Rola logopedy w diagnostyce zaburzeń mowy u pacjentów po urazach czaszkowo-mózgowych dr n. med. Joanna Białkowska Karolina Seredocha Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSTAWOWE RATOWANIE ŻYCIA. Po szkoleniu każdy uczestnik będzie potrafił: Prawidłowo ocenić stan poszkodowanego Wykonać Resuscytację Krążeniowo-Oddechową.
Advertisements

„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
 Około 2 m-ca życia (kiedy dziecko leży) zaczyna głużyć (gruchać) tzn. wydaje gardłowe dźwięki typu k, g, ch. Jest to czynność odruchowa nie związana.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Składniki odżywcze i ich rola w organizmie Białka, cukry i tłuszcze
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
ROLA AOTM W OCENIE PROPOZYCJI RSA PRZEDSTAWIANYCH W RAPORTACH HTA Dr n. med. Wojciech J. Matusewicz Warszawa, RYNEK ZDROWIA.
WYBORY DO SEJMU I DO SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 2015 zarządzone na dzień 25 października 2015 r. WARUNKI WAŻNOŚCI GŁOSU.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Mój przyszły zawód: WETERYNARZ.
Naukowe Koło Marketingu MERITUM. Kontekst projektu  Nowoczesny i sprawnie funkcjonujący system IT ma istotny wpływ na poprawę konkurencyjności turystyki;
Zagrożenia w Internecie. Spis treści Rodzaje zagrożeń w Internecie Zagrożenia związane z komputerami Zagrożenia związane z oprogramowaniem Zagrożenia.
Mgr Agnieszka Wnuk KRĘGOSŁUP Mgr Agnieszka Wnuk
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
Jak sobie z nim radzić ?.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzia mowy, ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Aktywność fizyczna Dobre nawyki Siedzenie odpowiednie Stanowisko pracy Sport Twoja kondycja psychiczna Pozostając w ruchu organizm produkuje więcej.
Promieniowanie jonizujące. Co to jest promieniotwórczość?
E-seminarium: Integracja sensoryczna Realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanym przez m.st Warszawa.
14 listopada Światowy Dzień Walki z CUKRZYCĄ
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 7 im
Współczynniki korelacji (ICC i 95% IC) pomiędzy sesjami
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
Światowy Dzień Rzucania Palenia
ŻYWIENIE MŁODEGO SPORTOWCA
Czym jest integracja sensoryczna?
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
CELE NATURALNEGO PLANOWANIA RODZINY
Sześciolatek w obliczu zmian
TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI ZAGROŻENIA HAŁASEM
Zmysły i Zdarzenia.
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
dr inż. Mariusz Kaczmarek Katedra Inżynierii Biomedycznej
Projekt biblioteczny klasy 4A, Pod przewodnictwem Katarzyny Latarnik
Wykorzystanie techniki mikromacierzy DNA oraz sekwencjonowania nowej generacji w identyfikacji predyspozycji genetycznych do raka jelita grubego . Odważna.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Kiedy Twoje dziecko powinno uczestniczyć w terapii logopedycznej?
Próbny egzamin gimnazjalny 2017/2018
Obszary badawcze logopedii
Analiza elektrokardiograficzna „septal flesh”
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
PRZYKŁADY Metody obrazowania obiektów
Projekt „Piotrkowski Alarm Smogowy - Piotr_AS w akcji – edukacja ekologiczna mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego i powiatu piotrkowskiego”
GAZ ZIEMNY – antidotum na problem smogu w Polsce
TERAPIA MANUALNA HOLISTYCZNA
Uczeń z afazją motoryczną w szkole
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
Zaburzenia krzepnięcia krwi w sepsie.
Wpływ wybranych czynników na występowanie zaburzeń snu w chorobie Parkinsona Weronika Urbaś1, Anna Grażyńska1, Magdalena Doręgowska2, Joanna Siuda2, Monika.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia:
Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia:
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
CZŁOWIEK I JEGO BUDOWA.
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 7
Komunikacja alternatywna i wspomagająca oznacza wszelkie działania, których celem jest pomoc w porozumiewaniu się osobom nieposługującym się mową lub.
Zapis prezentacji:

  Rola logopedy w diagnostyce zaburzeń mowy u pacjentów po urazach czaszkowo-mózgowych dr n. med. Joanna Białkowska Karolina Seredocha Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie WSTĘP Rodzaj i nasilenie zaburzeń mowy zależne są od umiejscowienia, rozległości i głębokości uszkodzenia mózgu. Zaburzenia mowy związane są z nieprawidłowym napięciem mięśniowym w obszarze ustno-twarzowym przejawiające się m.in. opadaniem żuchwy, drżeniem warg, mimowolnymi ruchami języka, niedowładem mięśni krtani czy ubogą mimiką. Niekiedy deficytom językowym towarzyszą zaburzenia oddechowo-fonacyjne. Skutkiem nieprawidłowego oddychania i fonacji mogą być wady zgryzu, w szczególności tyłozgryz, przodozgryz oraz zgryz krzyżowy. Zaburzenia mowy Zaburzenia oddechowe Zaburzenia fonacyjne -nieprawidłowy tor oddechowy -skrócenie fazy wydechowej -zaburzenia regularności oddechu -zaburzenia drożności dróg oddechowych -afazja -dyzartria -anartria -dysglosja -zaburzenia o charakterze mutyzmu -ubezdźwięcznianie -agramatyzm -zanikanie głosu -trudności w tworzeniu dźwięków -zaburzenia natężenia głosu -przerwy w emisji głosu -mowa cicha, niewyraźna - głos ostry , krzykliwy, chrapliwy CHARAKTERYSTYKA WYBRANYCH ZABURZEŃ MOWY Afazja to spowodowane organicznym uszkodzeniem odpowiednich struktur mózgowych częściowe lub całkowite zaburzenie mechanizmów programujących czynności mowy u człowieka, który już uprzednio opanował te czynności. U pacjentów często pojawiają się trudności w orientacji w czasie, rozpoznawaniu przedmiotów, rozumieniu znaczenia słów i gestów. Afazja wpływa na ekspresję werbalną, rozumienie ze słuchu, czytanie i pisanie. afazja Do zaburzeń o charakterze dyzartrycznym dochodzi na skutek uszkodzeń aparatu wykonawczego związanego z czynnością nadawania mowy. Na skutek urazu może dojść do uszkodzenia nerwów unerwiających narządy artykulacyjne lub jąder nerwów w pniu mózgu. Wskutek tego ruchy artykulacyjne pacjentów są osłabione, spowolnione i nieskoordynowane. Mowa jest niewyraźna, afoniczna i pozbawiona modulacji. Pojawia się skandowanie i przeciąganie głosek. Napięcie mięśni narządów artykulacyjnych jest nieprawidłowe. dyZartria dysglosja Jest to zniekształcenie dźwięków mowy lub niemożność ich wytwarzania na skutek nieprawidłowej budowy narządów mowy. NARZĘDZIA DIAGNOSTYCZNE Warunkiem koniecznym do ustalenia programu terapii jest diagnoza funkcjonalna, prowadząca do rozpoznania zaburzeń zachowania, wskazania patomechanizmów zaburzeń i wyodrębnienia zachowań pozostających w normie. Przeprowadza się również: diagnozę lokalizacyjną, ukierunkowaną na identyfikację uszkodzonej struktury mózgu, diagnozę dynamiki zmian w obrazie choroby zarówno w warunkach narastania objawów zaburzeń zachowania, jak i ich ustępowania, a także diagnozę efektywności procesu terapii chorego, uzyskaną poprzez porównanie wyników badania wstępnego, badań kontrolnych oraz badania końcowego. Do oceny zaburzeń mowy mogą być wykorzystane arkusze diagnostyczne. Jednym z nich jest ,,Kwestionariusz diagnostyczny do badania afazji i dyzartrii’’ składający się z dwóch części- karty zapisu mowy pacjenta oraz materiałów do badania. Kwestionariusz ten umożliwia ocenę: sprawności aparatu artykulacyjnego, słuchu fonematycznego, fonacji, mowy dialogowej, mowy zautomatyzowanej oraz rozumienie mowy. Bada także liczenie, czytanie i pisanie. Literatura: Tikofsky S. R. , Speech disorders in: Access Science, Department of Radiology, Medical College of Wisconsin, Milwaukee, Wisconsin. [Parr S, Byng S, Gilpin S, Ireland C. Talking about aphasia: Living with Loss of Language after stroke. Buckingham: OUP; 1997 Ziegler W. Grundlagen der Dysarthrien. In: Ziegler W, Vogel M, Schröter-Morasch H, Gröne B, editors. Dysarthrie. 2. Auflage. Stuttgart: Thieme; 2002 Panasiuk J., Zespół zamknięcia w diagnozie i terapii logopedycznej [w:] Logopedia Silesiana, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, Tom 3, s. 95-114, Leonard R, et al. Differentiation of speakers with glossectomies by acustics and perceptual measures. Am J of Speech-Language-Pathology. 1992;4:56–63.