Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) 15 grudnia 2016 r.
Równość szans kobiet i mężczyzn Polityka horyzontalna Kryterium nr 6 - Zgodność projektu z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Kryterium nr 8 - Zgodność projektu z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami Spełnienie obu kryteriów jest konieczne do przyznania dofinansowania. Projekty niespełniające przedmiotowego kryterium są odrzucane na etapie oceny merytorycznej albo oceny formalno-merytorycznej.
Równość szans kobiet i mężczyzn Dodatkowe źródła wiedzy Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn Poradnik dotyczący zasady równości szans kobiet i mężczyzn w funduszach unijnych na lata 2014-2020 Realizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Standard minimum - wskazówki Pamiętaj Zgodność projektu z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn jest oceniana w oparciu o Standard minimum, który należy do kryteriów zero-jedynkowych Standard minimum to minimalne wymagania stawiane wnioskom współfinansowanym z EFS w zakresie realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn Brak uzyskania co najmniej 3 punktów w Standardzie minimum oznacza odrzucenie wniosku, nie ma możliwości negocjacji
Standard minimum- wskazówki Analiza potrzeb grupy docelowej – od tego wszystko się zaczyna, sprawdź, jaka jest sytuacja kobiet i mężczyzn względem problemu, który jest podjęty w projekcie Rekrutacja – uwzględnij problem płci, pomyśl, do kogo kierujesz wsparcie, jak znajdziesz uczestnika/ uczestniczkę (kanały informacji, przekaz niestereotypowy – uczestnik, uczestniczka) Działania niwelujące nierówności ze względu na płeć (np. panel dyskusyjny uwrażliwiający na temat równości szans kobiet i mężczyzn, język wrażliwy na płeć)
Standard minimum- wskazówki Kryterium 1 Standardu minimum wymaga wskazania istnienia lub braku istnienia barier w obszarze tematycznym (weryfikowane jest na podstawie pkt 3.1 - opis grupy docelowej) Istotne jest podanie nie tylko liczby kobiet i mężczyzn, ale także odpowiedź m.in. na pytania: czy któraś z tych grup znajduje się w gorszym położeniu jakie są tego przyczyny czy któraś z grup ma trudniejszy dostęp do edukacji, szkoleń, zatrudnienia napisz uzasadnienie
Standard minimum- wskazówki Kryterium 2 Standardu minimum nawiązuje do kryterium 1 – jeśli bariery są, to jak działania w projekcie przyczynią się do ich ograniczenia weryfikowane na podstawie pkt 3.1- opis grupy docelowej i pkt 4.1 – zadania W sytuacji, gdy przedstawione zostały bariery równościowe i dane z podziałem na płeć, ale w żaden sposób nie zaplanowano działań przeciwdziałających tym nierównościom lub działania nie odnoszą się w żaden sposób do sytuacji kobiet i mężczyzn, wówczas wniosek nie spełnia tego kryterium
Standard minimum- wskazówki Kryterium 3 Standardu minimum jest alternatywne do kryterium 1 – jeśli barier nie ma, to co zamierzamy robić, aby zapobiec ich wystąpieniu weryfikowane na podstawie pkt 3.1 –opis grupy docelowej i pkt 4.1- zadania Można wprowadzić rozwiązania dodatkowe: działania informacyjne i uświadamiające w zakresie równości płci dbanie o formułowanie niestereotypowych informacji, materiałów, działań
Standard minimum- wskazówki Kryterium 4 Wskaźniki osobowe powinny zostać podane w podziale na płeć i powinny być adekwatne do diagnozy i zidentyfikowanych potrzeb weryfikowane na podstawie pkt 3.2 - zgodność projektu z właściwym celem szczegółowym i pkt 4.1 – zadania
Standard minimum- wskazówki Definiowanie założeń wskaźników i planowanych do osiągnięcia rezultatów co do zasady powinno być powiązane z całością założeń projektu, tzn.: rodzajem grupy docelowej, której zostanie udzielone wsparcie stwierdzonymi problemami i barierami, z jakimi grupa ma do czynienia rodzajem planowanego wsparcia
Standard minimum- wskazówki Maksymalną liczbę punktów za spełnienie 4 kryterium Wnioskodawca otrzymuje, jeżeli wskaże: przynajmniej 1 wskaźnik w podziale na płeć w jaki sposób rezultaty projektu przyczynią się do niwelacji barier równościowych istniejących w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu
Standard minimum- wskazówki Kryterium 5 Zarządzanie projektem – należy wskazać konkretne działania, jakie zostaną podjęte w celu równościowego zarządzania projektem, np.: elastyczny czas pracy włączenie osób posiadających doświadczenie w realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn, które posiadają udokumentowaną wiedzę w prowadzeniu działań z zachowaniem zasady równości szans płci Równościowe zarządzanie projektem nie polega na zatrudnieniu do obsługi projektu 50% mężczyzn i 50% kobiet
Standard minimum- wskazówki Pamiętaj - stwierdzenia typu: „Projekt będzie realizował założenia równościowe” „Projekt jest zgodny z polityką równości szans kobiet i mężczyzn” „Wnioskodawca nie będzie dyskryminował nikogo ze względu na płeć” „Projekt będzie zarządzany równościowo” są niewystarczające! Stwierdzenia te są deklaratywne i nie wynika z nich, w jaki sposób faktycznie zostanie zapewniona realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn.
Standard minimum - wyjątki statut beneficjenta - jeśli w ramach statutu istnieje jednoznaczny zapis, że wnioskodawca przewiduje w ramach działalności wsparcie skierowane tylko do jednej płci (np. szkoła żeńska) zamknięta rekrutacja - projekt ze względu na swój zasięg oddziaływania obejmuje wsparciem np. wszystkich uczniów lub pracowników instytucji objętej wsparciem W treści wniosku o dofinansowanie projektu musi zostać podana informacja wraz z uzasadnieniem, że projekt należy do wyjątku od standardu minimum
Dziękuję za uwagę Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie