czyli jak czytanie rozwija , uczy i bawi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Advertisements

1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Raport z badania rezultatów Program ów „ Czytające Szkoły” i „Czytające Przedszkola”
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
„Książki naszych marzeń” W ramach rządowego programu w grudniu 2015 r. zakupiono do szkolnej biblioteki 117 tytułów (150 książek) za kwotę 2755,08 zł.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA ZAPAMIĘTYWANIA, SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Pod wpływem książki… czytanie czyli jak czytanie rozwija uczy bawi Opracowanie Joanna Jasiukiewicz Psycholog szkolny Szkoła Podstawowa im. Obrońców Wybrzeża.
Nr36zad3 Klasa IIIa Gimnazjum w Bogdańcu ma zaszczyt zaprezentować rozwiązanie zadania: o trójkątach z monet!
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Rozwój osobisty Moduł 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
E-seminarium: Integracja sensoryczna Realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanym przez m.st Warszawa.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Dlaczego warto uczyć się języka angielskiego?
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
„Magiczne drzewo” „Czerwone krzesło”
„Programowanie to nasza przyszłość”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Rola książki w życiu człowieka
„Charlie i fabryka czekolady”
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
NEURODYDAKTYKA I JEJ ZNACZENIE W PROCESIE NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ
Co każdy Rodzic wiedzieć powinien czyli
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
„DOMINUJĄCY ZMYSŁ I WYKORZYSTANIE GO W NAUCE”
Ruch to zdrowie.
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
NASTOLATKI I KSIĄŻKI.
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Dlaczego warto czytać?.
MAŁŻEŃSTWO TO… Gdy faryzeusze zapytali Jezusa o możliwość rozwodu, On odpowiedział: Czy nie czytaliście, że Stwórca od początku stworzył ich.
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Style i strategie uczenia się
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dzieci i młodzieży
Czytanie Książek i nie tylko… .
DLACZEGO CZŁOWIEK TAŃCZY?
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Program profilaktyczno-wychowawczy
Klasa humanistyczna z elementami edukacji teatralnej
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
Dlaczego warto czytać?.
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
Szkolny Festiwal Czytelniczy
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Priorytet 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
CELE, STRATEGIE, TECHNIKI CZYTANIA. POWTÓRKA
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

czyli jak czytanie rozwija , uczy i bawi Pod wpływem książki….. czyli jak czytanie rozwija , uczy i bawi

We współczesnym świecie wciąż podstawową formą komunikowania i zdobywania informacji się jest mowa pisana, dlatego najważniejszą umiejętnością i nawykiem każdego człowieka powinno być czytanie.

Czytanie powoduje wzrost sprawności mózgu Czytanie stanowi podstawowy trening naszego mózgu.

Stymuluje mózgu do pracy, pobudza jego rozwój w ciągu całego życia i zapobiega starzeniu. Zawdzięczamy to tak zwanej neuroplastyczności mózgu, czyli zdolności do rozwoju i przekształceń. Lektura powieści aktywizuje dokładnie te rejony mózgu, które byłyby aktywne w sytuacji, w której sami przeżywalibyśmy przygody będące udziałem opisywanego bohatera. Lektury powieści pobudzają nasz mózg do tego stopnia, jakbyśmy dosłownie wkroczyli w fabułę i zaczęli zupełnie fizycznie jej doświadczać. Każde przeżycie to nowa sieć neuronowa i neuroplastyczny rozwój naszego mózgu. Neuroplastyczność polega na zachodzących w mózgu trwałych zmianach właściwości komórek nerwowych pod wpływem bodźców zewnętrznych płynących ze środowiska. Elastyczność mózgu polega na tym , że w tych jego częściach i i strukturach, które są często używane, ćwiczone, tworzy się więcej połączeń nerwowych. Te połączenia, których nie używamy zanikają. Połączenia nerwowe aktywizują się za każdym razem, kiedy je aktywujemy. Dla pełnego rozwoju musimy pobudzać nie tylko rejony mózgu odpowiedzialne za funkcje poznawcze, ale także te, odpowiedzialne za przetwarzanie zmysłowe: słuchowe, wzrokowe, dotykowe, ruchowe. Te ośrodki mózgu pobudzają metafory i treści nie oczywiste (poezja, proza poetycka).

Aby w pełni ćwiczyć mózg, należy czytać książki różnorodne, najlepiej na przemian, pozycje naukowe, popularne powieści z wartką akcją , romanse i poezję.

Czytanie wpływa na poznawanie nowych treści przy równoczesnym ćwiczeniu pamięci Podczas czytania przyswajamy nowe treści. Są one integrowane z tymi, które już przyswoiliśmy, a które się w jakiś sposób ze sobą łączą. Kiedy czytamy, nie tylko zapamiętujemy nowe informacje, ale również utrwalamy naszą dotychczas opanowana wiedzę. W ten sposób przyswajanie nowych informacji pozwala nam utrwalać dotychczasową wiedzę.

Czytanie usprawnia koncentrację Czytanie wymaga od nas zaangażowania: fizycznego – trzymamy książkę, śledzimy wzrokiem tekst, psychicznego – poprzez angażowanie naszych emocji, wyobraźni, pamięci. To zaangażowanie zwiększa naszą zdolność do skupienia uwagi, a więc trenuje i poprawia koncentrację.

Czytanie doskonali umiejętności językowe Język książki stanowi wzór języka literackiego. Wpływa na wyrazistość mowy: wzbogaca słownictwo, utrwala poprawność gramatyczną, uczy wyrażać myśli, zmniejsza ilość błędów językowych, zwiększa swobodę w formułowaniu i radzeniu sobie z dłuższymi formami wypowiedzi, uczy nazywać emocje, uczy argumentowania swoich opinii.

Czytanie pozwala trenować wiele zdolności umysłowych Porównywanie Ocenianie Wnioskowanie Przewidywanie Wyobrażanie Kreatywność

Czytanie wpływa na rozwój społeczny Osoby czytające, zwłaszcza fikcję literacką, są bardziej empatyczne, lepiej rozumieją ludzi. Powieści pomagają w nazywaniu i rozumieniu emocji ( uświadamiają samo ich istnienie oraz znaczenie emocji w życiu człowieka). Literatura dostarcza wzorce osobowe. Lektura pokazuje jak można rozwiązać konflikty i trudności we własnym życiu.

Czytanie a radzenie sobie ze stresem Czytanie beletrystyki (fikcji) powoduje rozładowanie napięcia i stresu ( czytając przenosimy się do innego fikcyjnego świata, przez co odrywamy się od dręczącego nas problemu). 6 minut czytania zmniejsza poziom stresu o 68% 6 minut słuchania muzyki zmniejsza poziom stresu o 61% 6 minut spaceru zmniejsza poziom stresu o 42 %

Georg R.R. Martin „Gra o Tron” „Umysł potrzebuje książek, podobnie jak miecz potrzebuje kamienia do ostrzenia, jeśli ma oczywiście zachować ostrość…” Georg R.R. Martin „Gra o Tron” Oprac. Małgorzata Tofil