Dr Alona Revko, stypendystka Programu Kirklanda 2017/2018, Infrastruktura społeczna regionu i jej wpływ na rozwój potencjału ludzkiego Dr Alona Revko, stypendystka Programu Kirklanda 2017/2018, Czernihowski Narodowy Uniwersytet Technologiczny (Ukraina)
Głównym celem artykułu jest badanie strukturalno-dynamicznych cech infrastruktury społecznej na różnych poziomach taksonomicznych, jako podstawy budowania potencjału ludzkiego w Polsce i Ukrainie oraz zaspokojenia potrzeb społeczeństwa realizowanych poprzez korzystanie z dostępu do dóbr publicznych
Środkiem do realizacji zamierzonego celu jest analiza metodą porównawczą stanu rozwoju składników infrastruktury społecznej na przestrzeni lat 2010-2016, które wywierają największy wpływ na jakość potencjału ludzkiego
Jako hipotezę badawczą przyjęto, iż infrastruktura społeczna regionu ma trzy podstawowe zakresy dóbr, a mianowicie: edukacja, kultura i ochrona zdrowia, dostarczanych w systemie krajowym i samorządowym. Badanie zostało przeprowadzone na poziomach krajowym i regionalnym, na materiale statystycznym z 22 regionów Ukrainy i 16 regionów Polski.
Schemat 1. Składniki ludzkiego potencjału Źródło: Libanova, 2007, s. 35
Wykres 1. Poziom dostępu dzieci do szkoły średniej w ogólnych instytucjach edukacyjnych (jako % liczby dzieci w odpowiednim wieku) na Ukrainie w roku 2015
Wykres 2. Poziom dostępu dzieci do szkolnictwa w ogólnych instytucjach edukacyjnych w Polsce w roku 2015
Tabela 1. Charakterystyka liczby przychodni oraz wydatki na ochronę zdrowia w Polsce i Ukrainie w latach 2010 – 2016
Podsumowanie W warunkach intensywnej modernizacji państwo jest zobowiązane do rozwoju infrastruktury społecznej zgodnie ze standardami europejskimi, co stwarza możliwości, zapewniając dostęp do szerokiego zakresu usług publicznych, lepszej alokacji dochodu do dyspozycji i rozwoju potencjału ludzkiego
Głównymi kierunkami rozwoju infrastruktury społecznej w regionach Ukrainy powinny być: poprawa jakości i dostępności edukacji; rozwój edukacji pozaformalnej i systemu kształcenia ustawicznego; celowe, szeroko zakrojone, kompleksowe wsparcie kreatywności dzieci i młodzieży, systemu edukacji przedszkolnej i pozaszkolnej; reforma systemu opieki zdrowotnej; wzmocnienie innowacyjnej roli potencjału ludzkiego i podstaw tworzenia kapitału ludzkiego
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! alohaha19@gmail.com Alona Revko