JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ? Tamara Bużantowicz na podstawie książki „Techniki efektywnego uczenia się” Joanny Smolińskiej i Łukasza Szychowskiego Lubań, 03 września 2018 r.
Efektywne uczenie się Umiejętność selekcji informacji. Szybkie przyswajanie materiału. Odtwarzanie informacji potrzebnych w danym momencie. Efektywne uczenie się
Rozłożenie nauki w czasie Wiara we własne możliwości Uczenie się na głos Zrozumienie Rozłożenie nauki w czasie Utrwalenie Zasada całości Wiara we własne możliwości To nam pomaga!
„PRZYJACIELE” UWAGI ZAINTE OSOBOWOŚĆ PRZYJEMNOŚĆ RESOWANIE MOTYWACJA CZUJ NOŚĆ OTOCZENIE KONCENTRACJA „PRZYJACIELE” UWAGI
To pomaga zbudować zaufanie we własne możliwości. SUKCES WARUNKI NAUKI KONTRAST BRAK ZAKŁÓCEŃ ZADANIE NIEDOKOŃCZONE
METODA NAPRZEMIENNEGO UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTÓW ŚCISŁYCH I HUMANISTYCZNYCH
„EFEKT PIERWSZEŃSTWA” „EFEKT ŚWIEŻOŚCI”
LEPIEJ ZAPAMIĘTUJEMY INFORMACJE, KTÓRE SĄ PODAWANE NA POCZĄTKU LUB NA KOŃCU.
CAŁOŚĆ PODZIELONA NA CZĘŚCI POCZĄTEK KONIEC
PRZERWY!!! SĄ KONIECZNE, GDYŻ POMAGAJĄ PODTRZYMAĆ KONCENTRACJĘ.
JEDNĄ Z LEPSZYCH FORM WYPOCZYNKU JEST ROBIENIE CZEGOŚ PRZECIWNEGO NIŻ TO, CO SPOWODOWAŁO ZMĘCZENIE.
Przerwa zalecana po cyklu samodzielnej nauki 30 minut nauki 2-3 minuty przerwy max 7 minut Przerwa zalecana po cyklu samodzielnej nauki
ZDOLNOŚĆ ZAPAMIĘTYWANIA SPADA PO 30 MINUTACH NAUKI. 5 minut przerwy 120 minut 15-20 minut przerwy 180 minut 60-90 minut przerwy
W UCZENIU DZIECI MŁODSZYCH ZALECANE SĄ KRÓTSZE SEANSE I KRÓTSZE PRZERWY.
„BIERNA POWTÓRKA” NIEEFEKTYWNY, CZASOCHŁONNY SPOSÓB POWTARZANIA WIADOMOŚCI
NA DRUGI DZIEŃ MOŻESZ ZAPOMNIEĆ 80% TEGO, CO PRZECZYTAŁEŚ.
1. czytanie - x % zrozumienia 2. czytanie - x + 7% zrozumienia 3 1. czytanie - x % zrozumienia 2. czytanie - x + 7% zrozumienia 3. czytanie - x + 7% + 1% zrozumienia
KIEDY ZAPAMIĘTUJEMY LEPIEJ? WYKONUJEMY ZADANIA W GRUPIE SZUKAMY ODPOWIEDZI NA PYTANIA PRÓBUJEMY WYJAŚNIĆ POJĘCIE KIEDY ZAPAMIĘTUJEMY LEPIEJ?
POWTÓRKI 1. 2. 3. 4. jak najszybciej od nauki nowych treści od 5 do 15 minut 2. następnego dnia od 2 do 4 minut 3. po tygodniu 2 minuty 4. po miesiącu by dołączyć wiedzę do pamięci trwałej POWTÓRKI
5 -10 minut na koniec lekcji POWTÓRKA PODSUMOWUJĄCA KONIECZNA!!! 5 -10 minut na koniec lekcji
PAMIĘTAMY LEPIEJ, GDY: TRZYMAMY SIĘ PLANU POWTÓREK JESTEŚMY KONSEKWENTNI KORZYSTAMY Z WIELU ZMYSŁÓW ZNAMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ PAMIĘTAMY LEPIEJ, GDY:
Z CZEGO WYNIKA STYL UCZENIA SIĘ? KANAŁ TYP UZDOLNIEŃ PÓŁKULA Z CZEGO WYNIKA STYL UCZENIA SIĘ?
METODY ZAPAMIĘTYWANIA: „rzymski pokój” mnemotechniki łańcuchy skojarzeniowe system cyfrowo-literowy zakładki liczbowe słowa klucze mapy myśli
TWORZENIE SKOJARZEŃ Zobaczmy. Powiększmy TWORZENIE SKOJARZEŃ Zobaczmy! Powiększmy! Puśćmy w ruch (niech skacze, tańczy, kopie, jeździ)! Dodajmy zmysłowe wyobrażenia (słuchowe, węchowe, smakowe, dotykowe)!
ŻYCZĘ EFEKTÓW W NAUCE!
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ.