Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

„Przebacz mi” Akcja skierowana do młodzieży gimnazjalnej i licealnej
Od reżysera, do... - twórcy sztuki filmowej.
Co trzeba wiedzieć o teatrze?
My i przestrzeń publiczna
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Teatr Anna Kozłowska Kl. IIc.
Jak powinna wyglądać „Dobra prezentacja”
Zapraszamy do teatru.
Oferta spektakli. Zbigniew Hołdys – Prawo McGoverna PRAWO McGOVERNA to pierwszy, poważny dramat napisanym przez Zbigniewa Hołdysa z myślą o profesjonalnym.
Zgłoszenie na XI Kongres Badaczy Rynku i Opinii Tytuł wystąpienia: Blok: 1.Imię autora: 2.Nazwisko autora: 3.Nazwa i adres instytucji, z którą jest związany.
Każdy w nas nosi w sobie teatr maleńki Klasa teatralna
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
Systematyka literatury
Autor: Adrianna Dzikielewska
Recenzja w twórczości dziennikarskiej
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
Materializm a idealizm
QUIZ.
Badania konsumenckie w zarządzaniu serialem telewizyjnym Paweł Nowicki Michał Kociankowski.
MATURA Wypowiedź pisemna
PROPONUJEMY: techniki aktorskie teatr cieni animacja lalek WARSZTATY TEATRALNE ZAJĘCIA PLASTYCZNE WARSZTATY KUGLARSKIE LEKCJE TEATRU budowa lalek teatralnych.
Projekt współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany w Zespole Szkół nr 5 im. Józefa Rymera VII.
s. Wyspiański-człowiek teatru
MIĘDZYWYDZIAŁOWA SPECJALNOŚĆ OPEROLOGICZNA
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Kwiecie ń 2013r Dzień teatru W ostatnim dniu kwietnia w szkole podstawowej i w gimnazjum uczestniczyliśmy w finale szkolnego projektu Dzień teatru. Od.
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
MRMGW Młodzie ż owa Rada Miasta Gorzowa Wielkopolskiego EDUKACJA TEATRALNA OCZAMI MŁODZIEŻY Współpraca Młodzieżowej Rady Miasta Gorzowa Wlkp. oraz Teatru.
Język i styl Leszek J Chmielewski
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
Poprawne odpowiedzi na końcu prezentacji!
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
TEATR Pracownicy teatru.
Słowniczek.
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
TEATR GRECKI.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Teatr powstał niedaleko: Przejdź się i podziękuj Grekom…
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
2 czerwca 2015 klasa 2a na wycieczce w Teatrze Muzycznym na musicalu pt. „Zorro”
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
TEATR ALTERNATYWNY zwany także: awangardowym, eksperymentalnym,
5 listopada 2015 klasa 1c i 3a w Teatrze Lalek „Arlekin”- spektakl pt. „O Żabce co nie została Królewną”
Dokumenty audiowizualne – warsztaty 2008 Dobór oznaczeń odpowiedzialności w opisie bibliograficznym filmu.
Prezentacja „SZALONE NOŻYCZKI” Moje wrażenia po spektaklu... Kochani chcę wam przedstawić prezentację.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Stanisława Wyspiańskiego można określić mianem artysty i człowieka teatru. Wyspiański był kontynuatorem idei stworzenia teatru monumentalnego - idei wyrażanej.
Projekt jest wspierany przez II LO im. Jana Śniadeckiego w Kielcach oraz Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
Pomysł na promocję książki.
Program eTwinning Planowanie projektów
Jezioro łabędzie Na motywach baletu Piotra Czajkowskiego
Edukacja teatralna w podstawie programowej
Dlaczego warto czytać książki?
Dlaczego warto czytać książki?
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
Program eTwinning Planowanie projektów
Imię i nazwisko prezentera
Ewaluacja szkoleń w Alytus
Klasa VIIc w Teatrze Rozrywki
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.3 Małgorzata Tubielewicz.
Spektakl. Teatralny „ Morska
Lekcja XX II.2.4) ; II.3.1-4) ; II.2.2) II. 3. 2).
…czyli nie taki diabeł straszny
CZYM JEST DLA MNIE TEATR?
Zapis prezentacji:

Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej Prowadząca: dr Zuzanna Augustyniak Kontakt: z.augustyniak@uw.edu.pl

Percepcja sztuki Teatr należy do najbardziej ruchomych dziedzin ludzkiej działalności, jego tworzywem jest "dzianie się" – spór, walka, wynikanie i ginięcie. Jego treścią jest "teraz"; dotyczy to zarówno substancji, z której składa się spektakl (interakcje wykonawców, interakcja sceny i widowni) jak i tego, co teatr ma do powiedzenia. Andrzej Falkiewicz „Teatr, społeczeństwo”

Recenzja-struktura WSTĘP Informacja o przedstawieniu. Czas i miejsce wystawienia sztuki, autor, tytuł, nazwisko reżysera, wzmianka o obsadzie aktorskiej. ROZWINIĘCIE Obiektywna ocena różnych elementów przedstawienia: uwagi krytyków, problematyka, krótka informacja o treści, wykonawcy (role główne, drugoplanowe, poziom wykonania, kostiumy), scenografia, muzyka i efekty świetlne. ZAKOŃCZENIE Subiektywna ocena przedstawienia, wrażenia ze spektaklu.

Schemat recenzji Informacja Obsada Okoliczności realizacji przedstawienia Pierwowzór literacki widowiska. Miejsce i rola dramatu w tradycji danej społeczności (narodu, cywilizacji). Autorzy. Ich znaczenie, ich intencje. Analiza krytyczna Waga dokonań dotychczasowych. Sukcesy i klęski. Trafność wyboru. Społeczna aprobata czy dezaprobata dla pomysłu. Celowość wyboru dramatu. Ryzyko z tym związane. Ambicja lub jej brak. Motywy decyzji.

Schemat recenzji cd. Informacja Relacje między pierwowzorem a spektaklem. Przeróbki, skróty, wzbogacenia. Wcześniejsze realizacje tegoż dramatu. Kto? Kiedy? Jak? Analiza krytyczna Kierunki i cele przekształceń. Ich słuszność bądź nietrafność. Degradacja oryginału czy też jego dowartościowanie? Czy były udane? Czy zapisały się w historii życia artystycznego? Naśladownictwo, podtrzymywanie tradycji czy nowatorstwo?

Schemat recenzji cd. Informacja Konwencje, w których spektakl jest utrzymany. Kategorie: tragizmu, komizmu, groteski. Analiza krytyczna Wierność czy niewierność wobec konwencji? Wzbogacenie, odnowienie motywów czy też ich konwencjonalizacja? Właściwość tonu. Efekty tragiczne, komiczne, groteskowe.

Schemat recenzji cd. Informacja Reżyseria. Kto? Jak? Streszczenie przedstawienia. Opis wybranych scen, sytuacji, epizodów. Analiza krytyczna Zamiar, koncepcja, cel wszystkich zabiegów. Ich spójność? Celowość? Piętno indywidualności czy nijakość? Funkcja poszczególnych elementów, ich znaczenie. Powtórki znanych motywów i rozwiązań.

Schemat recenzji cd. Informacja Akcja, jej rozwój. Powiązanie między scenami. Rytm spektaklu. Narracja teatralna, montaż. Analiza krytyczna Nudna, ciekawa? Trzymająca w napięciu? Epicka, liryczna, dramatyczna? Rola epizodów. Skuteczność, celowość efektów. Funkcja montażu. Rola zabiegów scenicznych.

Schemat recenzji cd. Informacja Scenografia i sceneria. Szczegółowy opis. Muzyka, dźwięk, słowo, światło, kolor. Analiza krytyczna Bogata, uboga? Świadomość jej wyboru? Sugestywność? Muzyka – zauważalna czy nie? Dobra? Banalna? Zsynchronizowana z akcją i tematyką? Za głośna? Zbyt natarczywa?

Schemat recenzji cd. Informacja Aktorzy Analiza krytyczna Trafność obsady. Aktor jako postać, jako charakter, jako mit. Porównywanie kreacji aktorskich. Styl gry. Ocena umiejętności. Nijakość czy indywidualność. Podziw lub ostrzeżenie.

Schemat recenzji cd. Informacja Odbiór spektaklu przez widzów. Opisy reakcji publiczności, głosy poszczególnych widzów. Głosy krytyki. Cytowanie opinii polskich i obcych. Analiza krytyczna Próba określenia przyczyn takich, a nie innych reakcji. Zgoda lub niezgoda z gustem publicznym. Potwierdzenie opinii recenzentów lub polemika z nimi. Refleksja nad znaczeniem inscenizacji teatralnej dla widzów współczesnych i dla historii danej dyscypliny artystycznej.

Recenzja – żelazne zasady Przed rozpoczęciem pisania należy spisać wszystkie informacje dotyczące recenzowanego dzieła. Recenzja to 1/3 opisu dzieła i 2/3 opinii o nim. Należy zacząć od konkretnych informacji na temat dzieła. Nie należy używać kolokwialnych określeń typu „fajny”.

Recenzja- rady Miej własne zdanie Używaj argumentów Myśl w teatrze Pasja w pisaniu Nie nudź Pisz z sensem Miej poczucie humoru (vide Antoni Słonimski)

Recenzja to informacja + ocena + podsumowanie Opis spektaklu + opinia o nim (uzasadniona merytorycznie!)