WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE ZARZĄDZANIA (CASE STUDY)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zarządzanie zasobami ludzkimi dr Krystyna Kmiotek, wykład 1 PRZEDMIOT, EWOLUCJA I CHARAKTERYSTYKA ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI.
Advertisements

Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
Systemy zarządzania jakością Fredericka Winslow Taylora Artur Szulc Bartosz Naczyński Ryszard Szymczak Tomek Marszał Wsinf 2016.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
PORADNIK WPROWADZANIA AKCJI. OGÓLNIE: Akcja musi zostać utworzona i opublikowana co najmniej tydzień przed jej rozpoczęciem. W opisie muszą znajdować.
Motywowanie Grupa w organizacji Kultura organizacyjna
Konstruowanie robotów z wykorzystaniem Vex IQ
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Psychologiczne Kompetencje Menedżera
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Zmiana w procesie przekwalifikowania pracownika
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
ORGANIZACJA.
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Prawo jako fakt ekonomiczny
Moje szczęście.
Konflikt interesów.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
10 kroków do zmiany nawyków
SWOBODA UMÓW.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Wykłady Jolanta Babiak Semestr zimowy 2018/2019
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
KODEKS ETYKI Przygotowała Tamara Bużantowicz
Rodzina jako system, funkcje rodziny w kontekście diagnozy sytuacji dziecka dr J. Matejek.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Metody radzenia sobie ze stresem
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Jesteśmy „One PPG” Nasz cel We protect and beautify the world
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE ZARZĄDZANIA (CASE STUDY) mgr Karina Pilarz

Motywowanie Złożoność zagadnienia motywacji w miejscu pracy, dostrzegana była przez Taylora: *zjawisko „systematycznego ociągania się” – pracownicy określają z góry dla każdego rodzaju pracy kwotę maksymalną, którą uważają za odpowiednią dla danego robotnika (bez względu na to, czy pracują na dniówkę czy na akord); *uważał, że należy stworzyć wzorcowe warunki pracy – pozwolą na obiektywną kontrolę wyników, ocenę przydatności robotników, ich profesjonalny dobór; *wynagrodzenie zdaniem Taylora jest podstawowym elementem motywacji (koncepcja człowieka ekonomicznego – homo oeconomicus); *zarzucano mu ignorowanie społecznego charakteru pracy, odhumanizowanie człowieka.

Stacy Adams – teoria sprawiedliwości Pracownik porównując bilans wkładów i efektów własnych działań w organizacji z relacjami wkładów i efektów innych osób, może mieć poczucie krzywdy. Sposobem na przywrócenie poczucia sprawiedliwości może być ograniczenie wysiłku, jaki wkłada on w realizację zadań.

Elton Mayo: -badania przeprowadzone w Hawthorne; -koncepcja człowieka społecznego; -znaczenie społecznego środowiska pracy i komunikacji w procesie motywacji.

Harold Abraham Maslow – psychologia humanistyczna Najważniejszą siłą napędową działań jednostek jest ich dążenie do samorealizacji, a podstawową właściwością ludzkiej natury jest jej rozwój. Koncepcja człowieka samorealizującego się – postrzega on pracę za samoistne dobro, dąży do osiągania coraz wyższych standardów doskonałości; zadania zmuszające do twórczej inwencji dostarczają pozytywnych emocji, w tym satysfakcji.

Douglas McGregor: -badania oparte na analizie zależności dwóch rodzajów zmiennych – psychologicznych i organizacyjnych; -wykazał on różnorodne związki między tymi zmiennymi; -analizował zmienne organizacyjne jako pochodną psychologicznych, zakładał, że dominujący wzorzec natury ludzkiej odzwierciedlany jest w konkretnych rozwiązaniach organizacyjnych (głównie w stylu kierowania); -twierdził, że ludzie są aktywni, kreatywni, odpowiedzialni i chcą się rozwijać, a w organizacjach stosuje się metody, które odpowiadają wzorcowi człowieka biernego, odtwórczego;

-analizował on także wpływ zmiennych organizacyjnych na zmienne psychologiczne – zasady i rozwiązania organizacyjne ograniczają możliwość ujawnienia się potencjału pracowników; -to nie organizacja kreuje motywację, odpowiedzialność, zaangażowanie się – są to elementy natury ludzkiej; -twierdzenia te stanowią podstawę konstrukcji przeciwstawnych teorii – X (jednostki są z natury leniwe, bierne, praca służy zaspokojeniu potrzeb najniższego rzędu) i Y (praca jest potrzebą, jednostki angażują się w swoją pracę).

TEORIE MOTYWACJI BEHAWIORALNA PSYCHODYNAMICZNA POZNAWCZA

Teoria behawioralna: -zachowanie jednostki jest determinowane przez środowisko zewnętrzne ; -system nagród i kar decyduje o tym, do czego jednostka dąży, a czego unika; -zachowanie jest zawsze zachowaniem instrumentalnym, czyli sprawczym – konsekwencje takiego zachowania, które są ważne dla człowieka, nazywa się wzmocnieniami; -behawioryści nie negowali istnienia motywacji i dążeń wewnętrznych, ale akcentowali, że nie regulują one działań człowieka

Dwa rodzaje wzmocnień: -wzmocnienia pozytywne – korzystne dla jednostki konsekwencje zachowania instrumentalnego – nagrody; -wzmocnienia negatywne – konsekwencje niepożądane, niekorzystne – kary.

Funkcje motywacji: funkcja informacyjna – przekazywanie pracownikowi określonych informacji zwrotnych, dotyczących efektywności jego pracy oraz oczekiwań na przyszłość, w stosunku do jego osoby; funkcja oceniająca – stosowanie określonego rodzaju wzmocnień odzwierciedla to, w jaki sposób przełożony ocenia efektywność pracy danej jednostki; funkcja integrująca motywacji – organizacja nagradza zachowania kulturowo właściwe, a karze te, które nie odpowiadają normom i wartościom danej kultury organizacyjnej.

Teoria psychodynamiczna -czynnikami, które wyjaśniają zachowania człowieka w organizacji są jego potrzeby; -działania człowieka są stymulowane przez jego wewnętrzne stany, określane jako potrzeby lub dążenia; -psychoanalitycy – jednostka nie zna struktury swoich potrzeb, co jest przyczyną ciągłych wewnętrznych i zewnętrznych konfliktów; -psychologia humanitarna – człowiek świadomie kieruje swym zachowaniem, przede wszystkim dążąc do samorealizacji; -psychoanaliza i psychologia humanitarna są traktowane wspólnie jako teoria potrzeb lub teoria treści.

HIERARCHIA POTRZEB MASLOWA Trzy zasady, które determinują proces motywacji: -zasada deficytu – ludzie dążą do zaspokojenia niezaspokojonych potrzeb; -zasada hierarchii – potrzeby są ułożone hierarchicznie – zachowanie człowieka jest determinowane przez potrzebę najniższą w hierarchii, z tym odczuwanych jako niezaspokojone; -zasada rozwoju – rozwój jako podstawowa właściwość natury ludzkiej.

Clayton Alderfer – trzy klasy potrzeb – koncepcja ERG: -potrzeby egzystencjalne (E); -potrzeby relacji z innymi (R); -potrzeby wzrostu, rozwoju (G).

Różnice z koncepcją Maslowa: -Alderfer nie przypisał najistotniejszego znaczenia samorealizacji; -odrzucał zasadę hierarchii - uważał, że jednostka może być jednocześnie motywowana przez trzy klasy potrzeb; -uważał, że jeżeli dana potrzeba nie zostanie zaspokojona, człowiek odczuwa frustrację.

Dawid McClelland: -potrzeba osiągnięć; -potrzeba afiliacji – współdziałania; -potrzeba władzy.

Teoria poznawcza -traktuje jednostkę jako system, który gromadzi i przetwarza informację; -jednostka samodzielnie przyjmuje i przetwarza informacje, a następnie nadaje im pewną wartość; -dzięki kompetencjom umysłu człowiek interpretuje rzeczywistość, zapamiętuje dane, myśli w sposób twórczy.

Struktura informacji (zakres wiedzy człowieka o rzeczywistości) tworzy sieć poznawczą, która pełni określone funkcje: -funkcja orientacyjna – jednostka potrafi umiejscowić w strukturze już posiadanych informacji; -funkcja programująca – człowiek buduje programy swoich działań; -funkcja emocjonalno-motywacyjna – struktura sieci poznawczej wyznacza siłę jego motywacji, uczuć, emocji.

Teoria procesu: -wyodrębniła się w wyniku wykorzystania teorii poznawczej; -koncentruje się na motywacyjnej funkcji sieci poznawczej, a motywację traktuje jak proces decyzyjny.

Victor Vroom – koncepcja oczekiwań: -zachowanie jednostki jest następstwem wyborów z możliwych kierunków działania, a wybory te są powiązane z siecią poznawczą; -wynikom określonego zachowania można przypisać wartościowość; -pracownicy wybierają takie zachowanie, które maksymalizuje spodziewaną użyteczność.

Opracowano na podstawie: Chrisidu-Budnik A., Korczak J., Pakuła A., Supernat J., Nauka organizacji i zarządzania, Wrocław 2005