DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Advertisements

MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I bezpieczeństwo na drogach 1 godz. lekcyjna.
Płużnica, 17 listopada 2014r. Prezentacja na podstawie materiałów z konferencji inauguracyjnej, szkolenia liderów oraz poradnika dla nauczycieli edukacji.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
 ROK SZKOLNY 2014/15  REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO : - W RAMACH WSPÓŁPRACY Z AMNESTY INTERNATIONAL  "Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach’’
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
XXV Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Krakowie.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
Rola książki w życiu człowieka
WSPARCIE ROZWOJU POMORSKIEJ EDUKACJI przez Samorząd Województwa Pomorskiego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO WP na lata
Patriotyzm miary XXI wieku
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Klasa dziennikarska – I A
Kilka słów o… Zasady życia społecznego
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
NASTOLATKI I KSIĄŻKI.
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 3 sierpnia 2017 r.
Moje szczęście.
RASIZM, SZOWINIZM, KSENOFOBIA
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Rzecznik Praw Dziecka.
SZANSA Stowarzyszenie dla Dzieci i Młodzieży
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Specjalność środkowoeuropejska filologia polska, studia 1 stopnia
Szkoła Promująca Zdrowie
„PŁYWAĆ KAŻDY MOŻE” WARTOŚĆ PROJEKTU – ,00 zł
„Różnorodność przestrzenią dialogu”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Klasa humanistyczna z elementami edukacji teatralnej
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Współczesny patriotyzm…
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Edukacja globalna w szkole podstawowej
COMENIUS WIELOSTRONNE PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ
Postępy w zakresie zapewniania równości osób LGBTI w Unii Europejskiej
Wiedzy o Społeczeństwie
KONFERENCJA METODYCZNA HISTORIA spotkanie sieci współpracy
RÓWNOŚĆ I BRAK DYSKRYMINACJI
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
COMENIUS WIELOSTRONNE PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Grudziądz, 11 września 2017 r.
PREZENTACJA DLA KLASY 6 SP DO LEKCJI 38
Zapis prezentacji:

DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW

CELE OBCHODÓW EUROPEJSKIEGO ROKU DIALOGU MIĘDZYKULTUROWEGO poszanowanie i promocja różnorodności kulturowej; zapewnienie równości szans wszystkim mieszkańcom UE i przeciwdziałanie dyskryminacji; wsparcie idei solidarności i sprawiedliwości społecznej; budowanie partnerskich relacji z krajami członkowskimi i z krajami spoza Wspólnoty;

DEFINICJE Dialog międzykulturowy pożądany efekt spotkania z inną kulturą; niezwykle cenne źródło wiedzy o wartościach i konwencjach akceptowanych przez reprezentantów innych kultur ale i o sobie samym i własnej tradycji kulturowej; relacja dialogowa prowadząca do uświadomienia miejsc i przyczyn rozbieżności, a nie do wytworzenia przewagi jednej ze stron; może przybierać różne formy przekazu (bezpośrednią, pośrednią: literatura, muzyka, film, teatr, sztuka…; pożądana alternatywa w społeczeństwie wielokulturowym prowadząca do postawy wzajemnego szacunku i uznania, która jest warunkiem wszelkiej owocnej współpracy między ludźmi;

DEFINICJE Wielokulturowość (multikulturowość, społeczeństwo wielokulturowe) sytuacja współistnienia w określonej przestrzeni społecznej grup reprezentujących różne tradycje kulturowe (pluralizm kulturowy);

DEFINICJE Tożsamość kulturowa Tolerancja aktualne posiadane przez jednostkę poczucie tego kim – z kulturowego punktu widzenia – jest; Tolerancja postawa uznania i szacunku dla odmienności, a nie tylko obojętnej zgody na istnienie w 'naszej' przestrzeni społecznej innych tradycji kulturowych; przyjęcie postawy aktywnej tolerancji (połączonej z postawą solidarności) stanowi niezbędny warunek udanego dialogu międzykulturowego;

DEFINICJE Filozofia dialogu nazywana również „filozofią spotkania” lub „filozofią innego”; dialog stanowi podstawę filozofii, gdyż jest jedyną efektywną formą trwałej komunikacji (żydowsko-niemiecki filozof Martin Buber); dialog jako otwarta wymiana wielu perspektyw (rosyjski literaturoznawca - Michaił Bachtin );

DEFINICJE Etyka solidarności koncepcja społeczno-moralna (ks. Józef Tischner) odwołująca się do doświadczeń "Solidarności", zwaloryzowanych w duchu chrześcijańskiej nauki społecznej (w szczególności personalizmu i filozofii Karola Wojtyły); idea dobra wspólnego i troska o ludzi w społeczeństwie współczesnym; zmierzanie do urzeczywistnienia idei równości społeczeństwa obywatelskiego; szczególna forma więzi międzyludzkiej, opieka nad tymi, którzy potrzebują wsparcia; fundament aktywnej tolerancji i udanego dialogu międzykulturowego.

DEFINICJE Edukacja międzykulturowa edukacja przygotowująca człowieka do spotkań z innością; zadania: szerzenie potrzeby prowadzenia dialogu międzykulturowego, propagowanie postawy aktywnej tolerancji , traktującej odmienność jako wartość, a nie powód do wykluczenia, wdrażanie etyki solidarności, upowszechnianie dostarczanej przez antropologię kulturową wiedzy o wartościach i regułach respektowanych w różnych grupach kulturowych..

Elementy dialogu międzykulturowego w podstawie programowej kształcenia ogólnego (szkoła ponadgimnazjalna) poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej i światowej; kształtowanie w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów; ścieżki edukacyjne (europejska, filozoficzna, regionalna…);

Elementy edukacji wielokulturowej w kształceniu literackim, kulturowym FORMY PRACY wystawy; konferencje; forum; praca w grupach; praca indywidualna; łączenie zajęć edukacyjnych (język polski i historia; język polski i wiedza o społeczeństwie; język polski i wiedza o kulturze); METODY PRACY projekt edukacyjny; dyskusja; konferencja prasowa; mapa myślowa; dialogi; drama; redagowanie tekstów własnych;

BIBLIOGRAFIA http://dialog2008.pl/index.php?page=art&artid=185