Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego zgodnie z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2014/2015 Katarzyna Wąsowicz wasowicz@womczest.edu.pl
umocowanie prawne ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2014/2015 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego na I-szym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego Podniesienie jakości kształcenia ponadgimnazjalnego w zakresie umiejętności określonych w podstawie programowej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności w zakresie matematyki. Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach. Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych. 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
publiczne szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO ŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY na rok szkolny 2014/2015 liczba i tematyka kontroli planowanych w poszczególnych typach szkół i rodzajach placówek Realizacja przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego 248 publiczne szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO ŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY na rok szkolny 2014/2015 liczba i tematyka kontroli planowanych w poszczególnych typach szkół Prawidłowość prowadzonych przez szkołę działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem 185 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach UCHWAŁA NR 130/2014 RADY MINISTRÓW z dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie przyjęcia rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła” 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
Główne problemy i zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży w świetle aktualnych badań Picie alkoholu Palenie papierosów Używanie narkotyków Agresja i przemoc w szkole Cyberprzemoc Zaburzenia zdrowia psychicznego. Depresja i samobójstwa Zachowania żywieniowe i zaburzenia odżywiania Aktywność fizyczna 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
-------------------------- PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO ŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY na rok szkolny 2014/2015 Zakres ewaluacji problemowych Typ szkoły/rodzaj placówki Liczba ewaluacji Ewaluacja całościowa -------------------------- szkoły podstawowe, gimnazja, młodzieżowe ośrodki wychowawcze 84 Ewaluacja problemowa w wymaganiach wskazanych przez Ministra Edukacji Narodowej Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej Szkoła wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne 165 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO ŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY na rok szkolny 2014/2015 Zakres ewaluacji problemowych Typ szkoły/rodzaj placówki Liczba ewaluacji Ewaluacja problemowa w zakresie wybranym przez Śląskiego Kuratora Oświaty Respektowane są normy społeczne Uczniowie są aktywni szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne 227 Ewaluacja problemowa w zakresie wybranym przez Śląskiego Kuratora Oświaty 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
publiczne szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO ŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY na rok szkolny 2014/2015 liczba i tematyka kontroli planowanych w poszczególnych typach szkół i rodzajach placówek Realizacja przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego 248 publiczne szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
Realizacja zajęć wychowania fizycznego przez ucznia Jakie są prawne obowiązki związane z organizacją i realizacją zajęć wychowania fizycznego? Realizacja zajęć wychowania fizycznego przez ucznia Realizacja na zajęciach zapisów z podstawy programowej 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
Realizacja zajęć wychowania fizycznego przez ucznia Uczeń realizuje przedmiot wychowanie fizyczne w formie klasowo-lekcyjnej Uczeń realizuje przedmiot wychowanie fizyczne w formie klasowo-lekcyjnej i w formie zajęć do wyboru Uczeń realizuje zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze Ucznia zwolniono z zajęć wychowania fizycznego 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
Realizacja zapisów z podstawy programowej Uwzględnienie w programie wychowania fizycznego i w planach dydaktycznych wymagań z podstawy programowej (także w zakresie edukacji zdrowotnej) Uwzględnianie zapisów z podstawy programowej z rozdziału „zalecane warunki i sposób realizacji” 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
Diagnoza potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej Zajęcia wychowania fizycznego w zakresie edukacji zdrowotnej powinny być dostosowane do potrzeb uczniów (po przeprowadzeniu diagnozy tych potrzeb). Uczniowie powinni aktywnie uczestniczyć w planowaniu, realizacji i ewaluacji zajęć. /podstawa programowa z wychowania fizycznego tom 8 – zalecane warunki i sposób realizacji/ Katarzyna Wąsowicz
Nauczyciel wf jako koordynator działań prozdrowotnych w szkole Zajęcia powinny być wspierane przez realizację treści z zakresu edukacji zdrowotnej w ramach innych przedmiotów. Wymaga to koordynacji i współdziałania nauczycieli różnych przedmiotów oraz współpracy z pielęgniarką szkolną. Niezbędne jest także skoordynowanie tych zajęć z programami edukacyjnymi dotyczącymi zdrowia i profilaktyki zachowań ryzykownych lub chorób, oferowanymi szkołom przez różne podmioty. /podstawa programowa z wychowania fizycznego tom 8 – zalecane warunki i sposób realizacji/ www.ore.edu.pl Katarzyna Wąsowicz
Własna oferta szkoły Szkoła, uwzględniając wymagania określone w podstawie programowej, powinna rozwijać własną ofertę programową w odniesieniu do zajęć wychowania fizycznego /podstawa programowa z wychowania fizycznego tom 8 – zalecane warunki i sposób realizacji/ 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
realizacja podstawy programowej Ewaluacja problemowa – uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej uwzględnianie informacji o osiągnięciach uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego realizacja podstawy programowej monitorowanie i analiza osiągnięć uczniów przełożenie monitorowania osiągnięć na wzrost efektów kształcenia odnoszenie przez uczniów sukcesów na dalszych etapach edukacyjnych lub na rynku pracy Ewaluacja problemowa w wymaganiach wskazanych przez Ministra Edukacji Narodowej 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
rozpoznawanie potrzeb rozwojowych Ewaluacja problemowa – szkoła wspomaga rozwój uczniów, uwzględniając ich indywidualną sytuację rozpoznawanie potrzeb rozwojowych wspieranie uczniów adekwatnie do potrzeb prowadzenie działań antydyskryminacyjnych indywidualizacja procesu edukacyjnego Ewaluacja problemowa w wymaganiach wskazanych przez Ministra Edukacji Narodowej 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
Czy powinniśmy diagnozować potrzeby? Potrzeby poszczególnych grup są zróżnicowane i mogą odbiegać od wizji autorów programów z wychowania fizycznego, w tym z edukacji zdrowotnej. Pytanie o potrzeby może rozbudzić u uczniów zainteresowanie tematem. Zainteresowanie potrzebami uczniów, sprzyja ich aktywizacji i zwiększa motywację do pracy. Czy powinniśmy diagnozować potrzeby? Katarzyna Wąsowicz
Ewaluacja problemowa – uczniowie są aktywni zaangażowanie uczniów w zajęcia zachęcanie uczniów przez nauczycieli do podejmowania aktywności podejmowanie przez uczniów działań na rzecz szkoły i społeczności lokalnej Ewaluacja problemowa w wymaganiach wskazanych przez Ministra Edukacji Narodowej 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
wychowania fizycznego Aktywność jest nieodzownym elementem lekcji wychowania fizycznego 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
Szkoła zapewnia warunki realizacji określonych w podstawie programowej wymagań, które należy traktować jako wskaźniki rozwoju dyspozycji osobowych niezbędnych do: uczestniczenia w kulturze fizycznej w okresie nauki szkolnej, a także po jej zakończeniu inicjowania i współorganizowania aktywności fizycznej dokonywania wyboru form aktywności fizycznej przez całe życie kształtowania prozdrowotnego stylu życia oraz dbałości o zdrowie /podstawa programowa z wychowania fizycznego tom 8 – zalecane warunki i sposób realizacji/ Katarzyna Wąsowicz
identyfikuje swoje mocne strony i planuje sposoby ich rozwoju organizuje w gronie rówieśników zabawę, grę ruchową, rekreacyjną, stosując przepisy w formie uproszczonej planuje szkolne rozgrywki sportowe według systemu pucharowego i „każdy z każdym” pełni rolę organizatora, zawodnika, sędziego i kibica w ramach szkolnych rozgrywek sportowych identyfikuje swoje mocne strony i planuje sposoby ich rozwoju opracowuje i realizuje program aktywności fizycznej dostosowany do własnych potrzeb wyjaśnia, w jaki sposób może dawać i otrzymywać różnego rodzaju wsparcie społeczne 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz
Dziękuję za uwagę Katarzyna Wąsowicz Tel. 34 3606004 wasowicz@womczest.edu.pl 2019-02-19 Katarzyna Wąsowicz