Ubezpieczenie wypadkowe Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Ubezpieczenie wypadkowe Polski system ubezpieczeń społecznych obejmuje: ubezpieczenie emerytalne, ubezpieczenie rentowe, ubezpieczenie chorobowe, ubezpieczenie wypadkowe.
PODSTAWA PRAWNA Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii 1. ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych 2. ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych tzw. ustawa wypadkowa
ZAKRES PODMIOTOWY UBEZPIECZENIA WYPADKOWEGO Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii ZAKRES PODMIOTOWY UBEZPIECZENIA WYPADKOWEGO
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Art. 12 ustawy systemowej Ubezpieczenie wypadkowe: obowiązkowe, niepodleganie (brak dobrowolnego ubezpieczenia wypadkowego)
ZAKRES PRZEDMIOTOWY USTAWY Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii ZAKRES PRZEDMIOTOWY USTAWY wypadek przy pracy choroba zawodowa wypadek zrównany z wypadkiem przy pracy
Cel ubezpieczenia i narzędzia ochrony Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Cel ubezpieczenia i narzędzia ochrony - czasowa niezdolność do pracy - bardziej trwała niezdolność do pracy - niezdolność do samodzielnej egzystencji - utrata żywiciela rodziny ŚWIADCZENIA
Świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego: Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego: zasiłek chorobowy świadczenie rehabilitacyjne zasiłek wyrównawczy renta z tytułu niezdolności do pracy renta szkoleniowa renta rodzinna
Świadczenia o charakterze odszkodowawczym: Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Świadczenia o charakterze odszkodowawczym: jednorazowe odszkodowanie dla ubezpieczonego jednorazowe odszkodowanie dla członków rodziny ubezpieczonego
WYPADEK PRZY PRACY Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Art. 3 ust. 1 = pracowniczy Art. 3 ust. 3 = niepracowniczy
ELEMENTY DEFINICJI WYPADKU PRZY PRACY Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii ELEMENTY DEFINICJI WYPADKU PRZY PRACY zdarzenie nagłe, przyczyna zewnętrzna, Powodujące uraz lub śmierć, związek z pracą
NORMATYWNY CHARAKTER ZWIĄZKU Z PRACĄ Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii NORMATYWNY CHARAKTER ZWIĄZKU Z PRACĄ ustawodawca wskazuje jakie zdarzenia mają związek z pracą, o jego istnieniu decydują przepisy, a nie prawidłowości w świecie naturalnym; normatywny związek wypadku z pracą oznacza, że wypadek nie musi być adekwatnym skutkiem świadczenia pracy
KIEDY DOCHODZI DO WYPADKU PRZY PRACY Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii KIEDY DOCHODZI DO WYPADKU PRZY PRACY podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych; podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia; w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
RODZAJE WYPADKÓW PRZY PRACY Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii RODZAJE WYPADKÓW PRZY PRACY
art. 3 ust. 4-6 Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii śmiertelny wypadek przy pracy; ciężki wypadek przy pracy; zbiorowy wypadek przy pracy.
Wypadek zrównany z wypadkiem przy pracy Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Wypadek zrównany z wypadkiem przy pracy
ART. 3 UST. 2 Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii 1) w czasie podróży służbowej w okolicznościach innych niż określone w art. 3 ust. 1, chyba że wypadek spowodowany został postępowaniem pracownika, które nie pozostaje w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań; 2) podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony; 3) przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii ROZPORZEDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy § 4. Okoliczności i przyczyny wypadku ustala powoływany przez pracodawcę zespół powypadkowy, w skład którego wchodzi pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii ZESPÓŁ POWYPADKOWY POWINIEN: 1)dokonać oględzin miejsca wypadku, 2)jeżeli jest to konieczne, sporządzić szkic lub wykonać fotografię miejsca wypadku; 3)wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego 4)zebrać informacje dotyczące wypadku od świadków wypadku; 5)zasięgnąć opinii lekarza, a w razie potrzeby opinii innych specjalistów, w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku; 6)zebrać inne dowody dotyczące wypadku; 7)dokonać prawnej kwalifikacji wypadku zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Art. 2371. KP świadczenia przysługujące pracownikowi z tytułu wypadku przy pracy, roszczenie o odszkodowanie § 1. Pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy lub zachorował na chorobę zawodową określoną w wykazie, o którym mowa w art. 237 rozporządzenie w sprawie trybu postępowania w przypadkach wypadków przy pracy i chorób zawodowych § 1 pkt 3, przysługują świadczenia z ubezpieczenia społecznego, określone w odrębnych przepisach. § 2. Pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy, przysługuje od pracodawcy odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie w związku z wypadkiem przedmiotów osobistego użytku oraz przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy, z wyjątkiem utraty lub uszkodzenia pojazdów samochodowych oraz wartości pieniężnych.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Roszczenia uzupełniające W orzecznictwie sądowym wskazuje się, że możliwość dochodzenia roszczeń odszkodowawczych od pracodawcy ma charakter uzupełniający. Pracownik może skutecznie wystąpić przeciwko pracodawcy dopiero po uzyskaniu świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego wypłacanego przez ZUS. Tak też wskazywał Sąd Najwyższy w wyroku z 29 lipca 1998 r., sygn. akt II UKN 155/98, stwierdzając jednoznacznie, że cywilnoprawna odpowiedzialność pracodawcy za skutki wypadku przy pracy ma charakter uzupełniający. Pracownik nie może dochodzić odszkodowania i renty na podstawie art. 444 k.c. przed rozpoznaniem jego roszczeń o świadczenia przysługujące na podstawie przepisów ustawy z 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (j.t. Dz.U. z 1983 r. Nr 30, poz. 144 z późn.zm.).
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Choroba zawodowa
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Za chorobę zawodową uważa się chorobę określoną w art. 235¹ Kodeksu pracy. (art. 4 ustawy wypadkowej)
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii ART. 235 (1) K.P. Za chorobę zawodową uważa się chorobę, wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanych „narażeniem zawodowym”.
Wykaz chorób zawodowych Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Wykaz chorób zawodowych zawarty jest w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (Tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1367)