Prawo rzymskie – osoby i rodzina III

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Advertisements

Karaniu poddaje się tylko sprawców, którzy osiągnęli taki stopień dojrzałości psychicznej, że są w stanie rozpoznać znaczenie popełnionego przez siebie.
Słowo ewangelizacja pochodzi od słów ewangelia, ewangelizować. Wyraz ewangelia pochodzi z greckiego eu- angelion, który znaczy „dobra /radosna/ nowina.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
BEZPOŚREDNIEGO PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA Minimum programowe.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KAZUSY – prawo spadkowe mgr M.Dziwoki. Ewa zmarła 12 grudnia 2012r. Nie pozostawiła testamentu. Jej rodzina to: a)Ojciec b)Matka (zmarła w 2008r.) c)Małoletnia.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Prof. Marek Wichroski Kierownik Zakładu Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Aborcja - czym jest i dokąd prowadzi? Daniel Karpiński klasa 2e nr 13.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
 Chrzest Polski – tradycyjna nazwa chrztu księcia Polan Mieszka I, który zapoczątkował proces chrystianizacji ziem polskich. Niekiedy uważa się go.
Prawa kobiet w XXI wieku
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PRZESTRZEGANIE PRAWA TO OBOWIĄZEK KAŻDEGO, TAKŻE UCZNIA... BEZPIECZNA SZKOŁA – BEZPIECZNY UCZEŃ 2015/ 2016 Gimnazjum im St. Papczyńskiego w Podegrodziu.
Czyli OTWIERAMY PRZEDSZKOLA LATEM Przedszkola po nowemu Zmiana organizacji pracy przedszkoli miejskich.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
Prawo rzymskie – prawo osobowe; prawo rodzinne I
Zabezpieczenie społeczne Ubezpieczenie chorobowe – część I
Sześciolatek idzie do szkoły
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Lokalne źródła prawa – zarys
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Informacja o maturze w 2018 roku
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Wady oświadczenia woli na gruncie prawa cywilnego
MAŁŻEŃSTWO TO… Gdy faryzeusze zapytali Jezusa o możliwość rozwodu, On odpowiedział: Czy nie czytaliście, że Stwórca od początku stworzył ich.
OBOWIĄZKI DZIECKA WZGLĘDEM RODZICÓW PODSTAWOWE ZAGADNIENIA.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Pytanie 1 A i B byli małżeństwem, jednak rozwiedli się. Matka A – C jest dla B: krewną w linii prostej pierwszego stopnia. powinowatą w linii prostej pierwszego.
Sześciolatek idzie do szkoły
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Moje szczęście.
Powszechna Historia Państwa i Prawa NSP rok I
Odpowiedzialność cywilna
Rzecznik Praw Dziecka.
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Chrześcijaństwo.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
SSP I rok – zajęcia nr 6, 14 listopada 2017 r.
Podstawy prawa cywilnego
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
SWOBODA UMÓW.
Prawo rzymskie – osoby i rodzina II
Pojęcie i skład spadku.
RODZINA 500 PLUS #fakty.
RODZINA 500 PLUS #fakty.
Prawo rzymskie – osoby i rodzina III
Ubezpieczenie chorobowe – cz. II
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
RODZINA 500 PLUS #fakty.
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
RODZINA 500 PLUS #fakty.
Zapis prezentacji:

Prawo rzymskie – osoby i rodzina III dr hab. Jacek Wiewiorowski, profesor nadzwyczajny Kierownik Zakładu Prawa Rzymskiego Konsultacje - wtorek, godz. 15.00-16.00, sala 4039 WPiA Kontakt: Telefon: +48 58 523 29 50 E-mail: jacek.wiewiorowski@prawo.ug.edu.pl E-mail do sekretariatu: sekretariat04@prawo.ug.edu.pl Telefon do sekretariatu: +48 58 523 28 51 Strona Zakładu Prawa Rzymskiego: http://www.praworzymskie.ug.edu.pl/ Dalsze informacje: http://prawo.ug.edu.pl/pracownik/59485/jacek_wiewiorowski

Zdolność do czynności prawnych- kryteria psychofizyczne Uwaga - niewolnicy mieli wyłącznie zdolność do czynności prawnych ale nie mieli zdolności prawnej! - WIEK - PŁEĆ - INNE OGRANICZENIA

Ograniczenia ze względu na płeć kobiety nie podlegające władzy ojca lub męża, miały w zakresie majątkowym formalnie pełną zdolność prywatnoprawną. Społeczeństwo Rzymu - podobnie jak wiele społeczeństw późniejszych – również nowożytnych – patriarchalne: - uzasadnienie opieki nad kobietami: słabość ich płci (infirmitas sexus) i zarzut kobiecej lekkomyślności (levitas animi) Naczelnikiem rodziny (pater familias) lub urzędnikiem publicznym (magistratus) mógł zostać jedynie mężczyzna. Tytuł mater familias miał charakter tylko honorowy - małżonka pozostająca pod władzą, która urodziła mężowi dzieci. udział w procesie prywatnym był zabroniony kobietom przez cały okres pryncypatu; ograniczenia w zdolności do czynności prawnych - jeśli nie pozostawały one pod władzą, podlegały opiece (tutela mulierum) - zgoda - formalna (dicis gratia) - w razie bezzasadnej odmowy pretor „często” (G. 1, 190) zmuszał opiekuna do jej udzielania - od początku pryncypatu opieka nad kobietami słabła pod względem formalnym

Inne ograniczenia zdolności do czynności prawnych choroba psychiczna – kryteria odmienne niż współcześnie (opętanie - psychiatria dopiero XIX w.! - oceniane na podstawie formalnej w prawach rodzimych) - uwaga na temat prawa karnego Umysłowo chory (furiosus) zrównywany przez jurystów okresu pryncypatu z dziećmi. Brak urzędowego orzeczenia ubezwłasnowolnienia – ocena w danym przypadku (orzeczenia administracyjne lub sądowe – dopiero XIX w. ) Formalnie chory umysłowo już od czasów ustawy XII Tablic pozostawał pod kuratelą krewnych agnatycznych - jednak czynności prawne podjęte w trakcie „jasnych przerw” (lucida intervalla) w chorobie uznawano za skuteczne. za nieważne uchodziły też czynności zdziałane przez osoby psychicznie zdrowe w chwili wyjątkowego podniecenia czy oszołomienia (problem alkoholu - średniowiecze). Marnotrawca (prodigus) – Ustawa XII Tablic; w okresie pryncypatu dotyczyła ona wszystkich czynności umniejszających majątek zdobyty w jakikolwiek sposób Późniejsze tradycja prawna – ujednolicenie (XIX/XX w.)

Opieka (Tutela) a kuratela (Cura) Tutela - opieka prawna całościowa i trwała ochrona osobistych i majątkowych interesów osoby poddanej opiece osoby sui iuris (zastępowała prawną więź rodzinną - agnatio): Opieka niedojrzałych – tutela impuberum, podopieczny – pupillus; kobieta – tutela mulierum; środki ochrony: actio rationibus distrahendis i późniejsza Actio tutelae directa oraz actio tutelae contraria Cura – kuratela - ochrona praw i interesów majątkowych osób sui iuris, gdy takiej kurateli potrzebowały (cura prodigi; cura furiosi; cura absentis; cura minorum; cura ventris) – w ramach Quasi contractus: negotiorum gestio – kurator odpowiadał na podstawie actio negotiorum gestorum Podobnie jak władzę ojcowską, z zasady mogli je sprawować jedynie mężczyźni - honorowo – pierwotnie z rodzinnego, potem z obywatelskiego, społecznego czy publicznego obowiązku (w niektórych przypadkach kurateli istniał obowiązek zapewnienia osobie, nad którą sprawowano pieczę, jedzenia, picia czy schronienia) - tylko do ustawowej opieki nad niedojrzałym dopuszczano w prawie poklasycznym matkę, a za Justyniana nawet babkę Okres późnoantyczny - opiekunami nie mogą być żołnierze, zakonnicy, osoby pozostające w niezgodzie z ojcem lub narzucający się do sprawowania opieki - zwolnienie z obowiązku sprawowania opieki i kurateli również rodzaj przywileju

Osoby prawne - brak terminologii oraz głębszej refleksji na ten temat Wszystkie znane wówczas osoby prawne podlegały ius publicum) – stosunkowo mało uwag jurystów rzymskich na temat ius publicum – porównanie do hereditas iacens Terminologia – znaczenie kościelnych jednostek organizacyjnych: kanonistyka średniowieczna: - persona ficta, persona representata lub persona mystica na oznaczenie związków osób (universitates personarum) – większe znaczenie Prawo Rozumu – persona moralis - pandektysta – Georg Alfred Heise (1778-1851) - juristische Person Korporacje/stowarzyszenia – związki osób (universitas personarum): zdolność prawna według ius civile i – według edyktu pretorskiego – zdolność procesowa Najwyższym związkiem osób lub stowarzyszeniem było państwo rzymskie, pojmowane jako ogół obywateli (populus Romanus) - Aerarium Saturni oraz fiscus ((patrimonium caesaris) - III w. po Chr. wchłonął aerarium (zarząd prywatnych posiadłości cesarza (res privata) połączono z zarządem patrimonium caesaris; IV w. jedna całość przy zachowaniu częściowym tradycyjnych nazw (zarząd – urzędnicy cesarscy) pozarzymskie gminy: miejskie (municipia, coloniae) i wiejskie (pagi, vici) stowarzyszenia - collegia, sodalitates, societates – w ramach kontraktu (societas) jurysprudencja rzymska zrzeszenia jako „ciała”/corpora - tylko ludzie uznawani za naturalnych nosicieli praw i obowiązków: członków korporacji w chwili założenia przynajmniej trzech (tres faciunt collegium), do jej przetrwania jeden UWAGA SOCIETAS Masy majątkowe (fundacje) – pojawienie później: wyłącznie w postaci tzw. fundacji niesamodzielnych lub powierniczych (fiducjarnych): fundacje alimentacyjne; rozwój V w. – kościelne fundacje dobroczynne - pia causa

Rzymskie definicje małżeństwa (nuptiae albo matrimonium) Modestyn III w. - nuptiae sunt coniunctio maris et feminae et consortium omnis vitae divini et humani iuris – „małżeństwo jest złączeniem męża i żony i na podstawie boskiego oraz ludzkiego prawa wspólnotą całego życia” (D. 23,2,1) - późna definicja: brak potrzeby definiowania spraw oczywistych oraz Omnis definitio in iure civili periculosa est: parum est enim, ut non subverti posset. – „Wszelka definicja w prawie cywilnym jest ryzykowna, rzadko bowiem jest tak, że nie można jej obalić” (D. 50,17,102). Instytutiones Iustiniani (533 r.)– zaczerpnięta przypuszczalnie z prac Florentinusa i Ulpiana, żyjących przed Modestinusem: Nuptiae autem sive matrimonium est viri et mulieris coniunctio individuam consuetudinem vitae continens – „Małżeństwo zaś lub związek małżeński jest to związek mężczyzny i kobiety, obejmujący niepodzielną wspólnotę życia” (I. 1,9,1). Małżeństwo w Rzymie było zawsze monogamicznym związkiem heteroseksualnym brak pojęcia homoseksualizmu (stuprum – ale niekaralność zachowań homoerotycznych wobec niewolonych; brak refleksji o związkach kobiet - represja karna pod wpływem tradycji judeochrześcijańskich) Legalizacja związków jednopłciowych – współczesna dyskusja

Problem bigamii i poligynii - praktyczna poligynia pomimo monogamicznego charakteru małżeństwa (w praktyce – społeczeństwo ‚haremowe’ dla bogatszych: legalna żona, konkubina [do IV w.] i niewolnice Wątpliwa dopuszczalność bigamii w okresie wczesnego królestwa W Rzymie bigamia niemożliwa – koncepcja affectio maritalis. Faktyczna poligynia – dyskusyjna z prawniczego punktu widzenia. Gaius: ani ta sama kobieta nie może być wydana za dwóch mężczyzn, ani ten sam mężczyzna za dwie kobiety (G. 1,63). prawo pretorskie przewidywało infamię w razie rozpoczęcia dwóch zaręczyn lub dwóch małżeństw w tym samym czasie (D. 3.2.1) Dioklecjan penalizował bigamię, być może w celu przeciwdziałania przenikaniu wschodnich zwyczajów poligamicznych (C. 5.5.2)

iustum matrimonium - matrimonium iuris civilis małżeństwo znane ius gentium - matrimonium iuris gentium (wolne osoby). zasada personalności prawa - skutki prawne tylko ze związkiem, uznanym za małżeństwo przez prawo rzymskie (wolne osoby): zmiana status civitatis – matrimonium iustum staje się matrimonium iuris gentium Inne związki trwałe Concubinatus - nie przynosił uczestnikom ujmy: trwały związek jednego wolnego mężczyzny i jednej wolnej kobiety utrzymywany przez nich z założenia jako nie będący małżeństwem (gdy tworzyli go kobieta i mężczyzna, którzy nie mieli affectio maritalis) lub brak conubium lex Iulia de adulteriis coercendis z 18 r. p.n.e. karano adulterium (cudzołóstwo), za które uznawano tylko współżycie przez zamężną kobietę z mężczyzną, nie będącym jej mężem – uznanie prawne konkubinatu zazwyczaj był ich jedynym związkiem w danym czasie - formalnie dopiero Konstantyn Wielki w 326 r. concubinatus podczas trwania małżeństwa uznał za jednoznacznie niedopuszczalny (pogorszenie sytuacji konkubiny i zachęty do wchodzenia w legalne związki – legitimatio per subsequens matrimonium); Justynian I – konkubinat niższą formą małżeństwa Contubernium – związek osób niewolnych (od języka wojskowego - pobyt we wspólnym namiocie) - zmiana status libertatis (popadnięcie w niewolę) – matrimonium staje się contubernium

Matrimonium iustum: - związkiem faktycznym – powstawało i trwało (nieistotne zawarcie) – możliwość rozwiazania - charakter prywatny (nieformalny) - świecki Małżeństwo rzymskie było instytucją społeczną, określoną przez normy obyczajowe, uznaną przez prawo, z niej też wywodziły się ważne skutki prawne Przesłanki: - kryterium obiektywne: wiek - kobieta musiała ukończyć 12 lat, natomiast od mężczyzny oprócz wieku 14 lat, wymaganego przez Prokulianów, Sabinianie domagali się kontroli fizycznej dojrzałości do małżeństwa (odrzucony) – w praktyce wyższe granice wieku (archeologia/epigrafika) - kryterium subiektywne - affectio maritalis - trwała wola każdej ze stron pozostawania w małżeństwie – rozwód wpisany w istotę małżeństwa (w praktyce do schyłku republiki brak rozwodów) - kryterium prawne - conubium – liczne zakazy małżeńskie

- zakaz patrycjusze-plebejusze (zniesiony 445 r. p.n.e. lex Canuleia) Conubium – prawna możliwość istnienia ważnego iustum matrimonium: „zdolność do pojęcia żony zgodnie z prawem” (Conubium est uxoris iure ducendae facultas; U. 5, 3) - zakaz patrycjusze-plebejusze (zniesiony 445 r. p.n.e. lex Canuleia) - zakazy małżeńskie wobec senatorów – od Augusta (lex Iulia de maritandis ordinibus z 18 r. p.n.e.), modyfikowane w okresie późnoantycznym – z osobami niegodnymi – z przedstawicielkami wielu zawodów i wyzwolenicami (feminae famosae - zniesione ostatecznie za Justyna I – Justynian i Teodora) - Latyni i peregryni wyjątkowo zgoda (prawo mieli Latini veteres i colonarii) - zakazy wobec żołnierzy – okres pryncypatu (zniesiony początek III w. n.e.) - zakaz małżeństw z mieszkankami prowincji – urzędnicy rzymscy (przeciwdziałanie korupcji - od Marka Aureliusza zakaz małżeństw między opiekunem a podopieczną, później też kurator (modyfikacje – liberalizacja: ale wymóg nienaruszenia dziewictwa przez tutora) - okres chrześcijański - zakaz małżeństw między chrześcijanami a Żydami, rodzicom chrzestnymi z chrześniakami - tzw. pokrewieństwo duchowe - dyskusyjny zakaz małżeństw z barbarzyńcami – IV/V w. - za Justyniana I - cudzołożnica skazana sądownie i wyrzucona przez męża porywacz z uprowadzoną kobietą – od stuprum po crimen raptus virginis późnoantyczne regulacje – zwł. C.Th. 9.24.1 (a. 318?/326?); C. 9.13.1. (a. 531) – brak przestępstwa zgwałcenia

Conubium nie mieli również krewni, a ich małżeństwo jako kazirodcze (incestum) nie wywoływało skutków - biologia a incestum Pierwotnie zakaz obejmował krewnych do szóstego stopnia pokrewieństwa włącznie, później tylko do czwartego; wyjątek wprowadził cesarz Klaudiusz: senatus consultum z 49 r. pozwoliło stryjowi pojąć bratanicę za żonę (Klaudiusz poślubił Agrypinę – swoją bratanicę!; obwiązywało aż do 342 r.) W okresie poklasycznym - brak wzajemnej zdolności do małżeństwa między dziećmi rodzeństwa (czyli z powrotem w pełni obowiązywał zakaz małżeństw krewnych do czwartego stopnia włącznie) – ADOPCJA również brak conubium - powinowactwo (adfinitas), czyli relacja przez współmałżonka – tylko w najbliższym kręgu: ojczym – pasierbica, macocha – pasierb, teść – synowa, zięć – teściowa Osoby alieni iuris musiały uzyskać uprzednią zgodę swoich zwierzchników familijnych - ustawodawstwo małżeńskie Augusta stworzyło możliwość przymuszenia zwierzchnika do wyrażenia zgody, jeżeli odmawiał jej bezpodstawnie (D. 23, 2, 19) a Justynian I uregulował ostatecznie sporną kwestię dopuszczalności małżeństwa w przypadku, gdy pater familias był umysłowo chory i z tego powodu nie można było uzyskać przyzwolenia (I. 1, 10 pr.)

Pożycie cielesne – copula carnalis - nieistotne nuptias non concubitus, sed consensus facit – „małżeństwo tworzy porozumienie, a nie faktyczne pożycie” (Ulpian, D. 50.17.30) może się rozpocząć nawet bez obecności obu stron: na przykład przez przedstawiciela. non enim coitus matrimonium facit, sed maritalis affectio – „bowiem nie stosunek płciowy czyni małżeństwo, lecz wola pożycia małżeńskiego” (Ulpian, D. 23.1.32.13).

Ustawodawstwo małżeńskie Augusta - lex Iulia et Pappia SKUTECZNOŚĆ - DYSKUSYJNA lex Iulia de maritandis ordinibus z 18 r. p.n.e. i lex Papia Poppea z 9 r. n.e. - Pierwsza z ustaw nakazywała mężczyznom pozostawanie w małżeństwie od 25 do 60 roku życia, a kobietom od 20 do 50 roku życia kobietom wolno było przez jakiś czas zwlekać z rozpoczęciem nowego związku ((pochodzenia dzieci – obawa przed turbatio sanguinis) : po rozwodzie nie dłużej niż 18 miesięcy po śmierci męża dwa lata (żałoba 10-12 miesięcy - tempus lugendi) Osoby bezżenne (caelibes) nie miały capacitas, czyli zdolności nabywania w dziedziczeniu testamentowym lex Papia Poppea wprowadziła obowiązek posiadania w małżeństwie potomstwa - przynajmniej jedno wspólne dziecko - sankcją dla bezdzietnych (orbi) była utrata capacitas w połowie ius trium liberorum – „prawo trójki dzieci”: Mężczyźni – zwolnienie od obowiązku piastowania opieki lub kurateli i zwolnienie od pozostawania nadal w związku małżeńskim Kobieta wolna – zwolniona od opieki – także testament sporządzać mogła bez zgody tutora; senatus consultum Tertulianum (za Hadriana – 117-138 n.e.) przyznano jej prawo dziedziczenia beztestamentowego wedle ius civile (przy bonorum possessio w drugiej klasie dziedziców – unde legitimi) po dzieciach bez względu na to, czy była ich agnatką, czy nie (wyzwolenica – cztery dzieci) – za osobami sui iuris, ojcem i braćmi po ojcu, na równi z siostrami po ojcu a przed innymi agnatami – za Justyniana przysługiwało każdej matce