PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Advertisements

Administracja i prawo administracyjne
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
PRG Państwowy Rejestr Granic
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne ćwiczenia
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
Źródła prawa podatkowego
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
System finansowy zadań zleconych wykonywanych przez urzędy stanu cywilnego Warszawa, 25 kwiecień 2015 r.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
ORGAN administracji publicznej
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Wojewódzka Rada do spraw Potrzeb Zdrowotnych. Powstanie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych: Art. 95 b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Zasady realizacji i rozliczania dotacji przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego w dziale 752 (Obrona Narodowa) Warszawa, kwiecień-maj 2016 roku.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Najważniejsze zmiany w ustawie prawo o stowarzyszeniach
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
1.Zależność między organem danej jednostki samorządu terytorialnego. 2.Odwołanie a rozwiązanie organu stanowiącego i kontrolnego jednostki samorządu terytorialnego.
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Rządowa administracja zespolona w administracji
WYBORY SAMORZĄDOWE Przykłady oddania głosu ważnego.
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI Porozumienia pomiędzy organami wykonawczymi gmin a Szefem Krajowego Biura Wyborczego PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI Senior Partner Kancelaria Prawna Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu

Art. 167. KODEKSU WYBORCZEGO §  1. Do zadań komisarza wyborczego [będącego stałym organem wyborczym] należy: 1) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem prawa wyborczego; 2) zapewnianie, we współdziałaniu z organami jednostek samorządu terytorialnego oraz urzędnikami wyborczymi, organizacji wyborów do rad na obszarze województwa; (…) §  2a. Komisarz wyborczy jest zwierzchnikiem urzędników wyborczych.

Art. 156 KODEKSU WYBORCZEGO §  1.  Obsługę i techniczno-materialne warunki pracy obwodowych i terytorialnych [gminnych, powiatowych i wojewódzkich] komisji wyborczych oraz wykonania zadań związanych z organizacją i przeprowadzeniem wyborów na obszarze gminy, powiatu lub województwa, zapewnia odpowiednio wójt, starosta lub marszałek województwa z zastrzeżeniem art. 191e § 1 [określone zadania urzędników wyborczych związane z zapewnieniem sprawnego funkcjonowania obwodowych komisji wyborczych], art. 437, art. 458a, art. 467a i art. 484 [przygotowanie kart do głosowania] Zadania wykonywane w tym zakresie są zadaniami zleconymi jednostek samorządu terytorialnego.

Art. 191e. KODEKSU WYBORCZEGO §  1. Do zadań urzędników wyborczych należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania obwodowych komisji wyborczych, w szczególności: przygotowanie i nadzór pod kierownictwem komisarza wyborczego nad przebiegiem wyborów w obwodowych komisjach wyborczych; tworzenie i aktualizowanie systemu szkoleń dla członków obwodowych komisji wyborczych; organizowanie i prowadzenie szkoleń dla członków obwodowych komisji wyborczych; dostarczenie kart do głosowania właściwym komisjom wyborczym; sprawowanie nadzoru nad zapewnieniem [NIE ZAPEWNIENIE] warunków pracy obwodowych komisji wyborczych, w szczególności w zakresie wymogów określonych w art. 41a § 1 i art. 52 § 7 i 7a; wykonywanie innych czynności zleconych przez Państwową Komisję Wyborczą, komisarza wyborczego.

Art. 191f. KODEKSU WYBORCZEGO Państwowa Komisja Wyborcza określi w drodze uchwały szczegółowy zakres zadań, o których mowa w art. 191e § 1, sposób ich realizacji oraz zasady wynagradzania za ich realizację, a także zasady zwolnienia od pracy zawodowej na czas wykonywania obowiązków urzędnika wyborczego, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia sprawnego i prawidłowego przygotowania, przebiegu wyborów oraz funkcjonowania obwodowych komisji wyborczych. UCHWAŁA PKW NIE JEST AKTEM PRAWA POWSZECHNIE OBOWIĄZUJĄCYM!!!

Art. 187 KODEKSU WYBORCZEGO §  1.  Krajowe Biuro Wyborcze zapewnia obsługę Państwowej Komisji Wyborczej, komisarzy wyborczych, Korpusu Urzędników Wyborczych [tworzonego przez urzędników wyborczych powoływanych przez Szefa Krajowego Biura Wyborczego w każdej gminie] oraz innych organów wyborczych w zakresie określonym w kodeksie oraz innych ustawach, z zastrzeżeniem art. 191g. §  2. Do zadań Krajowego Biura Wyborczego należy zapewnienie warunków organizacyjno-administracyjnych, finansowych i technicznych, związanych z organizacją i przeprowadzaniem wyborów i referendów w zakresie określonym w kodeksie oraz innych ustawach. (…)

Art. 191G KODEKSU WYBORCZEGO W celu zapewnienia obsługi, o której mowa w art. 187 § 1, oraz warunków pracy umożliwiających prawidłowe wykonywanie zadań przez urzędników wyborczych, Szef Krajowego Biura Wyborczego zawiera z właściwym miejscowo wójtem porozumienie, określające w szczególności warunki organizacyjno-administracyjne, techniczne oraz zasady pokrywania kosztów z tym związanych.

Art. 181. KODEKSU WYBORCZEGO PRZEPIS UCHYLONY !!! Art.  181.   KODEKSU WYBORCZEGO Obsługę administracyjną właściwej terytorialnej komisji wyborczej oraz wykonanie zadań wyborczych odpowiednio na obszarze województwa, powiatu lub gminy zapewnia marszałek województwa, starosta lub wójt, jako zadanie zlecone. W tym celu marszałek województwa, starosta lub wójt może ustanowić pełnomocnika do spraw wyborów - urzędnika wyborczego. Zasady współdziałania urzędnika wyborczego z Krajowym Biurem Wyborczym określa porozumienie zawarte odpowiednio pomiędzy marszałkiem, starostą lub wójtem a Szefem Krajowego Biura Wyborczego lub upoważnioną przez niego osobą.

INNE ZADANIA ZLECONE Art. 18 §  11.  Rejestr wyborców prowadzi gmina jako zadanie zlecone. Art. 26 §  10. Spis wyborców, z zastrzeżeniem art. 34 § 1 i art. 35 § 1, jest sporządzany i aktualizowany przez gminę, jako zadanie zlecone, na podstawie rejestru wyborców. Art. 60 §  1. Czynności związane ze sporządzeniem aktu pełnomocnictwa do głosowania są zadaniem zleconym gminy i są wolne od opłat.

Art. 124. KODEKSU WYBORCZEGO §  1. Z budżetu państwa pokrywane są wydatki związane z: zadaniami Państwowej Komisji Wyborczej oraz Krajowego Biura Wyborczego przewidzianymi w kodeksie; zadaniami komisarzy wyborczych i komisji wyborczych niższego stopnia oraz zapewnieniem ich obsługi przez wyznaczone do tych celów organy i jednostki organizacyjne; zadaniami organów administracji rządowej oraz podległych im urzędów centralnych i jednostek organizacyjnych, a także innych organów państwowych; zadaniami zleconymi jednostkom samorządu terytorialnego; refundacją wydatków, o których mowa w art. 154 § 6; zadaniami zleconymi archiwom państwowym; zadaniami urzędników wyborczych. §  2. Środki finansowe na zadania zlecone wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego są przekazywane w terminach umożliwiających ich wykonywanie.

Art. 191. KODEKSU WYBORCZEGO §  1. Szef Krajowego Biura Wyborczego dysponuje wyodrębnionymi w budżecie państwa w części dotyczącej Krajowego Biura Wyborczego środkami finansowymi. §  2. Ze środków finansowych, o których mowa w § 1, są pokrywane wydatki związane z bieżącą działalnością Państwowej Komisji Wyborczej i innych stałych organów wyborczych oraz Krajowego Biura Wyborczego, a także dotacje na stałe zadania związane z organizacją i przeprowadzaniem wyborów oraz referendów, zlecone jednostkom samorządu terytorialnego. §  3. Szef Krajowego Biura Wyborczego dysponuje, w zakresie określonym ustawami, środkami finansowymi rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na wydatki związane z organizacją i przeprowadzaniem wyborów oraz referendów. §  4. Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego na wykonywanie zadań związanych z organizacją i przeprowadzaniem wyborów oraz referendów przekazywane są tym jednostkom przez Szefa Krajowego Biura Wyborczego lub działających z jego upoważnienia dyrektorów jednostek organizacyjnych Biura.

Art. 49 USTAWY O DOCHODACH JST 1. Jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami otrzymuje z budżetu państwa dotacje celowe w wysokości ZAPEWNIAJĄCEJ realizację tych zadań. (…) 3. Kwoty dotacji celowych, o których mowa w ust. 1, ustala się zgodnie z zasadami przyjętymi w budżecie państwa do określania wydatków podobnego rodzaju.

Art. 49 USTAWY O DOCHODACH JST 5. Dotacje celowe, o których mowa w ust. 1, powinny być przekazywane w sposób umożliwiający PEŁNE i TERMINOWE wykonanie zlecanych zadań. 6. W przypadku niedotrzymania warunku określonego w ust. 5, jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo dochodzenia należnego świadczenia wraz z odsetkami w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowych, w postępowaniu sądowym.

Art. 20 ustawy o samorządzie gminnym 1b.  Obrady rady gminy są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania obrad są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty. 1c.  Do transmisji i utrwalania obrad rady gminy mogą być wykorzystywane urządzenia służące do transmisji lub rejestracji czynności obwodowej komisji wyborczej, o których mowa w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy. W tym celu RADA GMINY zawiera z Szefem Krajowego Biura Wyborczego porozumienie określające zasady korzystania z urządzeń, o których mowa w zdaniu pierwszym.

PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ ! ! ! PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI DR KRYSTIAN ZIEMSKI & PARTNERS KANCELARIA PRAWNA SP. K. ul. Strusia 10, 60-711 Poznań tel. (48) 061 866 26 28, fax (48) 061 865 82 56 e-mail: ziemski@ziemski.com.pl www.ziemski.com.pl www.prawodlasamorzadu.pl