Poznanie innych umysłów: teoria teorii, teoria symulacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Poznanie innych umysłów: teoria teorii, teoria symulacji
Advertisements

AAC (ang.) Augmentative and Alternative Communication wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się lub wspomagająca i alternatywna komunikacja.
1 FRAZEOTRANSLACJA ORAZ JEJ ZNACZENIE W KSZTAŁCENIU I DOSKONALENIU TŁUMACZY MONIKA SUŁKOWSKA Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytet Śląski,
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Po co mi te Normy? Prezentacja: Dominik Berliński.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
P sychoanaliza (od gr. ψυχη = "psyche", "dusza" i ανάλυσις = "analiza") – zbiór teorii dotyczących struktury psychiki człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania,
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Rola książki w życiu człowieka
O ochronie danych osobowych
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zadania na dowodzenie w gimnazjum przygotowanie uczniów do egzaminu Opracował Grzegorz Derbis z Chorzowa.
NASZA PRZYGODA Z PROJEKTEM UNIJNYM
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Moje szczęście.
Wartości płynące z zajęć artystycznych w domach opieki
Rzecznik Praw Dziecka.
Przedszkole Promujące Zdrowie
PAMIĘĆ I UWAGA. Dlaczego w szkole tak trudno cokolwiek zapamiętać?
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
RÓWNOŚĆ I BRAK DYSKRYMINACJI
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Sędzia Grupa I Dominika Antosik, Kamil Baryła,
Zapis prezentacji:

Poznanie innych umysłów: teoria teorii, teoria symulacji dr hab. Marcin Miłkowski, prof. IFiS PAN Poznanie innych umysłów: teoria teorii, teoria symulacji

Rozkład jazdy Poznanie innych umysłów: kontekst historyczny Teoria teorii – nowa wersja teorii analogii Teoria symulacji – nowa wersja teorii wczucia Minimalne poznanie społeczne Postrzeganie zastępcze

Czy inni ludzie myślą? Klasyczne pytania filozofii nowożytnej: Czy istnieją inne umysły? Jak poznać inne umysły? Z perspektywy kartezjańskiej istnienie innych umysłów jest niepewne i pośrednie. Może zwodzi nas demon?

Tradycyjne koncepcje Teoria analogii: Znam swój umysł i mam ciało. Kategoryzuję cudze ciało jako podobne do mojego i wnioskuję, że ma też umysł podobny do mojego. Zarzuty: to wnioskowanie na pewno nie jest świadome, a teoria jest wydumana (zarzut fenomenologów); nie wiadomo, jakie są podstawy wnioskowania…

Tradycyjne koncepcje Teoria wczucia: Bezpośrednio wczuwam się w umysł innej osoby, współodczuwając jej uczucia i myśli. Wystarczy, że postrzegam jej żywe ciało. Zarzuty: Wczucie wcale nie jest tak bezpośrednie, bo się często mylimy. Czy tak bezpośrednio można się wczuć w każdego? Czy brak empatii i współodczuwania emocji to tym samym brak możliwości poznania innych umysłów?

Teoria teorii (Theory theory) Tak dobra, że trzeba było ją nazwać dwa razy ;) Spadkobierca teorii analogii: Zwierzęta i ludzie dosłownie dysponują teorią umysłu i na jej podstawie wnioskują, jakie podstawy propozycjonalne należy przypisać. W tym sensie zwierzęta, dzieci i dorośli są podobni do naukowców.

Teoria teorii Prawdopodobnie dominująca teoria w badaniach, w różnych odmianach: Alison Gopnik, Andrew Meltzoff: dzieci są dosłownie jak naukowcy Alan Leslie: wyspecjalizowane moduły teorii umysłu

Świadectwa empiryczne Klasyczne eksperymenty pokazują, że dzieci dopiero po pewnym czasie uczą się poprawnie przypisywać postawy propozycjonalne. Są spory, jak wcześnie to robią; wcześniej na pewno dłużej fiksują wzrok na zdarzeniach, które je dziwią… Przypisywanie postaw propozycjonalnych jest trudne i wymaga odpowiedniego rozwinięcia się funkcji wykonawczych.

Gdzie jest ciasteczko? Dzieci słuchają historyjki, w której Maxi wkłada ciasteczko do pudełka, a jego mamusia przekłada je do drugiego.

Baron-Cohen: to jak w autyzmie Osoby autystyczne mają kłopoty z rozwiązywaniem zadania z fałszywym przekonaniem, a autyzm polega na upośledzeniu teorii umysłu. Pełna teoria umysłu wymaga przypisywania intencjonalności co najmniej drugiego rzędu (zgodnie z teorią nastawienia intencjonalnego).

Teoria symulacji Spadkobierca teorii wczucia: Przedstawiciele: Bezpośrednio symulujemy stany innych osób, wyobrażając sobie, jak będą postępować. Ma charakter przynajmniej częściowo ucieleśniony. Przedstawiciele: Robert Gordon, psycholog amerykański Alvin Goldman, filozof amerykański

Teoria symulacji przeciwko teorii teorii Teoria teorii zakłada, że korzystamy ze złożonej teorii dotyczącej postaw propozycjonalnych, które na dodatek są holistycznie powiązane. Tymczasem nasze poznanie innych i siebie w przyszłości nie wymaga wnioskowania na podstawie tak złożonych reprezentacji. To jest argument z prostoty.

Neurony lustrzane Zwolennicy teorii symulacji często powołują się na odkrycie neuronów lustrzanych (Giacomo Rizzolatti z zespołem). Odkryto je co prawda u rezusów, ale u ludzi istnieje system neuronów lustrzanych, który ma służyć do rozumienia działań innych ludzi – w taki sam sposób, jak sami rozumiemy i planujemy swoje działania.

Moda na neurony lustrzane Neurony lustrzane przywołuje się w wyjaśnieniach : języka (Michael Arbib), imitacji, postrzegania społecznego, empatii, odbioru muzyki, przyjemności z odbioru sportu, jąkania, autyzmu…

Sceptycy Nie istnieją bezpośrednie dowody, że neurony lustrzane istnieją u ludzi, a rozumienie działań i ich realizacja u ludzi są zdysocjowane. Zniszczenie ośrodka neuronów lustrzanych nie zaburza rozumienia działań…

A może by jeszcze oszczędniej? Apperly i Butterfill (2009, 2013) proponują „minimalną teorię umysłu”: ma ona pozwolić opisać działanie prostych umysłów, jak u małych dzieci, szympansów czy krukowatych, które przecież nie przypisują złożonych postaw propozycjonalnych. Zaleta: odróżnia się minimalne zdolności od zdolności w pełni rozwiniętych, które ujawniają się w eksperymentach (np. pomyłki co do przedmiotów).

Minimalna teoria umysłu Minimalna teoria umysłu nie jest metareprezentacyjna, tzn. nie dotyczy przekonań i pragnień systemów intencjonalnych. Przekonania są śledzone za pośrednictwem prostych prawidłowości w zachowaniach, takich jak rejestrowanie stanu otoczenia.

Krukowate i ich zdolności Ptaki przekładają schowane smakołyki, jeśli zauważyły, że podczas ich chowania były obserwowane przez inne ptaki, znane z tego, że podkradają smakołyki innym. Ale nie muszą przypisywać reprezentacji ptakom-złodziejom: wystarczy, że przewidują ich działanie (=podkradanie).

A może to jest postrzeganie? Bence Nanay (2013): to wcale nie musi być teoria umysłu ani rozbudowane symulacje oparte na neuronach lustrzanych. Wystarczy postrzegać, jakie działania są dostępne dla danego osobnika, nawet nie mając samemu takich możliwości (skrzydeł, nóg itd.). Najbardziej deflacyjna koncepcja poznania społecznego…

Powrót do postaw propozycjonalnych Teorie minimalne nie tłumaczą jednak, jak możemy się w ogóle posługiwać złożonymi postawami propozycjonalnymi. Te przypisania są trudne, ale to jednak robimy: intensjonalność opisów przekonań, spójność (zasada życzliwości), odróżnianie zachowania od myślenia, zachowanie jako powodowane przez nieobserwowalne przyczyny… Jakie są ewolucyjne korzenie tej zdolności?

Dlaczego chorzy na Aspergera nie dominują? Dwie tradycyjne koncepcje: Inteligencja makiaweliczna: z powodu istnienia oszustów w społeczności, trzeba było wyprzedzać ich działania, co doprowadziło do pojawienia się pełnego poznania innych umysłów. Ale są gatunki, które mają złożone życie społeczne (np. prymaty), ale bez przypisywania postaw propozycjonalnych. A i my często mylimy się przy rozpoznawaniu oszustów. Skoro jesteśmy tacy dobrzy, czemu jesteśmy tacy źli?

Tradycyjne wyjaśnienia Koncepcja współpracy (Kim Sterelny): zwiększanie się społeczności ludzkich wymagało coraz większej współpracy, zwłaszcza przy polowaniach. Ale i zwierzęta współpracują, bez języka i postaw propozycjonalnych…

Koncepcja kształtowania umysłów Umysły są czytelne, ponieważ je kształcimy tak, aby były czytelne. To teza Tada Zawidzkiego: społeczne mechanizmy uczenia i imitacji wytwarzają stosunkowo jednolite, łatwiejsze do przewidywania umysły. I dlatego ich poznanie jest w ogóle możliwe.

Kształcenie umysłów Współpracujący ludzie upodobniają się przez: wierną imitację, edukację, wprowadzenie i przestrzeganie norm, ideały narracyjne, nawet fikcyjne.

Kształtowanie umysłów Kształcenie sprawia, że jesteśmy w stanie nauczyć się mieć postawy propozycjonalne, a do współpracy wykorzystywać wspólny język. Myślenie o języku Zawidzki łączy z podejściem Dennetta, Davidsona i Brandoma: uczymy się brać na siebie zobowiązania do wnioskowania wraz z nauką języka. To na odwrót niż w tradycyjnych koncepcjach, gdzie najpierw istnieje poznanie innych umysłów, a dopiero potem przychodzi język.

Podsumowanie Mamy więc dwie tradycyjne koncepcje: Wnioskowanie przez analogię (dziś: teoria teorii) Wczucie (dziś: teoria symulacji) Prócz tego koncepcje minimalistyczne: Minimalna teoria umysłu (Apperly i Butterfill) Postrzeganie działań (Nanay) I koncepcję odwracającą kierunek wyjaśnienia: Kształtowanie umysłów (Zawidzki)

Dodatkowe lektury M. Reuter, Dziecięca teoria umysłu a rozwój funkcji wykonawczych, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2/39 (2014), s. 189- 203. A. Putko, Dziecięca „teoria umysłu” w fazie jawnej i utajonej a funkcje wykonawcze, Poznań 2008. M. Białecka-Pikul, Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2012.