Nowe rozporządzenie (projekt) w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej 06.07.2018.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
„Premia na Horyzoncie” środki finansowe na działania wspomagające uczestnictwo jednostek naukowych w programie ramowym w zakresie badań naukowych i innowacji.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
REKRUTACJA DO GIMNAZJÓW NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Projekt InMoST InMoST: Wielkopolska sieć współpracy w zakresie innowacyjnych metod wytwarzania oprogramowania Termin realizacji: –
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Samodzielna Sekcja Bibliografii, Bibliometrii i Sieciowych Zasobów Informacji: tel.: INFORMACJE.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
ekspert systemu POL-on
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Programy nauczania.
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Czy parametry liczą się w ocenie parametrycznej
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
Ewaluacja jakości działalności naukowej
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Prof. Zygfryd Witkiewicz Wojskowa Akademia Techniczna
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
AGH: Sprawy pracownicze
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Finansowanie zadań oświatowych
Urząd Patentowy, Bazy patentowe
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Ewaluacja jakości działalności naukowej
Realizacja celów pośrednich na 2018 r. dla wskaźników objętych
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Forum Komisji Dialogu Społecznego
SPRAWOZDANIE z badań naukowych oraz współpracy z zagranicą w roku 2018
Działalność naukowa w Państwowych Wyższych Szkołach Zawodowych
Polityka publikowania osiągnięć naukowych
Zapis prezentacji:

Nowe rozporządzenie (projekt) w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej 06.07.2018

Podstawowe informacje W wyniku ewaluacji podmiotom prowadzącym działalność naukową będzie przyznawana kategoria naukowa A+, A, B+, B lub C Przy ewaluacji przeprowadzanej przez Komitet Ewaluacji Nauki (KEN) będą stosowane następujące kryteria szczegółowe: Kryterium I: poziom naukowy lub artystyczny prowadzonej działalności Kryterium II: efekty finansowy badań naukowych i prac rozwojowych Kryterium III: wpływ działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki

Przyznawanie kategorii Przepisy dotychczasowe (kategorie dla jednostek) Nowe przepisy (kategorie naukowe w dyscyplinach dla całej uczelni) Uczelnia Wydział 1 Kat. A Wydział 2 Kat. B Wydział 3 Uczelnia Dyscyplina 1 Kat. B Dyscyplina 2 Kat. A Dyscyplina 3 N11 N12 N21 N22 N23 N21 N23 Njk oznacza liczbę pracowników j-tej jednostki prowadzących działalność w k-tej dyscyplinie naukowej; ∑j Njk ≥ 12

Wymogi formalne: Zatrudnienie co najmniej 12 pracowników na stanowiskach badawczych, badawczo-dydaktycznych, prowadzących działalność naukową w danej dyscyplinie Obowiązkowy, dla prowadzących działalność naukową, elektroniczny identyfikator naukowca zgodny z międzynarodowymi standardami: ORCID (jednoznaczna identyfikacja autora publikacji)

Kryteria i ich waga: Nauki ścisłe i techniczne, nauki rolnicze poziom naukowy lub artystyczny prowadzonej działalności (K1) – 65% efekty finansowe badań naukowych (K2) – 20% wpływ działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki (K3) – 15%

Kryterium I - poziom naukowy: publikacje i mat Kryterium I - poziom naukowy: publikacje i mat. konferencyjne (Scopus lub WoS) Artykuł indeksowany w czasopismach oraz materiałach konferencyjnych indeksowany w bazie Scopus lub Web of Science Podstawa punktowa: wykaz ustalony przez Ministra Czasopisma i materiały z konferencji rankingowane w oparciu o wskaźnik bibliometryczny z bazy Scopus lub Web of Science: 20 pkt – czasopismo z najniższego kwartyla wykazu 40 pkt – czasopismo z górnych 75% wykazu 70 pkt – czasopismo z górnych 50% wykazu 100 pkt – czasopismo z najwyższego kwartyla wykazu 140 pkt – czasopismo z najwyższego decyla wykazu 200 pkt – czasopismo z najwyższego centyla wykazu 5 pkt (ryczałt) – publikacja w czasopiśmie nie indeksowanym w bazie Scopus

Pkt. za publikację wieloautorską Publikacje: Typ publikacji Pkt. za autorstwo Pkt. za publikację wieloautorską Monografia/redakcja/rozdział – Poziom 2 200/100/50 100% Artykuł w czasopiśmie z wykazu 200 140 100 𝑘/𝑚 min. 10% 70 40 Monografia/redakcja/rozdział – Poziom 1 80/40/20 k/m min 10% 20 Artykuł w czasopiśmie spoza wykazu 5 Monografia/red./rozdz. – poza wykazem 20/10/5 Poziom 1 (przygotowany we współpracy z Biblioteką Narodową i będzie obejmował uznane krajowe wydawnictwa o zasięgu krajowym i zagraniczne) Poziom 2 ( przygotowany w oparciu o istniejące i używane w wielu krajach międzynarodowe zestawienia najbardziej prestiżowych wydawców międzynarodowych)

Publikacje wieloautorskie: Przykład Punktacja dla podmiotu X w dyscyplinie nauk fizycznych Punktacja dla podmiotu X w dyscyplinie nauk chemicznych Artykuł za 100 pkt. autorstwa 2 fizyków z X 100 pkt Artykuł za 100 pkt. autorstwa 2 fizyków: jednego z X, drugiego z Y 𝑘/𝑚  70.71% Artykuł (2017 rok) za 15 pkt. (lista B) autorstwa 2 fizyków i 1 chemika z X 10 pkt. 5 pkt Artykuł za 100 pkt. autorstwa 2 fizyków i 1 chemika z X 𝑘/𝑚  81.65% 𝑘/𝑚  57.74% Artykuł za 140 pkt. autorstwa 2 fizyków i 1 chemika z X 140 pkt Artykuł za 20 pkt. autorstwa 20 fizyków w tym 1 z X 2 pkt (10% z 20 pkt) Artykuł za 20 pkt. autorstwa 20 fizyków w tym 2 z X

Kryterium I - poziom naukowy: patenty Punktacja: 50 pkt w przypadku patentu udzielonego podmiotowi w państwach należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, zwanej dalej "OECD", albo w procedurze zgodnej z Układem o Współpracy Patentowej (Patent Cooperation Treaty) 30 pkt w przypadku patentu udzielonego podmiotowi przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej 15 pkt w przypadku patentu udzielonego przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej albo za granicą innemu podmiotowi niż oceniany

Kryterium I - poziom naukowy: ograniczenia Liczba uwzględnianych osiągnięć – 3N Patenty nie są wliczane do limitu ale ich liczba uwzględniana w ewaluacji nie może być wyższa niż 0.5N W ewaluacji uwzględnia się osiągnięcia, których autorzy albo współautorzy: 1) zostali uwzględnieni przy określeniu liczby N w danej dyscyplinie naukowej 2) odbywali w danym podmiocie w okresie objętym ewaluacją kształcenie w szkole doktorskiej Liczba uwzględnianych monografii, rozdziałów w monografiach i redakcji naukowych monografii naukowych nie może być większa niż: a) w dziedzinie nauk humanistycznych i w dziedzinie nauk społecznych – 40%, b) w pozostałych dziedzinach nauki – 10%.

Kryterium I - poziom naukowy: ograniczenia Każde osiągnięcie jest uwzględniane w danym podmiocie tylko raz z zastrzeżeniem, że w przypadku badań naukowych interdyscyplinarnych, wieloautorskie artykuły naukowe, za opublikowanie których przyznaje się 140 albo 200 pkt, mogą być uwzględnione w danym podmiocie w dyscyplinach, w których ich współautorzy są uwzględnieni przy ustalaniu liczby N. Analogicznie wieloautorskie monografie naukowe, za opublikowanie których przyznaje się 200 pkt mogą być uwzględnione w danym podmiocie w dyscyplinach, w których ich współautorzy są uwzględnieni przy ustalaniu liczby N Liczba tych osiągnięć autorstwa albo współautorstwa pracownika, w danej dyscyplinie nie może być większa niż liczba będąca wynikiem iloczynu liczby 4 i udziału czasu pracy w danej dyscyplinie Liczbę osiągnięć 3N zmniejsza się o 3, gdy uwzględniony w niej pracownik nie był w okresie objętym ewaluacją w danej dyscyplinie autorem ani współautorem żadnego z osiągnięć

Kryterium 2 - efekty finansowy Max. 1 N projekty badawcze finansowane przez instytucje zagraniczne lub organizacje międzynarodowe, NCN i NCBiR, NPRH, finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu UE lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz finansowane przez przedsiębiorców komercjalizacja wyników badań naukowych lub prac rozwojowych

Kryterium 2 - efekty finansowy Wyłączenie środków finansowych: przyznanych przez Ministra w ramach programów i przedsięwzięć oraz w ramach środków budżetowych na naukę (działalność statutowa, SPUBy, inwestycje) Projekty badawcze: 10 pkt – uzyskanie środków od 30 do 200 tys. zł 40 pkt – powyżej 200 tys. do 2 mln zł 80 pkt – powyżej 2 mln zł Komercjalizacja – 1 pkt. za 200 tys. zł przychodu

Kryterium 3: wpływ działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki Opis wpływu: w języku polskim i angielskim 100 pkt - globalny zasięg i znaczenie 70 pkt – regionalny zasięg i znaczenie 50 pkt – lokalny zasięg i znaczenie 20 pkt – niewielki zasięg i znaczenie 0 pkt – brak znaczenia lub brak udowodnionego związku między działalnością naukowa a wpływem na … Przy ocenie wpływu działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki uwzględnia się: 2 opisy dla podmiotu N do 100 3 opisy dla podmiotów N 101 – 200 4 opisy dla podmiotów N 201 - 300 5 opisów dla podmiotów N ponad 300

Kategoria A+: Dodatkowa ocena ekspercka Warunki: zaliczenie do kategorii A uzyskanie w I kryterium oceny o wartości nie mniejszej niż 80% najwyższej oceny w danej dyscyplinie naukowej Próg procentowy zależy od pozycji nauki polskiej w danej dyscyplinie – podstawą wskaźniki bibliometryczne. Ocenę przeprowadza się na podstawie analizy wyników działalności naukowej z uwzględnieniem w szczególności międzynarodowego znaczenia w danej dyscyplinie: osiągnięć uwzględnianych w ramach kryterium l, dla rozwoju dyscypliny naukowej, w tym artykułów naukowych, monografii naukowych albo dzieł artystycznych, mogących mieć wpływ na podejmowanie nowych kierunków badań efektów działalności naukowej oraz jej wpływu na rozwój cywilizacji, w tym kultury i sztuki

Zasady oceny: Ocen końcowe w kryteriach I i II ustala się w wyniku podzielenia sumy punktów przyznanych podmiotowi za osiągnięcia przez liczbę N Ocenę podmiotu w zakresie kryterium III ustala się jako średnią liczby punktów przyznanych przez ekspertów Komisja określa dla każdej dyscypliny naukowej i artystycznej, po jednym zestawie wartości referencyjnych dla kategorii naukowych A, B+ i B. Zestaw składa się z 3 wartości referencyjnych ocen punktowych określonych dla każdego z kryteriów ewaluacji Komisja określa kategorię naukową A, B+, B albo C proponowaną dla podmiotu w ramach każdej dyscypliny naukowej, w której prowadzi on działalność naukową, na podstawie porównania przyznanych mu ocen z odpowiednimi wartościami referencyjnymi dla kategorii naukowych A, B+ i B, stosując algorytm określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

Oświadczenia: upoważniające podmiot do wykazania osiągnięć w ramach dyscypliny (maks. 2) upoważniające do zaliczenia do liczby pracowników prowadzących działalność naukową w ramach danej dyscypliny o dziedzinach i dyscyplinach, w których pracownik prowadzi działalność naukową i/lub dydaktyczną

Okres przejściowy (?): Przepisy dotyczące nowej klasyfikacji dziedzin i dyscyplin naukowych wejdą w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia ustawy Nauczyciele akademiccy oraz osoby prowadzące działalność naukową mają obowiązek złożenia do 30 listopada 2018 oświadczeń dotyczących dyscyplin, które reprezentują Podmioty zatrudniające te osoby – obowiązek wprowadzenia oświadczenia do systemu POL-on do 15 stycznia 2019.

Pytania: W zakresie określania kategorii naukowej w "nowych" dyscyplinach dla całej uczelni: W jaki sposób zostanie wyznaczona kategoria dla dyscypliny dla całej uczelni, w której skategoryzowano w roku 2017 kilka wydziałów lub jednostek naukowych? Przykładowo w AGH, w dyscyplinie "inżynieria materiałowa" jeden wydział otrzymał kategorię A+, dwa wydziały kategorię A, jeden wydział kategorię B. W jaki sposób zostanie wyznaczona kategoria dyscypliny dla całej uczelni, w której żaden z wydziałów nie był kategoryzowany, a łączna liczba osób deklarujących tę dyscyplinę na uczelni przekracza 12 osób? Na przykład, w AGH w dyscyplinie "chemia" oświadczenia złożyło 48 osób, które pracują na różnych wydziałach, dorobek publikacyjny mają z chemii, a ich wydziały były kategoryzowane jako jednorodne w innych dyscyplinach, przy czym na jednym z wydziałów liczba osób deklarujących chemię wynosiła 33. Wydział ten uzyskał kategorię A+. Co z dorobkiem i finansowaniem osób deklarujących dyscyplinę przy N < 12 ?

Uwagi: Zapis, że liczba osiągnięć autorstwa albo współautorstwa pracownika, w danej dyscyplinie nie może być większa niż liczba będąca wynikiem iloczynu liczby 4 i udziału czasu pracy w danej dyscyplinie jest niejednoznaczny. Załóżmy, że mamy 4 pracowników z tego samego podmiotu, którzy opublikowali w ocenianym okresie 16 punktowanych wspólnych artykułów naukowych. Ten zapis mówi, że liczba osiągnięć uwzględnianych w ewaluacji w danej dyscyplinie autorstwa lub współautorstwa pracownika nie może przekroczyć liczby cztery, zatem liczba artykułów, które będą uwzględnione do ewaluacji nie może przekroczyć 4. Zatem 12 z tych artykułów zostanie odrzuconych, nawet gdyby były opublikowane w Nature lub Science. Ten zapis sugeruje, że autorstwo lub współautorstwo pracownika (czyli jego nazwisko) może wystąpić maksymalnie cztery razy. Propozycja: zamiast "liczba tych osiągnięć autorstwa albo współautorstwa pracownika" napisać "liczba tych osiągnięć autorstwa albo współautorstwa zgłaszającego pracownika" (aby podkreślić, że każdy kto wchodzi do N może zgłosić maks. 4 publikacje). Jednak i wtedy to oznacza, że jeśli jeden autor zgłosi cztery publikacje za 200 pkt., to żaden ze współautorów tych samych publikacji nie będzie już mógł zgłosić. Innymi słowy: jeśli publikujemy we czterech, i będzie ktoś oczekiwał, że każdy z nas zgłosi 4 publikacje, to cztery publikacje nam nie wystarczą (mimo, że każdy z nas będzie współautorem czterech), będziemy potrzebowali 4 x 4, czyli 16 publikacji. Powinno być uwzględnionych 16 publikacji, ale zapis powinien być zmieniony na bardziej precyzyjny.

Uwagi: Wątpliwości budzi też §14 ust.3. Przy ocenie wpływu działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki uwzględnia się 2 opisy wpływu w ramach danej dyscypliny naukowej albo artystycznej, dla podmiotów których liczba N jest mniejsza niż 50 i nie więcej niż 5 opisów wpływu w ramach danej dyscypliny naukowej albo artystycznej dla pozostałych podmiotów. Lepiej, żeby zamiast "dla podmiotów których liczba N jest mniejsza niż 50” napisać "dla dyscyplin uprawianych w danym podmiocie, dla których liczba N jest mniejsza niż 50" albo "dla podmiotów których liczba N jest mniejsza niż 50 w danej dyscyplinie" (aby było jednoznaczne, że liczba opisów zależy od liczby osób uprawiających daną dyscyplinę w jednostce, a nie od całkowitej liczby osób zatrudnionych w jednostce). Wątpliwości też budzi przyznanie 100% punktów za artykuły z punktacją 140 i 200 niezależnie od liczby autorów. W przypadku np. artykułów z fizyki eksperymentalnej (badania w CERN) prawie regułą jest podawanie za współautorów wszystkich osób biorących udział w przygotowywaniu. Wydaje się, że stosunkowo dobrym rozwiązaniem było rozwiązanie z ostatniej parametryzacji, gdy liczba autorów była większa niż 10 i stosowano "ważenie" publikacji.

Nowe rozporządzenie (projekt) w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej 06.07.2018