogólna.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Zaburzenia psychiczne
Teoria społecznego uczenia się
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Etapy budowania więzi w rodzinie
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Stan przejściowy czy to już choroba?
Integracja sensoryczna
IDEALNA WAGA Ile powinien ważyć człowiek? Nie ma na to pytanie jednej, gotowej odpowiedzi. Są za to przeróżne wzorce i internetowe kalkulatory, podające.
Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 1/2006
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Stres – jak sobie z nim radzić?
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
Umiejętność obserwacji.
Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w geriatrii
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
„Zdrowie psychiczne - wspólna sprawa” sierpień – październik 2007
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Nasze nastroje – radość i smutek .
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
Opracował: Michał Kaliski
Zaburzenia odżywiania
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
Wpływ traumy wczesnodziecięcej na rozwój dziecka z FASD Grzegorz Iniewicz Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński Oddział Kliniczny Klinik Psychiatrii.
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Lęk.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
Niewerbalne przejawy kłamstwa 1 Zygmunt Korzeniewski, DODN.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
W zeszły piątek ( r.) klasa II „B” o profilu biologiczno-chemicznym uczestniczyła w Dniach Otwartych Instytutu Biologii w Białymstoku. Nowoczesny.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Stres w pracy nauczyciela
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
ZAJĘCIA AKADEMICKIE KLASY 2
Sposoby radzenia sobie ze stresem
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
„Praca z osobami po traumie”
Solidarni z chorującymi psychicznie
Jak uczyć o uchodźcach? Szkolenie dla edukatorów i edukatorek
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Emocje Marta Riess.
EMOCJE, EKSPRESJA EMOCJONALNA, INTELIGENCJA EMOCJONALNA
Psychologia Marta Riess.
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Emocje Marta Riess

Ostatnio: 1. Recepcja a percepcja 2. Ile mamy zmysłów i jak pozwalają nam funkcjonować w świecie? 3. Czy ból jest zmysłem? Co ma z nim wspólnego cierpienie? 4. Złudzenia w sztuce.

Dzisiaj: Emocje a nastroje Emocje – natura czy kultura? Teorie emocji Ciekawostka Zaburzenia psychiczne – norma i patologia Dysocjacyjne zaburzenie osobowości - film

Emocje a Nastroje Emocje – krótkoterminowe i stosunkowo intensywne Nastroje – mniej intensywne i mogą trwać kilka dni Związek między emocją a wywołującym ją wydarzeniem jest mocniejszy niż między nastrojem i wydarzeniem

Emocje – natura czy kultura? Badania Tomkinsa (1962, 1981) na niemowlętach Teoria ewolucji Karola Darwina Badania Ekmana i Friesena (1971)

Ekman i uniwersalność EMOCJI Amerykańscy studenci i plemię Fore z Nowej Gwinei 7 emocji podstawowych: Strach Wstręt Radość Zdziwienie Pogarda Złość Smutek

Ekman – teoria neuro-kulturowa Uniwersalność emocji podstawowych – Japonia, Polska, Stany Zjednoczone, Sumatra, Węgry i Wietnam (Biehl in., 1997) Filtr kulturowy (lud Wolof z Sengalu) Asymetria ekspresji emocji pozytywnych i negatywnych

Teorie Emocji Teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego Teoria procesów nerwowych Cannona i Barda Teoria oceny poznawczej Schachtera i Lazarusa

Teoria reakcji organizmu: Jestem smutna bo Płaczę Emocje są naszą odpowiedzią na ich ekspresję „Jestem wesoła, bo się śmieję” Badania z ołówkiem (Strack, 1988) „robić dobrą minę do złej gry”

Teoria procesów nerwowych Cannona i Barda: we wszystkim pośredniczy mózg Niezależność reakcji fizjologicznych i psychicznych Między pobudzeniem a doświadczeniem emocji nie ma związku przyczynowo-skutkowego

Teoria oceny poznawczej Schachtera i Lazarusa: Most w Vancouver Pobudzenie fizjologiczne jest niespecyficzne Dopiero z łącznej interpretacji bodźca i pobudzenia wynika emocja Badanie na moście (Dutton i Aron, 1974)

„Mimika” Bogusławski, 1812

Jakie zachowanie jest nienormalne Jakie zachowanie jest nienormalne? Jaka jest granica między normą a patologią?

Wyznaczanie granic między normą a patologią – kryteria z DSM-IV-TR: Cierpienie lub upośledzenie Nieprzystosowanie Irracjonalność Nieprzewidywalność Niekonwencjonalność i rzadkość statystyczna Dyskomfort obserwatora Naruszanie standardów moralnych i społecznych

Kontinuum zdrowia psychicznego Minimum zdrowia psychicznego Optimum zdrowia psychicznego

Problem obiektywizmu – badania Rosenhana (1973, 1975)

Następnym Razem: „Trzy oblicza Ewy”, 1957

Dysocjacyjne zaburzenie osobowości – Ewa Biała, Ewa Czarna czy Jane? Przypadek opisany przez dra Cleckleya i dra Thigpena w 1954 roku Zaburzenie, w którym u tej samej jednostki występują dwie (lub więcej) odrębne osobowości Uważa się, że osobowości pojawiają się na skutek traumy (PTSD?) – umożliwiają przetrwanie (97%)

Jak zachowują się osobowości? Nie muszą wiedzieć o sobie nawzajem (pamięć Jawna) Różnią się: elektryczną aktywnością mózgu, częstością uderzeń serca, pamięcią, życzeniami, poglądami, zainteresowaniami, orientacją seksualną, szybkością mówienia, alergiami (lester, 1977) Nowe osobowości mogą pojawiać się w różnych momentach życia

Terapia psychodynamiczna Poszukiwanie przyczyn choroby w przeszłości (w traumatycznych wydarzeniach) Techniki: Hipnoza i regresja hipnotyczna Wywiad na temat dzieciństwa Poszukiwanie adaptacyjnej osobowości

Dziękuję za Uwagę!