Formy działania Administracji publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Advertisements

PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
UST testy – zajęcia 4. Test Formą działania administracji publicznej: a) jest stwierdzenie, w trybie nadzoru, nieważności statutu powiatu; b)
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Cele i instrumenty realizacji polityki rozwoju województwa na przykładzie województwa dolnośląskiego Andrzej Kosiór Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
Rozporządzenie. Rozporządzenie KONSTYTUCJA RP Art Rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego.
Konstytucyjny system źródeł prawa
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Statut uczelni publicznej a statut publicznej szkoły podstawowej
RODZAJE PODATKÓW Przygotowała: Magdalena Zawilińska.
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Lokalne źródła prawa – zarys
ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12.
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Podstawy prawne rynku ubezpieczeń w Polsce
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
PARTYCYPACJA PRACOWNICZA – ZAGADNIENIA WYBRANE
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Stosowanie prawa.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Rzecznik Praw Dziecka.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
SWOBODA UMÓW.
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Zasady szacowania strat
Philippe Poniatowski – – Ia
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
AGH: Sprawy pracownicze
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
AGH: Wdrażanie przepisów U2.0
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Tworzenie prawa.
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Akty prawne regulujące pracę w administracji publicznej
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

Formy działania Administracji publicznej Ewa Prokop

formy działania administracji To poszczególne typy czynności, jakie organy mogą podejmować na podstawie prawa.

Kryteria klasyfikowania form działania administracji publicznej Formy działania administracji dzieli się na podstawie różnych kryteriów, m.in.: władztwa (działania władcze albo niewładcze) adresata (oznaczonego indywidualnie albo generalnie) prawnego charakteru (czynności prawne albo faktyczne) pozycji podmiotów, których działanie dotyczy - czynności wielostronne (najczęściej dwustronne) i pozostałe

Prawne formy działania administracji publicznej Prawnie określony typ konkretnej czynności organu administracji publicznej Akty administracyjne - jednostronne i władcze rozstrzygnięcie przez organ administracji publicznej indywidualnej, konkretnej sprawy konkretnego obywatela, dokonane na podstawie prawa (decyzje, postanowienia) Akty normatywne - akty wydane na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie, zawierające normy prawne, czyli reguły postępowania skierowanie do generalnie oznaczonych adresatów znajdujących się w abstrakcyjnie oznaczonych okolicznościach. Akty normatywne nie są wydawane w związku z konkretnymi sprawami poszczególnych osób (rozporządzenie, uchwała)

Faktyczne formy działania administracji publicznej Czynności faktyczne: Czynności faktyczne trzeba odróżnić od czynności prawnych Nie są nastawione na wywoływanie skutków prawnych w sposób bezpośredni.

Faktyczne formy działania administracji publicznej Podział czynności faktycznych: czynności społeczno – organizatorskie - niewładcze działania, którymi administracja chce kształtować postawy społeczne czynności materialno – techniczne - podejmowane na wyraźnej podstawie prawnej czynności faktyczne, wywołujące pośrednio skutki prawne poprzez pewne zdarzenia, a nie stanowienie aktów administracyjnych czy normatywnych zaświadczenia - wydawane przez organy administracji dokumenty, które same nie tworzą nowych stanów prawnych, lecz które o nich świadczą

Władcze a nie władcze formy administracji publicznej

Formy Władcze Działania władcze są działaniami jednostronnymi - organ rozstrzyga o sytuacji podmiotu, o jego prawach i obowiązkach. Występuje nierównorzędność podmiotów, organ administracji może władczo kształtować sytuację podmiotu administrowanego, niezależnie od jego woli, ale zgodnie z prawem podmiotowym. Istnieje możliwość zastosowania przymusu państwowego.

Formy Władcze W PEŁNI WŁADCZE - formy należące do tzw. policji administracyjnej (działania prewencyjne, represyjne, skierowane na realizacje przepisów i ochronę obywatela, bezpieczeństwa i porządku publicznego. W znaczeniu podmiotowym można mówić o różnorodnych służbach, działających w jej ramach) - przymus administracyjny stosowany bezpośrednio

Formy władcze O WŁADZTWIE OGRANICZONYM: formułowanie obowiązków np. decyzja podatkowa - przymus stosowany pod określonymi warunkami formy będące źródłem uprawnień np. koncesja- przymus o charakterze potencjalnym, stosowany wyjątkowo np.: Decyzja administracyjna - akt administracyjny stanowiący jednostronne ustalenie organu administracji publicznej o wiążących dla jednostki (i organu) konsekwencjach normy prawa administracyjnego Zezwolenie - forma aktu administracyjnego ustalającego uprawnienia w sferze prawa administracyjnego lub wyrażającego zgodę na dokonanie przedsięwzięcia lub podjęcie czynności dopuszczonej normami prawa administracyjnego Koncesja - akt administracyjny który osobie fizycznej lub prawnej nadaje uprawnienia do wykonywania określonej działalności, najczęściej produkcyjnej lub usługowej Licencja - jest aktem adm. ustalającym uprawnienia do wykonywania określonej działalności (niekoniecznie o charakterze gospodarczym) lub pracy zawodowej, gdy wykonywanie takiej działalności związane jest z posiadaniem odpowiednich kwalifikacji.

Formy Niewładcze Zazwyczaj mają charakter dwustronny Występuje równorzędność podmiotów, które nie mogą wzajemnie nic narzucać. Brak przymusu państwowego

Formy Niewładcze Przykłady: Umowa cywilnoprawna - z reguły stosowana dla wykonywania kompetencji związanych z dysponowaniem majątkiem Umowa publicznoprawna - jej stronami są z reguły organy administracji publicznej, jest gwarantowana środkami administracyjnymi (nadzoru). Podstawą prawną ich zawierania są przepisy prawa administracyjnego. Porozumienie - uzgodnienie stanowiska w określonej kwestii przez dwie lub więcej stron

Statut województwa a statut urzędu wojewódzkiego

Statut województwa Jest obligatoryjnym aktem prawa miejscowego, jakie musi posiadać każde samorządowe województwo. Określa ustrój województwa jako jednostki samorządu terytorialnego, organizację wewnętrzną oraz tryb prac Sejmiku Województwa, Zarządu Województwa, Komisji Sejmiku Województwa oraz Klubów Radnych.

Statut województwa Obowiązek uchwalenia statutu wynika z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. (t.j. Dz.U z 2017 r poz. 2096): Art. 7. 1. Ustrój województwa jako jednostki samorządu terytorialnego określa statut województwa uchwalony po uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów. 2. Statut i jego zmiany podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Statut Województwa Uchwalenie statutu należy do wyłącznej właściwości sejmiku województwa. Kompetencji tej sejmik nie może scedować na żaden inny organ, zwłaszcza na zarząd województwa. Przygotowanie projektu statutu i przedłożenie go sejmikowi należy do zarządu województwa Art. 18. Do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy: 1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w szczególności: a) statutu województwa, Uchwałę w sprawie uchwalenia statutu sejmik podejmuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu jawnym lub jawnym imiennym. Do uchwalenia statutu może dojść jednak dopiero po uprzednim uzgodnieniu jego treści z Prezesem Rady Ministrów.

Statut Województwa Do spraw wymagających uregulowania w statucie województwa należą przede wszystkim: określenie zasad dostępu obywateli do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych i korzystania z nich określenie, jakie sprawy - poza zastrzeżonymi przez ustawy - należą do wyłącznej właściwości sejmiku województwa określenie przedmiotu działania, zakresu zadań, zasad dotyczących składu, organizacji wewnętrznej i trybu pracy komisji powoływanych przez sejmik województwa określenie zasad tworzenia klubów radnych określenie zasad i trybu działania zarządu województwa wprowadzenie ewentualnych wyjątków od ustawowych zasad składania oświadczeń woli w imieniu województwa

Statut Urzędu wojewódzkiego Określa organizację administracji rządowej w województwie Nadany jest przez wojewodę, zatwierdzany przez prezesa Rady Ministrów i ogłaszany w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Statut urzędu Wojewódzkiego Określa między innymi: Nazwę i siedzibę urzędu Nazwy stanowisk dyrektorów wydziałów Nazwy wydziałów oraz innych komórek organizacyjnych urzędu Zakresy działania wydziałów i innych komórek organizacyjnych urzędu Nazwy stanowisk kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich Nazwy komend, inspektoratów i innych jednostek organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich Zakresy działania komend, inspektoratów i innych jednostek organizacyjnych Nazwy, siedziby i zakresy działania delegatur Skład kolegium wojewody i tryb jego pracy Inne sprawy istotne dla organizacji i funkcjonowania urzędu.

Statut powiatu a statut uczelni publicznej

Statut Powiatu Jest samorządowym aktem prawa miejscowego o charakterze ustrojowo - organizacyjnym. Jest najważniejszym aktem prawnym w samorządzie powiatowym. Określa on ustrój powiatu, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu powiatu. Jest uchwalany przez radę powiatu

Statut Powiatu Określa w szczególności: Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i komisji powoływanych przez radę, w tym komisji rewizyjnej. a także zasady tworzenia i działania klubów radnych Zasady i tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu, liczbę członków zarządu powiatu Zasady dostępu mieszkańców do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów powiatu i komisji rady powiatu. oraz korzystania z nich

Statut Uczelni Publicznej Jest to najważniejszy wewnątrzuczelniany akt normatywny, regulujący życie i ustrój uczelni. Statut uczelni publicznej uchwala jej senat większością co najmniej dwóch trzecich głosów swojego składu, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w uczelni.

Statut Uczelni publicznej Reguluje między innymi: Sprawy związane z funkcjonowaniem uczelni nieuregulowane w ustawie Formy i zakres prowadzenia przez uczelnię działalności gospodarczej Skład senatu uczelni, tryb wyboru i procentowy udział w składzie senatu przedstawicieli nauczycieli akademickich, doktorantów, studentów oraz pracowników niebędących nauczycielami akademickimi kompetencje senatu uczelni Sposób powołania rektora, szczegółowe wymagania kwalifikacyjne, jakie musi spełniać kandydat na rektora oraz warunki i tryb przeprowadzania konkursu

Koniec  Dziękuję za uwagę 