System pomocy społecznej w Krakowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
ELEMENTY DIAGNOZY SPOŁECZNO – GOSPODARCZEJ W KONTEKSCIE PRZYGOTOWAŃ DO OPRACOWANIA REGIONALNEGO PLANU DZIAŁAŃ NA RZECZ UPOWSZECHNIANIA, ROZWOJU I PROMOCJI.
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Rządowy program pomocy uczniom w 2012 r. – Wyprawka szkolna.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
System wsparcia dziecka i rodziny
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
PRACA SOCJALNA – ZAWÓD NIOSĄCY POMOC W POTRZEBIE.
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Dlaczego projekt KONSERWATOR jest potrzebny? Tendencje na małopolskim rynku pracy Kraków, grudzień 2011 r.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Krakowskie doświadczenia wdrażania procedury Niebieskie Karty i organizacji pracy Zespołu Interdyscyplinarnego K.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Projekt ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnej informacji prawnej oraz edukacji prawnej społeczeństwa Warszawa 2015.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Spotkanie informacyjne
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Senior w środowisku lokalnym
Monitoring strategii polityki społecznej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
POMOC SPOŁECZNA.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Pomoc osobom bezdomnym w Gminie Miejskiej Kraków
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

System pomocy społecznej w Krakowie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie Kraków 2018

Podstawy prawne pomocy społecznej Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie realizuje zadania wynikające z: ustawy o pomocy społecznej; ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych; ustawy o zatrudnieniu socjalnym; ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie; ustawy o systemie oświaty. Ponadto Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie realizuje zadania określone w: ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych; ustawy o ochronie zdrowia psychicznego; ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy; ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi; ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci; ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.

Główne cele pomocy społecznej Wsparcie osób i rodzin w przezwyciężeniu trudnej sytuacji życiowej, doprowadzenie – w miarę możliwości – do ich życiowego usamodzielnienia i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka Zapewnienie dochodu na poziomie interwencji socjalnej dla osób i rodzin nie posiadających dochodu lub posiadających niskie dochody Zapewnienie profesjonalnej pomocy rodzinom dotkniętym skutkami patologii społecznych, w tym przemocą w rodzinie Integracja ze środowiskiem osób wykluczonych społecznie Stworzenie sieci usług socjalnych adekwatnych do potrzeb

Prawo do świadczeń pomocy społecznej przysługuje: Osobom posiadającym obywatelstwo polskie, mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Cudzoziemcom mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej: posiadającym zezwolenie na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE, zezwolenia na pobyt czasowy lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej, w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany – w formie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania oraz zasiłku celowego; Obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy uzyskali prawo pobytu lub prawo stałego pobytu

Przyczyny udzielania pomocy trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy; potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietności; bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych alkoholizm lub narkomania; zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa; klęska żywiołowa lub ekologiczna. ubóstwo; sieroctwo; bezdomność; bezrobocie; niepełnosprawność; długotrwała lub ciężka choroba; przemoc w rodzinie; potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi; trudność w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;

Prawo do świadczeń pomocy społecznej przysługuje Osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, tj. 634 zł Osobie w rodzinie, której dochód na osobę nie przekracza kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, tj. kwoty 514 zł Rodzinom, których dochód nie przekracza kwoty kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, tj. 514 zł, pomnożonej przez liczbę członków rodziny

Świadczenia pomocy społecznej Świadczenia pieniężne: zasiłek stały zasiłek okresowy zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy zasiłek i pożyczka na ekonomiczne usamodzielnienie pomoc na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki świadczenie pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego dla uchodźców wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki przyznane przez sąd

Świadczenia pomocy społecznej Świadczenia niepieniężne: praca socjalna bilet kredytowany składki na ubezpieczenie zdrowotne składki na ubezpieczenia społeczne pomoc rzeczowa, w tym na ekonomiczne usamodzielnienie sprawienie pogrzebu poradnictwo specjalistyczne interwencja kryzysowa schronienie

Świadczenia pomocy społecznej Świadczenia niepieniężne: posiłek niezbędne ubranie usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, w ośrodkach wsparcia oraz w rodzinnych domach pomocy specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia pobyt w mieszkaniu chronionym dla osób z zaburzeniami psychicznymi pobyt i usługi w domu pomocy społecznej pomoc w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych, w tym w mieszkaniu chronionym, pomoc w uzyskaniu zatrudnienia, pomoc na zagospodarowanie - w formie rzeczowej dla osób usamodzielnianych

Podział administracyjny Krakowa Powierzchnia - 327 km ² Liczba ludności – 765 320 Średnia gęstość zaludnienia – 2 342 mieszkańców na 1 km2. Kobiety – 53,3% populacji. Na 100 mężczyzn przypadało 106 kobiet

System pomocy społecznej w Krakowie W 2017 roku w sferze zainteresowania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej znalazło się około 5% mieszkańców Krakowa Z pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej skorzystały 37 914 osób (w tym: 33 921 osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej, 2 568 uczniów objętych pomocą materialną o charakterze socjalnym oraz 3 559 osób objętych wsparciem w ramach Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych) *. *Liczby nie sumują się, gdyż dana osoba mogła być objęta wsparciem w więcej niż jednej z wymienionych grup.

Główne przyczyny udzielania pomocy W 2017 roku przyznawano pomoc z powodu: ubóstwa – 7 361 rodzin (12 649 osób) długotrwałej lub ciężkiej choroby – 9 759 rodzin (14 756 osoby) niepełnosprawności – 7 320 rodzin (10 521 osób) bezrobocia – 4 445 rodzin (9 632 osoby) bezradności w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego – 2 011 rodzin (6 181 osób) bezdomności – 1 019 rodzin (1 085 osoby) przemocy w rodzinie – 94 rodziny (253 osoby)

Struktura Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Dyrektor (D) Zastępca Dyrektora ds. Pomocy Środowiskowej (ZDR) Zastępca Dyrektora ds. Pomocy Specjalistycznej (ZDN) Zastępca Dyrektora ds. Administracyjnych (ZDA)

Struktura Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Filie: F2, F4, F6 Filia nr 1 (F1) Dzielnica III, XIV i XV Kierownik Filia nr 2 (F2) Dzielnica IV Filia nr 3 (F3) Dzielnica IX, X i XIII Zespół Problemowy ds. Osób Starszych i Niepełnosprawnych (ZdsN) Filia nr 4 (F4) Dzielnica XVIII Filia nr 5 (F5) Dzielnica VIII Zespół Problemowy ds. Rodzin i Osób Bezrobotnych (ZdsR) Filia nr 6 (F6) Dzielnica I i II Filia nr 7 (F7) Dzielnica V, VI i VII Filia nr 8 (F8) Dzielnica XI i XII Filia nr 9 (F9) Dzielnica XVI i XVII Zespół Informacji i Obsługi (ZI)

Struktura Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Filie: F1, F3, F5, F7, F9 Filia nr 1 (F1) Dzielnica III, XIV i XV Kierownik Filia nr 2 (F2) Dzielnica IV Filia nr 3 (F3) Dzielnica IX, X i XIII Zespół ds. pracy socjalnej Filia nr 4 (F4) Dzielnica XVIII Filia nr 5 (F5) Dzielnica VIII Filia nr 6 (F6) Dzielnica I i II Zespół ds. usług i świadczeń Filia nr 7 (F7) Dzielnica V, VI i VII Filia nr 8 (F8) Dzielnica XI i XII Filia nr 9 (F9) Dzielnica XVI i XVII Zespół Informacji i Obsługi

System pomocy społecznej w Krakowie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania w ramach działań własnych oraz koordynacji i nadzoru nad 43 placówkami publicznymi i 143 niepublicznymi (wg stanu na grudzień 2017 r.) Placówki te to: domy pomocy społecznej, ośrodki wsparcia dla osób starszych, środowiskowe domy samopomocy, mieszkania chronione, placówki opiekuńczo – wychowawcze, placówki wsparcia dziennego, placówki specjalistycznego poradnictwa, ośrodek interwencji kryzysowej, ośrodek dla osób dotkniętych przemocą, schroniska, noclegownie i ogrzewalnie dla osób bezdomnych, kluby integracji społecznej, warsztaty terapii zajęciowej, centra integracji społecznej

Wspieranie rodziny Program Wspierania Rodziny dla Gminy Miejskiej Kraków na lata 2016 – 2018 został przyjęty Uchwałą nr L/919/16 z dnia 6 lipca 2016 roku. Program Wspierania Rodziny jest adresowany do wszystkich krakowskich rodzin z dziećmi, dzieci i młodzieży Asystent rodziny – W 2017 roku wsparciem w formie asystentury rodzinnej objęte były 602 rodziny W związku z ustawą o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”, w 2017 roku obszar działań asystenta rodziny uległ rozszerzeniu, między innymi poprzez przypisanie mu funkcji koordynatora kompleksowego wsparcia dedykowanego kobietom w ciąży i ich rodzinom, szczególnie w przypadku ciąży powikłanej, niepowodzeń położniczych oraz wsparcia rodzin dzieci, u których zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą ich życiu, która powstała w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu Rodziny wspierające – to forma wsparcia rodziny przeżywającej trudności w prawidłowym wypełnianiu funkcji opiekuńczych i/lub wychowawczych. Polega na zaangażowaniu w pomoc rodzinie rodzin z jej otoczenia: rodzinnego – krewnych, środowiska sąsiedzkiego, znajomych. W 2017 roku wyłoniono pięć rodzin wspierających Placówki wsparcia dziennego – w 2017 r. funkcjonowało 36 placówek wsparcia dziennego, prowadzonych przez organizacje pozarządowe na zlecenie GMK – 3 placówki w formie pracy podwórkowej, 5 placówek specjalistycznych, 28 opiekuńczych

Poradnictwo specjalistyczne i terapia rodzin Poradnictwo prawne, psychologiczne realizowane przez MOPS jest ogólnodostępne, świadczone bez względu na dochód oraz bez rejonizacji. Poradnictwo świadczone jest dla osób, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych. W roku 2017 poradnictwem specjalistycznym objęto w sumie 1 549 osób. 1 178 osobom udzielono porad prawnych, a 371 osobom udzielono porad psychologicznych. Udzielono łącznie 6 977 porad, w tym 3 340 porad prawnych (w tym 953 porad w formie udzielenia pomocy w sporządzeniu pism procesowych) oraz 3 637 porad psychologicznych. Poradnictwo i terapia rodzin w 4 ośrodkach poradnictwa i terapii prowadzonych przez 2 organizacje pozarządowe na zlecenie GMK – Działania ośrodków adresowane są głównie do środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym, niewydolnych społecznie i wychowawczo. Zakres świadczonych usług obejmuje pisemną diagnozę rodziny lub osoby indywidualnej, świadczenie poradnictwa specjalistycznego (rodzinnego, psychologicznego) oraz terapii rodzinnej, indywidualnej i grupowej. W 2017 roku z pomocy ośrodków skorzystało 1 286 rodzin, ogółem wsparciem objęto 1 976 osób. W ośrodkach przeprowadzono 1 867 diagnoz, 7 673 spotkań terapeutycznych (indywidualnych, rodzinnych, grupowych) oraz 2 120 porad specjalistycznych.

Wspieranie rodziny - Piecza zastępcza Rodzinna piecza zastępcza: rodziny zastępcze spokrewnione, które tworzą wyłącznie wstępni lub rodzeństwo dziecka (316 rodzin, 392 dzieci); rodziny zastępcze niezawodowe, w których opiekunami są dalsi krewni lub osoby niespokrewnione z dzieckiem (115 rodzin, 137 dzieci); Zawodowe rodziny zastępcze: rodziny zastępcze pełniące funkcję pogotowia rodzinnego ( 28 rodzin, 48 miejsca, skorzystało 94 dzieci); zawodowe specjalistyczne rodziny zastępcze ( 9 rodzin, 12 dzieci); Rodzinne Domy Pomocy: w roku 2017 funkcjonowały 2 rodzinne domy dziecka, w których przebywało łącznie 12 dzieci.

Wspieranie rodziny - Piecza zastępcza W 2017 r. w Krakowie funkcjonowało łącznie 41 placówek opiekuńczo – wychowawczych, zapewniających 455 miejsc. 27 placówek prowadzonych było 63 na zlecenie Gminy Miejskiej Kraków przez organizacje pozarządowe, a 14 placówek funkcjonowało jako jednostki publiczne. W roku 2017 placówki opiekuńczo – wychowawcze łącznie zapewniły opiekę i wychowanie 616 dzieciom. 3 placówki typu interwencyjnego, zapewniające doraźną opiekę nad dzieckiem w czasie trwania sytuacji kryzysowej, w szczególności w przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia opieki – do czasu wydania przez sąd postanowienia o umieszczeniu dziecka w placówce, rodzinie zastępczej, adopcyjnej lub powrocie do rodziny biologicznej. W placówkach tego typu w roku 2017 przebywało łącznie 145 dzieci; 23 placówki typu socjalizacyjnego, zapewniających opiekę łącznie 292 dzieciom; 6 placówek typu rodzinnego, w których w 2017 roku przebywało łącznie 54 dzieci; 9 placówek typu specjalistyczno – terapeutycznego – zapewniające opiekę nad dziećmi o indywidualnych potrzebach w tym: legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności lub umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności; wymagających stosowania specjalnych metod wychowawczych i specjalistycznej terapii oraz wymagających wyrównywania opóźnień rozwojowych i edukacyjnych. W placówkach tego typu w roku 2017 przebywało łącznie 125 dzieci. Instytucjonalna piecza zastępcza:

Wspieranie rodziny - Piecza zastępcza W 2017 r. udzielono pomocy związanej z usamodzielnieniem 357 wychowankom rodzin zastępczych i placówek. Na terenie Gminy Miejskiej Kraków funkcjonowały w 2017 r. trzy mieszkania chronione dla 17 usamodzielniających się wychowanków placówek opiekuńczo – wychowawczych i rodzin zastępczych. Z tej formy pomocy w roku 2017 skorzystało 20 osób.

Wsparcie osób i rodzin w środowisku Praca socjalna prowadzona z osobami i rodzinami Praca socjalna jest procesem, w ramach którego podejmowane czynności pozostają ze sobą w logicznym związku i zmierzają w określonym celu. Jest nim zmiana sytuacji życiowej osoby/rodziny rozumiana jako poprawa lub zapobieganie pogorszeniu się. Pracą socjalną nie są zatem pojedyncze działania ograniczające się do udzielenia informacji, wskazówek lub doraźnej pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych. Najczęściej podejmowanymi rezultatami pracy socjalnej prowadzonej z osobą i rodziną w 2017 roku były: uzyskanie pomocy materialnej, rzeczowej od organizacji pozarządowych, sponsorów, udział w zajęciach KIS/CIS, uzyskanie ulg, umorzeń oraz dofinansowań, podjęcie lub kontynuacja leczenia somatycznego. Rodzaje działań oraz intensywność ich realizacji są maksymalnie zindywidualizowane, odpowiadając specyfice potrzeb osób i rodzin.

Wsparcie osób i rodzin w środowisku Grupowe formy oddziaływania w pracy socjalnej Praca socjalna metodą grupową wykorzystywana jest zarówno jako uzupełnienie metody pracy z indywidualnym przypadkiem, jak i w ramach pracy ze społecznością lokalną. Przykładami grupowych form pracy socjalnej realizowanych w MOPS w Krakowie są: grupy wsparcia w ramach programu aktywności lokalnej „Znaczenie rodziny”; warsztaty edukacyjne dla rodziców; grupy wsparcia dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie

Wsparcie osób i rodzin w środowisku Praca socjalna prowadzona w ramach projektów socjalnych Celem powyższych działań jest zaktywizowanie osób i rodzin oraz zachęcanie ich do udziału w życiu społecznym, wyrażania się na forum publicznym i większego zaangażowania w działania na rzecz własnego środowiska lokalnego. W 2017 roku zrealizowano łącznie 41 projektów socjalnych, w tym: 35 projektów, które miały na celu reintegrację społeczną klientów MOPS i ich rodzin, 3 projekty dotyczące tworzenia sieci współpracy z podmiotami działającymi w środowisku lokalnym, specjalistami innych instytucji, 1 projekt odnoszący się do integracji ze środowiskiem, 2 projekty w zakresie tworzenia grup wsparcia.

Wsparcie osób i rodzin w środowisku Organizowanie społeczności lokalnej (OSL) W Gminie Miejskiej Kraków prowadzenie pracy socjalnej metodą środowiskową realizowane jest w ramach Działu Rewitalizacji Społecznej MOPS. Podstawowymi narzędziami wykorzystywanymi w OSL są praca ze społecznością kategorialną i społecznością terytorialną oraz narzędzia wspierające czyli wolontariat i partnerstwa z przedstawicielami lokalnych instytucji i organizacji. Model OSL opiera się na aktywizacji i integracji społeczności lokalnych przede wszystkim w oparciu o sieci i więzi poziome, a nie relacje hierarchiczne. W modelu tym osoby i grupy w systemie pomocy społecznej nie są traktowane jako klienci pomocy społecznej, ale jako partnerzy, którzy mają swój potencjał.

Wsparcie osób i rodzin w środowisku Praca socjalna na ulicy – streetworking Praca socjalna prowadzona „na ulicy” – „streetworking” kierowana jest do osób, które funkcjonują w przestrzeni publicznej, traktując ją jako swoiste centrum życiowe. Metoda ta łączy elementy pracy z osobą i rodziną oraz ze społecznością lokalną. Praca socjalna prowadzona metodą streetwork w 2017 roku realizowana była: z osobami bezdomnymi (189 osób bezdomnych) z dziećmi i młodzieżą w ramach Działu Rewitalizacji Społecznej MOPS (265 osób w wieku do 25 roku życia)

Wolontariat W 2017 roku podjęto współpracę z 284 wolontariuszami. Wolontariat podejmowali uczniowie szkół, studenci oraz słuchacze Uniwersytetu III Wieku. W 2017 roku realizowano m.in. następujące działania: w obszarze pomocy dzieciom z rodzin korzystających ze wsparcia MOPS w obszarze pomocy osobom niepełnosprawnym, starszym i samotnym, w Programach Aktywności Lokalnej Osoby, które chcą zostać wolontariuszem mogą zgłaszać się do pracownika ds. Wolontariatu MOPS. Pani Małgorzata Natkaniec przyjmuje w siedzibie przy ul. Ugorek 1, 31-450 Kraków: poniedziałek, środa, piątek w godz. 11.00-18.00 oraz wtorek, czwartek w godz. od 9.00-16.00 lub pisząc zapytanie na adres e-mail: wolontariat@mops.krakow.pl; tel. 608 052 409.

Wsparcie osób i rodzin w środowisku Realizacja Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w 2017 r. odbywała się poprzez: zapewnienie wsparcia dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie, w tym zapewnienie schronienia osobom doświadczającym przemocy w rodzinie, prowadzenie grupy wsparcia dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie, udzielanie poradnictwa psychologicznego i prawnego dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie, podejmowanie działań informacyjno – edukacyjnych z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, podejmowanie działań mających na celu zmianę postaw i zachowań osób stosujących przemoc w rodzinie, prowadzenie oddziaływań korekcyjno – edukacyjnych.

Wsparcie osób i rodzin w środowisku Realizacja Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie W 2017 roku pracownicy socjalni wszczęli 249 procedur „Niebieskie Karty”, a z innych instytucji zobowiązanych do wszczęcia procedury wpłynęło 601 „Niebieskich Kart w tym: 556 – Policja, 32 – oświata, 9 – ochrona zdrowia, 4 – Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, co łącznie daje 850 „Niebieskich Kart”. W ramach realizacji procedury „Niebieskie Karty” pomocą zostało objętych 1 130 rodzin (3 204 osoby). Osoby dotknięte przemocą w rodzinie, miały możliwość korzystania z dostępnych na terenie Krakowa form wsparcia, terapii i poradnictwa. Ponadto poszerzając ofertę wsparcia MOPS zorganizował 2 edycje warsztatów niestacjonarnych dla osób dorosłych dotkniętych przemocą w rodzinie i ich dzieci. Wśród instytucji tworzących w Krakowie system pomocy osobom dotkniętym przemocą są instytucje realizujące działania z zakresu interwencji kryzysowej tj. Ośrodek Interwencji Kryzysowej oraz Ośrodek dla Osób Dotkniętych Przemocą, który na zlecenie Gminy Miejskiej Kraków prowadzony jest przez Caritas Archidiecezji Krakowskiej. W 2017 r. ze schronienia z uwagi na przemoc w rodzinie we wskazanych ośrodkach skorzystało 50 osób (14 – OIK, 36 – OODP). Ośrodek Interwencji Kryzysowej w 2017 r. udzielił pomocy 437 osobom dotkniętym problemem przemocy.

Wsparcie osób i rodzin w środowisku Pomoc materialna o charakterze socjalnym dla uczniów w 2017 r. - 2 568 przyznanych wyprawek szkolnych, zasiłków szkolnych i stypendiów; Pomoc w zakresie dożywiania W 2017 r. pomocą w formie posiłku objęto ogółem 7 509 osób, natomiast pomocą w formie świadczenia pieniężnego na zakup żywności lub posiłku objęto 14 024 osoby; Rządowy program pomocy uczniom w 2017 r. „Wyprawka szkolna” 615 uczniów, którzy otrzymali pomoc w ramach programu.

Osoby wykluczone zawodowo i społecznie Stopa bezrobocia w Krakowie w grudniu 2016 r. – 3,6 % dla Polski – 8,3 % Osoby zarejestrowane w Grodzkim Urzędzie Pracy – 16 213 osób Z danych Grodzkiego Urzędu Pracy wynika, że: osoby długotrwale bezrobotne stanowią 56,3% wszystkich zarejestrowanych bezrobotnych, osoby w wieku 55 lat i więcej – 33%, osoby bez kwalifikacji zawodowych – 24%. Osoby te mają małe szanse na znalezienie zatrudnienia – bezskuteczne poszukiwanie pracy budzi frustracje i zniechęcenie, a to z kolei rodzi zagrożenie wykluczeniem społecznym i marginalizacją .

Zatrudnienie socjalne Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie realizuje zadania z zakresu integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w oparciu o ustawę o zatrudnieniu socjalnym, poprzez prowadzenie Klubu Integracji Społecznej, współpracę w ramach zlecenia prowadzenia Klubu Integracji Społecznej „Leonardo”, Klubu Integracji Społecznej dla osób niepełnosprawnych oraz wsparcie realizacji zadań Centrum Integracji Społecznej oraz Centrum Integracji Społecznej dla osób bezdomnych.

Zatrudnienie socjalne Klub Integracji Społecznej MOPS – w 2017 r. było 904 uczestników – wsparcie indywidualne, grupowe, prace społecznie użyteczne, roboty publiczne. Współpraca w ramach Partnerstwa prowadzenia Klubu Integracji Społecznej przez Fundację „Leonardo” – w 2017 r. było 115 uczestników. W 2017 roku z pomocy w Klubu Integracji Społecznej dla osób niepracujących niepełnosprawnych skorzystało 60 osób. Wspieranie zadań realizowanych przez Centrum Integracji Społecznej – w 2017 r. było łącznie 163 uczestników W 2017 roku w Centrum Integracji Społecznej dla osób bezdomnych uczestniczyły 33 osoby