dr Maciej Matczak Panel IV Znaczenia korytarzy transportowych północ- południe dla transportu intermodalnego Europejskie korytarze sieci TEN-T a tendencje w handlu światowym dr hab. Maciej Matczak, prof. UMG FRACHT 2019 AM Gdynia
Uniwersytet Morski w Gdyni
Obszary aktywności UMG Kształcenie Współpraca z biznesem Badania naukowe
Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa Katedra Logistyki i Systemów Transportowych Katedra Towaroznawstwa i Zarządzania Jakością Katedra Systemów Informacyjnych Katedra Towaroznawstwa Przemysłowego i Chemii Katedra Zarządzenia i Ekonomii
Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa Innowacyjna Gospodarka Systemy Transportowe i Logistyczne Ekonomia Menadżerska Turystyka i hotelarstwo Informatyka Gospodarcza Rachunkowość i Finanse Towaroznawstwo Towaroznawstwo i Zarządzanie Jakością Menadżer Produktu Usługi Żywieniowe i Dietetyka Ochrona wód i gospodarka odpadami
Logistyka i Transport Międzynarodowy STUDIA PODYPLOMOWE
Globalny wzrost gospodarczy oraz wymiana handlowa 1981-2018
Unia Europejska w handlu światowym Wolumen CAGR (2004-2018) 0,97% Wartość CAGR (2004-2018) 5,06%
Struktura gałęziowa obsługi transportowej handlu zewnętrznego UE28 (2018)
Korytarze transportowe TEN-T w relacjach północ-południe dr Maciej Matczak Korytarze transportowe TEN-T w relacjach północ-południe Baltic-Adriatic Orient/East-Med. Scandinavian-Mediterranean Mediterranean Sieć korytarzy transportowych TEN-T jako połączenia do /z portów morskich (lotniczych) Rozwój korytarzy jako czynnik poprawy konkurencyjności określonych układów logistycznych (portów) Spójność z Europejską Towarową Siecią Kolejową AM Gdynia
Zagadnienia do dyskusji Korytarze TEN-T Potencjał rozwoju rynku TSL Infrastrukturalne potrzeby inwestycyjne
Korytarze TEN-T Czy aktualny układ korytarze sieci bazowej TEN-T jest korzystny dla Polski? Które korytarze transportowe TEN-T powinny znaleźć swoje przedłużenie w kierunku wschodnim i południowym dla poprawy spójności przestrzennej Europy? Jaka jest rola dróg wodnych śródlądowych w układzie korytarzy transportowych TEN-T?
Potencjał rozwoju popytu na usługi TSL Znaczenie rynku skandynawskiego dla korytarzy Północ- Południe. Współpraca portów morskich w Polsce z portami Europy Południowej i Wschodniej - jak są możliwości oraz wymagania?
Popyt na usługi TSL: UE28 – Ukraina i Białoruś
dr Maciej Matczak Struktura gałęziowa obsługi transportowej handlu UE28 do wybranych krajów AM Gdynia
Rynek krajów północnej Europy
Popyt potencjalny na obsługę portową Wskaźnik konteneryzacji (2017): UE28 0,186 TEU/osobę Polska 0,045 TEU/osobę Potencjał rynkowy (szacunkowy): Ukraina 2,045 – 8,454 mln TEU Białoruś 0,425 – 1,761 mln TEU
Potencjał rozwoju popytu na usługi TSL Znaczenie rynku skandynawskiego dla korytarzy Północ- Południe. Współpraca portów morskich w Polsce z portami Europy Południowej i Wschodniej - jak są możliwości oraz wymagania?
Infrastrukturalne potrzeby inwestycyjne Rola rewitalizacji dolnej Wisły i międzynarodowej drogi wodnej E-40 dla aktywizacji relacji Polski z Ukrainą i Białorusią Projekty infrastrukturalne: „Ukraine Drive 2030” – budowa sieci dróg i autostrad Projekty infrastrukturalne: połączenia kolejowe oraz przejścia graniczne.
Dziękuję za uwagę m.matczak@wpit.umg.edu.pl Szczegóły analizy – raport dostępny przez RIP Gdynia