Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
Advertisements

Sto Pociech dla rodzin Konferencja Polska dla rodziny – rodzina dla Polski Warszawa, 9-10 marca 2010.
informacje i wskazówki dla rodziców
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
w nowej podstawie programowej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Systemowe wsparcie dla uczniów, rodziców i nauczycieli
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna wspomaga szkołę w realizacji zadań wychowawczych Opracował zespół w składzie: Joanna Brzoskowska PP-P Nr 2 Gdańsk,
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Indywidualny plan resocjalizacji
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
PEDAGOG SZKOLNY.
w praktyce pedagogicznej
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
psychologiczno –pedagogiczne
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów  Przeprowadzenie rozmów z uczniami, których tematem były m.in. sytuacja edukacyjna, motywacja do.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
mgr Małgorzata Piasecka
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
ŁÓDŹ, AL. WYSZYŃSKIEGO 86 (Pałac Młodzieży) tel. (42) ; fax (42)
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
XLIV Liceum Ogólnokształcące w Łodzi ul. Wacława 22/24 93 – 118 Łódź tel. do sekretariatu
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
ZMIANA Stałe to są tylko zmiany w naszym życiu….
Zadania pedagoga szkolnego
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Wychowanie do życia w rodzinie
Prezentacja instytucji
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łapach
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Działania Rady Edukacyjnej
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją? - nasze doświadczenia. Poradnia Specjalistyczna Młodzieżowy Ośrodek Profilaktyki i Psychoterapii MOP ul. Boryszewska 4 w Warszawie Agnieszka Czechowska, Zygfryd Klaus Agnieszka Justyna Zaremba Konferencja metodyczna: Od smutku do nadziei – depresja u dzieci i młodzieży, jak im pomagać? 14 marca 2019 r

Poradnia Specjalistyczna MOP Celem działania Poradni jest niesienie pomocy psychologicznej młodzieży w okresie dorastania oraz wspieranie i inicjowanie zmian w jej środowisku społecznym. Poradnia istnieje od 1983 jako pracownia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, a od 1991 jako placówka oświatowa. Pomagamy: Młodzieży w wieku 15-19 lat uczącej się w warszawskich szkołach w przezwyciężaniu problemów emocjonalnych, rozwojowych, rodzinnych, szkolnych. Ich rodzicom i opiekunom Profesjonalistom: nauczycielom, psychologom, pedagogom

W jaki sposób działamy? Poradnia realizuje powyższe cele poprzez: profilaktykę zaburzeń okresu dojrzewania terapię młodzieży i ich rodzin edukację, konsultacje i superwizje dla profesjonalistów

Formy oddziaływań Konsultacje wstępne Terapia indywidualna/grupowa dla młodzieży/ warsztaty/ klub Warsztaty dla rodziców/terapia rodzinna/ spotkania poradnicze/ grupy wsparcia Konsultacje/superwizje- grupy wsparcia/ warsztaty dla nauczycieli Konsultacje wstępne Terapię indywidualną i grupową dla młodzieży Warsztaty rozwoju umiejętności psychospołecznych Treningi interpersonalne Terapię rodzinną Konsultacje poradnicze Grupową i indywidualną superwizję dla pedagogów, psychologów pracujących w placówkach oświatowych Warsztaty dla nauczycieli i wychowawców

Charakteryzuje nas kompleksowe podejście do rozumienia potrzeb i trudności nastolatka. Angażujemy cały system rodzinny do pracy na rzecz nastolatka. Współpracujemy z lekarzem psychiatrą. Oddziaływania terapeutyczne w poradni zazwyczaj mają charakter długoterminowy.

Historia Szymona Syn chce pamiętać to, o czym ojciec wolałby zapomnieć. Przysłowie żydowskie

Historia Tomka To możliwość spełnienia marzeń sprawia, że życie jest tak fascynujące. Paulo Coelho

  „Nic mi się nie chce, cały czas jest mi smutno, boję się i nie wiem czego, czuję się bezradna, zagubiona, bezużyteczna. Brak mi poczucia bezpieczeństwa, nie widzę sensu życia, żyję w ciągłym stresie, mam problemy z koncentracją i pamięcią, nie mogę spać albo przespałabym cały dzień, bywam drażliwa i impulsywna, nic mnie nie cieszy, boję się że spotka mnie coś złego, coś się stanie mi lub moim bliskim, czuję się winna że tak się czuję”.

Historia Kasi  

„Dzisiaj się nic nie stało (…) Jedynie wstałam… Jedynie, a tak wiele   „Dzisiaj się nic nie stało (…) Jedynie wstałam… Jedynie, a tak wiele Wstałam i spróbowałam Jak było? Pamiętam, że oddychałam, że serce mi biło”

Czynniki chroniące przed depresją dbałość o zdrowie i ciało (sprawność fizyczna, uprawianie sportu, dobre odżywianie się, wysypianie, regularny tryb życia, brak używek i środków zmieniających świadomość) poczucie własnej wartości wewnętrzne umiejscowienie źródeł kontroli (przekonanie o własnej skuteczności) optymistyczny styl atrybucji umiejętność rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji skuteczny system radzenia sobie w trudnych sytuacjach umiejętność nawiązywania i podtrzymywania dobrych relacji z grupą rówieśniczą posiadanie przyjaciół (długotrwałe, bezpieczne relacje)

Czynniki chroniące przed depresją pozytywny styl przywiązania do rodzica rodzina zdolna do przechodzenia przez kolejne etapy rozwojowe rodzina w dobrych, wspierających relacjach rodzina współpracująca na rzecz terapii osoby z depresją jak również na rzecz własnej zmiany system szkolny dający wsparcie i reagujący na problemy

A zatem…. Jak mogę pomóc? Zauważać – być wrażliwym na symptomy. Rozmawiać – bez oceny, empatycznie. Dzielić się obserwacjami z innymi (nauczycielami, rodzicami) Kierować do specjalistów Dbać o atmosferę w klasie, prowadzić zajęcia psychoedukacyjne W zależności od potrzeb indywidualizować wymagania edukacyjne Monitorować sytuację ucznia Dbać o własny stan psychofizyczny

Dziękujemy za uwagę Poradnia Specjalistyczna MOP fot. A.J. Zaremba www.mop-poradnia.pl