Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
15 kwietnia 2019 r. (poniedziałek) – godz. 9:00 CO, GDZIE, KIEDY? Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego odbędzie się 15 kwietnia 2019 r. (poniedziałek) – godz. 9:00 Termin dodatkowy 3 czerwca 2019 r. (poniedziałek) – godz. 11:00 W przypadku egzaminu ósmoklasisty przeprowadzanego w kwietniu i czerwcu: Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty 14 czerwca 2019 r. Termin przekazania szkołom wyników i zaświadczeń 14 czerwca 2019 r. Termin wydania zaświadczeń oraz informacji zdającym 21 czerwca 2019 r.
120 minut lub 180 minut CO, GDZIE, KIEDY? Czas trwania egzaminu ósmoklasisty 120 minut lub 180 minut Czas trwania egzaminu gimnazjalnego 90 minut do 135 minut
Umiejętność porównywania tekstów. SIEDEM PEWNIAKÓW NA EGZAMINIE, CZYLI CO SIĘ BĘDZIE SZCZEGÓLNIE LICZYŁO? Znajomość lektur – dziecko musi znać bohaterów, motywy ich działania, miejsce, czas akcji, a także, o czym wielu zapomina, a co jest podstawą – tytuł oraz autora lektury. Umiejętność tworzenia różnych form wypowiedzi, m.in. rozprawki, przemówienia, artykułu, opowiadania twórczego, ogłoszenia,notatki, zaproszenia, plakatu. Umiejętność analizowania i interpretowania nie tylko tekstów literackich, lecz także tekstów ikonicznych, czyli plakatów, obrazów, grafik, reklam… Umiejętność porównywania tekstów. Umiejętność podawania argumentów, wyciągania wniosków, formułowania tezy, zabierania głosu w dyskusji, formułowania porad lub opinii. Znajomość, rozumienie i stosowanie w praktyce frazeologizmów (w tym przysłów) i różnego rodzaju powiedzeń. Znajomość i stosowanie w praktyce zasad ortograficznych, gramatycznych i interpunkcji
Informacje na temat arkusza egzaminu W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie. Zadania otwarte to takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Wśród zadań otwartych znajdą się: zadania z luką, wymagające uzupełnienia zdania bądź krótkiego tekstu jednym lub kilkoma wyrazami zadania krótkiej odpowiedzi, wymagające stworzenia krótkiego tekstu, w tym zadania sprawdzające umiejętność tworzenia różnych form użytkowych, np. ogłoszenia, zaproszenia, dedykacji zadanie rozszerzonej odpowiedzi, wymagające napisania wypracowania
Informacje na temat arkusza egzaminu W zadaniach egzaminacyjnych szczególny nacisk zostanie położony na sprawdzanie umiejętności związanych z argumentowaniem, wnioskowaniem, formułowaniem opinii. Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie wymagało również: kompetencji literackich (np. rozumienia sensu utworów), kompetencji kulturowych (np. interpretacji plakatu), kompetencji językowych (np. świadomego korzystania z różnych środków językowych).
Lektury na egzaminie ósmoklasisty 2019 W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zadania sprawdzające znajomość treści i problematyki lektur obowiązkowych. W latach 2019–2021 na egzaminie będą pojawiały się pytania dotyczące lektur obowiązkowych tylko dla klasy VII i VIII, tj. Nauczyciel języka polskiego jest zobowiązany do omówienia wszystkich lektur obowiązkowych przed egzaminem ósmoklasisty. Charles Dickens, Opowieść wigilijna Aleksander Fredro, Zemsta Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym treny I, V, VII, VIII Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec Ignacy Krasicki, Żona modna Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, II część Dziadów, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość) Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
Lektury na egzaminie ósmoklasisty 2019 Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik Juliusz Słowacki, Balladyna Stefan Żeromski, Syzyfowe prace Sławomir Mrożek, Artysta Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany reportaż). Na ostatniej stronie arkusza egzaminacyjnego zamieszczona będzie lista lektur obowiązkowych. Zadania dotyczące tekstów poetyckich nie będą sprawdzały znajomości treści konkretnego utworu poetyckiego, ale sprawdzą umiejętność analizy i interpretacji tego typu tekstów.
Arkusz egzaminacyjny, będzie się składał z dwóch części. Pierwsza część będzie zawierać zadania zorganizowane wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu: tekstu literackiego (poezji, epiki albo dramatu) tekstu nieliterackiego (naukowego, popularnonaukowego albo publicystycznego). Łącznie oba teksty będą liczyły nie więcej niż 1000 słów.
Arkusz egzaminacyjny, będzie się składał z dwóch części. W drugiej części arkusza znajdą się propozycje dwóch tematów wypracowań, z których uczeń będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 słów. Uczeń będzie dokonywał wyboru spośród: -tematu o charakterze twórczym (np. opowiadanie twórcze, baśń, wersja mitu itp.) oraz -tematu o charakterze argumentacyjnym (np.rozprawka, artykuł, przemówienie). Każdy temat będzie wymagał odwołania się do obowiązkowej lektury szkolnej ORAZ/LUB do utworu bądź utworów samodzielnie wybranych przez ucznia.
Udział w wyniku sumarycznym Procentowy rozkład punktów Rodzaj zadań Liczba zadań Łączna liczba punktów Udział w wyniku sumarycznym Zamknięte 12–17 ok. 30% Otwarte 5–9 (w tym wypracowanie) 28–36 ok. 70% Razem 17–26 40–53 100%
Ogólne informacje o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego (CKE)
Informacje o tworzeniu dłuższej wypowiedzi pisemnej (Nowa Era)