Aktualny stan wdrożenia podejścia LEADER/RLKS w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Advertisements

Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Zmiana terminu składania wniosku o płatność ostateczną w działaniu 413 Wdrażanie LSR Warszawa, 25 lipca 2013 r.
Podejście Leader – ostatnie nabory, zasady finalizujące okres Zegrze, 26 październik 2012 Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich PROBLEMY POJAWIAJĄCE SIĘ W PROCESIE PRZYZNAWANIA POMOCY W RAMACH DZIAŁANIA 413 WDRAŻANIE LOKALNYCH STRATEGII.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 9 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej (budowa mikroinstlacji prosumenckich wykorzystujących odnawialne.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
2 Inicjatywa LEADER w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Zmiany w Planie działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Radziejowice, 17 czerwca 2015 r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju.
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w ramach PROW Listopad 2015 r. Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
1 LEADER na Mazowszu w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Rozwój przedsiębiorczości i tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich objętych LSR w ramach PROW Wymogi prawne oraz wskaźnik ilości utworzonych.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w ramach PROW Przygotowano na bazie materiałów Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
(z wyłączeniem Działania 8 Plan komunikacyjny)
Umowa o przyznaniu pomocy
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Informacja monitorująca realizację operacji
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Informacja nt. naboru operacji do Planu operacyjnego KSOW
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
„Aktualny stan wdrażania podejścia LEADER/RLKS w Polsce
Zmiana Planu Operacyjnego KSOW na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020
System oceny projektów w ramach RPO WP
Zmiana Planu Operacyjnego KSOW na lata
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Środki UE z perspektywy w województwie kujawsko-pomorskim
Stan realizacji na i plan działań na 2018 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej
Sprawozdanie roczne z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Stan na Warszawa, 24 maja 2018 r. Materiał.
Wsparcie kosztów bieżących i aktywizacji
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
„Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność”
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
(z wyłączeniem Działania 8 Plan komunikacyjny)
Wyniki wyboru LSR w 2016 r. Czerwiec 2016 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Aktualny stan wdrożenia podejścia LEADER/RLKS w Polsce Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Warszawa, 6 marca 2018 r.

Postęp w realizacji LSR

Wdrażanie LSR (19.2) wg stanu na 18.02.2018 14 938 WoPP przekazanych do SW 2 041 247 271,32 zł (w tym 1 298 530 098,08 zł z EFRROW) ok. 85% limitu z umów ramowych na 19.2; ok. 62% limitu „oczyszczonego” (bez WoPP odrzuconych) 4 162 WoPP odrzuconych 5 450 umów 754 765 209,93 zł (w tym 480 254 395,26 zł z EFRROW) ok. 31% limitu z umów ramowych na 19.2 3 398 WoP 223 878 893,18 zł (w tym 142 508 567,53 zł z EFRROW) wypłacono 167 032 165,16 zł (w tym 76 641 049,89 zł z EFRROW) ok. 7% limitu z umów ramowych na 19.2

Wdrażanie LSR (19.2) – postęp w województwach (wg stanu na 31.01.2018) * przeliczenie wg kursu euro w wysokości 4,20 **wopp złożone do SW – wopp odrzucone województwo Suma limitów w umowach ramowych (zł)* WoPP przekazane do SW (zł) WoPP przekazane do SW (% sumy limitów) WoPP „po oczyszczeniu” (zł) ** WoPP „po oczyszczeniu” (% sumy limitów) Dolnośląskie 157,2 mln 116,6 mln 74,2% 75,1 mln 47,8% Kujawsko-Pomorskie 149,5 mln 107,6 mln 71,9% 97,8 mln 65,4% Lubelskie 174,8 mln 161,3 mln 92,3% 88,5 mln 50,6% Lubuskie 84,1 mln 66,9 mln 79,6% 54,0 mln 64,2% Łódzkie 130,9 mln 93,2 mln 71,2% 72,2 mln 55,2% Małopolskie 243,3 mln 184,3 mln 75,8% 128,1 mln 52,6% Mazowieckie 263,6 mln 226,1 mln 85,8% 173,9 mln 66,0% Opolskie 83,8 mln 73,2 mln 87,3% 51,1 mln 60,9% Podkarpackie 186,7 mln 140,7 mln 75,3% 109,1 mln 58,4% Podlaskie 92,1 mln 83,1 mln 90,2% 59,6 mln 64,7% Pomorskie 124,1 mln 130,8 mln 105,4% 79,4 mln 64,0% Śląskie 140,6 mln 117,3 mln 83,4% 99,4 mln 70,7% Świętokrzyskie 121,1 mln 183,8 mln 151,8% 147,8 mln 122,1% Warmińsko-Mazurskie 100,7 mln 100,6 mln 99,9% 68,1 mln 67,6% Wielkopolskie 247,6 mln 190,0 mln 76,7% 127,2 mln 51,4% Zachodniopomorskie 103,5 mln 72,6 mln 70,1% 48,8 mln 47,2% Razem 2,4 mld 2,0 mld 85,2% 1,5 mld 61,6%

Wdrażanie LSR (19.2) WoPP wg stanu na 31.01.2018 (potencjalny limit)

Wdrażanie LSR (19.2) – projekty grantowe (wg stanu na 31.01.2018) 247 WoPP 42 586 305,09 zł (w tym 27 098 271,96 zł z EFRROW) 84 umów 15 108 605,95 zł (w tym 9 613 605,80 zł z EFRROW) 12 WoP 2 284 001,24 zł (w tym 1 453 309,98 zł z EFRROW) wypłacono 4 260 332,31 zł środków publicznych

Wdrażanie LSR (19.2) – projekty własne LGD (wg stanu na 31.01.2018) 68 WoPP 3 168 499,97 zł (w tym 2 016 116,40 zł z EFRROW) 18 umów 794 485,90 zł (w tym 505 531,36 zł z EFRROW) 5 WoP 237 244,37 zł (w tym 151 276,22 zł z EFRROW) wypłacono 260 634,99 zł (w tym 58 537,69 zł z EFRROW)

Projekty współpracy (19.3) (wg stanu na 31.01.2018) 51 WoPP 13 882 995,22 zł (w tym 8 837 668,34 zł z EFRROW) 25 umów 4 260 880,03 zł (w tym 2 711 197,93 zł z EFRROW) 8 WoP 376 417,12 zł (w tym 239 514,21 zł z EFRROW) wypłacono 1 069 014,83 zł (w tym 28 060,51 zł z EFRROW)

Dynamika we wdrażaniu LSR (19. 2) – liczba WoPP i umów (09. 2016 r Dynamika we wdrażaniu LSR (19.2) – liczba WoPP i umów (09.2016 r. – 01.2018 r.)

Dynamika we wdrażaniu LSR (19. 2) – postęp finansowy [zł](09. 2016 r Dynamika we wdrażaniu LSR (19.2) – postęp finansowy [zł](09.2016 r. – 01.2018 r.)

Dynamika we wdrażaniu LSR (19. 2) – % udział w limicie dla 19 Dynamika we wdrażaniu LSR (19.2) – % udział w limicie dla 19.2 z umów ramowych

Dynamika we wdrażaniu LSR (19. 2) – zrealizowane płatności dla 19 Dynamika we wdrażaniu LSR (19.2) – zrealizowane płatności dla 19.2, w tym płatności dla zakończonych operacji [zł]

Poddziałanie 19. 4 – koszty bieżące i aktywizacja (wg stanu na 31. 01 272 LGD otrzymały wyprzedzające finansowanie/zaliczkę wypłacono 180 112 010,39 zł (w tym 1 028 612,61 zł z EFRROW) – większość to wyprzedzające finansowanie/zaliczka początek płatności w związku z postępem we wdrażaniu LSR 45 WoP na kwotę 5 450 074,97 zł (w tym 3 467 882,69 zł z EFRROW)

Projektowane zmiany legislacyjne

Które akty prawne zmieniamy? ustawa RLKS uzgodnienia / konsultacje publiczne / opiniowanie rozporządzenie 19.2 przygotowanie do uzgodnień rozporządzenie 19.3

Dlaczego zmieniamy przepisy prawne? ustawa RLKS: niwelowanie zidentyfikowanych barier we wdrażaniu RLKS (w ramach RPO) rozporządzenie 19.2 i 19.3: konieczność dostosowania do zmian innych przepisów krajowych Konstytucja Biznesu (19.2) konkurencyjność (19.3)

Zmiana ustawy RLKS - cel usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (RLKS), w szczególności w zakresie wdrażania RLKS w ramach RPO (przy udziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego /EFRR/ i Europejskiego Funduszu Społecznego /EFS/)

Zmiana ustawy RLKS – zakres zmian /1/ dodanie do ogłoszenia o naborze wniosków „warunków wyboru operacji”, tj. warunków, które LGD może określić dla danego naboru wniosków, w celu zapewnienia najpełniejszej spójności operacji z LSR; z doświadczeń z wdrażania wielofunduszowego RLKS, (EFRR i EFS) wynika, że pożądane jest, aby w ogłoszeniu o naborze wniosków, oprócz kryteriów wyboru operacji oraz warunków wyboru operacji (nowy przepis), znalazły się także warunki udzielenia wsparcia, określone w przepisach regulujących zasady wsparcia z udziałem poszczególnych EFSI lub na podstawie tych przepisów (kompleksowa informacja na temat zasad i warunków udzielenia wsparcia ze środków poszczególnych EFSI, co przyczyni się do prawidłowego przygotowania założeń operacji oraz wniosku o udzielenie wsparcia);

Zmiana ustawy RLKS – zakres zmian /2/ nadanie nowego brzmienia przepisu, który stanowi o ograniczeniu w zakresie możliwości dokonywania istotnej modyfikacji wniosku o udzielenie wsparcia w procesie uzupełnienia tego wniosku prowadzonego na etapie oceny dokonywanej przez zarząd województwa, poprzez dodanie możliwości modyfikacji wniosku, o ile nie wpływa to na wynik wyboru operacji dokonany przez LGD;

Zmiana ustawy RLKS – zakres zmian /3/ dodanie przepisu dotyczącego możliwości dokonania modyfikacji wnioskowanej kwoty wsparcia oraz innych zmian we wniosku wynikających ze zmiany tej kwoty, w sytuacji ustalenia przez LGD kwoty wsparcia niżej niż wnioskowana przez podmiot ubiegający się o wsparcie, gdyż jego brak jest sygnalizowany jako przeszkoda we wdrażaniu RLKS w przypadku realizacji operacji ze środków EFRR i EFS fakultatywny charakter regulacji oznacza, że zarząd województwa (ZW) ma możliwość a nie obowiązek wzywania wnioskodawcy do aktualizacji wnioskowanej kwoty wsparcia; zmiana ta usunie także ewentualne przeszkody do zastosowania przez ZW trybu negocjacji z wnioskodawcą, na wzór rozwiązania przewidzianego w art. 45 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie 2014-2020 – w przypadku realizacji operacji ze środków EFRR i EFS;

Zmiana ustawy RLKS – zakres zmian /4/ wydłużenie terminu na usunięcie braków, oczywistych omyłek oraz innych nieprawidłowości we wniosku o udzielenie wsparcia (w tym np. w zakresie nieprawidłowego wypełnienia wniosku, tj. w sposób niezgodny z zasadami określonymi w instrukcji jego wypełniania) zidentyfikowanych przez zarząd województwa w trakcie jego oceny zmiana ta wynika z doświadczeń we wdrażaniu RLKS w przypadku realizacji operacji ze środków EFRR i EFS; SW Woj. Mazowieckiego proponuje zrezygnować z tej zmiany;

Zmiana ustawy RLKS – zakres zmian /5/ wskazanie jednego, 60-cio dniowego, ostatecznego terminu, w trakcie którego LGD ma obowiązek dokonać wszystkich czynności w procesie szeroko rozumianego wyboru operacji proponowana zmiana ułatwi praktyczne zastosowanie przepisów, jednocześnie nie powodując nadmiernego wydłużenia terminu na dokonanie wyboru operacji oraz poinformowanie podmiotów ubiegających się o wsparcie o wyniku tego wyboru

Zmiana rozporządzenia 19.2 - cel dostosowanie obecnego brzmienia rozporządzenia do przepisów: ustawy Prawo przedsiębiorców ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy etap: prace parlamentarne ustawy te zastępują ustawę o swobodzie działalności gospodarczej

Zmiana rozporządzenia 19.2 – zakres zmian Warunek dotyczący związku beneficjenta z obszarem LSR miejsce wykonywania działalności gospodarczej / miejsce zamieszkania przedsiębiorcy zapewnienie możliwości skorzystania z tzw. „ulgi na start” Odwołania do ustawy SDG

Zmiana rozporządzenia 19.2 – od kiedy? z dniem następującym po dniu ogłoszenia konieczność pilnego dostosowania zmienianego rozporządzenia do nowych ustaw

Zmiana rozporządzenia 19.3 – zakres zmian rezygnacja z wymogu przedkładania sprawozdania z realizacji operacji oraz realizacji projektu współpracy; dostosowanie przepisów w zakresie konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców; zmiana określenia „budowy lub przebudowy” na „rozwój” ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej – analogiczna zmiana do nowelizacji 19.2 (Dz. U. 2017 poz. 1588); umożliwienie radcom prawnym i adwokatom poświadczania za zgodność z oryginałem kopii dokumentów; zmienione przepisy umożliwiające ponoszenie kosztów kwalifikowalnych do 14 dni od dnia doręczenia wezwania do usunięcia braków;

Zmiany w przepisach UE rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 2017/1242 z dnia 10 lipca 2017 zmienia rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014 (tzw. „rozporządzenie kontrolne”) – już obowiązuje „omnibus” zmienia rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. - planowane

Zmiany w przepisach UE – zmiana rozporządzenia 809/2014 /1/ dotychczasowe brzmienie przepisu odnośnie racjonalności kosztów przed zmianą 809/2014 : „e) w odniesieniu do kosztów, o których mowa w art. 67 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, z wyłączeniem wkładów rzeczowych i amortyzacji, weryfikację racjonalności przedstawionych kosztów. Koszty ocenia się za pomocą odpowiedniego systemu oceny, takiego jak koszty referencyjne, porównanie różnych ofert lub w ramach komitetu oceniającego” (art. 48 ust. 2 lit. e) zostało uzupełnione o 3 aspekty w zakresie: stawki wsparcia do 30% (zmiana 1) kosztów kwalifikowalnych nie przekraczających 5 000 euro (zmiana 2) odstępstwo od art. 48 ust. 2 lit. e)

Zmiany w przepisach UE – zmiana rozporządzenia 809/2014 /2/ rozszerzenie dotychczasowego art. 48 ust. 2 lit. e): W przypadku operacji, w których stawka wsparcia wynosi do 30 %, lub operacji objętych wsparciem na podstawie art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, weryfikacja racjonalności kosztów może być przeprowadzana na etapie kontroli administracyjnych wniosków o płatność. (zmiana 1) W przypadku operacji, w których koszty kwalifikowalne nie przekraczają 5 000 EUR, racjonalność kosztów może zostać ustanowiona na podstawie projektu budżetu uzgodnionego ex ante przez instytucję zarządzającą. (zmiana 2)

Zmiany w przepisach UE – zmiana rozporządzenia 809/2014 /3/ w art. 60 dodano ust. 4 w brzmieniu: „4. Na zasadzie odstępstwa od art. 48 ust. 2 lit. e) w odniesieniu do działań realizowanych przez lokalne grupy działania i obejmujących grupę projektów o wspólnym temacie weryfikacja racjonalności kosztów może być przeprowadzana na etapie kontroli administracyjnych wniosków o płatność dotyczących tej grupy projektów.” (zmiana 3)

Zmiany w przepisach UE – planowane zmiany rozporządzenia 1303/2014 Planowane są m.in. następujące zmiany: 1) usunięcie limitu pomocy (100 000 EUR) w ramach kwot ryczałtowych (lump sum) (art. 67 ust. 1 lit. c); Jest to dalsza zachęta do wykorzystywania tzw. uproszczonych form wsparcia, które w ramach podejścia LEADER w PROW 2014-2020 mają już swoje miejsce. 2) dodanie w art. 67 ust. 5 lit. a kolejnego pkt (iv) o treści „draft budgets established on a case by case basis and agreed ex ante by the managing authority, where the public support does not exceed EUR 100.000.” Zmiana pozwala na przyznawanie pomocy w formie lump sum (art. . 67 ust. 1 lit. c – kwota ryczałtowa/premia) w kwocie ustalonej w oparciu o projekt budżetu (zestawienie rzeczowo- finansowe) na zasadzie case by case (a więc na zasadach które obecnie dostępne są w ramach ESF), a nie jak jest obecnie w przypadku „podejmowania działalności gospodarczej” w ramach poddziałania 19.2, tj. w kwocie z góry określonej przez LGD w LSR. Nie jest znana data wejścia w życie projektowanych przepisów.

Dziękuję za uwagę