Wstęp do kognitywistyki OBLICZENIA INSPIROWANE NEUROLOGICzNIE. MARR

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wstęp do kognitywistyki OBLICZENIA INSPIROWANE NEUROLOGICzNIE. MARR
Advertisements

Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych Autor: Switek Marian.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
- nie ma własnego kształtu, wlana do naczynia przybiera jego kształt, - ma swoją objętość, którą trudno jest zmienić tzn. są mało ściśliwe (zamarzając.
Analiza spektralna. Laser i jego zastosowanie.
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Zmiany w przepisach gry w piłkę siatkową edycja Czudec 2013.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Soczewki, konstrukcja obrazów w soczewkach. Autorzy:
MODUŁ 3 TEMAT 1 POZIOM 2 Wyznaczani e celów. W TYM TEMACIE MŁODZI LUDZIE: Poznają, jak planowanie celów może pomóc im w ich przyszłej karierze Będą wyznaczyć.
Wartość rynkowa nieruchomości dr Małgorzata Zięba.
Wykorzystanie zasad optyki w naszym ż yciu. Dzięki zasadą optyki człowiek stworzył tak niezbędne każdej współczesnej kobiecie lustra.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Dorota Kwaśniewska OBRAZY OTRZYMYWA NE W SOCZEWKAC H.
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Rola książki w życiu człowieka
Konstruowanie robotów z wykorzystaniem Vex IQ
13. W stronę efektywnej komunikacji…
Systemy wizyjne - kalibracja
Binarny sumator. Binarny sumator Konieczność zmniejszania wymiarów Dominacja efektów kwantowych.
W kręgu matematycznych pojęć
Filozofia umysłu Percepcja
Informacja o maturze w 2018 roku
Metody teledetekcyjne w badaniach atmosfery
FIGURY.
Moje szczęście.
Niemożliwe kształty i figury
Percepcja Michał Białek.
Koherentna Tomografia Optyczna
Git - system kontroli wersji
Tensor naprężeń Cauchyego
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
FORMUŁOWANIE HIPOTEZ STATYSTYCZNYCH
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Elipsy błędów.
Zapis prezentacji:

Wstęp do kognitywistyki OBLICZENIA INSPIROWANE NEUROLOGICzNIE. MARR Marcin Miłkowski

Jak widzi mózg? Oko to nie kamera, która rzuca obraz na ekran w mózgu. Musiałby istnieć w mózgu widz, w którego mózgu byłby ekran, na który patrzyłby kolejny widz...

Komórki babcine Lata 50-60: odkrycie komórek reagujących na konkretny rodzaj bodźca Jerzy Konorski (1967): hipoteza istnienia jednostek gnostycznych w mózgu rozpoznających określony rodzaj bodźca Jerry Lettvin (1969): komórki babcine

Jak widzą ropuchy? W 1959 r. zespół Lettvina odkrył w układzie nerwowym ropuch komórki reagujące na czarne ruchome obiekty w polu widzenia: „Detektory robaków”

Hubel i Wiesel (1959) David H. Hubel (1926-2013); Torsten Wiesel (1924) Odkryli, że odpowiednie komórki w mózgu kota reagują na bodźce o określonej orientacji: złożone obrazy powstają z prostych elementów rozpoznawanych przez detektory cech (ale detektor cechy prostej to nie komórka babcina!) Potem dostali Nobla za pracę nad kolumnami wzrokowymi.

Horace Barlow (ur. 1921): teoretyk detektorów cech Aby całkowicie zrozumieć widzenie, wystarczy zrozumieć pojedyncze komórki rozpoznające cechy. Pierwszy pracował nad detektorami u żab (1953).

Zespoły komórkowe Teoria konkurencyjna: reprezentacje neuronalne rozproszone w układzie nerwowym Dopiero cały zespół komórek koduje cechy. U ssaków prawdopodobnie dominują reprezentacje rozproszone; u prostych organizmów teoria Konorskiego może być wystarczająca!

Marr kontra Barlow Widzenia nie da się zrozumieć na podstawie pojedynczych neuronów. To tak jakby chcieć zrozumieć latanie, oglądając pojedyncze pióra! Aleksander Łuria w ZSRR głosił podobną teorię: należy zrozumieć całe systemy funkcjonalne w mózgu, a nie wąsko lokalizować funkcje w pojedynczych obszarach.

Poziomy Marra Trzy poziomy Marra Poziom kompetencji

Mnożenie na maszynie Turinga Funkcja obliczeniowa Mnożenie Algorytm Tabela maszyny Turinga Implementacja Konstrukcja maszyny Turinga (fizyczna)

Analiza zadania Należy wskazać: problem z zakresu przetwarzania informacji i ogólne ograniczenia rozwiązania problemu.

Analiza zadania Poziom obliczeniowy: Czemu służy widzenie? Odwzorowaniu dwuwymiarowej informacji z siatkówki w trójwymiarową informację o otoczeniu.

Analiza zadania Zadaniem systemu wzrokowego jest dostarczanie 3W reprezentacji otoczenia, która może posłużyć jako wejście dla procesów rozpoznawania i klasyfikacji – głównie informacje o kształcie obiektów i ich rozmieszczeniu w przestrzeni Reprezentacja 3W nie jest egocentryczna, lecz przedmiotowa

Świadectwa empiryczne Możliwość podwójnych dysocjacji między postrzeganiem a rozpoznawaniem Lezje (tj. uszkodzenia) prawego płata ciemieniowego – rozpoznawanie zachowane, ale problemy z postrzeganiem kształtów z niezwykłych perspektyw Lezje lewego płata ciemieniowego – zachowane postrzeganie kształtu, ale zaburzone rozpoznawanie obiektów Marr: system wzrokowy to wejście systemu rozpoznawania Elizabeth Warrington

Podwójna dysocjacja Uszkodzenie pewnego miejsca mózgu zaburza daną funkcję, ale inną pozostawia w stanie prawidłowym, a zarazem inne uszkodzenie mózgu zaburza tę inną funkcję poznawczą, tę pierwszą zaś pozostawia w stanie prawidłowym.

Racje teoretyczne Zdolności rozpoznawania nie zależą od zmian wyglądu związanych z: orientacją przedmiotu, odległością od obserwatora, częściowym zasłonięciem przez inne przedmioty. Zatem system wzrokowy dostarcza informacje do systemów rozpoznawania, które abstrahują od własności perspektywy – reprezentacja niezależna od obserwatora

Analiza algorytmiczna Wejście = światło docierające do siatkówki Wyjście = trójwymiarowa reprezentacja otoczenia Pytania: Jakiego rodzaju informacje wydobywa się ze światła na siatkówce? Jak system przechodzi od tych informacji do 3W reprezentacji otoczenia?

Wyzwanie Konieczność znalezienia elementarnych reprezentacji, które pozwolą wnioskować o strukturze otoczenia ze struktury obrazu.

Elementarne reprezentacje Podstawowe informacje na siatkówce = wielkość natężenia światła w każdym punkcie obrazu na siatkówce zmiany w natężeniu to wskazówki ułatwiające wykrycie granic powierzchni Elementarne reprezentacje pozwalają na wykrycie struktury we wzorcach zmian natężenia np. przejścia przez zero (nagłe zmiany natężenia)

Przejścia przez zero • Jeśli zmiany natężenia umieścimy na wykresie, nieciągłości będą widoczne jako przejścia krzywej przez linię zerową • Marr zaproponował laplasjan filtru Gaussa do wykrywania przejść przez zero

Surowy szkic pierwotny Obraz wskazuje zmiany natężenia w obrazie 2W podstawowe informacje o geometrycznej organizacji zmian natężenia Elementarne reprezentacje: przejścia przez zero, linie wirtualne, grupy. Surowy szkic pierwotny Elementy poziomu 1 Granice poziomu 2

Subiektywne nieciągłości Czy te kształty naprawdę widać?

Szkic 2 ½ W Pokazuje orientację widocznych powierzchni we współrzędnych egocentrycznych Reprezentuje odległość każdego punktu w polu widzenia od obserwatora Także orientację każdego punktu i kontury nieciągłości Bardzo podstawowe informacje o głębi Zauważmy: tu jeszcze nie ma przedmiotów!

Szkic 3W określa kształty i ich organizację przestrzenną przedmiotowy podstawowe elementy objętościowe i powierzchniowe (ułatwia rozpoznawanie)

Reprezentacja w szkicu 3W Zależy od rozpoznawalności kształtów jako zespołów uogólnionych stożków. Uogólnione stożki łatwo reprezentować wektor opisujący ścieżkę osi symetrii figur, wektor określający odległość prostopadłą od każdego punktu na osi na powierzchni kształtu. Ale okazuje się, że tak naprawdę jest to zadanie obliczeniowo zbyt trudne dla mózgu (Rolls, 2008).

Ścieżka przetwarzania wg Marra Etapy w potoku: Obraz natężeń światła Szkic pierwotny Szkic 2½ wym. Wybór modelu

Wyjaśnianie odgórne Wyjaśnianie jest odgórne z powodu niezdeterminowania działania systemu przez informację o jego elementarnych składnikach: Wiele różnych algorytmów może w zasadzie obliczyć to samo. Jest wiele sposobów realizacji tego samego algorytmu. Wieloraka realizowalność  więcej informacji na wyższym poziomie Marr podaje stosunkowo mało szczegółów neuronalnych (ale w owym czasie bardzo trudno je potwierdzać!)

Przetwarzanie nieświadome Marr nie analizuje zawartości bufora uwagi. Tu nie ma miejsca na raporty werbalne i na okulografię, jak u Simona i Newella. Simona i Newella lekceważy i krytykuje, uważając, że rozwiązywanie problemów jest na zbyt wysokim poziomie abstrakcji, aby je wyjaśnić. To procesy niedostępne świadomości. Reprezentacje 2½ W nie są nam dostępne!

Przetwarzanie sekwencyjne Model sekwencyjny: kolejne etapy przetwarzania, od percepcji do reprezentacji przedmiotów Przekonania nie modyfikują samego wczesnego widzenia (co najwyżej procesy rozpoznawania)

Główne idee Marra Bardzo wpływowa metodologia trzech poziomów Klasyczna analiza odgórna Większość szczegółów na poziomie algorytmicznym Neurobiologia pojawia się dopiero na poziomie implementacji

Wczesne widzenie i neuronauki obliczeniowe Dzisiejsze metody łączą zdecydowanie więcej świadectw empirycznych, a modele mają być testowane np. przy użyciu obrazowania. Neuropsychologia, lezje i podwójne dysocjacje bardzo ważne.

Krytyka czystego widzenia Patricia Churchland, Vijay Ramachandran, Terry Sejnowski (1994): widzenie nie służy tworzeniu jednej całościowej reprezentacji świata Wiele różnych, częściowych reprezentacji (z możliwymi dysocjacjami) Nieco podobnie krytykują Marra Alva Noe i Kevin O’Regan

Lektura dodatkowa (trudna): O’REGAN, J K i Alva NOE: 2008. Sensomotoryczne ujęcie widzenia i świadmości wzrokowej. W: Andrzej KLAWITER, red. Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 138–236. Za tydzień: o sieciach neuronowych i uczeniu się czasowników.

O czym była mowa Komórki babcine i widzenie Trzy poziomy jeszcze raz Widzenie w analizie odgórnej