Dr Dorota Rozmus Katedra Analiz Gospodarczych i Finansowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Klasyfikacja danych Metoda hierarchiczne
Advertisements

Analiza współzależności zjawisk
Analiza wariancji jednoczynnikowa
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
badania rynku turystycznego
Analiza współzależności
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Techniki chemometryczne w ocenie próbek środowiskowych i biologicznych
Metody badawcze w socjologii
Ekonometria wykladowca: dr Michał Karpuk
Prognozowanie na podstawie modelu ekonometrycznego
Wprowadzenie do statystycznej analizy danych (SPSS)
Linear Methods of Classification
Korelacje, regresja liniowa
SKALE POMIAROWE.
Metody analizy danych w badaniach marketingowych 2013
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" Dr Paweł Kubiak.
Ekonometria. Co wynika z podejścia stochastycznego?
Analiza wariancji jednoczynnikowa.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
IV KRAJOWE SYMPOZJUM NAUKOWE na temat: „ROLA INFORMACJI W PROCESIE ZARZĄDZANIA ZMIANAMI” AE-KRAKÓW, TNOiK, KRAKÓW 2003 Dr inż. Jerzy Wąchol, Zakład Podstaw.
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Segmenty rynku prasowego
GŁOSOWA ŁĄCZNOŚĆ Z KOMPUTEREM
Plan na dzisiaj Ogólne informacje organizacyjne
Prognozowanie z wykorzystaniem modeli ekonometrycznych
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Kilka wybranych uzupelnień
Analiza dyskryminacji
Wprowadzenie do segmentacji rynku
Analiza ekonomiczno – finansowa
VI EKSPLORACJA DANYCH Zadania eksploracji danych: klasyfikacja
VII EKSPLORACJA DANYCH
IV EKSPLORACJA DANYCH Zadania eksploracji danych: klasyfikacja
Regresja wieloraka.
Seminarium licencjackie Beata Kapuścińska
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Rozwój społeczno-gospodarczy województwa śląskiego
D. Ciołek EKONOMETRIA – wykład 5
Program przedmiotu “Opracowywanie danych w chemii” 1.Wprowadzenie: przegląd rodzajów danych oraz metod ich opracowywania. 2.Podstawowe pojęcia rachunku.
Analiza wskaźnikowa i analiza dyskryminacyjna
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
Statystyczna analiza danych w praktyce
Model ekonometryczny Jacek Szanduła.
Statystyczna analiza danych
Segmentacja rynku i profilowanie segmentów Prof. dr hab. Eugeniusz Gatnar
Spotkanie ROT 29 kwietnia 2016r.. Monitoring inteligentnych specjalizacji województwa śląskiego Uwarunkowania: w Regionalnej Strategii Województwa Śląskiego.
Analiza finansowa przedsiębiorstwa (1). Czym jest analiza finansowa Analiza – przeciwieństwo syntezy. Analiza – rozkład na czynniki. Analiza finansowa.
Projektowanie kwestionariusza
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Segmentacja rynku.
Dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii Metody klasyfikacji obiektów 1.
Koło Naukowe Metod Ilościowych
SEGMENTACJA RYNKU.
Systemy neuronowo – rozmyte
Dominika Muś TiR, grupa 2b
EKONOMETRIA Wykład 2 prof. UG, dr hab. Tadeusz W. Bołt
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Co do tej pory robiliśmy:
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
Jednorównaniowy model regresji liniowej
Metody klasyfikacyjne
Model ekonometryczny z dwiema zmiennymi
Dr Dorota Rozmus Katedra Analiz Gospodarczych i Finansowych
Problem: Agent ubezpieczeniowy postanowił dowiedzieć się, jakimi cechami odznacza się potencjalny nabywca polisy na życie. 1. Sprawdza, jakie charakterystyki.
Analiza kanoniczna - stanowi uogólnienie liniowej regresji wielorakiej na dwa zbiory zmiennych tzn. dla zmiennych zależnych i niezależnych. Pozwala badać.
Korelacja i regresja liniowa
Zapis prezentacji:

Dr Dorota Rozmus Katedra Analiz Gospodarczych i Finansowych SEMINARIUM DYPLOMOWE Dr Dorota Rozmus Katedra Analiz Gospodarczych i Finansowych

PRZEGLĄD WYBRANYCH METOD

Podział metod WAS metody badania współwystępowania (interdependence methods), gdy podziału cech na zależne i niezależne nie można przeprowadzić. Za pomocą tych metod analizuje się określone wewnętrzne relacje między zmiennymi w zbiorze zmiennych (jeśli przedmiotem badania jest zmienna) lub relacje zachodzące pomiędzy obiektami opisanymi tymi zmiennymi (gdy przedmiotem badania jest obiekt).

Proponowane przeze mnie metody zmienna zależna (objaśniana) Y jest nie ma metryczna (ilościowa) niemetryczna (jakościowa) zm. objaśniające (Xi) metryczne niemetryczne regresja analiza wariancji (ANOVA)   dyskryminacja taksonomia analiza czynnikowa analiza korespondencji

Taksonomia Taksonomia – taksonometria – analiza skupień – grupowanie – podział – klasyfikacja bezwzorcowa (ang. cluster analysis) Odkrycie struktury zbioru, czyli skupisk obiektów o podobnych własnościach

Taksonomia Głównym celem taksonomii jest badanie podobieństwa lub odrębności obiektów, a także zbiorów obiektów oraz ich podział na grupy (klasy) zawierające obserwacje podobne do siebie ze względu na zmienne opisujące te obiekty. Ponadto obserwacje należące do różnych klas powinny być jak najmniej do siebie podobne.

Taksonomia nie znamy struktury klas i dopiero staramy się ją odkryć (nie ma zbioru uczącego); dzielimy zbiór obserwacji S na klasy (grupy, skupienia, klastry), przy czym na ogół nie znamy liczby klas; najczęściej podstawą grupowania jest podobieństwo miedzy obiektami (zatem opieramy się na macierzy podobieństwa lub odległości między obiektami).

Taksonomia Klasyczne metody taksonomiczne: hierarchiczne (np. Warda, najbliższego sąsiedztwa, najdalszego sąsiedztwa, mediany, średniej odległości między skupieniami,…) iteracyjno–optymalizacyjne (np. k-średnich, k-medoidów)

Taksonomia Zastosowania: do segmentacji rynku do grupowania krajów ze względu na wybrane charakterystyki demograficzne, ekonomiczne, społeczne, itd. do grupowania powiatów pod względem rozwoju społeczno–ekonomicznego do grupowania firm pod względem profilu działalności i podobnych wyników finansowych

Przykład (metoda hierarchiczna) Grupowanie województw Polski ze względu na poziom inteligentnego rozwoju; Dane zebrane z GUS; Zmienne to zaproponowane przez GUS wskaźniki służące pomiarowi poziomu inteligentnego rozwoju, np.: nakłady na B+R, współczynnik skolaryzacji, liczba absolwentów na poziomie magisterskim, czytelnicy bibliotek publicznych, liczba osób zwiedzających muzea i oddziały muzealne na 10 tys. mieszkańców liczba nowo zarejestrowanych podmiotów gospodarczych w rejestrze REGON (…) Przykład (metoda hierarchiczna)

Przykład (metoda k-średnich) Grupowanie funduszy emerytalnych zmiennych charakteryzujące te fundusze to: wzrost zysku netto (w %) rentowność brutto (w %) stopa zwrotu z kapitału (w %) zwrot z aktywów (w %) fundusze własne (w mln) Przykład (metoda k-średnich)

Dyskryminacja Analiza dyskryminacyjna – klasyfikacja wzorcowa – uczenie z nauczycielem Znalezienie reguł klasyfikacji

Dyskryminacja Opis zagadnienia: znamy podział na klasy, ponieważ mamy już poprawnie sklasyfikowany zbiór obiektów, tzw. zbiór uczący; na tej podstawie chcemy znaleźć opis klas, czyli reguły klasyfikacji poznane charakterystyki klas są wykorzystywane do klasyfikacji „nowych” obiektów ze zbioru rozpoznawanego (których przynależność do klas nie jest znana)

Dyskryminacja Wymagana postać zbioru danych: zmienna zależna (objaśniana) Y jest zmienną niemetryczną (nominalna lub porządkowa), która wskazuje przynależność do klasy zmienne objaśniające Xj mierzone są zarówno na skalach metrycznych, jak i niemetrycznych

Dyskryminacja Zbiór uczący Dyskryminacja Model Proces klasyfikacji w ramach analizy dyskryminacyjnej odbywa się w dwóch etapach: 1. Dyskryminacji, gdy na podstawie posiadanego zbioru uczącego, zawierającego poprawnie sklasyfikowane obiekty, znajdowane są charakterystyki klas. Zbiór uczący Dyskryminacja Model

Dyskryminacja Zbiór danych Model Klasyfikacja 2. Klasyfikacji, gdy obiekty, których przynależność nie jest znana (należące do tzw. zbioru rozpoznawanego), są przydzielane do odpowiednich, znanych już, klas. Zbiór danych Model Klasyfikacja

Dyskryminacja Budowa modelu na odstawie zbioru uczącego y (klasa) To zbiór obiektów już uprzednio sklasyfikowanych, przy czym „klasa” może oznaczać wartości pewnej zmiennej nominalnej (np. pozytywne bądź negatywne rozpatrzenie wniosku o kredyt). Klasyfikacja obiektu ze zbioru rozpoznawanego na podstawie modelu: OCENA WNIOSKU 1

Dyskryminacja Metody: klasyczna analiza dyskryminacyjna Fishera (LDA) metoda K–najbliższych sąsiadów drzewa klasyfikacyjne sieci neuronowe metoda wektorów nośnych (SVM)

Przykład Dane: ocena wniosków kredytowych: „dobry” (spłacany bez problemów) lub „zły” Zmienne: wiek, stanowisko (praca), wynagrodzenie, karta kredytowa Źródło: Blake i inni, 1998 Obserwacje: 323 osoby

Przykład (drzewo klasyfikacyjne)

Analiza korespondencji Metoda służąca analizie relacji między kategoriami dwóch zmiennych nominalnych. Pozwala na graficzną prezentację zależności pomiędzy kategoriami badanych cech i wnioskować o związkach zachodzących między tymi kategoriami.

Analiza korespondencji Wymagania co do danych: dane o charakterze niemetrycznym.

Przykład Zmienna wysokość oszczędności – kategorie: 1m: oszczędności do wysokości miesięcznych dochodów 1-3m: oszczędności powyżej miesięcznych do 3–miesięcznych dochodów 3-6m:oszczędności powyżej 3-miesięcznych do 6–miesięcznych dochodów (…) >3 lat:oszczędności powyżej 3-letnich dochodów tp: trudno powiedzieć Analiza relacji między klasą miejscowości a wysokością oszczędności gospodarstw domowych Zmienna klasa miejscowości – kategorie: wieś, miasto poniżej 20 tys. mieszkańców miasto 20-100 tys. mieszkańców miasto 100-200 tys. mieszkańców miasto 200-500 tys. mieszkańców miasto powyżej 500 tys. mieszkańców

Zastosowania Taksonomia: segmentacja rynku, określanie struktury rynku, identyfikacja względnie jednorodnych grup nabywców. Analiza dyskryminacyjna: segmentacja rynku, identyfikacja cech produktu, które najsilniej wpływają na postawy klientów, kontrola jakości. Analiza korelacji: określenie siły i kierunku związku między cechami lub grupami cech, Analiza regresji: analiza popytu, analiza sprzedaży, prognozowanie. Analiza rzetelności: weryfikacja poprawności konstrukcji narzędzi badawczych (ankiet),

Zastosowania Skalowanie wielowymiarowe: określenie pozycji produktu na rynku, identyfikacja „luki” na rynku, Analiza czynnikowa: identyfikacja ukrytych czynników charakteryzujących np. produkt z punktu widzenia konsumenta Analiza łącznego oddziaływania zmiennych (conjoint analysis): pomiar preferencji nabywców Analiza wariancji (ANOVA) i kowariancji (ANCOVA): identyfikacja źródeł zróżnicowania wartości cech, np. wydatków. Analiza korespondencji: pozycjonowanie produktu na rynku i badanie percepcji marki.