Fonetyka mgr Tamara Bużantowicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FONETYKA.
Advertisements

NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Ekonometria WYKŁAD 10 Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Witam na szkoleniu Colway. SZKOLENIE Z PREZENTOWANIA PIERWSZEGO PLANU FINANSOWEGO COLWAY.
ŚREDNIOWIECZE A DZISIEJSZE CZASY. PODZIAŁ NA GRUPY SPOŁECZNE KIEDYŚ DZISIAJ -chłopi -bezdomni -mieszczanie/rzemieślnicy -normalni ludzie -szlachta/duchowni.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
 Około 2 m-ca życia (kiedy dziecko leży) zaczyna głużyć (gruchać) tzn. wydaje gardłowe dźwięki typu k, g, ch. Jest to czynność odruchowa nie związana.
Czy moje Dziecko mówi poprawnie? – charakterystyka mowy Dziecka przedszkolnego Logopeda mgr Iwona Strzelczyk.
Mowa determinuje całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenie szkolne. Jest ona decydująca w nawiązywaniu kontaktów społecznych, gdyż umożliwia precyzyjną.
Przygotowała Katarzyna Gac. Logopedia gr. Lotos –słowo, phedos –nauka, która zajmuje się całością zagadnień związanych z komunikacją językową analizuje.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
Wykona ł a Weronika Przyborek PSP Potworów im. Marsza ł ka Józefa Pi ł sudskiego.
Pismo egipskie PREZENTACJA.
Zużycie prądu w moim domu ENERGIA ELEKTRYCZNA ODCZYTWskazania licznika Zużycie w jednostkachLiczba osóbŚrednie zużycie na osobę Pierwszy44894,
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
* Od kiedy rozwija się mowa dziecka? Aparat mowy rozwija się już w okresie prenatalnym, na który składają się: -Aparat oddechowy ( płuca oskrzela, tchawica)
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Metody komunikacji Oleś Klaudia p.n.e - Pierwsze symbole Najstarsze znane nam symbole przeznaczone do komunikacji na przestrzeni czasu to malowidła.
C ZY MOJE DZIECKO PRAWIDŁOWO MÓWI ?. R odzice często zastanawiają się nad tym, czy mowa jego dziecka rozwija się prawidłowo. Poniższe wskazówki pozwolą.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
OGŁOSZENIE W KĄCIKU RODZICA OGŁOSZENIE NA STRONIE INTERNETOWEJ PRZEDSZKOLA INFORMACJE USTNE O PROJEKCIE PRZEKAZANE RODZICOM I DZIECIOM.
Cyrylica Pismo rosyjskie.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Promieniowanie rentgenowskie Fizyka współczesna Dawid Sekta WGiG IV gr. 4 Kraków,
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I poznajemy litery 1 godz. lekcyjna.
Zapraszamy wszystkich do obejrzenia prezentacji przedstawiającej, jak w poszczególnych kategoriach liczbowych przedstawia się nasza szkoła, która funkcjonuje.
Ankieta na temat odżywiania się i uprawianej aktywności fizycznej uczniów naszej szkoły.
 Co to jest Trening Jacobsona?  Komiks  Ćwiczenia wykonywane podczas treningu  Bibliografia.
FONETYKA.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
W kalendarzu chrze ś cija ń skim ostatni czwartek przed wielkim postem, znany tak ż e jako zapusty. W Polsce, wedle tradycji, w tym dniu dozwolone jest.
Temat: Poznajemy mitycznego władcę Koryntu.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzia mowy, ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać.
15 X 2015 KLASA 3A W BIBLIOTECE REJONOWEJ. Najpierw „wybrali ś my si ę ” na wycieczk ę do lasu, która by ł a wytworem naszej dzieci ę cej wyobra ź ni.
Samorząd Uczniowski Na podstawie działania Samorządu w ZS7 w Chojnicach.
„Pełna koncentracja” Scenariusz multimedialny nr 4/III.
Joanna Celuch W ż yciu codziennym cz ę sto znajdujemy si ę w sytuacji, gdy musimy jak ąś cało ść podzieli ć na cz ęś ci.
Zapraszam na spotkanie z wyrażeniami algebraicznymi!
KlasaIIIIIIIVVVI Liczba uczniów ogółem Liczba uczniów klasyfikowanych Liczba uczniów bez ocen/punktów niedostatecznych
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Konstruowanie robotów z wykorzystaniem Vex IQ
„Stwarzanie sytuacji edukacyjnych służących kształtowaniu umiejętności pisania i czytania jako głównego elementu przygotowania dziecka przedszkolnego.
Wnioski z przeprowadzonej ankiety:
DEFINICJA I ZASTOSOWANIE W JĘZYKU HASKELL
Dlaczego warto czytać?.
Złota liczba i podział.
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Kiedy Twoje dziecko powinno uczestniczyć w terapii logopedycznej?
Zasady ortograficzne, które trzeba pamiętać!
Dodawanie liczb całkowitych
opracowała Edyta Gagracz
Zasady dzielenia wyrazów przy przenoszeniu
Grupa 0 d z wizytą w bibliotece
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
Dlaczego warto czytać?.
Czasem udaje się nam zadowolić niektórych…
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Implementacja rekurencji w języku Haskell
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
POZNAJEMY PULPIT Opracowanie: mgr Barbara Benisz SP nr 20 w Rybniku
nóżka nóżka zegarmistrz grzyb Kraków mucha druh schody
Połącz słowo z odpowiednią zasadą ortograficzną:
Zapis prezentacji:

Fonetyka mgr Tamara Bużantowicz

Fonetyka jest nauką o dźwiękach mowy. Czym jest fonetyka? Fonetyka jest nauką o dźwiękach mowy. Odpowiada na pytania: Jak powstają dźwięki mowy, czyli głos? Czym różnią się poszczególne głoski? Dlaczego niektóre wyrazy inaczej się wymawia, a inaczej pisze?

Głoska a litera Głoskę wymawiam i słyszę, literę czytam i piszę. Głoska to najmniejsza słyszalna i mówiona część wyrazu. Litera to graficzny znak głoski, najmniejsza pisana część wyrazu. Głoskę wymawiam i słyszę, literę czytam i piszę.

Podział wyrazu WYRAZ litery głoski sylaby

Podział na litery C H R A B Ą S Z C H R A B Ą S Z

Podział na głoski C H R A B Ą S Z CH R A B Ą SZ CZ

Podział na sylaby C H R A B Ą S Z CHRA BĄSZCZ

Podział głosek głoski samogłoski spółgłoski

Polskie samogłoski i spółgłoski ą b c ć d e ę f g h i j k l ł m n ń o ó p r s ś t u w y z ź ż

Podział głosek głoski ustne nosowe

a ą b c ć d e ę f g h i j k l ł m n ń o ó p r s ś t u w y z ź ż Głoski ustne i nosowe a ą b c ć d e ę f g h i j k l ł m n ń o ó p r s ś t u w y z ź ż

Podział głosek głoski dźwięczne bezdźwięczne

Głoski dźwięczne i bezdźwięczne a ą b c ć d e ę f g h i j k l ł m n ń o ó p r s ś t u w y z ź ż

Podział głosek głoski twarde miękkie

Głoski twarde i miękkie ą b c ć d e ę f g h i j k l ł m n ń o ó p r s ś t u w y z ź ż

Dwuznaki W języku polskim do zapisu niektórych głosek służą dwuznaki. sz rz dz cz s r d c

cicho ci - i - ch - o ciacho ci - a - ch - o Podwójna funkcja „i” Samogłoska „i” nie zawsze w wyrazie pełni funkcję samogłoski. Często „odbiera” jej tę rolę samogłoska, która następuje po niej. Zawsze natomiast „i” zmiękcza spółgłoskę, która ją poprzedza. cicho ci - i - ch - o ciacho ci - a - ch - o

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ