Wykłady Jolanta Babiak Semestr zimowy 2018/2019

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Advertisements

Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Agnieszka Trela doktorantka psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
INDYWIDUALNE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM Mgr Agnieszka Trela.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
P sychoanaliza (od gr. ψυχη = "psyche", "dusza" i ανάλυσις = "analiza") – zbiór teorii dotyczących struktury psychiki człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania,
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
Aktywny RODZIC.
Rola książki w życiu człowieka
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Psychologiczne Kompetencje Menedżera
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Bądź częścią rozwiązania
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
ORGANIZACJA.
Wprowadzenie do ekonomii
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy”
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Człowiek w systemie transportowym
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Moje szczęście.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
kilka powodów dlaczego warto uczyĆ się matematyki
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Współczesne kierunki polityki społecznej
Przedszkole Promujące Zdrowie
Wykład 1 Przedmiot psychologii
Trzy wyzwania medycyny personalizowanej - perspektywa pacjentów:
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Program profilaktyczno-wychowawczy
TESTOWANIE I TESTY W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH Opracowanie : Prof
Miasto Przyjazne Dzieciom
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Komunikacja Interpersonalna
Prezentacja informacji w biznesie
Metody radzenia sobie ze stresem
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Aktywny RODZIC.
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

Wykłady Jolanta Babiak Semestr zimowy 2018/2019 Psychologia Wykłady Jolanta Babiak Semestr zimowy 2018/2019

Można uzyskać maksymalnie 40 System oceny Punkty Test 1 50 Test 2 Test poprawkowy Można uzyskać maksymalnie 40 Aktywność maksymalnie 10 punktów

Warunki zaliczenia Próg zaliczenia – 60 pkt. 93 – 100: bdb 85 – 92: dob+ 78 – 84: dob 71 – 77: dost+ 60 – 70: dost Poniżej 60: ndst Regulaminowa obecność (1 nieobecność dopuszczalna) Każda następna (minus 5 pkt.)

Treści wykładów Psychologia jako nauka o zachowaniu człowieka. Psychologia wśród innych nauk Procesy orientacji w otoczeniu – spostrzeganie Procesy orientacji w otoczeniu – uwaga Procesy orientacji w otoczeniu – pamięć i uczenie się Programy i cykle zachowania ukierunkowanego – motywacja i potrzeby Emocje jako mechanizmy regulacji zachowania Uwarunkowania dezorganizacji zachowania i stanów krytycznych: deprywacja, frustracja, stres Temperament i mechanizmy warunkujące poziom energii psychicznej/Test 1 Osobowość jako system integrujący psychikę, podstawowe cechy osobowości i ich znaczenie w regulacji zachowania Różnice indywidualne w funkcjonowaniu poznawczym jednostki, inteligencja i zdolności poznawcze człowieka Procesy myślenia i rozwiązywania problemów Procesy myślenia twórczego Jednostka w społeczeństwie, funkcjonowanie w grupach/Test 2 Kompetencje społeczne i inteligencja emocjonalna/Test poprawkowy

Literatura Strelau, J. (2000) Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP Zimbardo, P. & Gerrig, R. (2012) Psychologia i życie. Warszawa: PWN

Dlaczego warto uczyć się psychologii? Badania psychologiczne dostarczają informacji o podstawowych mechanizmach rządzącymi procesami psychicznymi i behawioralnymi Naukowe dążenie do zrozumienia ludzkiej natury Wiedza psychologiczna ma doniosłe znaczenie w życiu osobistym i społecznym

Psychologia: naukowe badanie zachowania jednostek i ich procesów psychicznych Metoda naukowa: zespół procedur do zbierania i interpretowania informacji; dane zebrane w obiektywny sposób; wnioski wyciągane w oparciu o materiał dowodowy Zachowanie: wyraz przystosowania jednostek do otoczenia; zachowanie = działanie Procesy psychiczne (doświadczenia wewnętrzne): myślenie, planowanie, rozumowanie, tworzenie, marzenie

Psychologia czerpie z osiągnięć innych dziedzin Socjologia Antropologia Medycyna (wiele dyscyplin) Genetyka Biologia Informatyka

Cele psychologii Opisywanie tego co się dzieje: Dokonywanie obserwacji zachowania: dane behawioralne; różne poziomy opisu psychologicznego Wyjaśnianie tego co się dzieje: na większość zachowań wpływa kombinacja czynników, np. wyposażenie genetyczne, motywacja, samoocena, środowisko rodzinne

Cele psychologii, cd. 4. Przewidywanie: twierdzenia dotyczące prawdopodobieństwa, że dane zachowanie wystąpi lub konkretna zależność zostanie wykryta 5. Kierowanie zachowaniem: spowodowanie wystąpienia lub niewystąpienia danego zachowania; interwencje, które mogą poprawić jakość życia

Rozwój nowoczesnej psychologii Wilhelm Wundt – 1879 powstanie pierwszego laboratorium psychologicznego w Lipsku William James 1890 „Zasady psychologii” Strukturalizm: badanie struktury psychiki i zachowania; wszelkie doznania psychiczne to kombinacja składników podstawowych; introspekcja: systematyczne obserwowanie własnych myśli i uczuć dotyczących określonych doznań sensorycznych Psychologia postaci: jak umysł interpretuje wiele doświadczęń postrzeganych jako zorganizowane całości

Rozwój nowoczesnej psychologii, cd. Funkcjonalizm: świadomość to właściwość psychiki w nieustannej relacji ze środowiskiem Funkcjonalizm: nawyki, akty, funkcje procesów psychicznych umożliwiają człowiekowi przystosowanie do środowiska; podstawowe pytanie: jaki jest cel lub funkcja danego zachowania?

Współczesne kierunki w psychologii Kierunek psychodynamiczny (Zygmunt Freud): zachowanie jest motywowane przez potężne siły wewnętrzne Przyczyną działań ludzkich są wrodzone instynkty i starania rozwiązania konfliktów między potrzebami własnymi a wymaganiami społeczeństwa Głównym celem działania jest redukowanie napięcia Natura człowieka nie zawsze jest racjonalna; naszymi działaniami kierują nieuświadomione motywy

Współczesne kierunki w psychologii Kierunek behawiorystyczny: Jak poszczególne bodźce środowiskowe kontrolują ludzkie zachowania Zachowanie to przedmiot badań w szkole behawioralnej Kierunek humanistyczny: ludzie są istotami aktywnymi, dobrymi z natury i mającymi zdolność dokonywania wyboru Człowiek winien dążyć do rozwoju Holistyczne podejście do psychologii człowieka

Współczesne kierunki w psychologii Kierunek poznawczy: Myśl ludzka i procesy związane z gromadzeniem wiedzy: uwaga, myślenie, zapamiętywanie i rozumienie Zachowanie jest tylko częściowo zdeterminowane przez zdarzenia bodźcowe Jednostka reaguje na rzeczywistość jaka przedstawia się w subiektywnym świecie myśli i wyobraźni tej jednostki Podejście biologiczne: przyczyny zachowania leżą w działaniu genów, mózgu, układu nerwowego, i wydzielania wewnętrznego

Współczesne kierunki w psychologii Kierunek ewolucjonistyczny: zdolności umysłowe człowieka ewoluowały w ciągu milionów lat, aby być lepiej przystosowanym Długa perspektywa czasowa Kierunek społeczno-kulturowy: Różnice kulturowe w zakresie przyczyn i konsekwencji zachowania Czy opracowane teorie są uniwersalne, czy raczej specyficzne dla danego środowiska

Specjalności w zakresie psychologii Psychologia kliniczna Psychologia środowiskowa Psychologia rehabilitacyjna Psychologia eksperymentalna Psychologia poznawcza Psychologia osobowości Psychologia społeczna Psychologia rozwojowa Psychologia organizacji Psychologia wychowawcza Psychologia zdrowia Psychologia sądowa Psychologia sportowa Psychometria/psychologia matematyczna