Wyrok WSA w W-wie z dnia r., sygn. II SA/Wa 369/17

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sporządzanie świadectwa pracy.
Advertisements

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I INFORMACJI NIEJAWNYCH
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
1.
dr inż. Agnieszka Gryszczyńska Katedra Prawa Informatycznego
Pracownicze dane osobowe
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Wypowiedzenie zmieniające
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zeznania świadków jako dowód w postępowaniu administracyjnym mgr Jakub Szremski przedmiot – Postępowanie administracyjne materiały dydaktyczne dla gr.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
O zatrudnianiu pracowników tymczasowych
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
WYZYSK WYZYSK. Art. 388 k.c.: § 1. „Jeżeli jedna ze stron, wyzyskując przymusowe położenie, niedołęstwo lub niedoświadczenie drugiej strony, w zamian.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Dr Piotr Sitniewski prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Umowa o dzieło.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów
Pracownicze dane osobowe
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
mgr Małgorzata Grześków
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
ZWIĄZKI ZAWODOWE 1.Tworzenie 2.Uprawnienia
Sankcje wadliwych czynności prawnych
Dostęp do informacji niejawnych
Zasada lojalności.
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Bezprawnym jest uzależnienie przyjęcia wniosku od uiszczenia opłaty
W kształtowaniu instrumentów rynku pracy
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Zasada lojalności.
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
,,RODO jako czynnik porządkujący granice jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne” dr Piotr Sitniewski.
Status prawny pracowników administracji publicznej
Wynagrodzenie pracownika jako informacja publiczna
Wpływ czynności niepodlegających opodatkowaniu na zakres prawa do odliczenia - Mariusz Marecki Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Stanisław Bogucki, sędzia NSA
Dobrowolna reklamacja a koszt uzyskania przychodu
autor dr Piotr Sitniewski
Stosunki administracyjno- prawne
Anonimowość wnioskodawcy
BARDZO WAŻNE ,, Pojęcie „osoby pełniącej funkcję publiczną” ma na gruncie udip autonomiczne i szersze znaczenie, niż w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Wyrok WSA w W-wie z dnia 10.10.2017 r., sygn. II SA/Wa 369/17 BARDZO WAŻNE ,, należy zatem wyodrębnić dwie grupy pracowników, których sytuacja prawna w zakresie prawa do ochrony informacji o ich wynagrodzeniach jest różna. Pierwsza grupa to pracownicy, którzy pełnią funkcję publiczną i w stosunku do których wyłączona jest w tym zakresie ochrona ich prywatności, jeżeli żądana informacja pozostaje w związku z pełnioną funkcją, o czym stanowi art. 5 ust. 2 u.o.d.i.p. Drugą grupę stanowią natomiast pracownicy Ministerstwa, którzy nie pełnią funkcji publicznej i wobec których możliwe jest zastosowanie przepisów chroniących ich prawo do prywatności. Wobec tej grupy, rozważając możliwość udostępnienia informacji o nagrodach otrzymanych przez konkretnych pracowników, organ powinien każdorazowo analizować, czy jest ona niezbędna z punktu widzenia celów prawa do informacji publicznej, a także czy nie narusza godności i intymności osoby, której taka informacja dotyczy” Wyrok WSA w W-wie z dnia 10.10.2017 r., sygn. II SA/Wa 369/17 autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com

wyrok WSA we Wrocławiu z 28. 11. 2018 r wyrok WSA we Wrocławiu z 28.11.2018 r., II SAB/Wr 126/18 JAK BADAĆ JAWNOŚĆ WYNAGRODZEŃ ? CZ. 1 ,, należy odpowiedzieć na pytanie, czy prawidłowym było przyjęcie przez organ konstrukcji podziału żądanych informacji dotyczących wypłaconym obu pracownicom wynagrodzeń (ich składników) oraz nagród, na informację publiczną i na informację o charakterze niepublicznym w zależności nie od zakresu przedmiotowego tego pytania, tylko od statusu hierarchicznego (stanowiskowego, funkcyjnego) osób, których to pytanie dotyczyło. W przekonaniu składu orzekającego taki zabieg należy uznać za niedopuszczalny na wstępnym etapie ustosunkowywania się do wniosku o udostępnienie informacji publicznej. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż samo takie kryterium stanowiskowe, czyli czy jest to funkcja kierownicza, czy też niesamodzielna i podporządkowana osobie funkcyjnej, nie może różnicować charakteru samych danych, o których udostępnienie zwraca się podmiot zainteresowany. Jeżeli mamy bowiem do czynienia z danymi spełniającymi kryteria informacji publicznej to ten status ma charakter obiektywny względem zarówno tego, któremu przysługuje prawo dostępu do informacji publicznej, jak też przedmiotu żądanej informacji publicznej. autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com

wyrok WSA we Wrocławiu z 28. 11. 2018 r wyrok WSA we Wrocławiu z 28.11.2018 r., II SAB/Wr 126/18 JAK BADAĆ JAWNOŚĆ WYNAGRODZEŃ ? CZ. 2 ,, W tym miejscu zauważyć należy, iż dopiero w drugim etapie rozpoznawania wniosku informacyjnego podmiot zobowiązany może ograniczyć lub odmówić udostępnienia informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy (art. 5 ust. 2 u.d.i.p.). Ograniczenie to nie dotyczy wszakże informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa. Na tym etapie możliwym stało się badanie po pierwsze - czy zachodzą podstawy do ochrony prywatności wymienionych pracowników [...], a po drugie - w przypadku pozytywnej oceny - czy nie są to osoby pełniące funkcje publiczne, mające związek z pełnieniem tych funkcji albo też osoby, które zrezygnowały z prawa do ochrony prywatności. W sytuacji uznania, że udostępnienie wnioskowanych informacji nie jest możliwe z powodu zaistnienia którejkolwiek z wyżej wskazanych przesłanek wyłączających dostęp do informacji publicznej, wówczas organ powinien odmówić udostępnienia informacji, co powinno przyjąć procesową formę decyzji administracyjnej (podejmowanej w trybie art. 16 u.d.i.p.). ”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com

,, samo nazwisko pracownika jak również wysokość przyznanej mu nagrody w żadnym razie nie może przesądzać o prawidłowości przyznania mu nagrody. Aby stwierdzić, czy nagrodę przyznano zasadnie koniecznym byłoby zapoznanie się z motywami jakimi kierowano się przy podejmowaniu decyzji w tym zakresie. Należy jednak podkreślić, że skarżący domagał się wyłącznie listy pracowników, którym nagrody przyznano ze wskazaniem wysokości nagród. Powyższe informacje w żadnym razie nie pozwalają jednak na stwierdzenie, czy nagrody przyznano zasadnie. Sugestie skarżącego, że po uzyskaniu wnioskowanych informacji zamierzał wystąpić także o informacje o przyczynach nagrodzenia pracowników samorządowych poddają w wątpliwość prawdziwy charakter jego działań. Przedstawiona przez niego argumentacja wskazuje, że w istocie nie jest zainteresowany ujawnieniem wszelkich przypadków nieuzasadnionego przyznawania nagród osobom, które na te nagrody nie zasłużyły lecz jedynie ujawnienie tych informacji w odniesieniu do niektórych – przez niego wytypowanych - osób.” Wyrok WSA w Szczecinie, z dnia 10.03.2016 r., sygn. II S/Sz 36/16 autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com

wyrok WSA w W-wie z dnia 29.8.2017 r., II SA/Wa 212/17 ,, Bez narażania się na ryzyko błędu można przyjąć, że pojęcie warunków powierzenia lub wykonywania funkcji publicznej obejmuje także warunki wynagradzania, w tym w zakresie składników zmiennych (np. dodatków funkcyjnych, premii regulaminowych, nagród uznaniowych). Tego rodzaju składniki wynagrodzenia mają bowiem bezpośredni związek z pełnioną funkcją publiczną, gdyż są świadczeniem za jej wykonywanie.”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com

wyrok WSA w W-wie z dnia 29.8.2017 r., II SA/Wa 212/17 ,, udostępnienie informacji publicznej o wysokości nagrody uznaniowej przyznanej osobie pełniącej funkcję publiczną w urzędzie gminy nie stanowi nadmiernej (nieproporcjonalnej) ingerencji w sferę życia prywatnego tej osoby, albowiem pozostaje w adekwatnym i koniecznym związku z działalnością tej osoby w instytucji realizującej zadania publiczne. Tym samym udostępnienie informacji dotyczącej sfery prywatnej osoby pełniącej funkcję publiczną i wiążącej się ściśle z zasadami i warunkami (m.in. finansowymi) funkcjonowania podmiotu publicznego jest uzasadnione, nie przekraczając granic intymności tego rodzaju osoby.”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com

wyrok WSA w W-wie z dnia 13.12.2016 r., II SA/Wa 1282/16 ,, Informacja o wysokości zarobków oraz nagród oznaczonej osoby fizycznej, a więc dotycząca jej sfery materialnej, jest informacją odnoszącą się do prywatności tej osoby, która korzysta z szerokiej ochrony prawnej co do udostępnienia jej osobom trzecim. Oznacza to, że dostęp do informacji publicznej może zostać ograniczony przez organ zobowiązany do jej udostępnienia z powołaniem się na ochronę prywatności w sytuacji, gdy informacja dotyczy osób niepełniących funkcji publicznych.”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com

BARDZO WAŻNE ,, w przypadku braku zgody osoby nie wykonującej funkcji publicznych na udostępnienie informacji o uzyskiwanym wynagrodzeniu, żądane przez wnioskodawcę dane nie mogą zostać przez organ udostępnione. Udostępnienie wbrew woli pracownika naruszałoby jego prawo do ochrony dóbr osobistych (art. 23 i art. 24 K.c.), a więc chronionej sfery prywatności vide H. Szewczyk, Obowiązek ujawniania danych o wynagrodzeniu a działalność publiczna (w:) Ochrona dóbr osobistych w zatrudnieniu, Warszawa 2007 r., s. 396, wyrok WSA w Rzeszowie z 9.05.2014 r., II SA/Rz 284/14, LEX nr 1467931, wyrok WSA w Warszawie z 4.12.2015 r., II SA/Wa 1510/15, LEX nr 1957671). W świetle zatem art. 5 ust. 2 u.d.i.p., tylko pracownicy pełniący funkcje publiczne nie korzystają z ochrony ich danych osobowych” Wyrok WSA w Lublinie z 12.9.2018 r., sygn. II SAB/Lu 110/18 autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com

BARDZO WAŻNE ,, żądana przez skarżącego informacja o wysokości zarobków osoby zatrudnionej przez podmiot publiczny, a takim jest niewątpliwie asystent Burmistrza [...], stanowi informację publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 u.d.i.p.”. ,, można żądać szczegółowych danych dotyczących wydatkowania środków publicznych na wynagrodzenia konkretnej grupy pracowników zatrudnionych na określonym stanowisku, a także pracownika, który jako jedyny zajmuje określone stanowisko w ramach struktury organizacyjnej podmiotu publicznego. Bez znaczenia dla uznania takich danych za informację publiczną jest okoliczność, czy dotyczą one pracownika zatrudnionego na stanowisku pomocniczym związanym jedynie z obsługą urzędu, czy osoby pełniącej funkcję publiczną oraz wówczas, gdy żądana informacja pozostaje w związku z pełnieniem tej funkcji”. Wyrok NSA z dnia 18.02.2015 r., I OSK 796/14 s. NSA Stojanowski autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com