© Marek Wójcik, mw@zmp.poznan.pl Wbrew obawom mam nadzieję Contra spem sper Kilka refleksji na temat wpływu niedofinansowania edukacji na rozwój społeczno.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

Województwo Podkarpackie
historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
Karta Nauczyciela - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania oświatą w powiatach moderator: Zbigniew Czepelak Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Informacje JST o stanie realizacji zadań oświatowych
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
Realnie o płacach nauczycieli w Polsce Olsztyn
Wydział Gospodarki UMWD Luty Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020 Cel: Rozwój gospodarki opartej na wiedzy Makrosfera: Edukacja, nauka,
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów. Honorowy patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.
Zwierzyn,  Placówki oświatowe:  Zespół Placówek Oświatowych w Zwierzynie:  - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego,  - Publiczne.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy PROJEKT PLANU FINANSOWEGO na 2016 rok realizowany poprzez Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty.
PORTAL EDUKACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO - KOSZALIN Koszalin, marzec 2010 UM Koszalin: Biuro Informatyki Wydział Edukacji Województwo Zachodniopomorskie.
Kuratorium Oświaty w Lublinie Działania MEN. Kluczowe problemy edukacji 1 Lublin, r.
Gdańska Rada Oświatowa r.. „Wysoka jakość gdańskiej edukacji odpowiadająca na wyzwanie uczenia się przez całe życie” Misja programu Gdańszczanin.
Bariery w edukacji włączającej na podstawie zgłoszeń do punktu konsultacyjnego Wszystko Jasne Agnieszka Niedźwiedzka Stowarzyszenie NIE-GRZECZNE DZIECI.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś w roku szkolnym 2008/2009 Wielka Wieś, październik 2009.
PODSUMOWANIE I ETAPU SALA KONGRESOWA PKiN WARSZAWA.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Raport o stanie oświaty Marzec 2006 rok. Przedszkola Miejskie i Przedszkole Niepubliczne.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Zmiany w zakresie: Dotacja na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i uczniom klas dotychczasowych gimnazjów bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Budżet - Miasta Żyrardów
Funkcjonowania placówek w roku szkolnym 2017/2018
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Niektóre skutki zmian w oświacie
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
FINANSE LOKALNE A SAMORZĄD TERYTORIALNY
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Województwa Podlaskiego Marszałka Województwa Podlaskiego
WYKONANIE DOCHODÓW W I PÓŁROCZU 2017 ROKU , 45 zł
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2019 R.
Dodatkowe rozwiązania dla nauczycieli. Rozmowy ze związkami zawodowymi
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

© Marek Wójcik, mw@zmp.poznan.pl Wbrew obawom mam nadzieję Contra spem sper Kilka refleksji na temat wpływu niedofinansowania edukacji na rozwój społeczno – gospodarczy © Marek Wójcik, mw@zmp.poznan.pl Poznań, 6 marca 2019r.

Truizm! - współczesny rozwój uzależniony jest od dobrej edukacji Doświadczenia krajów wysoko rozwiniętych pod względem ekonomicznym dowodzą, że sukcesy gospodarcze, wysoka pozycja tych krajów na rynku światowym i konkurencyjność gospodarek w coraz większym stopniu zależą od poziomu wiedzy społeczeństwa oraz umiejętności tworzenia i wykorzystywania wiedzy technicznej, ekonomicznej, informatycznej itd. w procesach gospodarczych Gospodarki krajów wysoko rozwiniętych oparte są na rosnących zasobach ludzi dobrze wykształconych, posiadających umiejętności twórcze i innowacyjne, co jest niezbędnym warunkiem postępu technicznego, gospodarczego i społecznego

Gospodarka oparta na wiedzy "Największy leniuch w podstawówce zna dziś prawdy, za które Archimedes oddałby życie” (Ernest Renan) W erze gospodarki opartej na wiedzy edukacja staje się fundamentem rozwoju miast Wykształcona i wykwalifikowana kadra, stanowiąca nową jakość w szeroko rozumianym kapitale ludzkim, nie tylko przesądza o większym potencjale gospodarczym miast, lecz stanowi podwaliny pod zupełnie inny kierunek ewolucji społecznej (jakość życia) Wzrasta świadomość potrzeby dobrej edukacji Ludzie świadomi, że dobra edukacja i chęć do ustawicznego pogłębiania nabytych umiejętności, przekładają się na ich wymierny dobrobyt, postępując racjonalnie, będą – edukując się – tym samym budować podwaliny pod szybszy rozwój gospodarczy miast

Oczywiste od zarania świata „Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia” Seneka Młodszy Nie będzie rozwoju społeczno – gospodarczego bez dobrej edukacji Nie będzie dobrej edukacji bez odpowiednich środków finansowych

Średnia UE 1,4 tys. euro

Wydatki i dochody bieżące oświaty – gminy (wiejskie, miejskie i miejsko-wiejskie) Źródło: Vulcan

Wydatki i dochody bieżące oświaty – miasta na prawach powiatu Źródło: Vulcan

Miasta na prawach powiatu Dalej inwestujemy w infrastrukturę oświatową. Wydatki majątkowe w latach 2015 - 2017 Rok Gminy Miasta na prawach powiatu w tys. zł 2015 1 301 805 793 806 2016 1 318 334 987 991 2017 2 183 907 1 213 474

Faul MEN

Średnie wielkości oddziałów klas pierwszych SP (szkoły prowadzone przez JST) Źródło: Vulcan

Liczby uczniów przypadających na jeden etat przeliczeniowy w miastach pow. 5 tys. Źródło: Vulcan

Źródło: MEN

Źródło: MEN

Wysokość subwencji z tytułu niepełnosprawności (w miliardach złotych) Źródło: MEN

Zmiany w systemie edukacji sporo kosztują Blisko 20 tys. więcej nauczycieli 17 tys. więcej oddziałów szkolnych Średnio, o 1,5 ucznia mniej na odział szkolny Podwójny rocznik, stołówki szkolne, dodatkowe sale lekcyjne dla klas VII i VIII, Nowe plany nauczania dla SP są droższe o około 1 proc. od poprzednich

Zabójcza matematyka 2 834 mln wzrost subwencji oświatowej na rok 2019 + 1 860 mln wzrost wynagrodzeń 5 proc + 462 mln skutki podwyżek przechodzące z 2018 + 520 mln zwiększenie liczby etatów o 8,7 tys. nauczycieli - 65 mln doradztwo zawodowe przechodzi do wojewodów + 58 mln wzrost odpisu na ZFŚS - 2 mln przejęcie szkół rolniczych przez resort - 23 mln zł oszczędności z tytułu awansu zawodowego Podwyżka rok do roku standardu A o 3,4 proc. na jednego ucznia, a podwyżka płac w 2019 roku wynieść ma 5 proc. Wysokość subwencji na rok 2019 wynosi 45 724 mln zł Wzrost subwencji dla jst wynosi 2 834 mln zł, czyli 6,19 proc., ale konsumuje skutki podwyżek płac 2018 rok – 3,75 proc. (średniomiesięcznie) i 2019 – 5 proc., czyli łącznie 8,75 proc.

Rok 2017 - zabójczy argument dotyczący zadań JST finansowych z subwencji i dotacji! Działy 801 oświata i wychowanie oraz 854 edukacyjna opieka wychowawcza Dochody z tytułu subwencji i dotacji Wydatki poniesione przez samorządy Dopłata JST do subwencji i dotacji otrzymanych z budżetu państwa tys. zł Gminy (2381) 20 805 818 27 752 199 6 946 381 Miasta na prawach powiatu (66) 14 067 627 20 085 792 6 018 165 Uwaga: wysokość dopłaty za rok 2018 będzie jeszcze większa!

Miasta na prawach powiatu Rok 2017 - wydatki samorządów na wszystkie zadania z zakresu oświaty i wychowania Subwencja nie wystarcza nawet na wynagrodzenia nauczycieli Gminy Miasta na prawach powiatu tys. zł Ogółem 34 482 749 22 271 008 Wynagrodzenia 19 337 121 12 272 757 Składki 3 643 201 2 215 744 Materiały i usługi 4 555 211 2 455 469 Dotacje (szkoły niepubliczne) 2 586 353 3 122 072 Wydatki majątkowe 2 183 907 1 213 474 Dla porównania wysokość subwencji oświatowej 19 912 260 13 750 317

Tego brakuje w budżecie państwa na rok 2019 600 mln zł z tytułu niedoszacowania wzrostu wynagrodzeń nauczycieli w 2018 roku 800 mln zł z tytułu niedoszacowania w 2018 roku bazy wyjściowej do wyliczania wzrostu wynagrodzeń nauczycieli Co najmniej 1 mld zł z tytułu podwyżek płac nauczycieli planowanych od 1 września 2019r. Co najmniej 450 mln zł na skutki zmian w zasadach kształtowania wynagrodzeń, negocjowane ze związkami zawodowymi w lutym br.

Propozycje MEN, o których nikt z samorządami nie rozmawiał Rozszerzenie uprawnienia do dodatku za wyróżniającą pracę na nauczycieli kontraktowych oraz mianowanych (kontraktowy 200 zł, mianowany - 400 zł). Dodatek ten nie będzie uwzględniany przy obliczaniu kwot wydatkowanych na średnie wynagrodzenia nauczycieli. Nauczyciel dyplomowany otrzyma taki dodatek w wysokości 500 zł Wprowadzenie nowego świadczenia dla nauczycieli stażystów - „Stażyście na start". Nauczyciel stażysta otrzyma dwukrotnie, w okresie stażu na stopień nauczyciela kontraktowego jednorazowe świadczenie w wysokości tysiąca zł. Świadczenie będzie wypłacane w pierwszym oraz drugim roku stażu. Świadczenie nie będzie uwzględniane przy obliczaniu kwot wydatkowanych na średnie wynagrodzenia nauczycieli Przywrócenie obowiązku corocznego uchwalania przez organy prowadzące szkoły będące jednostkami samorządu terytorialnego regulaminów wynagradzania nauczycieli oraz ich uzgadniania z nauczycielskimi związkami zawodowymi Ponadto w ramach prac nad zmianą ustawy - Karta Nauczyciela będą analizowane kwestie dotyczące minimalnych stawek i zakresu uprawnień do dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, w szczególności dodatku za wychowawstwo i za warunki pracy

Przyparci do muru! W poczuciu odpowiedzialności za wspólnoty samorządowe, których funkcjonowanie jest zagrożone, wnosimy o to by zmienione zostały zasady wypłacania wynagrodzeń dla nauczycieli. Wnioskujemy, aby wypłacane były bezpośrednio z budżetu państwa, w formie dotacji celowej dla gmin, powiatów i województw. Niech w ten sposób administracja rządowa weźmie wreszcie odpowiedzialność za podejmowane przez siebie decyzje dotyczące kwestii kluczowej dla finansowania oświaty!

Edukacja jako czynnik rozwoju społeczno – gospodarczego Kapitał ludzki Kapitał społeczny Kultura Innowacje Gospodarka Jakość systemu instytucjonalnego Edukacja

Kluczowe założenie MEN: „Wprowadzenie nowego modelu powinno zostać powiązane z ustawowym wprowadzeniem gwarancji systemowych globalnej kwoty subwencji oświatowej zapisanej w ustawie budżetowej na dany rok” ZMP: Punktem wyjścia do tworzenia nowych zasad finansowania edukacji powinno być zagwarantowanie większych środków na funkcjonowanie systemu edukacji w Polsce

Propozycja nowego modelu podziału subwencji oświatowej Uzależnienie subwencji od liczby oddziałów Subwencja dla danej JST zależałaby nie tylko od liczby uczniów w danej JST, ale także od liczby oddziałów Część subwencji kalkulowana byłaby na ucznia, a część subwencji kalkulowana byłaby na oddział Uwzględnienie w podziale subwencji mechanizmu różnicującego środki finansowe w zależności od liczby godzin wynikającej z ramowych planów nauczania Pozostawienie dotychczasowych wag na różne kategorie uczniów (np. niepełnosprawni, mniejszości, itp.) w dotychczasowej wysokości

Podstawowe założenia dotyczące tworzenia nowego modelu podziału subwencji W początkowym okresie (w pierwszym roku) zakłada się ograniczenie stosowania nowego sposobu podziału subwencji tylko do szkół podstawowych, a w kolejnych latach nowy model mógłby zostać zastosowany w odniesieniu do innych typów szkół Kwestia rozszerzenia nowego modelu na szkoły ponadpodstawowe powinna zostać poddana dyskusji. Wprowadzanie nowego modelu musi zostać powiązane z zastosowaniem mechanizmu zabezpieczającego samorządy przed gwałtownym spadkiem subwencji Harmonogram wdrażania ww. nowego sposobu podziału subwencji oświatowej zakłada wejście w życie nowego modelu z początkiem roku budżetowego. Konieczne będzie zastosowanie odpowiednio długiego okresu „vacatio legis”. Nowy model podziału subwencji mógłby zostać wprowadzony najwcześniej na 2021 r.

Przed przyszłością nie uciekniemy, nadchodzi …codziennie inna Przed przyszłością nie uciekniemy, nadchodzi …codziennie inna! Dziękuję za uwagę Marek Wójcik mw@zmp.poznan.pl