TESTY NIEPARAMETRYCZNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Advertisements

Ekonometria stosowana WYKŁAD 4 Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Ekonometria stosowana Slajdy pomocnicze Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Ekonometria stosowana Autokorelacja Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Analiza wariancji (ANOVA) Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
Teoria masowej obsługi Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
PORADNIK WPROWADZANIA AKCJI. OGÓLNIE: Akcja musi zostać utworzona i opublikowana co najmniej tydzień przed jej rozpoczęciem. W opisie muszą znajdować.
System edukacji w Polsce
Statystyka Wykłady dla II rok Geoinformacji rok akademicki 2012/2013
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Ewaluacja programu Study Tours to Poland dla studentów
PROGRAM DOBLE DIPLOMA.
KATEDRA DYDAKTYKI SPORTU
ANALIZA ABC/XYZ Zajęcia Nr 8.
mutacyjnego algorytmu ewolucyjnego
Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
System wspomagania decyzji DSS do wyznaczania matematycznego modelu zmiennej nieobserwowalnej dr inż. Tomasz Janiczek.
terminologia, skale pomiarowe, przykłady
Wydatki na zakup węgla w gospodarstwach domowych
MATEMATYCZNE MODELOWANIE PROCESÓW BIOTECHNOLOGICZNYCH
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
Rachunki zdań Tautologiczność funkcji
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Metody teledetekcyjne w badaniach atmosfery
NASZA PRZYGODA Z PROJEKTEM UNIJNYM
Lubuszanie w socjologicznym zwierciadle
Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka
Modele SEM założenia formalne
Moje szczęście.
Składka i taryfy w ubezpieczeniach OC komunikacyjnych
Wstęp do Informatyki - Wykład 3
Pojedyńczy element, mała grupa
Opracowała: Monika Grudzińska - Czerniecka
Graficzne metody analizy danych
Małgorzata Podogrodzka, SGH ISiD
Zajęcia przygotowujące do matury rozszerzonej z matematyki
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
6-LATEK W SZKOLE.
Raport badawczy „Kariera po studiach”
Raport badawczy „Kariera po studiach” Perspektywy na rynku pracy
Ekonometria stosowana
Eksploracja Danych ____________________ Repetytorium ze statystyki
Klasa humanistyczna z elementami edukacji teatralnej
Własności statystyczne regresji liniowej
Weryfikacja hipotez statystycznych
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
Wydział Inżynierii Materiałowej i Metalurgii
Wpływ wybranych czynników na występowanie zaburzeń snu w chorobie Parkinsona Weronika Urbaś1, Anna Grażyńska1, Magdalena Doręgowska2, Joanna Siuda2, Monika.
Porównywanie średnich prób o rozkładach normalnych (testy t-studenta)
Dr Dorota Rozmus Katedra Analiz Gospodarczych i Finansowych
FORMUŁOWANIE HIPOTEZ STATYSTYCZNYCH
Wyniki ankiet oceny nauczycieli akademickich przeprowadzonych w roku akademickim 2017/2018 Realizując zadania wynikające z Wewnętrznego Systemu Zapewnienia.
ETO w Inżynierii Chemicznej
Wyniki projektu naukowego
REGRESJA WIELORAKA.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
ROZKŁADY STATYSTYCZNE ZMIENNYCH MIERZALNYCH
TESTY NOMINALNE Warunki egzaminu.
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Testy statystycznej istotności
Zapis prezentacji:

TESTY NIEPARAMETRYCZNE Warunki egzaminu

ANOVA testy nieparametryczne stosujemy jeśli analizowana zmienna zależna jest zmienną porządkową lub jeśli dla zależnych zmiennych ilościowych nie są spełnione założenia normalności rozkładu dla małych grup, średnie i odchylenia standardowe są skorelowane (występują obserwacje odstające) testy nieparametryczne „porównują” rozkłady odwołując się np. do mediany, odchylenia ćwiartkowego itp. Nie są estymowane wartości parametrów (średnia, odchylenie standardowe, itp. ) ponieważ analizujemy zmienne porządkowe. W testach nieparametrycznych porównania oparte są na rangach. GRUPY NIEZALEŻNE U MANNA-WHITNEY’A– porównujemy rozkład jednej zmiennej w dwóch grupach niezależnych (nieparametryczny odpowiednik t-Studenta dla grup niezależnych) TEST H KRUSKALA-WALLISA - porównujemy rozkład jednej zmiennej w więcej niż dwóch grupach niezależnych (nieparametryczny odpowiednik jednoczynnikowej ANOVY) GRUPY ZALEŻNE T WILCOXONA - porównania rozkładu dwóch zmiennych dla tych samych badanych (nieparametryczny odpowiednik testu t-Studenta dla grup zależnych) TEST ANOVA FRIEDMANA - porównania rozkładu więcej niż dwóch zmiennych dla tych samych badanych (nieparametryczny odpowiednik ANOVY z pomiarem powtarzalnym)

TESTY NIEPARAMETRYCZNE Założenie: wszystkie zmienne zależne mierzone są na skalach porządkowych! (np. zdecydowanie tak,…..zdecydowanie nie; zdecydowana akceptacja, …. , brak akceptacji, Zgadzam się, …. nie zgadzam się, itp.) Czy studenci studiów licencjackich, magisterskich i doktoranckich różnią się zadowoleniem ze studiów? Czy preferowanie stacji telewizyjnej (TVP1, Polsat, TVN) różnicuje poparcie dla rządu? Czy zmienia się opinia o kraju po odwiedzeniu tego kraju? Czy miejsce zamieszkania wpływa na poziom akceptacji budowania ogrodzonych osiedli? Czy gotowość do wyjazdu na Erazmusa zmienia się na każdym roku studiów? Czy kobiety i mężczyźni w różnym stopniu popierają ustawę antyaborcyjną? Czy studenci różnych kierunków w różnym stopniu deklarują chęć podjęcia pracy w wyuczonym zawodzie? Czy percepcja treści wykładu zmienia się po pierwszym, drugim, trzecim, czwartym kwadransie wykładu? Czy zainteresowanie studiowanym kierunkiem zmienia się na pierwszym, drugim, trzecim roku studiów? Czy studenci różnych lat studiów różnie oceniają poziom prowadzonych zajęć? Czy po wypiciu jednego, dwóch, trzech kieliszków szampana ludzie wydają się mądrzejsi i piękniejsi? Czy obywatele krajów UE różnią się opinią o Brexicie? Czy umiejący i nieumiejący pływać mają różne opinie na temat powstania nowego kompleksu rekreacji wodnej? Czy osoby z grupy otrzymującej leki różnią się oceną samopoczucia od osób otrzymujących placebo? Czy klienci sklepów internetowych są w różnym stopniu zadowoleni z zakupów? Czy mieszkańcy różnych dzielnic miasta mają odmienne zdanie o budowie obwodnicy? Studenci studiów magisterskich i licencjackich różnie oceniają obiady w stołówce akademickiej? Czy widzowie różnią się w ocenie programu różnych stacji telewizyjnych? Czy poparcie dla prezydenta różni się w kolejnych latach sprawowania władzy? Czy opinie o książce i jej ekranizacji różnią się?