Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Od ogłoszenia do zamówienia
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Nowe możliwości finansowania inwestycji z PROW
Wydział Zarządzania PROW
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Nowelizacja ustawy i jej cele
ANEKS DO UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR listopad 2010 r. Katarzyna Łukasiewicz Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Spotkanie Informacyjno- konsultacyjne w zakresie rozliczania operacji w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Zmiany w obszarze prawa oddziałujące bezpośrednio na zasady udzielania zamówień publicznych Akty wykonawcze do znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Stosowanie Ustawy Prawo zamówień publicznych w ramach PROW 2007 – kontrole administracyjne Warszawa, grudzień 2014 r. Bronisław Pietrala 1.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej (budowa mikroinstlacji prosumenckich wykorzystujących odnawialne.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Dokumenty aplikacyjne do ubiegania się o pomoc na budowę lub modernizację dróg lokalnych w ramach PROW na lata Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zasady konkurencyjności Poddziałanie 19.4 „Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji” Autor: Marek Buczkowski Materiał opracowany przez: Departament.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Zasady konkurencyjności przy realizacji zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Konkurencyjny tryb wyboru wykonawców w ramach PROW
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Materiał opracowany przez Departament Rozwoju Obszarów.
Kierownik Wydziału Kontroli
Kierownik Wydziału Kontroli
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
(z wyłączeniem Działania 8 Plan komunikacyjny)
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Informacja nt. naboru operacji do Planu operacyjnego KSOW
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Kierownik Wydziału Kontroli
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zasady konkurencyjności wydatków w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 najważniejsze zmiany od 21 lutego 2018 r. Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Podstawy prawne art. 43a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2017 r. poz. 562, z późn. zm.) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2018 r. w sprawie wyboru wykonawców zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji oraz warunków dokonywania zmniejszeń kwot pomocy oraz pomocy technicznej (Dz. U. poz. 396)

zadania o wartości poniżej 30 000 euro Wyłączenie stosowania zasad konkurencyjności: (art. 43a ust. 5 ustawy) zadania o wartości poniżej 30 000 euro każde dobrowolne zastosowanie przepisów o zamówieniach publicznych – przetarg nieograniczony albo przetarg ograniczony

Najkorzystniejsza oferta (art. 43a ust. 3 ustawy) w zapytaniu ofertowym możliwe jest teraz określenie jednego kryterium oceny ofert – cena lub koszt

3 miesiące / 6 miesięcy (roboty budowlane) Termin ustalania wartości zadania (art. 43a ust. 5a ustawy) Ustalenie wartości zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji – nie wcześniej niż 3 miesiące / 6 miesięcy (roboty budowlane) przed dniem udostępnienia zapytania ofertowego albo – gdy nie udostępniono zapytania ofertowego – przed dniem zawarcia umowy z wykonawcą

Brak możliwości wyboru najkorzystniejszej oferty (art. 43a ust Brak możliwości wyboru najkorzystniejszej oferty (art. 43a ust. 5c ustawy) W przypadku gdy: nie została złożona żadna oferta / oferta dodatkowa złożono oferty dodatkowe o takiej samej najniższej cenie lub o takim samym najniższym koszcie wszystkie oferty zostały odrzucone Beneficjent może zawrzeć umowę na wykonanie tego zadania z wybranym wykonawcą, niepowiązanym osobowo lub kapitałowo.

Uchylanie się wykonawcy od zawarcia umowy (art. 43a ust. 5d ustawy) Uchylanie się przez wykonawcę od zawarcia umowy – beneficjent może zawrzeć umowę z wykonawcą, którego oferta była kolejną najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert, bez przeprowadzania ponownego postępowania

Zmiana delegacji do wydania rozporządzenia – Nowe rozporządzenie (art. 43a ust. 6 ustawy) Zmiana delegacji do wydania rozporządzenia – 21 lutego 2018 r. utraciło moc obowiązującą dotychczasowe rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 stycznia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu konkurencyjnego wyboru wykonawców zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji i warunków dokonywania zmniejszeń kwot pomocy oraz pomocy technicznej (Dz. U. poz. 106)

Nowe rozporządzenie (art. 43a ust. 6 ustawy) Konieczne wydanie nowego rozporządzenia, dostosowanego do zmian przepisów ustawy PROW 2014–2020. Rozporządzenie uwzględnia także uwagi i wnioski beneficjentów oraz agencji płatniczej i podmiotów wdrażających wynikające z doświadczeń w stosowaniu przepisów dotychczasowych.

Nowe przepisy rozporządzenia nie wynikające wprost ze zmiany ustawy brak obowiązku obligatoryjnego przedłużenia terminu składania ofert w przypadku zmiany zapytania ofertowego (obowiązek taki zaistnieje tylko przy zmianie istotnej) brak minimalnego terminu, o jaki należy przedłużyć termin składania ofert (dotychczas obowiązek przedłużenia terminu o co najmniej 3/7 dni)

Nowe przepisy rozporządzenia nie wynikające wprost ze zmiany ustawy doprecyzowanie przepisu: w toku badania i oceny ofert beneficjent może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert (niedopuszczalne jest prowadzenie negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści) wykaz ofert - dodatkowy element protokołu

Nowe przepisy rozporządzenia nie wynikające wprost ze zmiany ustawy uwzględnienie możliwości udzielenia zamówienia publicznego w częściach (w przypadku, gdy zamawiający udziela zamówienia publicznego w częściach i niezgodność dotyczy jednego postępowania – zmniejszenie jest obliczane w odniesieniu do kwoty kosztów poniesionych w ramach tego postępowania, a nie całego zamówienia publicznego) brak sumowania zmniejszeń obliczonych metodą dyferencyjną i wskaźnikową (do wszystkich stwierdzonych niezgodności stosuje się zmniejszenie z tytułu niezgodności, skutkującej zmniejszeniem o najwyższej wartości)

Nowe przepisy rozporządzenia nie wynikające wprost ze zmiany ustawy Nowość - oferty dodatkowe Beneficjent obowiązkowo wzywa wykonawców, którzy złożyli oferty o takiej samej najniższej cenie lub o takim samym najniższym koszcie do złożenia ofert dodatkowych w zakresie dotyczącym ceny lub kosztu

Przepisy przejściowe – ustawa zamówienia publiczne: zmienione przepisy stosuje się także do postępowań wszczętych i niezakończonych wyłączenie stosowania zasady konkurencyjności w przypadku każdego dobrowolnego zastosowania konkurencyjnych trybów udzielania zamówienia publicznego; postępowania „dobrowolne” oceniane pod kątem zgodności z ustawą Pzp - zmiana korzystna dla beneficjentów

Przepisy przejściowe – ustawa postępowania w sprawie konkurencyjnego wyboru wykonawcy: decyduje moment zamieszczenia zapytania ofertowego na portalu ogłoszeń ARiMR udostępnienie zapytania ofertowego na portalu ogłoszeń przed 21 lutego 2018 r. i przed tym dniem nie została zawarta umowa z wybranym wykonawcą – stosuje się przepisy ustawy w brzmieniu dotychczasowym nie ma znaczenia moment zawarcia z beneficjentem umowy o przyznaniu pomocy

Zakończenie postępowania bez wyboru wykonawcy WAŻNE: przepisy (zarówno dotychczas jak i obecnie obowiązujące) umożliwiają zakończenie postępowania w sprawie wyboru przez beneficjenta wykonawcy danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji bez wyboru żadnej z ofert postępowanie musi zostać powtórzone zgodnie z przepisami obowiązującymi w momencie ponownego wszczęcia postępowania

Przepisy przejściowe - rozporządzenie przepisy wynikające wprost ze zmienionych przepisów ustawy obowiązują zgodnie z przepisem przejściowym do ustawy regulacje wprowadzane rozporządzeniem znane podmiotom co do zasady powtarzają rozwiązania zawarte w poprzednim rozporządzeniu - mogą być zatem stosowane przez beneficjentów, którzy rozpoczęli postępowanie przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia

Przepisy przejściowe - rozporządzenie nowe przepisy są dla beneficjentów korzystne lub nie nakładają na nich obowiązków niemożliwych do zrealizowania na dowolnym etapie trwania postępowania w sprawie wyboru wykonawcy danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji wyjątek – § 3 (oferty dodatkowe) – nie będzie miał zastosowania do postępowań wszczętych i niezakończonych

Przepisy przejściowe - rozporządzenie nowy obowiązek wezwania do złożenia ofert dodatkowych - ze względu na etap, na którym znajdują się postępowania może być to niemożliwe sankcja w przypadku zaniechania wezwania do złożenia ofert dodatkowych - nie powinna być stosowana w przypadku beneficjentów, którzy rozpoczęli postępowania na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów rozporządzenia

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi