Rola lidera w grupie – style kierowania w zarządzaniu zespołem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Wprowadzenie do zarządzania kompetencjami w pracy doradcy zawodowego
Psychologia Zarządzania
E-learning Równowaga pomiędzy pracą, a życiem osobistym w IBM. Work-life balance. Jolanta Jaworska Dyrektor Programów Publicznych IBM Polska.
Przywództwo – szkoły, atrybuty, umiejętności, techniki.
Przywództwo, lider, manager, praca zespołowa
Społeczna funkcja zarządzania
Teorie kształtujące administrację w państwach europejskich
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Normy praktyki zawodowej
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Podejrzenia, Standardy, Oczekiwania oraz Rozliczalność Martin Coyle Action for Advocacy.
Psychologia w zarządzaniu
PSYCHOLOGIA W ZARZĄDZANIU
Lider- Przywódca.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
GRC.
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Pozycja lidera – kierowanie
Procesy grupowe A.Kawalec.
Psychologia w zarządzaniu
WYKŁAD V KIEROWANIE.
Psychologia w zarządzaniu
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Kierowanie zespołami pracowniczymi
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Szkoła Promująca Zdrowie
Kulturowe uwarunkowania zarządzania jakością
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Wstęp do zarządzania i marketingu
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Teoria organizacji Wykład 1.
Portret lidera. Zygmunt Korzeniewski Wpływ na innych Przede wszystkim na członków grupy, aby wzięli na siebie większe zadania, stosowali ostrzejsze normy.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
Przywództwo.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STYLE KIEROWANIA.
Podstawy Zarządzania mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
7 Nawyków – mapa wdrożenia
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Przywództwo i style kierowania
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Raport po ocenie 360° - fragment
Rola lidera w grupie – style kierowania w zarządzaniu zespołem
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Rola lidera w grupie – style kierowania w zarządzaniu zespołem
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

Rola lidera w grupie – style kierowania w zarządzaniu zespołem Zarządzanie Zespołem Pracowników Wykład 5

Kim jest lider? Czym jest przywództwo w organizacji? Przywództwo to (umiejętność) oddziaływania na grupę w dążeniu do określonych celów Źródła wpływu, z których korzysta przywódca: formalne i nieformalne; wyłanianie się przywództwa vs mianowanie przywódcy Czy każdy menedżer jest przywódcą? (Abraham Zaleznik, 1977) Fakt, że menedżerowie posiadają formalny autorytet, nie oznacza, że są skutecznymi przywódcami

Teorie cech psychicznych Czy jest możliwe odróżnienie przywódców od nie-przywódców? Jakimi cechamin charakteryzują się wielcy przywódcy? Czy można wyodrębnić cechy skutecznych przywódców od nieskutecznych przywódców?

Prototypowe cechy przywódcy

Cechy trwale związane z przywództwem Zapał ambicja Chęć kierowania innymi i wywierania wpływu Uczciwość i rzetelność Pewność siebie Inteligencja Rzetelna wiedza techniczna związana z zakresem odpowiedzialności Jednakże cechy nie wyjaśniają dostatecznie istoty przywództwa, pomijają bowiem czynniki sytuacyjne

Teorie behawioralne Czy w sposobie zachowania przywódców jest coś charakterystycznego? Jakie czynniki determinują zachowania przywódców? Różnica między teoriami cech i teoriami behawioralnymi tkwi w podejściu do przywództwa jako cechy wrodzonej (terie cech) lub zachowań, których można się wyuczyć (teorie behawioralne) Teorie behawioralne: przypuszczalnie z pomocą specjalnych programów osoba jest w stanie wyuczyć się stosowania specyficznych wzorców zachowań przywódczych

Badania Uniwersytetu w Ohio Próbowano zidentyfikować podstawowe wymiary zachowań przywódców Wygenerowano około tysiąc wymiarów zachowań Okazało się, że zachowania przywódców można opisać za pomocą dwóch kategorii: inicjowania struktury i przychylności wobec ludzi

Inicjowanie struktury Określa w jakim stopniu przywódca definiuje i tworzy strukturę własnej roli i ról pracowników Zachowania te obejmują: organizację pracy, wyznaczanie celów, strukturyzowanie zachowań, koncentrowanie się na zadaniach, dbanie o terminowość, przydzielanie zadań, przestrzeganie konkretnych norm wydajności

Przychylność wobec pracowników Stopień, w jakim przywódca potrafi stworzyć w miejscu pracy atmosferę wzjemnego zaufania, szacunku dla sugestii pracowników Przywódca dba o wygodę i dobre samopoczucie podwładnych, ich pozycję zawodową i zadowolenie z pracy Przywódca angażuje sie w osobiste sprawy pracowników, jest przychylny, uprzejmy, przystępny

Badania Uniwersytetu w Michigan Punkt wyjścia: orientacja na pracownika i orientacja na produkcję Zorientowanie na pracownika: Uwga skupiona na relacjach interpersonalnych, wykazywanie osobistego zainteresowania potrzebami pracowników akceptowanie indywidualnych różnic między pracowników

Badania Uniwersytetu w Michigan Zorientowanie na produkcję: przywiązywanie największej wagi do technicznych lub zadaniowych aspektów pracy, wykonanie zadań grupy najważniejszym aspektem w pracy, członkowie traktowani instrumentalnie

Który styl kierowania generuje najlepsze wyniki w zakresie efektywności, wydajności i skuteczności pracowników? Przywódcy, którzy osiągają wysokie wyniki w zakresie inicjowania struktury i przychylności wobec pracowników osiągją najlepsze wyniki w odniesieniu do indeksów wydajności i zadowolenia z pracy pracowników

Podsumowanie teorii behawioralnych Nie udało się określić spójnych relacji między wzorcami zachowań przywódczych a efektywnością grupy Powód: zmienność wyników w różnych warunkach Nie wzięto pod uwagę czynników sytuacyjnych (np. Martin Luther King Jr., Lech Wałęsa, Donald Trump)

Teorie uwarunkowań Przewidywanie zachowań przywódcy zdaje się być bardziej złożone aniżeli wyróżnienie kilku cech lub zachowań Zależności między stylami przywództwa a efektywnością sugerują, że styl x – syt a, styl y – syt b, styl z – syt c Czym charakteryzują się sytuacje a, b, c?

Najbardziej znane teorie sytuacyjne Teoria Freda Fiedler 1971 Teoria drogi do celu Roberta House 1971, 1996 Teoria uczestnictwa przywódcy Vroom, Yetton, Jago

Model Fiedlera Zakłada, że skuteczność grupy zależy od dostosowania stylu współpracy przywódcy z podwładnymi do tego, w jakim stopniu sytuacja pozostaje w zasięgu kontroli i wpływu przywódcy Trzy kryteria sytuacyjne Stosunki między przywódcą a członkami grupy Struktura zdaniowa Siła władzy Kwestionariusz LPC (NPP) – ocenia czy dana osoba jest zorietowana na zadania czy na relacje

Model Fiedlera cd. Na podstawie kwiestionariusza można stwierdzić jaki jest podstawowy styl przywództwa Jeśli wynik w skali LPC wysoki – zorientowanie na relacje; jeśli niski – na zadania Fiedler uważał, że styl przywództwa jest wrodzony – nie można zmienić stylu, aby dopasować się do sytuacji Trudno wykorzystać ten model w praktyce

Teoria drogi-do-celu Roberta House’a Czerpie z badań uniwersytetu Ohio i motywacyjnej teorii oczekiwań Zadaniem przywódcy jest pomaganie podwładnym w osiąganiu celów i wskazywanie kierunków lub dawanie wsparcia aby zapewnić zgodność celów indywidualnych z ogólnymi dążeniami grupy lub organizacji Zachowanie przywódcy jest akceptowane, o ile pracownicy widzą w nim bezpośrednie źródło zadowolenia

Cztery typy zachowań wg House’a Dyrektywny Wspomagający Uczestniczący Zorientowany na osiągnięcia W przeciwieństwie do Fiedlera, House zakłada, że przywódcy są elastyczni i wykazują jeden lub wszystkie typy zachowań w zależności od sytuacji

Model Uczestnictwa Przywódcy Victor Vroom i Phillip Yetton Zachowania przywódcze ściśle łączą się z udziałem podwładnych w podejmowaniu decyzji Zachowanie przywódcy musi być dostoswane do struktury zadań Model normatywny – hierarchiczny zbiór zasad, których należy przestrzegać, ustalając formę i zakres uczestnictwa w podejmowaniu decyzji w zależności od różnych typów sytuacji Model ma postać dendrytu 5 stylów: od przywódcy samodzielnie podejmującego decyzje – do przywódcy wypracowującego decyzje wspólnie z podwładnymi Zbyt złożony by stosować go w codziennej praktyce

Czy mężczyźni i kobiety rządzą inaczej? Istnieje więcej podobieństw między stylami kierowania kobiet i mężczyzn, aniżeli różnic Dlaczego? Prawie wszystkie badania traktują przywództwo jako synonim stanowisk kierowniczych Zatem na stanowiska przywódcze w organizacjach wybierane są osoby posiadające cechy przywódcze jak inteligencja, pewność siebie, towarzyskość – niezależnie od płci Badania wskazują, że kobiety kierują bardziej demokratycznie i/lub transparentnie, mężczyźni częściej wybierają styl dyrektywny i/lub makiaweliczny

Współczesne teorie cech Przywódca transformacyjny: inspiruje podwładnych do podporządkowania własnych interesów celom organizacji; potrafi wywierać głęboki wpływ na ludzi, siłą osobistego talentu zmienia podwładnych, budzi poczucie wartości i znaczenia wykonywanych zadanich

Główne atrybuty przywódców transformacyjnych Wiara w siebie Wizja Silne przekonanie do własnej wizji Niezwykłe zachowanie Wizerunek agenta zmiany

Przywództwo zepołowe Dla dobra zespołu należy pozbyć się dominującego stylu Należy nauczyć się cierpliwości w dzieleniu się informacjami Obdarzania innych zaufaniem Rezygnowania ze swoich uprawnień Interweniowania w odpowiednim momencie

Dwa priorytety przywódców zespołu Opanowanie zewnętrznych granic zespołu Zapewnienie łączności z czynnikami zewnętrznymi Reprezentowanie swojego zespołu Rozwiązywanie problemów Wspomaganie procesu zespołowego Działanie jako rozjemca Funkcjonowanie jak nauczyciel i zapewnienie wsparcia

Podsumowanie W teoriach przywództwa dominują koncepcje zorientowania na zadania i zorienotawne na dobrostan pracowników Czy te orientacje stanowią dwa krańce kontinuum czy są od siebie niezależne? Znaczenie cech przywódczych nie jest zbyt duże w predykcji skuteczności przywództwa, podobnie jest z zachowaniami Inaczej jest z wpływem zachowania przywódców na zadowolonie pracowników Skuteczni menedżerowie muszą dzisiaj utrzymywać ze swoimi pracownikami relacje oparte na zaufaniu

Literatura Griffin, R.W. (2017). Podstawy Zarządzania Organizacjami. Warszawa: PWN