UMK w Toruniu Katedra Prawa Administracyjnego Tomasz Brzezicki UMK w Toruniu Katedra Prawa Administracyjnego
Kiedy następuje uchylanie się od wykonania od obowiązku Wyrok NSA z dnia 9.03.2016 r. (II FSK 259/14)
Stan faktyczny Tytuł ten obejmował należność z tytułu wpłaty z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa za marzec 2012 r. w kwocie należności głównej 23.413.058,00 zł.
Działania Spółki W przedmiotowej sprawie termin płatności podatku upłynął 30 kwietnia 2012 r. i od tego terminu spółka pozostawała w zwłoce ze spłatą zobowiązania. Tego stanu rzeczy nie podważa, w ocenie organu, fakt złożenia wniosku o odroczenie terminu płatności podatku bowiem złożenie takiego wniosku nie stanowi, w świetle art. 33 pkt 6 u.p.e.a., o niedopuszczalności egzekucji administracyjnej i nie daje podstawy wniesienia z tego powodu zarzutu.
Stanowisko Sądu Wskazać trzeba, że choć u.p.e.a. nie zawiera definicji pojęcia "uchylanie się zobowiązanego od wykonania obowiązku”
"uchylanie się od wykonania obowiązku" = niepodjęcie przez zobowiązanego działań zmierzających do jego wykonania.
Organ przystępuje do podjęcia czynności mających na celu przymusowe wykonanie obowiązku ciążącego na zobowiązanym w każdym przypadku, gdy obowiązek jest wymagalny, a zobowiązany powstrzymuje się od jego wykonania
Wyrok NSA, 7.12.2016 r. II FSK 3197/14 Wierzyciel a może odstąpić od podjęcia omawianych czynności, gdy przemawiają za tym ważne względy dotyczące zobowiązanego, a nie stoi temu na przeszkodzie interes publiczny
Wyrok NSA, 7.12.2016 r. II FSK 3197/14 „można także zakwalifikować sytuację złożenia wniosku o rozłożenie na raty płatności zobowiązania podatkowego, wierzyciel może odstąpić od podjęcia czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych, o ile nie stoi temu na przeszkodzie interes publiczny…”
Problemy: wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji, wnioski o udzielenie ulgi.