PRAWA POKREWNE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do wykładu
Advertisements

Outsourcing IT –– wybrane aspekty prawne
Transfer technologii poprzez wniesienie praw własności intelektualnej jako wkładu do spółek kapitałowych Roman Bieda oraz Marcin Barycki
Zarządzanie własnością intelektualną w systemie B+R
UTWÓR AUDIOWIZUALNY Konferencja „X Muza a Temida”
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Typy i formy wydawnicze w polskim prawie autorskim
Prawne aspekty publikowania obiektów cyfrowych w modelu Open Access
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA W TRANSFERZE TECHNOLOGII
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Za każdy produkt materialny, za wszystko co kupujemy, a także za każdą usługę trzeba zapłacić. Trzeba przecież zapłacić wytwórcy za jego pracę, zwrócić.
Własność intelektualna (WIPO/OMPI)
Prawo autorskie i prawa pokrewne
Prawa pokrewne wprowadzenienie do problematyki
Ochrona Praw Autorskich
Art. 1 ust. 2(1) Ustawy Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody, zasady działania oraz.
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
Prawa pokrewne wydawców
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
WARSZTATY REFORMA PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Prawo autorskie w szkole
Prawo Własności Intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Autor - twórca utworu, któremu przysługują prawa autorskie.
Typografia w nauczaniu zdalnym
Prawo autorskie dla nauczycieli.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
TIK w szkole podstawowej
Legalne pobieranie plików z internetu
Zasady stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodu
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM
Własność intelektualna – rzecz święta
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
Kawa na ławę o prawie autorskim
-ZBYWALNE / NIEZBYWALNE ? -CZY MOŻNA SIĘ ICH ZRZEC ? -CZY SĄ OGRANICZONE CZASOWO ? AUTORSKIE PRAWA OSOBISTE versus AUTORSKIE PRAWA MAJĄTKOWE.
Akademicka Biblioteka Cyfrowa - KRAKÓW przykład realizacji idei Open Access Ewa Dobrzyńska-Lankosz AGH w Krakowie, Biblioteka Główna Open Access kluczem.
Art Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie.
Grupa II KW OG IS OK Kwog is ok ;).  Autorskie prawa majątkowe jest to zespół uprawnień, jakie przysługują twórcy utworu, ze szczególnym uwzględnieniem.
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste
EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Camerimage Forum 2014 Opera Nova Bydgoszcz, 20 listopada 2014 r.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ. METODY NARUSZEŃ KOPIOWANIE IMITOWANIE ODTWARZANIE NAŚLADOWANIE BEZPRAWNE USUWANIE, ZAKRYWANIE PODSZYWANIE SIĘ POD FIRMĘ.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
PRAWA AUTORSKIE Paulina Cicha Paulina Broszczak. Prawo autorskie – pojęcie prawnicze oznaczające (1) ogół praw przysługujących autorowi utworu albo (2)
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Ochrona własności intelektualnej
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Ochrona baz danych.
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Wydział Elektryczny Katedra Telekomunikacji i Aparatury Elektronicznej  
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste i majątkowe, Dozwolony użytek
Ochrona praw autorskich i innych Prawa pokrewne
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Ochrona praw autorskich i innych Prawa pokrewne
Prawa autorskie – PRAKTYCZNY PRZEWODNIK
Zapis prezentacji:

PRAWA POKREWNE

Prawo autorskie utwory prawa pokrewne bazy danych

Cel: ochrona interesów osób, dzięki którym utwory są rozpowszechniane Pojęcie Prawa pokrewne – zbywalne, bezwzględne prawa podmiotowe powstające obok praw autorskich Cel: ochrona interesów osób, dzięki którym utwory są rozpowszechniane

Katalog Prawa do artystycznych wykonań Prawa do fonogramów i wideogramów Prawa do nadań programów Prawa do pierwszych wydań Prawa do wydań naukowych i artystycznych

PRAWA DO ARTYSTYCZNYCH WYKONAŃ Przedmiot: artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (art. 85 ust. 1 PrAut) -> działania, które w sposób twórczy przyczyniają się do powstania wykonania Podmiot: artysta wykonawca (w przypadku zespołu - zob. art. 91 PrAut)

PRAWA DO ARTYSTYCZNYCH WYKONAŃ Treść – wyłączne prawa do (art. 86 PrAut): Ochrony dóbr osobistych wskazywanie artysty wykonawcy jako twórcy (chyba że pominięcie zwyczajowo przyjęte) decydowanie o sposobie oznaczenia wykonawcy (w tym zachowanie anonimowości lub posłużenie się pseudonimem) sprzeciwiania się jakimkolwiek wypaczeniom, przeinaczeniom i innym zmianom wykonania, które mogłyby naruszać jego dobre imię Korzystania z artystycznego wykonania i rozporządzania prawami do niego – dot. enumeratywnie wskazanych pól eksploatacji! w zakresie utrwalania i zwielokrotniania: prawo do wytwarzania określoną techniką egzemplarzy wykonania, w tym zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową w zakresie obrotu egzemplarzami, na których utrwalono wykonanie: prawo wprowadzania do obrotu, użyczania lub najmu egzemplarzy w zakresie rozpowszechniania wykonania w inny sposób: prawo nadawania, reemitowania , odtwarzania, publicznego udostępniania* utrwalenia wykonania

PRAWA DO ARTYSTYCZNYCH WYKONAŃ *Publiczne udostępnianie – w taki sposób, aby każdy mógł mieć dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym Ponadto artyście wykonawcy przysługuje prawo do wynagrodzenia za korzystanie z wykonania lub rozporządzanie prawami do niego określone w umowie albo przyznane w przepisach ustawy. Prawo do stosownego wynagrodzenia przysługuje też w przypadku nadawania, reemitowania lub odtwarzania artystycznego wykonania za pomocą wprowadzonego do obrotu egzemplarza.

PRAWA DO ARTYSTYCZNYCH WYKONAŃ Czas trwania uprawnień majątkowych artysty wykonawcy – 50 lat Ww. termin należy liczyć: po roku, w którym ustalono artystyczne wykonanie od chwili publikacji utrwalenia wykonania lub publicznego odtworzenia – jeśli nastąpiło w tym czasie jeśli obydwa nastąpiły – od wcześniejszego zdarzenia

PRAWA DO FONOGRAMÓW I WIDEOGRAMÓW Przedmiot: fonogramy i wideogramy Fonogram – pierwsze utrwalenie warstwy dźwiękowej wykonania utworu albo innych zjawisk akustycznych Wideogram – pierwsze utrwalenie sekwencji ruchowych obrazów (z dźwiękiem lub bez), niezależnie od tego, czy stanowi ono utwór audiowizualny

PRAWA DO FONOGRAMÓW I WIDEOGRAMÓW Podmiot: producent – osoba, pod której nazwiskiem lub firmą (nazwą) fonogram lub wideogram został po raz pierwszy sporządzony Utrwalenia „pirackie” – egzemplarze fonogramów lub wideogramów, na których brak jest oznaczenia: autorstwa, artystycznego wykonawstwa, tytułów utworów, daty sporządzenia, nazwiska lub firmy (nazwy) producenta lub nazwy organizacji radiowej lub telewizyjnej (w odniesieniu do utrwalenia nadań)

PRAWA DO FONOGRAMÓW I WIDEOGRAMÓW Treść – wyłączne prawo do rozporządzania i korzystania z tych dóbr w zakresie: zwielokrotniania określona techniką wprowadzania do obrotu najmu oraz użyczenia egzemplarzy publicznego udostępniania Ponadto – prawo do wynagrodzenia w przypadku nadawania, reemitowania lub odtwarzania wprowadzonego do obrotu fonogramu lub wideogramu

PRAWA DO FONOGRAMÓW I WIDEOGRAMÓW Czas trwania uprawnień: 50 lat po roku, w którym fonogram/wideogram został sporządzony, opublikowany lub rozpowszechniony

PRAWA DO NADAŃ PROGRAMÓW Przedmiot: nadanie programów Nadanie programów – każdy dowolnie wyodrębniony odcinek nadawanych programów radiowych lub telewizyjnych, niezależnie od tego czy składają się nań utwory chronione prawem autorskim i czy wykorzystano w nim dobra niematerialne stanowiące przedmiot innych praw pokrewnych

PRAWA DO NADAŃ PROGRAMÓW Podmiot: organizacja radiowa lub telewizyjna Organizacja radiowa/telewizyjna – definicja w ustawie o radiofonii i telewizji – osoba fizyczna, prawna lub osobowa spółka handlowa, która tworzy i zestawia program oraz rozpowszechnia go lub przekazuje innym osobom w celu rozpowszechnania

PRAWA DO NADAŃ PROGRAMÓW Treść – wyłączne prawo do rozpowszechniania i korzystania z nadań programów w zakresie: utrwalania zwielokrotniania określoną techniką nadawania przez inna organizację radiową lub telewizyjną reemitowania wprowadzania do obrotu utrwaleń odtwarzania w miejscach dostępnych za opłatą wstępu udostępnienia utrwaleń w taki sposób, by każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym

PRAWA DO NADAŃ PROGRAMÓW Czas trwania uprawnień: 50 lat – po roku pierwszego nadania programu

PRAWO DO PIERWSZYCH WYDAŃ ORAZ WYDAŃ NAUKOWYCH I KRYTYCZNYCH Dwie sytuacje: Wydawca pierwszy zgodnie z prawem opublikował (rozpowszechnił w inny sposób) utwór, którego czas ochrony już wygasł, a jego egzemplarze nie były jeszcze publicznie udostępniane wyłączne prawo do rozporządzania utworem i korzystania z niego na wszystkich polach eksploatacji czas 25 lat od daty pierwszej publikacji/udostępnienia Ten, kto po upływie czasu ochrony prawa autorskiego do utworu przygotował jego wydanie krytyczne lub naukowe, niebędące utworem wyłączne prawo do rozporządzania wydaniem i korzystania z niego w zakresie: a) utrwalania i zwielokrotniania (wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy) b) obrotu oryginałem albo egzemplarzami na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy)